סיפור לפורים על הבעלש"ט זצק"ל
מעשה שהיה: פעם באו ושיוועו לפני הבעל שם טוב הק' זי"ע להעביר
רוע גזירה נוראה. התפלל, ולא נענה. ראה שהגזירה נחתמה ושערי
שמים נעולים. ואמר: יש רק דרך אחת. סעו למקום פלוני ותפנו לאדם
ששמו כך וכך, ברכתו ברכה והבטחתו הבטחה!
נסעו, ושאלו היכן מתגורר רבי פלוני.
משהבינו אנשי המקום את שאלתם, פרצו בצחוק גדול: "רבי?! הן אינו
יודע צורת אות! מה לכם ולו?"
"באנו, שיברכנו וניוושע!"
הצחוק הפך ללעג: "הוא, שיברך?! הן בעצמו אינו מברך, ואינו
מתפלל!"
הם נבוכו ואמרו: "הניחונו ונשוחח עימו, מי יודע"…
"אך איך תשוחחו עימו" – המשיכו בני המקום להקשות, "הרי
הוא תמיד בגילופין שיכור מועד, שאינו יודע בין ימינו
ושמאלו!?"
מבוכתם גברה, אך חזקה עליהם פקודת רבם!
הראום אנשי המקום את ביקתתו, וצחנת שיכורים קידמה
פניהם. מצאוהו מתגולל בקיאו, בעירפול חושים. המתינו עד
שיתעורר.
אך פקח עיניו, הושיט ידו אל הקנקן. והם אמר לו: "באנו לקבל
ברכה"!
צחק וגיחך, פיהק וגיהק. מה לו ולהם, לשתות הוא רוצה!…
הם ראו עם מי יש להם עסק, והרחיקו ממנו את הבקבוק. נתן
בהם עיניים מתחננות, יבב ופעה, גנח ונאנק, לשתות…
אמרו האנשים: "ניתן לך, ונקנה עבורך יין ישן וטוב, רק תברך!
בירך אותם בלהיטות, ובלבד שישקוהו. שלחו והביאו קנקן חדש
מלא ישן, שתה עד שנרדם, ועזבוהו ברחמים.
והנה, ראה זה פלא, ברכתו עזרה והגזירה שבשלה באו אכן
התבטלה…
שבו האנשים אל הבעל שם טוב הק', מלאים פליאה. מה קורה
כאן, לאן שלחתנו?
אמר להם הבעש"ט, בואו ואגלה לכם את סוד הענין: האמת
שצדקו הם יהודי המקום. יהודי זה בור ועם הארץ, בלא תורה
ולא מצוות. הולל ופוחז היה, יצרו כבד ודעתו קלה. יום אחד הוא
שמע, שבעיר הגדולה יש מקום פריצות והוללות, ונותנים בו
פורקן לכל יצר, אלא שההוללות עולה כסף רב, לבזבזו באין
מעצור. ולכן, נטל עימו את צרור הכסף, ונסע לשם.
בדרכו, עבר במקום יישוב ושמע קולות שוועה, זעקות וקריאות
קורעות לב. תמה לפשרן, וסיפרו לו שהעיירה שבה הוא כעת
עובר חייבת הון לפריץ, דמי מיסים וחכירה. אסר הפריץ את
ראראשיה וגזר עליהם עינויים מרים ממוות, והם זועקים בייסוריהם.
נכמרו רחמיו, ונועד עם הפריץ. מסר לו את כל כספו, ופדה את
השבויים. וויתר על כל חלומות ההתהוללות וציפיות הנאות
השווא, ושב על עקבותיו.
וכאן סיים הבעל שם טוב ואמר להם: אין אנו יכולים לשער
באיזה ניסיון עצום עמד, לאור תהום התדרדרותו, מעשהו עורר
התרגשות במרום, וקצבו שכרו משמים: שכל אשר יגזור, יקום!
קיטרג המקטרג: ואם יגזור להחיות מתים, ואם יגזור להביא
הגאולה, להחישה קודם זמנה? האיך אפשר לתת לו כזה 'נשק'
יעיל ללא שום הבחנה, הוא הרי יוכל לשנות עם כך סדרי
בראשית?
החליטו להטילו לשכרות, שתנתקו מהעולם. יהא טרוד ביינו,
שיה וגזר עליהם עינויים מרים ממוות, והם זועקים בייסוריהם.
מעורפל בגילופיו, ולא יידע מאומה. וכך לא יוכל לנצל כראוי את
האפשרות שניתנה לו.
עד כאן המעשה שהיה עם הבעל שם טוב זי"ע.