ובקשר לפוג`יז (ולנאס)

  • פותח הנושא NWA
  • פורסם בתאריך

NWA

New member
ובקשר לפוג`יז (ולנאס)

קרניבור, ראיתי שבתשובה למישהי ששאלה על הפוגי`ז כתבת שהדיסק שלהם הוא ``נחמד וחביב``. מהגדרה מתנשאת כזאת לאחד מהדיסקים החשובים, הייחודיים ופורצי הדרך במוזיקה השחורה בעשור האחרון עולה ניחוח לא נעים של סנוביות היפ הופית- גרסה חדשה של סנוביות אינטלקטואלית... Blunted On Reality בישר, בעידן בו הG FUNK דחק עוד ועוד את רגלי ההיפ הופ המסורתי ששורשיו בOLD SCHOOL, את הקימה מחדש של היפ הופ אינטליגנטי, חיובי, מעמיק וחדור מודעות חברתית, פוליטית ותרבותית שמתבטאת במחאה על מצב ההגירה מהאיטי מצד אחד (Blunted on reality) ובמחוות מלאות נשמה לקלאסיקות שחורות כמו Killing me softly וNo woman, No cry. בניגוד מוחלט למגמות הרווחות בראפ גם היום, שהמילים ``כושים`` ו``כלבות`` הן סממנים חיצוניים להיעדר איכותיותן, הפוג`יז הביאו סאונד ייחודי, יפהפה ומרגש לתודעת ההמונים- ממש כמו ש-NWA עשו עם הגנגסטה ראפ אלא שלכיוון החיובי. לקרוא לאחד מהרכבי הראפ הגדולים והמרתקים של החוף המזרחי ``נחמד`` הוא התנשאות שמקורה, לדעתי, בחוצפה ובניסיון להיראות מתוחכם. מהפוג`יז יצאה לורין היל, אחת מהיוצרות החיוביות, האמיתיות והמעולות עם האומץ ליצור אלבום לחלוטין לא מסחרי שהצליח בכמויות מסחריות ושם שוב את התרבות השחורה על המפה, מול התת- תרבות שאורבת בכל פינה ומשתלטת על עוד ועוד חלקות טובות בתעשיית הראפ. גם ווייקלף, למרות שה``אקלפטיק`` הוא אלבום בינוני, תרם בכשרונו המון _מ``מריה מריה`` של סנטנה ועד עלייתו של הראפר קניבוס, מהלהיט של וויטני יוסטון ועד לבלדת הרחוב החזקה 911. יחד עם הגישה הצוננת שלך כלפי הפוג`יז אתה מהלל ומפאר את נאס- אין ספק שהוא אחד מהראפרים הגדולים, אבל מאז It was written המעולה במיוחד הוא מידרדר עוד ועוד, ולאחר Nastrdamus שיצא ב99 הוא לא שב למעמדו האיכותי של פעם.
 
כמה דברים

מצטער אם אתה חושב שהגישה שלי היא סנובית ומתנשאת. אסביר לך את נושא ה``נחמד וחביב``. קודם כל זה לא כינוי גנאי. לא שונא את הפוג`יז. להיפך, נחמד וחביב זה טוב. אבל. בוא לא נהיה נאיביים. הפוג`יז ממסוחרים מאד, ומבחינת עומק המילים והמסרים שלהם להשוות אותם לנאס שהוא אחד מכותבי המילים הטובים ביותר זה עוול בשבילם. בסך הכל מה שהם עושים הוא טוב וחיובי, אבל לא מסעיר ולא מרגש. העיבודים שלהם הם ברובם אולפניים ומסחריים מאד, והמילים שלהם.. שוב באה המילה חביב. זה לא שהמילים שלהם לא טובות. אבל זה לא... זה לא שיש להם כישרון מלידה שאתה אומר וואוו. בגלל זה זה חביב ונחמד. למשל - לרדמן יש כשרון בפריסטייל. הוא מביא דימויים מקוריים ומילים ייחודיות שלא נשמעות כמו the next rapper. ל wu-tang יש הרבה יציאות יפות, למרות שכמו כל דבר טוב, ברגע שהם יותר מדי מגיעים לתהילה הם מתחילים להיות עם המון בימוי עצמי וווסאח ופחות כשרון. בגלל זה, כמו בכל דבר, אין טעם להכליל - כל מקרה לגופו. אין אמן, באף תחום, שכל יצירה שהוא עשה היתה ברמה שווה. יש מקום לכולם, וכל אחד צריך לבחור לעצמו את השירים שהוא הכי אוהב.
 
ועוד משהו

אחי, שלחתי לך אי-מייל לאי-מייל שרשום לך פה. אם זה לא האי-מייל שלך שלח לי אי-מייל לאי-מייל המצורף, או בקשה לאייסיקיו שלי - 46817146. יש לי על מה לדבר איתך.
 

NWA

New member
נהניתי לקרוא את התגובה אחי

אני מקווה שהאי מייל יגיע אליי, אני אנסה לשלוח לך גם, אבל יש במחשב שלי פאק רציני בקטע הזה כבר איזה שנתיים... אני מסכים איתך שThe Score לא חף ממסחריות. גם לורין היל אמרה שהאלבום היה יותר של ווייקלף, כשהדגש היה על להגיע לפסגת הפופולריות ולא רק על כנות ומסרים. יחד עם זאת, הפוג`יז- ולורין בפרט- שונים מאד מההרכב הראפ הטיפוסי. יכול מאד להיות שבהפצת המוזיקה שלהם המטרה העיקרית הייתה הצלחה וכסף, אבל המוזיקה עצמה באה (גם) ממקומות אישיים ומלאה בהקשרים תרבותיים רחבים וגם בהרבה נגיעה אישית. בעניין המסעיר והמרגש- זה עניין של טעם. אני כן הייתי מגדיר שירים חודרים כמו Killing me softly ומנגינות שקטות ומלאות עוצמה כמו Ready or not כמרגשים ומסעירים, אבל מה שחז``ל אמרו על טעם ועל ריח נכון גם היום.מה שכן יכול להציע שאני צודק בעניין הכנות והאישיות של האלבום הוא האלבום של לורין, שגם מבחינת המלים וגם מבחינת המוזיקה אין ספק שהוא אישי, מלא נשמה ונוגע לעומק בתרבות השחורה, וברוחניות ובאמונה הדתית בכלל. לא בדיוק השוויתי, דרך אגב, את הפוג`יז לנאס- אבל אם מדברים על מסחריות, ההידרדרות שלו מאז יצירת המופת It was written היא די רצינית. אפשר לראות את זה כשמשווים שיר שקט ומושלם כמו The messege של It was written לNasterdamus, שיר שמקביל לפחות בפזמון לשיר המגלומני Snoop Dogg. אפשר גם לראות את זה ברשימת השותפים של נאס לאלבום- אם בIt was Written היו שם יוצרים מעולים כמו לורין היל וד``ר דרה באלבום האחרון שלו היו שם את מלך הסימפולים וחוסר היכולת לעשות ראפ- פאף דדי, ואת DMX שהנביחות שלו באות במקום מילים רציניות. מה שאני מנסה להגיד זה שגם אמנים גדולים בדרך כלל לא חפים ממסחריות- אבל זה לא מבטל את הערך של האמנות שלהם. מקסימום מקטין אותו כהרצון להצליח בא על חשבון הכנות.
 
אחי...

צודק במאה אחוז. אתה רואה? מההתחלה היינו באותה דיעה. נכון מאד, נאס התדרדר מאד, אבל כמו שאמרתי מקודם - ככה זה. it was written היה אלבום גדול, ואני גם זכיתי להיות בניו-יורק כשהוא יצא, ופשוט כל ניו-יורק היתה נאס נאס נאס... גם בימינו יש לו יציאות טובות בהשתתפויות בשירים של אחרים, אבל גם מר נאס התמסחר לו. טוב, אם הכל היה טוב היה מאד משעמם ולא היה צריך לחפש את השירים היותר מיוחדים ויותר יפים. בכל אופן, תעשה לי טובה, צור איתי קשר באייסיקיו 46817146, אמרתי לך שיש לי דיבור איתך..
 
למעלה