וורט מאת רבי מנחם מנדל מקוסוב זצק"ל

ספודיק

New member
וורט מאת רבי מנחם מנדל מקוסוב זצק"ל

"מדבר שקר תרחק"
בכל העולם כולו, לא נמצא אדם שיהיה כולו אמת. העולם מתחלק בין כאלה שהם קרובים לשקר, ובין כאלה שהם רחוקים מן השקר.
 

ספודיק

New member
וורט מאת רבי יונתן מאיבישץ זצק"ל

וכי יריבון אנשים והכה איש את רעהו..."
המלשין ומדבר לשון הרע בחברו הריהו מכה את רעהו בסתר, והוא גרוע מן המכה את רעהו "באבן או באגרוף". להכאה בידיים יש רפואה "שבתו יתן ורפא ירפא", אך למלשינות וללשון הרע אין תרופה. לפיכך רמזה התורה: "והכה את רעהו", אף על פי שהכהו רעהו הוא ויכול להתפייס עמו. אבל אחר לשון הרע אין חיים.
 

ספודיק

New member
וורט מאת רבי משה מקוברין זצק"ל

"ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם"
אבי היה אומר לי שבנוסף לארבעה חלקי "שולחן ערוך" יש צורך בחלק חמישי, המורה כיצד להתנהג עם בני אדם. ואני אומר שיש צורך גם בחלק שישי, כיצד להתנהג עם בני אדם שאינם בני אדם.
 

ספודיק

New member
וורט מאת בעל הטורים זצק"ל

"ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם"
ראשי תיבות הן: הדיין מצווה שיעשה פשרה טרם יעשה משפט.
וכן מצאנו בחז"ל , ששיבחו את הפשרה שבאמצעותה ניתן לעיתים למנוע שבועת שקר, לזות שפתיים, טעות בפסק הדין וכד'.
 

ספודיק

New member
וורט מאת רבי יצחק מברדיצ'ב זצק"ל

" אל תשת ידך עם רשע להיות עד חמס"
אם מקיים אתה מצוה והנך מצרף לך שותף לאותה מצוה את היצר הרע; בזה שאתה מקיימה מתוך נגיעה, בשביל כבוד, או ממון, דע לך איפוא שהוא היצר הרע, יהיה אח``כ ל``עד חמס``, שיחמוס ממך את המצוה הזאת. כפי שאמרו חז``ל; `יורד ומסטין, עולה ומקטרג`. בתחילה הוא מסית את האדם לעשות רע ואח``כ הוא מקטרג עליו בשמים ומוכיח, שאפי` מצוותיו אין להם כל ערך.
 

ספודיק

New member
וורט מאת רבי שמחה בונים מפשיסחא זצק"ל

"כי תצא אש ומצאה קוצים ונאכל גדיש או הקמה?
כל אדם קיבל את נשמתו ואת חייו בהשאלה מן השמים, על מנת שישתמש בהם לטובה. והרי שואל חייב אפילו באונסין וא``כ; כיצד יכול אדם לפטור את עצמו מן העברות שהוא עושה באונס, או בשוגג? רק כאשר ``בּעליו עמוֹ``, שהוא זוכר תמיד את השי``ת ומקבל על עצמו עול מלכות שמים, אזי ``לֹא יְשַׁלֵּם``. הוא אשר אמר דוד המלך; ``אחת שאלתּי מֵאֵת ה```. הרי נשמה אחת ויחידה זו רק שאלתי אותה מאת הבורא, א``כ קיים החשש פן אתחייב אפילו באונסין, אך מכיון ש``אוֹתָהּ אֲבַקֵּשׁ שִׁבְתִּי בְּבֵית יְהֹוָה כָּל יְמֵי חַיַּי``, ששאפתי תמיד להתקרב אל השי``ת ולהיות עמו, הרי זה אפוא שאילה בבעלים.
 

ספודיק

New member
וורט מאת החתם סופר זצק"ל

"ולא תהיה אחרי רבים לרעת"......
רק בדבר שאינו ברור, העשוי לנטות לצד זה, או לצד אחר, יש להטות אחר הרוב, אבל דבר ברור הנעלה מכל ספק, אינו כפוף להכרעת הרוב. לפיכך לא יטו בנ``י לעולם אחרי רוב העולם ביחס לאמונה.
 

ספודיק

New member
וורט מאת רבי לוי יצחק מברדיצ'ב זצק"ל

"מדבר שקר תרחק"
גם לשקרן קורה פעם שהוא אומר בכונה אמיתית, קריאת שמע. הקב"ה יתפאר באותו אדם שהנה הוא קבל על עצמו עול מלכות שמים. אז יבוא השטן ויקטרג: "רבונו של עולם מה יש לך להתפאר ולשמוח באדם זה הוא הרי שקרן. הוא אומר תמיד בפיו, ההיפך ממה שהוא חושב .
 

ספודיק

New member
וורט מאת הקוצקער זצק"ל

"מדבר שקר תרחק"
בת הלויה של מדת השקר, היא החנופה. אין בנמצא שקר שאין בו חנופה. וכמוהו, גם היא מאוסה לפני הקב"ה. בספר 'מעלות המדות' מובא; שהחנפנים הם השקרנים הגדולים ביותר. והם אומרים על הרע שהוא טוב.
 

ספודיק

New member
וורט מאת המדרש.

'כשיגיע הזמן שבו השקר יהיה קשה בעיני האנשים כמו חטא העריות, אז יבוא המשיח'.
 

ספודיק

New member
וורט מאת רבי אבישי מפרנקפורט זצק"ל

מדבר שקר תרחק"
אם אדם היה יודע כמה גדולה כוחה של האמת לא היה מעז לשקר לעולם ...
 

ספודיק

New member
וורט מאת חידושי הרי"ם זצק"ל

וביום השביעי תשבות למען ינוח שורך וחמרך"
מה משמעותו של הביטוי "למען ינוח"? שאתה עצמך תשבות באופן כזה, שבכוח השבת שלך תשפיע על סביבתך, שגם בהמתך תנוח מעצמה, כפי שמספרת הגמרא על שורו של ר' יוחנן בן תורתא, שסירב לעבוד בשבת גם אצל הגוי.
 

ספודיק

New member
וורט מאת המגיד ממזריטש זצק"ל

"ואלה המשפטים"
אמרו חז"ל: כשאדם בא לפני בית-דין של מעלה, שואלים אותו בתחילה: "נשאת ונתת באמונה?", ורק אחר כך שואלים אותו: "קבעת עתים לתורה?". ללמדך, שאם אין אדם מקיים את הדינים שבין אדם לחברו, אין ערך לקביעת עתים לתורה שלו.
 

ספודיק

New member
וורט מאת רבי יצחק מוולוזין זצק"ל

"כל אלמנה ויתום לא תענון..."
מדרכו של עולם, כאשר אדם נקלע לצרה, הוא פונה תחילה לבקש עזרה מן הקרובים לו ביותר. בן אל אביו ואישה אל בעלה. לא כן אלמנה ויתום, הצועקים מיד אל הקב"ה, שאין להם קרוב ממנו. זהו שנאמר: "כי אם צעוק יצעק אלי" צעקתו תבוא מיד אלי, ולכן מידת הדין נותנת כי "שמוע אשמע צעקתו".
 

ספודיק

New member
וורט מאת הט"ז זצק"ל

"ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם"
מה צורך היה להראותם זאת תחילה? והלא תספיק השעה כאשר יהיו נזקקים לכך? ברם; תמיד יש להראות לבני ישראל מלכתחילה שקיימת מידת הדין בעולם, כדי שיהו מתיראים לעשות רע וממילא לא יהא צורך להשתמש במידת הדין. וא``כ הרי חסד הוא זה שמראים מקודם את המקל והרצועה. ``והאלקים עשה שיּראו מלפניו`` השי``ת ברא את הרעה כדי שיראו מלפניו ולא יהא צורך לנצל את הרעה.
 

ספודיק

New member
וורט מאת רבי מנם מנדל מרימינוב זצק"ל

"כי תקנה עבד עברי"
מה מצאה התורה להביא את דיני עבד, כבר בפתיחת מערכת המשפטים מיד לאחר עשרת הדיברות, וכי לאחר שיצאו, סוף סוף, מעבדות קשה לחירות, לא ניתן היה לצפות שבני ישראל לא ימהרו לקחת לעצמם עבדים, לא זרים ובוודאי לא מאחיהם?. אלא, מפרש "אוזניים לתורה", כי ירדה תורה לסוף דעתו של האדם, כי דווקא מי שסבל קשות והתענה תחת יד עריץ נוקשה, עלול, מיד לאחר שחרור, ליהפך לעריץ ומדכא. לכן קבעה התורה את דיני העבדים כראשונה לאחר עשרת הדיברות.
 

ספודיק

New member
וורט מאת הקוצקער זצק"ל

"מדבר שקר תרחק"
אמת מארץ תּצמח``. אבל עליכם לדעת, ששום דבר בעולם אינו צומח, אם אין זו אמת.
 
למעלה