וורט מאת רבי דוד מללוב זצק"ל

ספודיק

New member
וורט מאת רבי דוד מללוב זצק"ל

"וישמע יתרו"
והלא כל העמים שמעו? אלא הוא שמע והבין ! הוא שמע והסיק מסקנות ממה ששמע, בה בעת שאחרים
שמעו ונשארו גם להבא בשלהם.
 

ספודיק

New member
וורט מאת הקוצקער זצק"ל

ויהי ביום השלישי בהיות הבוקר"
אנו מציינים את מעמד הר סיני כ"זמן מתן תורתנו" ולא כ"זמן קבלת תורתנו”, מפני שבמעמד הר סיני הייתה רק נתינת התורה, בעוד קבלתה תורה זמנה בכל עת. זאת ועוד. נתינת התורה הייתה במידה שווה לכולם, אך קבלת התורה, לעומתה, אינה במידה שווה. יש שמתאמץ ונוטל הרבה, ויש שנוטל רק מעט.
 

ספודיק

New member
וורט מאת רבי שלמה מרדומסק זצק"ל

ויאמר יתרו ברוך ה' אשר הציל אתכם מיד מצרים"
גנאי הוא למשה ולשישים ריבוא שלא אמרו ברוך, עד שבא יתרו ואמר ברוך ה'
וכלום שירת משה ובני ישראל על הים היו דברי שבח והודיה פחותים מדברי יתרו ?
אלא יתרו חידש דבר בהבעת הכרת טובה לה'. בני ישראל אמרו שירה והודו לה' על הטוב והחסד
שעשה עמהם, אבל יתרו בירך את ה' "אשר הציל אתכם", על החסדים אשר גמל ה' עם אחרים.
 

ספודיק

New member
וורט מאת רבי לוי יצחק מברדיצ'ב זצק"ל

ויגד משה את דברי העם אל ה' "
היינו : משה אמר לה' יתברך, שדברי העם, דיבוריהם ומעשיהם הם אך ורק "אל ה' " למען כבודו יתברך.
 

ספודיק

New member
וורט מאת רבי לוי יצחק מברדיצ'ב זצק"ל

"לא יוכל העם לעלות אל הר סיני כי אתה העדותה בנו לאמר הגבל את ההר וקדשתו, ויאמר אליו ה' לך רד"
לפי רום מדרגתו היה משה רבנו סבור, כי מצוות השםיתברך שלא לגשת אל ההר כבר עשתה את הגישה הזאת לבלתי אפשרית מן הטבע, ש "לא יוכל העם לעלות", לפי שציווי ה' מהווה כעין מחיצת ברזל למנוע כל גישה אל ההר. לפיכך אמר השם-יתברך : "לך רד" רד קימעה ממדרגתך הרמה אל מצבו של העם, או אז תווכח להבין שעדיין אין זה בבחינת "לא יוכל" ויש להזהירם שוב על כך
 

ספודיק

New member
וורט מאת רבי מאיר מפרישמלאן זצק"ל

ונקרב בעל הבית אל אלקים"
"ונקרב בעל הבית אל האלקים" במה יכול "בעל הבית" פשוט, סתם יהודי שאינו לא למדן ולא חסיד, להתקרב אל האלקים ? "אם לא שלח ידו במלאכת רעהו" אם אינו נוגע במה ששייך לחברו, זהו לבד די חשוב ומספיק כדי להיות קרוב אל האלקים.
 

ספודיק

New member
וורט מאת רבי אהרון לעווין זצק"ל

ונקרב בעל הבית אל אלקים"
"ונקרב בעל הבית אל האלקים" במה יכול "בעל הבית" פשוט, סתם יהודי שאינו לא למדן ולא חסיד, להתקרב אל האלקים ? "אם לא שלח ידו במלאכת רעהו" אם אינו נוגע במה ששייך לחברו, זהו לבד די חשוב ומספיק כדי להיות קרוב אל האלקים.
 

ספודיק

New member
וורט מאת החתם סופר זצק"ל

לנטות אחרי רבים להטות"
רק בדבר שאינו ברור, העשוי לנטות לצד זה או לצד אחר - "לנטות", אז יש להטות אחר הרוב, אבל דבר ברור הנעלה מכל ספק אינו כפוף להכרעת הרוב. לפיכך לא יטו בני ישראל לעולם אחרי רוב העולם ביחס לאמונה.
 

ספודיק

New member
וורט מאת רא"מ מגור זצק"ל

וביום השביעי תשבות למען ינוח שורך וחמרך"
מה משמעותו של הביטוי "למען ינוח"? שאתה עצמך תשבות באופן כזה, שבכוח השבת שלך תשפיע על סביבתך, שגם בהמתך תנוח מעצמה, כפי שמספרת הגמרא על שורו של ר' יוחנן בן תורתא, שסירב לעבוד בשבת גם אצל הגוי.
 

ספודיק

New member
וורט מאת רבי שמחה בונים מפשיסחא זצק"ל

אם המצא תמצא בידו הגנבה...שניים ישלם"
בעבודת השם צריך אדם ללמוד שלושה דברים מן הגנב, ושלושה מן התינוק.
שלושה מן הגנב:
אחד לעולם אין הוא מתעצל, ומשמזדמנת "מלאכה" לידו, הריהו מוכן לעשותה אף באישון לילה, ואינו נרתע מפני קור וגשם, והוא מוכן ומזומן לה בכל מזג אוויר.
שניים אם לא הצליח בפעם הראשונה, אין הוא נלאה מלנסות פעם שנייה ושלישית.
שלוש אל כל מעשה גנבה שלו, אף של חפץ קטן ביותר, הוא מתייחס באותו כובד ראש כאל גנבת חפץ יקר ערך.
שלושה מן התינוק:
 

ספודיק

New member
המשך לוורט של רבי שמחה בונים

אחד שמח תמיד.
שניים לעולם ידיו עסוקות ואינו יושב בטל.
שלוש כאשר הוא רוצה דבר מה הריהו בוכה.
 

ספודיק

New member
וורט מאת הבעלש"ט זצק"ל

מכאן שניתנה רשות לרופא לרפאות
לפני אחד הצדיקים הגדולים שבדורות עברו באו פעם אנשים ובכו ובקשו ממנו, כי יתפלל למען חולה מסוכן, אשר הרופאים כבר נתייאשו מחייו וקבעו, שאיננו יכול עוד לחיות.
נענה הצדיק ואמר "התורה נתנה רשות לרופאים לרפאות אבל לא נתנה להם רשות לייאש את החיים! לכך אין להם כל זכות! שכן הם לא קבלו רשות על כך".
 

ספודיק

New member
וורט מאת המגיד ממזריטש זצק"ל

"וישמע יתרו"
מה שמועה שמע ובא? קריעת ים סוף ומלחמת עמלק
קשה איפוא, לשם מה צריך היה לבא, והלא יכול היה להשאר מאמין בביתו הוא?
אלא מששמע כי אחרי התגלות נבואה כזו שהייתה בקריעת ים סוף, עדיין עוד היה מקום להסתר כזה, כך שיבוא עמלק וילחם מישראל למד לקח מזה, כי מן ההכרח לקבל את התורה ישירות מפי הרב ולשקוד בלי הרף על עצמו, כדי שיוכל להתגבר על כוחות הרע המסנוורים את העינים .
 

ספודיק

New member
וורט מאת החוזה מלובלין זצק"ל

ויחד יתרו"פירוש שמח, ויש מפרשים לשון חידודין
ויש מפרשים שיתרו חשב שבא למדבר לחיות חיי צער וייסורים כדי להקריב את עצמו לקבלת התורה, ועכשיו כשבא במדבר וראה שיש להם כל טוב, זהו ויחד שהצטער שלא מקבל את התורה ביסורים, כי חז"ל אומרים אחד בצער ממאה בריוח, פירוש שנותנים שכר למצוה אחת בצער יותר ממאה מצוות שעושה בריוח.
 

ספודיק

New member
וורט מאת החפץ חיים זצק"ל

כל הנגע בהר"
מכאן אפשר לראות עד כמה צריכים להזהר בכבוד תלמיד חכם. ומה ההר שאין בו דעת ואינו מרגיש כלום, נתקדש על ידי קבלת תורה עד שהוזהרו כל ישראל מנגוע קצהו, קל וחומר למי שנוגע ופוגע בכבודו של תלמיד חכם, שיש בו דעת ומרגיש בעלבון, לא כל שכן שהנוגע בו כנוגע בבת עינו.
 

ספודיק

New member
וורט מאת הבעלש"ט זצק"ל

כי בדבר אשר זדו עליהם"
הבעל שם טוב הקדוש אמר כי כל אדם נידון בשמים לפי פסק דינו שלו! שבשעה שהוא רואה לפעמים את חברו עושה מעשה רע, הריהו חורץ את משפטו, וחושב שראוי חברו לעונש זה וזה,
בעוד הוא שוכח כי הוא עצמו הרי עשה פעם כמעשה זה ובדבריו חרץ את משפטו גם הוא.
זהו שאמר הכתוב " כי בדבר אשר זדו עליהם" - העונש ניתן תמיד כפי שחרץ אדם על עצמו.
 

ספודיק

New member
וורט מאת מנחם מנדל מרימינוב זצק"ל

"כי אמר גר הייתי בארץ נכריה"
יש להתבונן: מדוע נכתבו כאן, טעמי קריאת שמות בניו של משה? ולכאורה אין מקומם כאן, כלל ועיקר.
התורה באה לספר לנו בזה ממעלותיו של משה; לפי שמכאן בפרשה ואילך מסופר על משה שהוא קיבל את התורה מסיני. ועלינו לדעת מהיכן גדל ומה היה בתחילתו? והרי עד כאן לא נודע לנו ממהותו וענינו של משה ו ובפרט על השנים הרבות שהיה במדין בבית חותנו שהיה כהן לע''ז. לכן כאן מוזכר שהוא קרא: ''גרשׁם'' ע''ש הגירות. כלומר; שכל זמן שהוא היה במדין הרגיש את עצמו כגר, במקום לא לו. וע''י כך לא למד מדרכיהם ומעשיהם הרעים. וממה שקרא; ''אֱלִיעֶזֶר'' ע''ש ש''אלקי אבי בעזרי', אנחנו לומדים שהוא היה כל הזמן דבוק במחשבותיו ורעיוניו בהקב''ה.
 

ספודיק

New member
וורט מאת רבי ישראל מרוזין זצק"ל

ויאמר אל משה: אני חותנך יתרו בא אליך"
אחד הבורח מן הכבוד ואחד הרודף אחר הכבוד – שניהם רחוקים מן הכבוד. אלא, שההבדל ביניהם הוא, שהבורח מן הכבוד צועד תמיד בראש והכבוד אחריו, ואילו הרודף אחר הכבוד הכבוד בראש, והוא רץ אחריו.
 

ספודיק

New member
וורט מאת הקוצקער זצק"ל

"ויענו כל העם יחדיו ויאמרו: כל אשר דיבר ה' נעשה"
האפשרות לקיים את כל תרי"ג המצוות אינה קיימת ליחיד מישראל, כי יש מצוות מהתרי"ג שניתנו לכוהנים, יש שניתנו ללוויים, יש שניתנו למלך, כאלה המיוחדות למי שחנך בית, ועוד. לפיכך, רק העם כולו, כשהוא שלם ומאוחד יכול לקיים את התרי"ג.
 

ספודיק

New member
וורט מאת החפץ חיים זצק"ל

"כל הנוגע בהר מות יומת"
דבר נפלא אומר החפץ חיים על פסוק זה:
ומה ההר שאין בו דעת ואיננו מרגיש כלום, מכל מקום נתקדש ע"י קבלת תורה, עד כדי כך שהוזהרו כל ישראל מנגוע בקצהו, קל וחומר למי שנוגע ופוגע בכבודו של תלמיד חכם שלמד את התורה גופא (ולא כמו ההר), שיש בו דעת ומרגיש בעלבון, על אחת כמה וכמה שהנוגע בו כנוגע בבבת עינו.
 
למעלה