ה"גרדיאן" מכה שנית

ה"גרדיאן" מכה שנית

אתמול התפרסם בעיתון מאמר ביקורת על ספרו של מייסון, תחת הכותרת Crazy Diamonds ("יהלומים מטורפים"). הביקורת נכתבה ע"י דייויד סינקלייר, ולוותה בתמונה של הלהקה משנת 1967, עם סיד. המבקר התייחס במאמר גם לספר נוסף שיצא לאחרונה, ע"י ריק פארפיט ופראנסיס רוסי מסטטוס קוו, ומשווה בין שני הספרים. לצורך העניין, אני מתרגמת רק את הקטעים הרלבנטיים: "לרוב כוכבי הרוק יש סיפור הגון לספר. אך יש הבדלים קיצוניים בדרכים בהן הם בוחרים לספר אותו. לחלקם שאיפות ספרותיות בעוד אחרים - כגון ניק מייסון מהפלויד - רוצים לסקר את ההשגים אליהם הגיעו בחייהם עם דיוק ותשומת לב לפרטים, כפי שהם חושבים שמגיע להם.... בעוד פארפיט ורוסי לא מצליחים לקשר בין מה שקרה בחייהם, לבין מה שקרה מחוץ לבועה הקטנה שלהם, מייסון עשה מאמץ ניכר למלא את החסר בידע שלו ושלנו לגבי ההסטוריה המסובכת של הפינק פלויד. כמתופף הלהקה, והחבר היחיד בה שהיה בה מאז הקמתה באמצע שנות השישים ועד היום, מייסון נמצא במקום האידאלי לספר את אחד הסיפורים הגדולים ביותר בפנתאון הרוק. ערכי ההפקה של הספר משקפים את ערכי ההפקה של הפלויד עצמם: סולידיים, עשירים, כבדים, עם עיצוב וכריכה יפהפיים - הספר מתאים רק למדפים (או שולחנות) חזקים במיוחד. כל מה שקשור לעיצוב הספר - ה-layout, מאות התמונות הצבעוניות, הטקסט - בוצע בהקפדה רבה, מלבד העדרו של אינדקס, משום מה. אפילו כותרות התמונות עוצבו כפיסות מידע אינפורמטיביות, מדוייקות, ולעיתים משעשעות. אך כל זה לא היה שווה, אם הכתיבה היתה גרועה. למזלנו, היא אכן טובה. אם מייסון - שלמד ארכיטקטורה בריג'נט סטריט פוליטכניק (כיום מכללת ווסטמינסטר בלונדון) - היה נכשל כמוסיקאי, הוא ככל הנראה היה יכול לפצוח בקריירה מצליחה כסופר. יש לו סגנון קליל, מדוד, בו הוא מפזר הומור יבש ומקורי. כשהוא מזכיר שריק רייט, קלידן הלהקה, היה הראשון ששיר שלו הוקלט ופורסם, הוא מציין שבכך זכה רייט למקדמה ע"ס 75 פאונד "שנים רבות לפני שמי מאתנו ידע מה זה "שוד בצהרי יום" ".. הסיפור של הפלויד לא נעדר תחומי מחלוקת והתהוללות. ההתדרדרות המהירה של כותב השירים המקורי של הלהקה והגאון התורן שלה, סיד בארט, לטירוף שהוחמר ע"י שימוש בסמים; הפיטורים של הקלידן ריק רייט בעת הקלטות "החומה"; עזיבתו של ווטרס את הלהקה, שלוותה בריב ותביעות משפטיות, לאחר יציאת האלבום TFC; כל האפיזודות האלו מקבלות כיסוי בספרו של מייסון. אך במקום לנקוט בטון סנסציוני, כמו כותבים "מקצועיים" רבים, בחר מייסון בטון סמכותי ורגוע, שהולם את מי שהיה נוכח בארועים אלו, ומנסה לספר את הסיפור בצורה הכי מכובדת האפשרית. אם רציתם לדעת איך יצרו הפלויד כמה מהאפקטים הויזואליים המדהימים שלהם, או באלו כלים הם נגנו בהקלטות מרכזיות בהסטוריה שלהם, או כיצד נכתבו כמה משיריהם המפורסמים, מייסון יוכל לומר לכם. נישואין, גרושין, סמים (מה שהיה, בכלל) ועניינים אישיים אחרים שאינם קשורים באופן ישיר לניהול הלהקה, הוסטו הצידה בכוונה, ולמזלנו הדבר היחיד שמקבל "צחצוח" הם המצלתיים. כשהוא מסכם את יכולותיהם של חברי הלהקה בשנת 1968 - השנה בה בארט החולה עזב - כותב מייסון שדייויד גילמור היה גיטריסט "טוב טכנית", אשר "הצליח לדלג כצפרדע על פני התקופה בה סלסול בשער נחשב לשיא האופנה", בעוד ריק רייט הוסיף "טקסטורה ומלודיה" ו-ווטרס "מוטיבציה, משמעת וחזון מוסיקלי". כשהוא מגיע, בחוסר רצון, ליכולותיו שלו, מייסון מסכם: "מאחר ומתופפים חיים על פי חוקים משלהם, למזלי לא נאלצתי מעולם להצדיק את קיומי בדרך דומה [לחברי הלהקה האחרים]." טוב, הוא בהחלט הצדיק את קיומו כעת."
 
אה, ועוד חשד

הניו-יורק פוסט, שהוא עתון ניו-יורקי פופולרי, מדווח במדור הרכילות שלו מה-3 בנובמבר, את האייטם הבא: "ישנם מעמדות שונים גם בתוך המועדונים היוקרתיים עצמם. במועדון הCORE האולטרה-אקסלוסיבי הנבנה בימים אלו במנהטן, החברים-המייסדים נתנו כל אחד 100,000 דולר כדי להצטרף לסלבריטאים כגון סמנתה בורדמן, טוני ברץ', רוג'ר ווטרס ארי עמנואל ואייזיאה תומס. הסכום - שחלקו יוחזר ביום מן הימים, נותן לחברים אלו את הפריבילגיה להביא חברים נוספים, אשר ישלמו דמי חבר בסך 12,000 דולר לשנה, לזוג, בלבד. הזמנות מהודרות, בקופסאות, נשלחו באמצעות שליחים, למועמדים לחברות, לאחרונה. מלבד מכון הכושר והספא שבמועדון, יהיו בו מסעדות ואולמות הקרנה לסרטים, גלריה לאמנות, וספריה. המועדון לא נועד רק לעשירי העל. לדברי הבעלים, הם מחפשים "אנשים מרתקים, בעלי תובנות יחודיות, חום אנושי וסקרנות אינטלקטואלית". ואולי גם רגליים יפות? ##################### דרך ארוכה עשה ווטרסינו מ MONEY ועד המועדונים האקסלוסיביים של מנהטן.
 
חשד אחרון (לעכשיו)

באחת מהתכניות לזכרו של ג'ון פיל, ששודרה אתמול בטלוויזיה הבריטית, הוקרנו קליפים מלהקות שפיל "גילה". ביניהן היו גם הפלויד. מקורותיי מוסרים שהוקרן קליפ של הפלוידים משנת 1967, אבל אני לא יודעת איזה. גם בתכניות הרדיו לזכרו של פיל, הושמעו קטעים מהסשנס שהפלויד הקליטו לתכניתו. ניק מייסון גם היה בין האמנים הרבים שהתראיינו ל-BBC בעקבות מותו של פיל, והוא שיחרר את ההצהרות הרגילות על חשיבותו של פיל, ומה שהוע עשה עבור הפלויד. בינתיים, ספרו של מייסון נמכר לא רע, והוא במקום ה-16 ברשימת רבי המכר של אמזון UK. גם בהתחשב בכך שחלק ממזמיני העותקים באתר הנ"ל הם מחוץ לממלכה המאוחדת, זהו עדיין השג מרשים.
 
חשד אחרון בהחלט (לפני עלותי להרים)

המגזין הבריטי word מקדיש את הכתבה המרכזית שלו החודש (גליון דצמבר), לפלויד. עפ"י הדיווח ב-BRAIN DAMAGE, הלהקה היתה אמורה להופיע על שער המגזין, אך בעקבות מותו הטרגי של ג'ון פיל, החליטה המערכת לשים תמונה שלו בשער, במקום (ר' תמונה). החלק של הפלויד בעיתון כולל שני ראיונות חדשים, אחד עם מייסון ואחד עם ווטרס. הראיון עם ניק, הסב באופן טבעי על ספרו החדש, מלווה בכמה מהתמונות הנדירות שמופיעות בספרו, כולל תמונות מוקדמות מאוד של הפלויד, שלא ראו אור קודם לכן. ומהי תגובתו של ווטרס לספרו של מייסון? "שטויות מוחלטות. לניק יש זכרון סלקטיבי". ודעתו על TDB: "האם שמעת את האלבום הזה?". ודעתו של הנ"ל על אשתו של גילמור, הסופרת פולי סמסון: "היא כותבת את כל המילים לשיריו - זה כמו ספיינל טאפ!". אגב, כותרת המאמר היא FIGHT CLUB - כותרת מתאימה, לא? לפרטים לגבי המגזין, וכיצד ניתן להשיג את הגליון/לקרוא את הכתבה, ראו כאן: http://www.wordmagazine.co.uk
 
החשדות הלגמרי אחרונים בהחלט

לפני שאני עולה להרים מחר עם עלות השחר.
... בעיתונות הבריטית ובאינטרנט הופיעו בימים האחרונים מודעות המציעות כרטיסים להופעות של הפלויד בסיבוב הופעות שייערך, לכאורה, ב-2005/2006. מישהו, כנראה, רואה את הנולד, שכן אין כרגע תוכניות רשמיות לסיבוב כזה.... .... תחנת הרדיו CAPITAL GOLD תשדר ביום שישי בחצות (שעון ישראל) קטעים מפסטיבל הפנדר שהתקיים בסוף ספטמבר, ושבו השתתף גם גילמור. ניתן להאזין לשידור הישיר באתר התחנה: www.capitalgold.com .... .... ולטובת האספנים הכפייתיים: שני השירים החדשים של ווטרס, שהועלו לרשת לפני כמה חודשים, ייצאו כסינגל ביפן.
 
למעלה