והפעם - מקרים של כריתת ראש

arandiera

New member
והפעם - מקרים של כריתת ראש

יהודית צריכה להכות על צווארו של הולופרניס פעמיים כדי לכרות את ראשו. לי נראה שזה סביר, לא קל להוריד למישהו ראש באבחת חרב. בכל זאת גרינץ במקום מבאר "פעמיים: מפני שהיא אשה וחלשה". אני חושבת שהוא טועה, אבל צריכה לכך סימוכין - מלבד השכל הישר. מצאתי שכשדוד מוריד לגלית את הראש הוא קודם ממוטט אותו, אבל זו דוגמא גבולית כי גלית הוא ענק. כשהפלשתים כורתים את הראש של שאול הוא כבר מת, אז זה לא עוזר לי. מכירים מקרים אחרים במקרא שבהם כורתים למישהו ראש? תודה על הכל.
 

יוסי ר1

Active member
כריתת ראש

מקרה דומה לכריתת ראש, הוא הסיפור על יעל אשת חבר הקיני וסיסרא. היא הורגת אותו באמצעות יתד האוהל שהיא תוקעת לתוך רקתו בעזרת מקבת, לאחר שהרגיע אותו בחלב וגרמה לו להירדם. התיאור בתנך מפורט להפליא- בהתחלה בתיאור המיקרה עצמו, ושנית בשירת דבורה, ומתמקד בתהליך הערמומי של ההריגה. על כל פנים היא לא כרתה את ראשו. האם מתוך מתוך חולשה? תחלטי בעצמך. שמואל משסף את אגג מלך עמלק, והכוונה כנראה שהוא חתך אותו לשנים באבחת חרב. אבל שמואל היה גבר גבר, וכנראה עצבני ביותר על שאול באותו אירוע. פלישטים כורתים את ראש שאול לאחר מותו, ותולים בחומת בית שאן. גם בעשרת הרוגי מלכות יש סיפור של נערה שחשקה בראשו של אחד ההרוגים, וגם בברית החדשה, אבל אילו כאמור אחרי התנ"ך
 

tzimisce

New member
שבע בן בכרי ויוחנן המטביל

בשמואל ב' כ' מסופר הסיור של מרידתו ולכידתו של שבע בן בכרי שבסופו של דבר בעצתה של אישה ראשו נכרת . וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה אֶל-יוֹאָב, הִנֵּה רֹאשׁוֹ מֻשְׁלָךְ אֵלֶיךָ בְּעַד הַחוֹמָה. כב וַתָּבוֹא הָאִשָּׁה אֶל-כָּל-הָעָם בְּחָכְמָתָהּ, וַיִּכְרְתוּ אֶת-רֹאשׁ שֶׁבַע בֶּן-בִּכְרִי וַיַּשְׁלִכוּ אֶל-יוֹאָב, וַיִּתְקַע בַּשֹּׁפָר, וַיָּפֻצוּ מֵעַל-הָעִיר אִישׁ לְאֹהָלָיו; וְיוֹאָב שָׁב יְרוּשָׁלִַם, אֶל-הַמֶּלֶךְ בברית החדשה , בבשורה על פי מרקוס ו' ישנו סיפור בו אישה דורשת את ראשו של יוחנן המטביל והוא ניתן לה על מגש. 21 ויהי היום המכשר כאשר עשה הורדוס משתה ביום הלדת אתו לגדוליו ולשרי האלפים ולראשי הגליל: 22 ותבא בת-הורודיה ותרקד ותיטב בעיני הורדוס ובעיני המסבים עמו ויאמר המלך אל-הנערה שאלי ממני את-אשר תחפצי ואתן לך: 23 וישבע לה לאמר כל-אשר תשאלי ממני אתן-לך עד-חצי המלכות: 24 ותצא ותאמר לאמה מה אשאל ותאמר את-ראש יוחנן המטביל: 25 ותמהר מאד לבוא אל-המלך ותשאל לאמר רצוני שתתן לי עתה בקערה את-ראש יוחנן המטביל:
 

arandiera

New member
תודה על הדוגמאות, חבל שאין

בנמצא - או לפחות לא מצאנו עדיין - ולו דוגמא אחת בה נאמר שגבר כרת ראשו של אחר בשתי מכות. מצד שני, יכול להיות שגרינץ צודק. אני ממשיכה לחשוב על הנושא.
 

tzimisce

New member
אם יש לך ראש לזה

הייתי בודקת במקרים אחרים בספרות הקדומה על כריתת ראש , בין על ידי אישה ובין על ידי גבר . בספרות המסופוטמית , בספרות הקלאסית , בספרות הימי ביניימית . ודווקא על ידי אנששים וו אינה אומנותם . כי בהוצאות להורג ברור שנין לכרות ראש במכה אחת אולם על ידי אנשים שאינם מורגלים בכך נראה לי שהדבר לא כל כך פשוט. לדעתי גרינץ לא צודק ונראה לי סביר לכרות ראש בשתי מכות וזה לא קשור לכך שזו הייה יהודית והיא אישה . (האם יש לו הפנייה לטענתו ?) בכל מקרה , הייתי מנסה לבדוק במוקרות אחרים. אני מצרפת לך כמה לינקים http://www.nationmaster.com/encyclopedia/Decapitation#Biblical http://www.bible.com/answers/acapital.html מצאתי בחיפוש בגוגל , שהשימוש בכרירתת ראש היה נפוץ אצל האשורים וכדי לך לחפש בכתבים שלהם לדעתי. בהצלחה
 
למעלה