ויאמר אלהים יהי אור ויהי אור

grinberg

New member
ויאמר אלהים יהי אור ויהי אור

קשה לי הרי כל דבר יש לו מהד´ יסודות, למשלל אור יש במים, אז בשביל מה בריאה מיוחדת לאור, והרי השמש נברא אחר-כך, אז איזה אור נברא?
 

JESY

New member
לגרינברג...

אקדים ואומר שאינני רבנית,ווודאי ובוודאי שלאנשים אחרים החכמים ממני בעניין המקרא כמו הרבה רבנים למיניהם - כמו הרב אבינר יש המון מה לומר בעניין (בכלל על כל הסוגיות שמועלות כאן)ואני קטונתי, אבל ע"פ הידע שלי אנסה לענות על שאלתך: עצם האור - כבריאה נברא ביום הראשון,וביום הרביעי נברא סוג של מקור אור (דוגמא - למקור אור נוסף - נורה חשמלית)
 
ואם זה עדיין לא ברור:

ביום הראשון בראו חיוך של חתול, וביום הרביעי - את החתול עצמו. במלים אחרות, ביום הראשון לא היה כל מקור אור (השמש, הירח והכוכבים נבראו ביום רביעי, הגחליליות ביום חמישי, והגפרורים...הרבה אחרי זה) אבל אלוהים אמר יהי אור, ויהי אור. הוא ברא יום ולילה (שתלויים כמובן בשמש) אבל בלי שמש וירח. אתה הבנת את זה, ברוך?
 

גל נעים

New member
המדובר באור "שמיימי" -לפי תורת הסוד

לפי תורת הסוד הקב"ה ברא את ה-"אור" הראשוני אשר "נזרק" אל תוך החלל הקדום הנקרא "טהירו" ואלומת האור הראשונית הפיחה חיים ביקום ככל שעברה יותר-כלומר מנקודת היציאה ועד אין סוף. כתוב במדרש שהקב"ה גנז את אור בראשית (כלומר הראשוני יותר) בתורה עצמה ומטרתם של הצדיקים להוציאה מן התורה ולעשות בה שימוש בתחומים תורניים. אני מוכרח לציין שהרעיון הזה פשוט נפלא.
 

Toccata Fugue

New member
תשובה!

ביום הראשון ברא ה´ את האור. אבל המאורות, שהם נותנים את האור (שמש, ירח והכוכבים) נבראו ביום הרביעי לבריאה ולכן הדבר מהווה כאן קושי. הכיצב היה אור בעולם ביום הראשון, השני והשלישי אם המאורות נבראו ביום הרביעי?! תשובה: בימים אלו היה אור אלוהי, כדי להאדיר את עוצמת השם. כיוון שביספורים של תושבי המזרח הקדום (מיתולגים) ראו בשמש ירח וכוכבים עוצמה אדירה והפכו אותם לאלים. לכן הסיפור המקראי רצה להגמיד אותם ולצאת נגד הסיפורים המיתולוגים ולכן הוא עושה זאת בצורה סמויה, הוא לא מזכיר את סיפור האלים כדי לא לתת להם אחיזה בסיפור המקראי. אבל יוצא נגדם בצורה סמויה. *וזה היה ציטוט מתוך המחברת תנ"ך שלי שנגנזה בארון לא מזמן...:)
 

.המוסד

New member
ואולי היה זה בכלל המפץ הגדול?

ויהי אור, טראאאח, טוב, בערך, מה גם, שבמפץ הגדול לא היה אור שניתן היה לראות
 
למעלה