מאיפה להתחיל ---
קודם כל - מאיפה הבאת את הרעיון שמוקד מציץ מאחורי?!? אין לי שום קשר אליו. לא נתתי את קנז כדוגמה לשפה רזה - אלא להיפך, לכזאת שאינה רזה. לא הבנתי למה קישרת אותו לרזון. הבאתי אותו בתחילת הדיון כדוגמה לכך שעוד לא אבדה תקוותנו כלל וכלל כלומר תקוות השפה הלא רזה, ואמרתי אבל שהוא אינו סופר צעיר ולכן כנראה לא נכלל בחישוביו של בורשטיין. כמו גם מטלון וכו´. לצערי לא קראתי את אבהרם בן-יצחק וגם לא מחקרים עליו. החיבור שהצגת בין חנן חבר למחקר על בן-יצחק אכן מעניין מאוד, ויוצא שאין זה פלא אמנם. אני לא מסכימה שהכתיבה בשפה רזה קשה יותר ומסובכת יותר. זו אסטרטגיה; מצד שני, כמה יכול כותב לתכן דברים שלא שייכים אליו. לכן, נוצרה פה מגמה כלשהי ובלי שום תיאום ששיקפה תודעה קיבוצית כללית. בעיקר הכוונה לקסטל בלום וקרת. אני גם לא מסכימה להיפוך המציג - שפה רזה לעומת שפה מרובת מטפורות. בעיני שפה רזה לא מתבטאת דווקא במיעוט מטפורות או במעט תיאורים. אגב. ב´ילדה שחורה´ לא מצאתי את בוזגלו רזה כל כך. הכוונה לסיפור עצמו בשם זה. כלומר, בעיני הרזון הוא ביטוי רחב יותר יריעה; זו תופעה מקיפה יותר מאשר התייחסות נטו ללשון - זהו ניגון בעל גוון מסויים, טון, זו התייחסות לדמות, לבנייתה ולמבנה הסיפור, לכלים הספרותיים בבניית הרומן, למהלכים הננקטים ברומן. במובן הזה ´ילדה שחורה´ היה סיפור מלא מבחינתי ובכלל לא רזון-שפה; מפני שהמבט על האם היה עמוס בניואסנים בעלי חיוניות גדולה, פלסטיים וצבעוניים, והקול היה עשיר מאוד בגוונים. השפה הרזה מתבטאת בעיני בין היתר בניואנסים שאינם תוססים ואינם צבעוניים, אלא משוחים במין מבע אטום. אגב, בוקובסקי נכנס לכאן כרזה, לצידו של קראבר, "ואין זה פלא" שהוא מתורגם מאוד בשנים האחרונות, הכוונה לספריו לא רק השירים. כך שאם אני לוקחת ומשווה את ´ילדה שחורה´ לקארבר ובוקובסקי נניח - בוזגלו יוצא הרבה יותר "שמן" משניהם. אגב. יש עוד בין הנקראים ´צעירים עכשוויים´ למשל אלון אלטרס וערן יגיל, והם אינם רזים בכלל. ברור שאפשר למצוא את שורשי התופעה, וכדאי, גם בסביבה המקומית. ונכון שהנדל לא ממש רזה וגם לא ממש שמנה (ואגב ניאו היא כותבת עדיין שתחייה עד מאה ועשרים) עד כמה שאני מכירה אותה - אבל זו בפירוש לא אותה שפה כמו זו של טאוב בלום וקרת. אגב. אם אתה מכניס את הנדל לרזון אז גם אפלפלד יכול להכלל שם. ניאו. לא הבנתי את דבריך על פגיס ודמות האיירון - מפני שאני לא מכירה את כתיבתו של פגיס. האם אתה מוכן להסביר שנית? תודה.