והמבין יבין
נכתב ע"י nun בפורום הזה בתגובה לידיעה שפורסמה בעיתונות ש"הרבנים שפירא ואליהו יפסקו בעניין פרישת תקומה מהממשלה" ====================================== זה זמן רב שלא הופיע לפני הרב שפירא מקרה הלכתי סבוך כל כך, בעבר ירושלים אף בימיה החמים ביותר היתה יבשה ובערבים קרירות מרעננת הקלה עליו להתרכז ולמצוא פתרונות אף בדינים הסבוכים ביותר, אך כיום אפילו אקלימה של ירושלים לא עומד לעזרו. זה יומיים שהוא מחפש אחר תשובה, אין לך תשובה בספרות השו"ת, פסיקה ואף הגהה מראשוני הראשונים ועד אחרוני האחרונים שלא סרק בעיני רוחו ותשובה מתבוששת לבוא. בצר לו פנה אל אחד מהצעירים היודעים להשתמש במחשבים אולי יהיה לו לעזר פרוייקט השו"ת שזה מקרוב בא להחליף את הרטבת האצבע והפיכת הדפים בלחיצות מקש. אלו מילים עלי לחפש? שאל אותו משמשו. חשב הרב וענה לו: "תקומה", "מפד"ל" (הצעיר שהיה חכם ומבין מדעתו ידע כמובן אף לפתוח את ראשי התבות ולחפש כל מילה בנפרד), "שרון", "אפי", "זבולון", "איתם", "אורלב", "לוי", "יהלום" וכמו כן: "אבו מאזן", "עראפת" (הצעיר ידע כמובן לחפש גם "מחמוד עבס" ו"אבו עמר" ואף הוסיף מדעתו שלו: "דאחלאן"), "בוש", "פאוול", "דיק", "צ'ייני" בכתיב חסר ומלא, "קואליציה" ו"ציר הרשע". חרס בידו של הצעיר ומבט של כשלון בעיניו, אלמלא בטחונו בצור ישראל כמעט שלא היה מתגבר על הספקות שהתרוצצו בו: התקצר ידה של תורתנו, האמנם הפוך בה והפוך בה דכולא בה? בעיניים חרדות עמד לפני רבו ושאל: והאורים ותומים? כבר חיפשתי ב"אורים ותומים" החזיר הרב ופשט את ידיו בתנועת אכזבה. לא האחרון "אורים ותומים" כי אם האורים ותומים ממש, העיז המשמש, האורים ותומים שעל חושן המשפט אשר היו על לב אהרן בבאו לפני ה' בהם נשא אהרן את משפט בני ישראל על לבו לפני ה' תמיד, משפט האורים לפני ה' על פיו יצאו ועל פיו יבאו הוא וכל בני ישראל אתו וכל העדה, וללוי אמר תמיך ואוריך לאיש חסידך וגו', ורגע לפני שהעלה בפיו מתוך שטף זכרונו את המלך שאול שהאורים לא נענו לו הפסיקו הרב בתנועת יד והחל מחפש במדפיו אחר החושן, אך אוי לו ואבוי לעדה – החושן איננו האורים אינם ודבר ה' חלילה ישוב להיות יקר כלפנים ואין חזון נפרץ. אינני מבין, אמר ועיניו נסוכות חרדה, הרי הנחתי אותו בין הספרים "אבני האפוד" ו"קצות החושן", אך מיד נזכר ואמר בחיוך של הקלה גדולה: כמובן! הרי השאלתי אותם לרב מרדכי אליהו, נלך אצלו... הרב אליהו, נמנע מלהשתמש באורים ותומים, הן מחרדת קודש והן מכל מה שכרוך בהפעלתם, מהדור הישן הוא, מגיע מכשיר חשמלי לביתו, וידאו, מיקרוגל, מדיח, משאיר הוא לצעירי ביתו את השימוש בהם, חוברות ההפעלה הכתובות אנגלית יפנית ושאר שפות לא ידעתי אשמע מסחררות את ראשו. החש בראשו יעסוק בתורה, חכם עדיף מנביא ולא בשמים היא. אמנם פעם אחת לא היה מנוס מלהשתמש בהם. מעשה שהיה ותלמידו הרב יצחק לוי היה זקוק לקולות במרכז המפלגה והסקרים לא היה בכחם להדריכו האם מוטב לו שינפיק מסר מתון או קיצוני, שאל הרב לוי את הרב אליהו וזה שאל את החושן מהרב שפירא על מנת שישאל באורים, אך עד שהפעילם נסתיימו כבר הבחירות במרכז והיה מה שהיה. תשובתם המאוחרת שנתנו לו האורים היתה שיעשה הרב לוי בדיוק מה שבדיעבד אכן עשה, ותמה על כך הרב אליהו עד מאוד שהרי הרב לוי כשל, אך ידע בלבו כי לא מחשבותינו מחשבותיו ולא דרכינו דרכיו וגבוה מעל גבוה. אותו יום חם עד שבאו אצלו הרב שפירא ומשמשו הכניס ראשו אף הוא בשאלת שניים שרצו להקים מחיצה במפד"ל ולכנוס בתוך שלהם. זכור זכר כיצד עוד בלימודי הדיינות היו משננים הם מחקרים בפוליטיקה ובמדינאות, החל מאפלטון סבא וכלה במאמריו של בן כספית. במיוחד אהב את כתבי הגאון נחום ברנע שדומה היה שאין נסתר מנגד עיניו ידו בכל ועל פיו ישק דבר. היה משנן לעצמו כדי לזרזו ולאמצו את דברי רבותיו שמי שחסרה לו יד אחת בפוליטיקה חסרות לו עשר ידות בתורה, ועדיין לא מצא תשובה המניחה את הדעת. משהגיע לביתו הרב שפירא נסער וספר לו שאף הוא מתקשה במתן תשובה, גמרו בלבם לפנות מיד אל האורים והתומים, ממידת קל וחומר נלמד שאם משה פנה אל הקב"ה על דינו של מקושש העצים בשבת שזהו איסור גמור מדאורייתא הידוע לכל תינוק של בית רבן, הרי ודאי וודאי שכאן כאשר אין ולו זכר של איזו הלכה נשכחת, או מנהג ראשונים, תקנה אבודה כלשהי בכתב יד מהגניזה, אשר נוכל להישען עליהם הרי שאין לנו להשען אלא על אבינו שבשמים. שאלו מה ששאלו ונענו מה שנענו. מצא אחד מכתבי המפלגות את אליהו ושאל אותו מה עשה הקב"ה באותה שעה? אמר לו, הוא התגלגל מצחוק.
נכתב ע"י nun בפורום הזה בתגובה לידיעה שפורסמה בעיתונות ש"הרבנים שפירא ואליהו יפסקו בעניין פרישת תקומה מהממשלה" ====================================== זה זמן רב שלא הופיע לפני הרב שפירא מקרה הלכתי סבוך כל כך, בעבר ירושלים אף בימיה החמים ביותר היתה יבשה ובערבים קרירות מרעננת הקלה עליו להתרכז ולמצוא פתרונות אף בדינים הסבוכים ביותר, אך כיום אפילו אקלימה של ירושלים לא עומד לעזרו. זה יומיים שהוא מחפש אחר תשובה, אין לך תשובה בספרות השו"ת, פסיקה ואף הגהה מראשוני הראשונים ועד אחרוני האחרונים שלא סרק בעיני רוחו ותשובה מתבוששת לבוא. בצר לו פנה אל אחד מהצעירים היודעים להשתמש במחשבים אולי יהיה לו לעזר פרוייקט השו"ת שזה מקרוב בא להחליף את הרטבת האצבע והפיכת הדפים בלחיצות מקש. אלו מילים עלי לחפש? שאל אותו משמשו. חשב הרב וענה לו: "תקומה", "מפד"ל" (הצעיר שהיה חכם ומבין מדעתו ידע כמובן אף לפתוח את ראשי התבות ולחפש כל מילה בנפרד), "שרון", "אפי", "זבולון", "איתם", "אורלב", "לוי", "יהלום" וכמו כן: "אבו מאזן", "עראפת" (הצעיר ידע כמובן לחפש גם "מחמוד עבס" ו"אבו עמר" ואף הוסיף מדעתו שלו: "דאחלאן"), "בוש", "פאוול", "דיק", "צ'ייני" בכתיב חסר ומלא, "קואליציה" ו"ציר הרשע". חרס בידו של הצעיר ומבט של כשלון בעיניו, אלמלא בטחונו בצור ישראל כמעט שלא היה מתגבר על הספקות שהתרוצצו בו: התקצר ידה של תורתנו, האמנם הפוך בה והפוך בה דכולא בה? בעיניים חרדות עמד לפני רבו ושאל: והאורים ותומים? כבר חיפשתי ב"אורים ותומים" החזיר הרב ופשט את ידיו בתנועת אכזבה. לא האחרון "אורים ותומים" כי אם האורים ותומים ממש, העיז המשמש, האורים ותומים שעל חושן המשפט אשר היו על לב אהרן בבאו לפני ה' בהם נשא אהרן את משפט בני ישראל על לבו לפני ה' תמיד, משפט האורים לפני ה' על פיו יצאו ועל פיו יבאו הוא וכל בני ישראל אתו וכל העדה, וללוי אמר תמיך ואוריך לאיש חסידך וגו', ורגע לפני שהעלה בפיו מתוך שטף זכרונו את המלך שאול שהאורים לא נענו לו הפסיקו הרב בתנועת יד והחל מחפש במדפיו אחר החושן, אך אוי לו ואבוי לעדה – החושן איננו האורים אינם ודבר ה' חלילה ישוב להיות יקר כלפנים ואין חזון נפרץ. אינני מבין, אמר ועיניו נסוכות חרדה, הרי הנחתי אותו בין הספרים "אבני האפוד" ו"קצות החושן", אך מיד נזכר ואמר בחיוך של הקלה גדולה: כמובן! הרי השאלתי אותם לרב מרדכי אליהו, נלך אצלו... הרב אליהו, נמנע מלהשתמש באורים ותומים, הן מחרדת קודש והן מכל מה שכרוך בהפעלתם, מהדור הישן הוא, מגיע מכשיר חשמלי לביתו, וידאו, מיקרוגל, מדיח, משאיר הוא לצעירי ביתו את השימוש בהם, חוברות ההפעלה הכתובות אנגלית יפנית ושאר שפות לא ידעתי אשמע מסחררות את ראשו. החש בראשו יעסוק בתורה, חכם עדיף מנביא ולא בשמים היא. אמנם פעם אחת לא היה מנוס מלהשתמש בהם. מעשה שהיה ותלמידו הרב יצחק לוי היה זקוק לקולות במרכז המפלגה והסקרים לא היה בכחם להדריכו האם מוטב לו שינפיק מסר מתון או קיצוני, שאל הרב לוי את הרב אליהו וזה שאל את החושן מהרב שפירא על מנת שישאל באורים, אך עד שהפעילם נסתיימו כבר הבחירות במרכז והיה מה שהיה. תשובתם המאוחרת שנתנו לו האורים היתה שיעשה הרב לוי בדיוק מה שבדיעבד אכן עשה, ותמה על כך הרב אליהו עד מאוד שהרי הרב לוי כשל, אך ידע בלבו כי לא מחשבותינו מחשבותיו ולא דרכינו דרכיו וגבוה מעל גבוה. אותו יום חם עד שבאו אצלו הרב שפירא ומשמשו הכניס ראשו אף הוא בשאלת שניים שרצו להקים מחיצה במפד"ל ולכנוס בתוך שלהם. זכור זכר כיצד עוד בלימודי הדיינות היו משננים הם מחקרים בפוליטיקה ובמדינאות, החל מאפלטון סבא וכלה במאמריו של בן כספית. במיוחד אהב את כתבי הגאון נחום ברנע שדומה היה שאין נסתר מנגד עיניו ידו בכל ועל פיו ישק דבר. היה משנן לעצמו כדי לזרזו ולאמצו את דברי רבותיו שמי שחסרה לו יד אחת בפוליטיקה חסרות לו עשר ידות בתורה, ועדיין לא מצא תשובה המניחה את הדעת. משהגיע לביתו הרב שפירא נסער וספר לו שאף הוא מתקשה במתן תשובה, גמרו בלבם לפנות מיד אל האורים והתומים, ממידת קל וחומר נלמד שאם משה פנה אל הקב"ה על דינו של מקושש העצים בשבת שזהו איסור גמור מדאורייתא הידוע לכל תינוק של בית רבן, הרי ודאי וודאי שכאן כאשר אין ולו זכר של איזו הלכה נשכחת, או מנהג ראשונים, תקנה אבודה כלשהי בכתב יד מהגניזה, אשר נוכל להישען עליהם הרי שאין לנו להשען אלא על אבינו שבשמים. שאלו מה ששאלו ונענו מה שנענו. מצא אחד מכתבי המפלגות את אליהו ושאל אותו מה עשה הקב"ה באותה שעה? אמר לו, הוא התגלגל מצחוק.