JEK12345JEK
Well-known member
"סיגנל לא תישאר האביר על הסוס הלבן של הפרטיות"
הCOO של חברת "וייבר" בטור לice: על אף שהמשתמשים התמכרו לאפליקציה שלא הייתה מוכרת עד לאחרונה הנתיב שהיא בחרה לא מסתיר את העובדה שהיא גם מחפשת את ההכנסה, על כן הנה הסיבות מדוע היא לא תמימה כמו שהיא נראית
מסביב לעולם וגם בישראל משתמשים נוהרים להוריד את אפליקציית ההודעות סינגל, הסיבה היא אפקט העדר שהתחיל החודש אחרי הציוץ של אילון מאסק מנכ״ל טסלה ואחד המשפיעים הגדולים בעולם, בעקבות ההצהרה של וואטסאפ כי תגביר את שיתוף המידע של המשתמשים שלה עם חברת האם שלהפייסבוק, ״Use Signal" כתב מאסק ומיליוני משתמשים הלכו בעקבותיו והורידו את האפליקציה, כעת אפליקציית מסרים שלא הייתה מוכרת למרבית הישראלים עד לפני כמה שבועות נהנית מתדמית ״אבירת פרטיות המשתמשים״
מבט קצר להיסטוריה של אפליקציות המסרים השונות מראה שסיגנל כנראה לא תישאר כזאת, יותר מכך היא אפילו לא האפליקציה הראשונה שבנתה את מעמדה וכוחה על כרטיס ההגנה על הפרטיות גם וואטסאפ התחילה ככה וכולנו ראינו איך זה נגמר
הודעות חינמיות זה עסק יקר
מה שרבים לא מודעים אליו הוא עלויות התפעול הגבוהות של אפליקצית הודעות ושיחות כמו וואטסאפ, סיגנל, טלגרם או וייבר
מדובר על עשרות מיליוני דולרים בשנה רק עבור שירותי Hosting בענן אלו חלילה לא עלויות אחסון ההודעות (אלו נמחקות מהשרתים כמו במקרה של סיגנל ווייבר וחלק ממתחרותיהם) אלא עלות השרתים המינימליים הנדרשים כדי לספק את תשתית השירות מלכתחילה הוצאות של עשרות (ולעתים מאות) מיליוני דולרים בשנה וזה לפני עלויות נוספות שיש לחברה כמו כח אדם ומשרדים שגם כן מגיעים לעלויות של עשרות מיליוני דולרים בשנה כשמדובר בסדר גודל כזה של פעילות
החשבון בסוף כל חודש גבוה ומישהו צריך לשלם במקרה של וואטסאפ פייסבוק משלמת את החשבון בעת הרכישה הבטיחו בפייסבוק שהאפליקציה תישאר חינמית, הבטחה שעד כה קוימה והבטיחו שלא יעשו שימוש במידע של המשתמשים למטרות רווח, את ההבטחה הזאת פייסבוק הפרה כפי שראינו שוב רק לאחרונה כי בסוף זה עסק שצריך להרוויח כסף
אפליקציה נוספת הנמצאת בכותרות בימים אלו היא "טלגרם", טלגרם הוקמה על-ידי פאבל דורוב מולטי-מיליונר שעשה את הונו ממכירת VK (הפייסבוק הרוסי) לתאגיד MAIL.RU. דורוב לקח את המיליונים שלו והקים את טלגרם במטרה לתת למשתמשים ׳מקסימום שליטה על פרטיותם׳ לטענתו, והנה 8 שנים לאחר שהוקמה הודיע דורוב בפוסט בבלוג הרשמי של טלגרם כי עלויות התפעול של טלגרם כבדות מדי וכי החברה צריכה למצוא דרכים להכניס כסף, טלגרם בחרה באפיק ההכנסות דרך פרסומות שיוצגו ב"ערוצים" שלה אלו הם צ'אטים לא מוצפנים שמכילים מאות אלפי משתתפים שבו מאוד פשוט למפרסמים (או כל אחד אחר) לראות את תוכן ההודעות, ראוי לציין כי גם הצ'אטים האישיים בטלגרם (אלו ביניכם ולבין החברים והמשפחה) אינם מוצפנים מקצה לקצה כברירת מחדל
אם הסיפור על טלגרם מצלצל מוכר זה בגלל שמדובר כמעט באותו סיפור רקע שהוביל להקמה של סיגנל, בריאן אקטון שמכר את וואטסאפ לפייסבוק בשנת 2014 (אחרי שהצהיר בתחילת הדרך כי "ברגע שפרסומות מעורבות המשתמשים הם המוצר") חבר למוקסי מרלינספייק ותרם 50 מיליון דולר מכספו (למרבה האירוניה ככל הנראה הון שצבר מהמכירה של וואטסאפ לפייסבוק) כדי לקחת את האפליקציה ׳TextSecure׳ של מרלינספייק לשלב הבא והפך אותה לסיגנל שהיום כבר כולנו מכירים, השניים הגדירו אותה כארגון ללא כוונת רווח וכך היא פועלת עד היום, בינתיים הממון שיש להם וכספי תרומות מאפשרים להם להתקיים אבל עד מתי?
מה יעשו כשיגיע צ׳ק עם 10 ספרות?
סיגנל לא בהכרח חייבת לסיים כמו וואטסאפ
מה שבטוח הוא שלאורך זמן ארגון כה יקר יתקשה מאוד לחיות מכספי תרומות או מכספי נקיפות המצפון של אקטון על מכירת ווטסאפ לפייסבוק, כל עוד האפליקציה עצמה ניתנת ללא עלות לנו המשתמשים, סיגנל בסופו של דבר תצטרך למצוא אפיקי הכנסה כלשהם
אפשרות ראשונה היא שסיגנל תירכש על-ידי תאגיד טכנולוגי ענק שיניח צ׳ק שמן על השולחן שלא ניתן יהיה לסרב לו, והאפליקציה עם כל המידע שיש בה עלינו תועבר לגורם שלישי שתחילה יצהיר שכלום לא ישתנה אבל כמו במקרה של וואטסאפ גם זה כנראה ישתנה במוקדם או במאוחר
אופציה נוספת היא האפיק שבחרה וייבר, בוייבר חשובה לנו מאוד פרטיות המשתמשים אבל אנחנו לא מסתירים את העובדה שכחברה עסקית אנחנו צריכים לייצר הכנסות השאלה היא איך, בשנת 2016 החלטנו לחשוף את המשתמשים שלנו לפרסומות באפליקציה ובמדינות מסוימות בהן אנו פעילים בתי עסק יכולים לשלוח הודעות ללקוחות שלהם בדומה לאי-מייל או סמס (בדגש על העובדה שאנחנו מוודאים שהלקוח אישר לבית העסק לשלוח לו מידע ועדכונים), למעשה זה ערוץ ההכנסות העיקרי שלנו כיום, הפרסומות לא מוסוות הן על פני השטח כל משתמש מחליט מה לעשות איתן, ובסוף הן רק חלק קטן עוגת הרווחים שלנו בניגוד לחברות כמו פייסבוק שכל הרווחים שלהם מגיעים מפרסומות כלומר מהמידע שהם צוברים עלינו ולכן הם חייבים להמשיך ו׳להזין׳ את מפלצת ה"ביג דאטא" שלהם עלינו
כשהוחלט שוייבר תתקדם בנתיב הזה קבענו כללים מאוד ברורים של אתיקה ועשה ואל תעשה כללים שאנו שומרים עליהם בחרדת קודש עד היום, ועדיין ממשיכים להיות חברה רווחית ששומרת על פרטיות המשתמשים שלה
קיבלנו החלטה עקרונית-אסטרטגית שאנחנו לא מוכרים את המידע של המשתמשים שלנו למרבה במחיר על אף שלאורך השנים קיבלנו לא מעט הצעות כאלה, היינו הראשונים לעבור להצפנה מקצה לקצה של כל ההודעות והשיחות באפליקציה כך שלאף אחד בעולם מלבד השולח והמקבל לא תהיה גישה לתוכן ההודעות לקבוצות בהם המשתמשים שלנו חברים עם מי הם עוד בקבוצה מיקום אישי וכו׳
ייתכן שסיגנל (שלא שומרת (אוספת) בכלל נתונים של משתמשיה ומוצפנת לחלוטין מקצה לקצה) תצטרף לרשימה המצומצמת של חברות עם עשרות מיליוני משתמשים שמתקיימות לאורך שנים אך ורק מתרומות דוגמת ויקיפדיה אך זה לא סביר, כי אפליקציית מסרים צריכה השקעה מתמדת ואינטנסיבית בתשתיות ועדכון של גרסאות בחנויות האפליקציות באופן תדיר כדי להישאר רלוונטית, מה שאינו נכון במקרה של ויקיפדיה ולכן יכולה להישאר ארגון ללא מטרות רווח לאורך זמן
כשהמייסדים ומקבלי ההחלטות בסיגנל שוב יועמדו מול דילמה של משתמשים אל מול הון כפי שעמדה מול מייסדי וואטסאפ בפברואר 2014 רק אז נגלה אם צבירת כמות המשתמשים האדירה תעמוד בראש סדר העדיפויות שלהם או שאנחנו המשתמשים שוב נחפש את אביר הפרטיות התורן
הCOO של חברת "וייבר" בטור לice: על אף שהמשתמשים התמכרו לאפליקציה שלא הייתה מוכרת עד לאחרונה הנתיב שהיא בחרה לא מסתיר את העובדה שהיא גם מחפשת את ההכנסה, על כן הנה הסיבות מדוע היא לא תמימה כמו שהיא נראית
מסביב לעולם וגם בישראל משתמשים נוהרים להוריד את אפליקציית ההודעות סינגל, הסיבה היא אפקט העדר שהתחיל החודש אחרי הציוץ של אילון מאסק מנכ״ל טסלה ואחד המשפיעים הגדולים בעולם, בעקבות ההצהרה של וואטסאפ כי תגביר את שיתוף המידע של המשתמשים שלה עם חברת האם שלהפייסבוק, ״Use Signal" כתב מאסק ומיליוני משתמשים הלכו בעקבותיו והורידו את האפליקציה, כעת אפליקציית מסרים שלא הייתה מוכרת למרבית הישראלים עד לפני כמה שבועות נהנית מתדמית ״אבירת פרטיות המשתמשים״
מבט קצר להיסטוריה של אפליקציות המסרים השונות מראה שסיגנל כנראה לא תישאר כזאת, יותר מכך היא אפילו לא האפליקציה הראשונה שבנתה את מעמדה וכוחה על כרטיס ההגנה על הפרטיות גם וואטסאפ התחילה ככה וכולנו ראינו איך זה נגמר
הודעות חינמיות זה עסק יקר
מה שרבים לא מודעים אליו הוא עלויות התפעול הגבוהות של אפליקצית הודעות ושיחות כמו וואטסאפ, סיגנל, טלגרם או וייבר
מדובר על עשרות מיליוני דולרים בשנה רק עבור שירותי Hosting בענן אלו חלילה לא עלויות אחסון ההודעות (אלו נמחקות מהשרתים כמו במקרה של סיגנל ווייבר וחלק ממתחרותיהם) אלא עלות השרתים המינימליים הנדרשים כדי לספק את תשתית השירות מלכתחילה הוצאות של עשרות (ולעתים מאות) מיליוני דולרים בשנה וזה לפני עלויות נוספות שיש לחברה כמו כח אדם ומשרדים שגם כן מגיעים לעלויות של עשרות מיליוני דולרים בשנה כשמדובר בסדר גודל כזה של פעילות
החשבון בסוף כל חודש גבוה ומישהו צריך לשלם במקרה של וואטסאפ פייסבוק משלמת את החשבון בעת הרכישה הבטיחו בפייסבוק שהאפליקציה תישאר חינמית, הבטחה שעד כה קוימה והבטיחו שלא יעשו שימוש במידע של המשתמשים למטרות רווח, את ההבטחה הזאת פייסבוק הפרה כפי שראינו שוב רק לאחרונה כי בסוף זה עסק שצריך להרוויח כסף
אפליקציה נוספת הנמצאת בכותרות בימים אלו היא "טלגרם", טלגרם הוקמה על-ידי פאבל דורוב מולטי-מיליונר שעשה את הונו ממכירת VK (הפייסבוק הרוסי) לתאגיד MAIL.RU. דורוב לקח את המיליונים שלו והקים את טלגרם במטרה לתת למשתמשים ׳מקסימום שליטה על פרטיותם׳ לטענתו, והנה 8 שנים לאחר שהוקמה הודיע דורוב בפוסט בבלוג הרשמי של טלגרם כי עלויות התפעול של טלגרם כבדות מדי וכי החברה צריכה למצוא דרכים להכניס כסף, טלגרם בחרה באפיק ההכנסות דרך פרסומות שיוצגו ב"ערוצים" שלה אלו הם צ'אטים לא מוצפנים שמכילים מאות אלפי משתתפים שבו מאוד פשוט למפרסמים (או כל אחד אחר) לראות את תוכן ההודעות, ראוי לציין כי גם הצ'אטים האישיים בטלגרם (אלו ביניכם ולבין החברים והמשפחה) אינם מוצפנים מקצה לקצה כברירת מחדל
אם הסיפור על טלגרם מצלצל מוכר זה בגלל שמדובר כמעט באותו סיפור רקע שהוביל להקמה של סיגנל, בריאן אקטון שמכר את וואטסאפ לפייסבוק בשנת 2014 (אחרי שהצהיר בתחילת הדרך כי "ברגע שפרסומות מעורבות המשתמשים הם המוצר") חבר למוקסי מרלינספייק ותרם 50 מיליון דולר מכספו (למרבה האירוניה ככל הנראה הון שצבר מהמכירה של וואטסאפ לפייסבוק) כדי לקחת את האפליקציה ׳TextSecure׳ של מרלינספייק לשלב הבא והפך אותה לסיגנל שהיום כבר כולנו מכירים, השניים הגדירו אותה כארגון ללא כוונת רווח וכך היא פועלת עד היום, בינתיים הממון שיש להם וכספי תרומות מאפשרים להם להתקיים אבל עד מתי?
מה יעשו כשיגיע צ׳ק עם 10 ספרות?
סיגנל לא בהכרח חייבת לסיים כמו וואטסאפ
מה שבטוח הוא שלאורך זמן ארגון כה יקר יתקשה מאוד לחיות מכספי תרומות או מכספי נקיפות המצפון של אקטון על מכירת ווטסאפ לפייסבוק, כל עוד האפליקציה עצמה ניתנת ללא עלות לנו המשתמשים, סיגנל בסופו של דבר תצטרך למצוא אפיקי הכנסה כלשהם
אפשרות ראשונה היא שסיגנל תירכש על-ידי תאגיד טכנולוגי ענק שיניח צ׳ק שמן על השולחן שלא ניתן יהיה לסרב לו, והאפליקציה עם כל המידע שיש בה עלינו תועבר לגורם שלישי שתחילה יצהיר שכלום לא ישתנה אבל כמו במקרה של וואטסאפ גם זה כנראה ישתנה במוקדם או במאוחר
אופציה נוספת היא האפיק שבחרה וייבר, בוייבר חשובה לנו מאוד פרטיות המשתמשים אבל אנחנו לא מסתירים את העובדה שכחברה עסקית אנחנו צריכים לייצר הכנסות השאלה היא איך, בשנת 2016 החלטנו לחשוף את המשתמשים שלנו לפרסומות באפליקציה ובמדינות מסוימות בהן אנו פעילים בתי עסק יכולים לשלוח הודעות ללקוחות שלהם בדומה לאי-מייל או סמס (בדגש על העובדה שאנחנו מוודאים שהלקוח אישר לבית העסק לשלוח לו מידע ועדכונים), למעשה זה ערוץ ההכנסות העיקרי שלנו כיום, הפרסומות לא מוסוות הן על פני השטח כל משתמש מחליט מה לעשות איתן, ובסוף הן רק חלק קטן עוגת הרווחים שלנו בניגוד לחברות כמו פייסבוק שכל הרווחים שלהם מגיעים מפרסומות כלומר מהמידע שהם צוברים עלינו ולכן הם חייבים להמשיך ו׳להזין׳ את מפלצת ה"ביג דאטא" שלהם עלינו
כשהוחלט שוייבר תתקדם בנתיב הזה קבענו כללים מאוד ברורים של אתיקה ועשה ואל תעשה כללים שאנו שומרים עליהם בחרדת קודש עד היום, ועדיין ממשיכים להיות חברה רווחית ששומרת על פרטיות המשתמשים שלה
קיבלנו החלטה עקרונית-אסטרטגית שאנחנו לא מוכרים את המידע של המשתמשים שלנו למרבה במחיר על אף שלאורך השנים קיבלנו לא מעט הצעות כאלה, היינו הראשונים לעבור להצפנה מקצה לקצה של כל ההודעות והשיחות באפליקציה כך שלאף אחד בעולם מלבד השולח והמקבל לא תהיה גישה לתוכן ההודעות לקבוצות בהם המשתמשים שלנו חברים עם מי הם עוד בקבוצה מיקום אישי וכו׳
ייתכן שסיגנל (שלא שומרת (אוספת) בכלל נתונים של משתמשיה ומוצפנת לחלוטין מקצה לקצה) תצטרף לרשימה המצומצמת של חברות עם עשרות מיליוני משתמשים שמתקיימות לאורך שנים אך ורק מתרומות דוגמת ויקיפדיה אך זה לא סביר, כי אפליקציית מסרים צריכה השקעה מתמדת ואינטנסיבית בתשתיות ועדכון של גרסאות בחנויות האפליקציות באופן תדיר כדי להישאר רלוונטית, מה שאינו נכון במקרה של ויקיפדיה ולכן יכולה להישאר ארגון ללא מטרות רווח לאורך זמן
כשהמייסדים ומקבלי ההחלטות בסיגנל שוב יועמדו מול דילמה של משתמשים אל מול הון כפי שעמדה מול מייסדי וואטסאפ בפברואר 2014 רק אז נגלה אם צבירת כמות המשתמשים האדירה תעמוד בראש סדר העדיפויות שלהם או שאנחנו המשתמשים שוב נחפש את אביר הפרטיות התורן
סיגנל לא תישאר האביר על הסוס הלבן של הפרטיות
ה-COO של חברת וייבר בטור ל-ice: על אף שהמשתמשים התמכרו לאפליקציה שלא הייתה מוכרת עד לאחרונה, הנתיב שהיא בחרה לא מסתיר את העובדה שהיא גם מחפשת את ההכנסה. על כן, הנה הסיבות מדוע היא לא תמימה כמו שהיא נראית
www.ice.co.il
נערך לאחרונה ב: