ItsikH
Member
וביום השביעי שבת הפורום ויינפש
מזכיר שוב את אבחנתי בין אתאיזם כרעיון כללי מופשט לבין אתאיזם בהקשרו הדתי בלבד:
אלוהים כלל אינו מוגדר, כדי שניתן יהיה לשלול את קיומו, אלא בהקשרו הדתי בלבד. רעיון מופשט, כללי ובלתי מוגדר, של אלוהות לא ניתן לשלול, ויתרה מזאת, גם אין ענין מיוחד [לא לי לפחות]. והיה וישנה יישות ערטילאית מופלאה ולא מוגדרת, שאולי בראה את היקום, ואולי מנהלת אותו בדרך כלשהי - למה זה חשוב?
זה חשוב בגלל הצורך האנושי בחוויית השליטה, שהוא יסוד הדת - גם שליטה במציאות שסביבנו, וגם - וזה העיקר - שליטה זה בזה. הטענה שבהנחת קיום יישות כזו, יש לה רצון כלשהו מבני האדם, רצון שבני האדם נדרשים למלא, ושיש לבני האדם אפשרות להמרות רצון זה, ואלוהים אז יכעס ויעניש, ושניתן לפנות אליו בבקשות אישיות [ולמאמיניו עלי אדמות יש גישה לרצון הזה שלו ודרך לפנות אליו] - רעיון ההשגחה הפרטית - כל כך בלתי סביר לייחס ליישות כזו, ומנוגד בתכלית לכל הידוע לנו על המציאות, ומנגד כל כך סביר לייחס לחולשות אנוש כלומר לבני האדם עצמם - לכן רק מתבקש הוא שאין זו אלא הזיה ככל הזיה אחרת, אלא רק חזקה יותר מאחרות.
מזכיר שוב את אבחנתי בין אתאיזם כרעיון כללי מופשט לבין אתאיזם בהקשרו הדתי בלבד:
אלוהים כלל אינו מוגדר, כדי שניתן יהיה לשלול את קיומו, אלא בהקשרו הדתי בלבד. רעיון מופשט, כללי ובלתי מוגדר, של אלוהות לא ניתן לשלול, ויתרה מזאת, גם אין ענין מיוחד [לא לי לפחות]. והיה וישנה יישות ערטילאית מופלאה ולא מוגדרת, שאולי בראה את היקום, ואולי מנהלת אותו בדרך כלשהי - למה זה חשוב?
זה חשוב בגלל הצורך האנושי בחוויית השליטה, שהוא יסוד הדת - גם שליטה במציאות שסביבנו, וגם - וזה העיקר - שליטה זה בזה. הטענה שבהנחת קיום יישות כזו, יש לה רצון כלשהו מבני האדם, רצון שבני האדם נדרשים למלא, ושיש לבני האדם אפשרות להמרות רצון זה, ואלוהים אז יכעס ויעניש, ושניתן לפנות אליו בבקשות אישיות [ולמאמיניו עלי אדמות יש גישה לרצון הזה שלו ודרך לפנות אליו] - רעיון ההשגחה הפרטית - כל כך בלתי סביר לייחס ליישות כזו, ומנוגד בתכלית לכל הידוע לנו על המציאות, ומנגד כל כך סביר לייחס לחולשות אנוש כלומר לבני האדם עצמם - לכן רק מתבקש הוא שאין זו אלא הזיה ככל הזיה אחרת, אלא רק חזקה יותר מאחרות.