וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה..
רש"י: "אם המצות קלות שאדם דש בעקביו תשמעון: ושמר ה' וגו'. ישמור לך הבטחתו"
מאי קשיא להו?
אי קשיא מילת "עקב" דבמשמע ודאי (כדפירש שפת"ח בדעתו), אם כן אמאי נקט "מצוות קלות", לימא כל מצוות שבתורה.
ואי קשיא להו, מאי משפטים? הא ודאי לא איירי במצוות קלות!
וגם יש לשאול, מצוות קלות מהן? האם קלות משום תדירותן? שהא מצינו גבי סוכה (ע"ז ב') שחשיבי להו מצווה קלה. אי משום שכרן? קיי"ל אין אתה יודע שכרן של מצוות (ובקידושין גמירי שכר מצוות בהאי עלמא ליכא). אי משום הזלזול בהן, הא גופא עבירה והא גופא פירוש.
וזה מבלי כמובן להכנס לכל הסוגיה הנוקבת בדין קיום מצוות לשם שכר, שפרשה זו בכללותה היא ה- הפרזנטורית המרכזית שלה.
רש"י: "אם המצות קלות שאדם דש בעקביו תשמעון: ושמר ה' וגו'. ישמור לך הבטחתו"
מאי קשיא להו?
אי קשיא מילת "עקב" דבמשמע ודאי (כדפירש שפת"ח בדעתו), אם כן אמאי נקט "מצוות קלות", לימא כל מצוות שבתורה.
ואי קשיא להו, מאי משפטים? הא ודאי לא איירי במצוות קלות!
וגם יש לשאול, מצוות קלות מהן? האם קלות משום תדירותן? שהא מצינו גבי סוכה (ע"ז ב') שחשיבי להו מצווה קלה. אי משום שכרן? קיי"ל אין אתה יודע שכרן של מצוות (ובקידושין גמירי שכר מצוות בהאי עלמא ליכא). אי משום הזלזול בהן, הא גופא עבירה והא גופא פירוש.
וזה מבלי כמובן להכנס לכל הסוגיה הנוקבת בדין קיום מצוות לשם שכר, שפרשה זו בכללותה היא ה- הפרזנטורית המרכזית שלה.