ולדתיים שבין הגולשים...

0ne Man

New member
ולדתיים שבין הגולשים...

מאמר מעניין על כיצד מותר להשתמש במכשירי שמיעה בשבת. לקריאת המאמר לחצו כאן
 

צלף

New member
כדאי שתוסיף לקישורים, ועוד כמה ../images/Emo35.gif

אני אישית התיעצתי עם הרב יצחק הלפרין לגבי מכשיר שמיעה שלי לפני עשר שנים, התוצאה כמו שכתוב במאמר... שאלות מענינות יש לגבי מכשירים מודרנים, למשל לפני כמה ימים התיעצתי עם חירש מבית שמש באוטובוס אודות מכשיר שמיעה דיגטלי שיש לו (של phonak) והוא משתמש בשלט רחוק. אז דנו לגבי שימוש בזה בשבת...
כמו כן מה קורה עם שתל קוכליארי
שמעתי ממישהי שעבדה שנים בסיוע לחרשים דתיים, שבאנגליה מארגנים תפילות לחרשים דתיים בבית כנסת, עם סידורי FM מיוחדים להפעלה בשבת, ולוואי עלינו...
 

0ne Man

New member
מעניין אם ארגון בקול

פנה גם אל משרד הדתות בבקשה להנגיש בתי כנסת למתפללים לקויי שמיעה. אם לא, כדאי שחברי בקול הדתיים יתארגנו ויפנו אל ארגון בקול בבקשה ליזום פנייה לגורמים המתאימים במשרד הדתות, להנגיש בתי כנסת באמצעות התקנת מערכת F.M. אחרי הכל, צריכים לדאוג לא רק לתרבות, אלא גם ל"נשמה היהודית"
מה דעתכם?
 

צלף

New member
אישי אישי ../images/Emo59.gif ../images/Emo59.gif ../images/Emo59.gif

זה לא כל כך פשוט, מילא אם אתה מרכיב מכשיר שמיעה בשבת, (אני זוכר שמתי שלא ידעו מה זה חרשים שאלו אותי מי התיר לי לכוון את מכשיר שמיעה בשבת
), אבל אני זוכר ששאלתי רב אם אפשר להפעיל FM בשבת (כמובן מערב שבת) הוא נרתע כאילו היצעתי לו לאכול בשר חזיר... זה לא שארגון בקול ידאג לנגישות, זה צריך להתגבר על טבואים, כמו להפעיל מיקרופון בשבת שזה אסור לפחות לצרכי בידור (בשונה מבתי כנסת הקונסרבטיוים שאצלם יש שימוש במיקרופון)... הדבר היחיד שניתן לעשות זה מניעת תהודה ותנאים אקוסטיים בבית כנסת, בינתיים כמה חרשים דתיים יש בכלל
 

0ne Man

New member
לא ידעתי שצריך להתגבר על טאבו

הרי לא מדובר על הפעלת מכשיר לצורך בידור, אלא לצורך שמיעת התפילות בבית הכנסת, ואם מדליקים את מערכת ה-F.M בבית הכנסת מערב השבת, אני לא רואה בכך בעייה הלכתית.המיקרופון נשמע רק במכשירים של הלקש"ים, והוא לא צריך להפריע לשאר המתפללים. אפשר גם לכוון את מכשירי השמיעה למתג טי- המעבר אינו מהווה כיבוי או הדלקה של המכשיר. ולפי התרשמותי, יש בין הלקש"ים הרבה דתיים ושומרי מסורת- לפחות כמספר שוחרי הצגות התיאטרון, שלמענם טורחים להנגיש את ההצגות. האם יש בהצעה שלי לדעתך פגיעה הלכתית בקדושת השבת? לא שאני דתי, אבל הנושא עצמו מסקרן אותי ...
 

צלף

New member
אה לך חפש הגיון... ../images/Emo8.gif

אני מתאר שאפשר לארגן היתר הלכתי בצורה זאת או אחרת, (מין הסתם כמו שעשו באנגליה) אבל מי ידבר ב- FM
דתי ששומע, ודתי זה אף פעם לא דיבר בחייו למיקרופון בשבת, אז כבר שאתה מעלה את זה קשה לו מבחינה פסיכולוגית... כדי להמחיש את זה למי שאף פעם לא חי במיגרת דתית אקח דוגמא שהיא מאוד שונה אבל יש בה משהו, אתפ זוכרים שפעם כל הארץ הזדעזעה בגלל שתפסו כמה תיאלנדים שאכלו כלבים
, למה זה בעיתי זה גם בעל חיים כמו תרנגולות או פרה או כבש, אבל היה בזה שבירת טאבו מסוימת... טוב ממילא רק פעם אחת בחיי היתפללתי בבית כנסת שאני לא הייתי חירש היחידי, וזה היה בבית כנסת בקיבוץ רמון לפני חמש עשרה שנה עם קבוצה של חרשים דתיים, אז לחלום איפשר...
 

0ne Man

New member
צריך לשאוף להנגיש

כל מקום ללקויי שמיעה. מוסדות ממשלתיים, עיריות, בתי חולים, תיאטרונות וגם בתי כנסת! אם אנו לקויי השמיעה לא מאמינים בזכותינו להנגשה, אז מה יגידו השומעים?! זכותינו להיהנות מהנגשה בכל מקום!
 

milford

New member
צלף - אני לא בטוחה אבל ..

יש עוד בעייה - עד כמה שידוע לי בקרב קבוצות דתיות מסויימות יש עניין לא להראות שיש "פגם" באחד הילדים כדי לא לפגוע בשידוך של שאר הילדים. (זה יותר נפוץ בקרב החרדים - כך נדמה לי) ועוד משהו, יש מכון בדרום - שבודק דברים כאלו - שכחתי כרגע את השם שלו אבל זה מכון גדול שמתעסק בהלכה ובודק דברים מודרניים ואת העניין של מעלית שבת הם אלו שהציעו. אז שווה לבדוק אצלם גם כן
 

noam_ma

New member
הנקודה שהעלית עכשיו כבר לא

קיימת גם בקרב הציבור החרדי. בעבר היו מתביישים בילדים לקויי שמיעה, אבל כיום כשיש מודעות גבוהה לבעית השמיעה, כבר יש יותר פתיחות גם בקרב הציבור החרדי. מה גם שליקוי שמיעה את לא יכולה להסתיר במצב של שידוך. לגבי המכון - את מתכוונת למכון צומת שנמצא באלון שבות בגוש עציון.
 
נכון שיש יותר מודעות בקרב החרדים

אך בעיית הבושה והסתרת חרשות הילד עדיין קיימת כיום, לצערי...
 

0ne Man

New member
זה נכון שהתופעה קיימת

קראתי פעם מאמר, שבקבוצות שונות של המגזר החרדי, אבל לא רק לגבי חירשות. בקבוצות אלה יש נטייה להסתיר כל בן משפחה שיש בו מום גופני או נפשי, מחשש שהוא "יקלקל" שידוך לשאר בני המשפחה, ועל ידי כך מונעים למעשה מבן המשפחה בעל המום להשתקם על ידי קבלת עזרה מיקצועית. אני מקווה שמדובר בקבוצות קטנות, ולא בתופעה נרחבת...
 

K u d z u

New member
התופעה באמת קיימת, צלף

והיא לא משהו שאפשר להגיד שהוא בבחינת "היה ואיננו": מדובר בחשש לדברים שעוברים בתורשה, ומאחר שבחלק מהמקרים אבדן שמיעה הוא תורשתי זה הופך למשהו שלא רוצים שיידעו. באשר לדיבור למיקרופון בשבת אפשר לארגן משהו מקובע, למשל בשולחן או בדוכן שלידו חזן או רב יכולים לעמוד (במקום שהם יחזיקו ביד את המיקרופון) ואז אם זה דולק ממילא מערב שבת הם רק יצטרכו לדבר ולא שום דבר אחר.זה אולי פחות מרתיע. עם שכנוע נקודתי של בעלי התורה בבית הכנסת שלך ושל אחרים, אפשר להסביר ולהדגים שזה לא שונה משימוש בחשמל בבית בשבת - גם בבית יש שעון שבת ודברים שלמעשה משתמשים בהם. האמת - בתור חילונית, נראה לי פחות צבוע פשוט להדליק ולכבות את החשמל מאשר להתפתל כל מיני התפתלויות ולשחק עם שעוני שבת - בלאו-הכי יש שימוש, ובניגוד להדלקת האש של "לא תדליקו אש בכל מושבותיכם" הורדת או העלאת מתג אינם עבודה. אבל מה שאני מאמינה לחוד ומה שאחרים מאמינים לחוד. אם השומעים מצאו איך להתאים את הדת אליהם, גם החרשים יכולים, ועוד כשכל כך הרבה מבוגרים מאבדים את שמיעתם עם הגיל ורוב המתפללים הם מבוגרים.
 

צלף

New member
הערות ל KUDZO ו- ONE MAN

לגבי הסיבה התורשתית - כמה שידוע לי יש 60 סיבות גנטיות לתורשה, וכדי שתהיה הורשה של חרשות, צריך שלשני בני הזוג תהיה סיבה גנטית זהה, כך שהסיכוי קטן... אבל אנחנו עוסקים בקבוצה אכלוסייה שהידע המדעי שלה אינה מהמשופרים, ועדין משמרת אמונות מהעבר, אזי אין זה פלא שיש רתיעה בעניין. לגבי שבת, כמו שאמרת בשביל מה כל המשחקים הללו, נדליק ונכבה אור בשבת ודיו, אלא שאם מאמינים בתורה מהשמיים ומאמינים שגם ניתנו איסורים וחיובים לכל הדורות, אז צריכים לפרש גם לדור הזה... בקישור בלי להיכנס לעקרונות של פסיקה ההלכתית: כיוון ושינויי עוצמה יזומים של מתח חשמל בכיבוי מותרים בשבת לדברים חוינים כמו שימוש במכשיר שמיעה... הבעיה בבתי כנסת לגבי שימוש ב- FM בשבת שונה מסתם הנגשת תיאטרון, הבעיה היא חינוכית, שצריך לחנך דתיים להשתמש במיקרופון בשבת, כאשר יש איסור להשתמש במיקרופון לדברים אחרים, ולהתגבר על מיכשול כזה צריך לקום גוף חזק של חרשים דתיים, (אולי מיים שקטים)... אני אישית תמיד יושב קרוב לבימה ובזויות של קריאת שפתיים, ומיסתדר איכשהו, אבל מה קורה לנשים שצריכות לשבת בעזרת הנשים רחוק
 

קפהש

New member
עוד הערה

חייתי זמן מה עם דתיים. ראשית אני רוצה להגיד שלרוב הדתיים יש ידע מדעי שמעל הממוצע. ואני רוצה למחות על ההתנשאות... ולעניין... ממה שראיתי לרוב לא היה איכפת שאני מפעיל מכשיר שמיעה בשבת. כי ברור להם שזה ציוד רפואי שצריך להדליק ולכבות לפי צורך. ובכלל כל עוד מדובר ב(אי) שמירת שבת של מישהוא אחר וכל עוד אי שמירת השבת נעשת בצנעה אז רוב הדתיים מגלים ליברליות רבה. הרוב גם לא מדקדקים בתקנות של "התאדמות החוטים" וכו'. (בדיוק כפי שרוב הדתיים מתיחסים בסלחנות לפסוק "חרש שוטה וקטן") הבעיה היא עם מערכת הגברה. כאן יש חילול שבת אמיתי, בפרהסיה, ועוד בבית הכנסת. יכול להיות שניתן למצא איזה פילפול שיוכיח שזה לא ממש חילול שבת אבל ברמה העקרונית ההתעסקות עם המקרופון זה פגיעה ברוח השבת. מבחינתם ההנגשה הזו תפגע באחד המאפינים המקודשים ביותר של היהדות ולכן אני לא חושב שיהיה בית כנסת אורדוכסי שיאפשר להשתמש בהגברה בשבת
 

0ne Man

New member
לקפהש

חס וחלילה לא באתי להטיל שום דופי במגזר של הדתיים! סבי היה אדם דתי מאד,ואפילו כיהן כרב מקומי בשכונת מגוריו בארצו, ולמרות שאני חילוני גמור, אני מכבד את הדת היהודית ואת כל הדתיים, ואני האחרון שאזלזל בדתיים... אז אני מתנצל בפני כל מי שנפגע מדברי,אם התבטאתי שלא כהלכה יום טוב
 

noam_ma

New member
תגובות לצלף, רחלי וקפהש

רחלי - כיום כשיש מודעות גם בקרב בני המשפחה וגם בקרב הציבור, יש גם פחות בושה בילדים. פעם היו מחביאים אותם בבית. כיום, מקבלים אותם וגאים בם. צלף - בבית כנסת לא תמיד צריך לשבת ליד החזן וזו לא בהכרח בעיה. אני, למשל, יושב בשורה אחרונה (מרצון!) בבית כנסת ענק. כמו בשאר תחומי החיים, אתה צריך לסגל לעצמך דרכים להסתגל לסביבה שבה אתה נמצא גם בלי לראות את שפתי החזן ובלי לשבת לידו. למשל, אתה יכול לראות בסידור של היושבים מסביבך, או למשל לראות מתי אנשים קמים כשאתה יודע את קטעי התפילה בהם עומדים. ובכלל, יש חלקים בתפילה שאתה לא חייב להצמד לקצב החזן. קפהש - רוב הדתיים שרואים אותך מכבה את מכשיר השמיעה לא עושים את זה מחוסר אכפתיות. הם עושים זאת בגלל חוסר מודעות הלכתית (אגב, ההלכה אוסרת הדלקת מכשיר שמיעה בשבת וכיבויו. מותר להחליש את כפתור הווליום עד למינימום האפשרי, אך לא לכבות. ובהקשר הזה עולה השאלה מה קורה עם מכשיר שמיעה שאין בו כפתור ווליום, אלא רק כפתור ON/OFF, אבל זה כבר דיון בפני עצמו). לגבי "התאדמות החוטים" - הדלקת מכשיר שמיעה היא, בעקרון, בדיוק כמו הדלקת אור בשבת. ולעצם העניין, לכאורה לא צריכה להיות סיבה הלכתית למנוע הנגשת מיקרופון בבית כנסת. אבל ישנן כמה בעיות שעלולות למנוע זאת: א. מראית עין - ביהדות יש ענין לאסור דברים הנעשים בפרהסיה ואפילו בסתר, במקרים מסויימים. למשל, עקרונית מותר לראות טלוויזיה בשבת כל עוד היא הופעלה לפני השבת או ע"י שעון שבת (במקרה שהשידור המוקרן לא מופעל ע"י יהודי), אבל מאחר ואדם שהולך ברחוב ושומע את הטלוויזיה לא יודע שהיא הופעלה לפני השבת - אז יש מקום לאסור. דוגמא אחרת - מזגן. כיום, כולם יודעים ששומרי שבת מפעילים מזגן באמצעות שעון שבת. במקרה זה אין שום בעיה, כי אדם שהולך ליד בית של שומר שבת ושומע את המזגן עובד, יודע שהוא הופעל ע"י שעון שבת. ובמקרה שלנו, מיקרופון בבית כנסת זה דבר שלא קיים והוא נדיר ביותר ויש בעיה רצינית של מראית עין. את הבעיה הזו ניתן לנסות לפתור בראש ובראשונה באמצעות הגברת מודעות לאביזרי עזר של לקויי שמיעה. ב. מה יקרה אם במהלך פעולת המיקרופון תהיה תקלה טכנית? יש חשש שילחץ על אחד הכפתורים ובטעות ינסה לתקן או לבדוק את התקלה. בשורה התחתונה, עוד רחוקה הדרך להנגשת בית כנסת בשבת.
 

צלף

New member
לנועם...

יפה שהיסברת והוספת לי, אבל לגבי איך לשבת ליד החזן או בשורה האחרונה
, יש לי בעיה אישית, אם אשב בשורה האחרונה, אני אשמע רק רעש ותו לא, ואז אני מרגיש שאינני חלק מתפילת הציבור, אפילו שאני אדע איפוא הציבור עומד בתפילה, חוץ מזה שאני רוצה לשמוע מה הרב דורש...
 

noam_ma

New member
צלף,

א. לגבי ההרגשה - תפילת ציבור משמעה שאתה צריך להתפלל את תפילת העמידה יחד עם הציבור, לענות לקדיש, קדושה וברכו. אם עשית את זה, אתה יכול להרגיש שהתפללת עם הציבור. בשבתות יש גם שירים ואת זה אתה בוודאי שומע. מבחינת האווירה, החזן הוא רק ה"תפאורה". ב. לגבי דרשת הרב - אני, אישית, התייאשתי מהקשבה לדברי הרב. במקרה כזה אני לומד משהו לעצמי או שאני יוצא ומדבר עם חברים. לגביך - הפתרון הוא להתיישב בקרבת הרב בזמן הדרשה ואח"כ לחזור למקומך. ג. לגבי עזרת נשים המרוחקת מהבימה- אין לי פתרון...
 
נכון שכיום יש יותר מודעות וגאים

בילדים, אך עדיין אצל חלק גדול מהציבור קיימת הבושה וישנה החרדה שמא יקלקל הילד את הסיכוי לשידוך טוב - וזה לא רק אצל הילדים החרשים, כפי שהעירו קודם -אישית, מכירה אני כמה זוגות דתיים מעורבים של בעל שומע ובחורה חרשת ואצל רובם הנישואים טובים טפו טפו. אך, מצד שני, דווקא אצל ההורים החרשים /כבדי השמיעה הדתיים קיים קושי גדול, מלהורה שומע, לקבל את חרשות ילדיהם, במחשבה שאצלם זה תורשתי... ( גם ההורים וגם ילדיהם חרשים )...
 

צלף

New member
יפה שהסברת אבל...

מבחינתי שימוש במכשיר שמיעה בשבת אינו חילול שבת, ואינו עבירה על חוקי שבת, לצורך רפואי מותר להשתמש במכשיר שמיעה. (כמו שכתוב במאמר ש ONE_MAN הביא וכמו ששאלתי אישית את הרב שמוזכר במאמר. למשל אני לא אפעיל רדיו וטלויזיה או סטריאו בשבת ע"י שעון שבת, ואשחק בכיוון עוצמה חופשי כי זה לא לצורך רפואי, (אפילו אם נגיד רדיו אן סטריאו שאין להם נורות להאיר). בעניין של הגברה בבית כנסת, נניח שמותר הלכתית (וזה אינני בקי) להשתמש בהגברה דרך FM או אינפרא אדום בשבת, ושוב פעם השומע הדתי לא ישמע כלום ובודאי לא את ההשראה המגנטית, רק מי שמשתמש במכשיר שמיעה יוכל לשמוע את הקולות דרך מצב T באמצעות השראה בכל מכשיר שמיעה), ונזניח את בעיית העלות הכספית של התקן כזה, אזי עדיין תישאר הבעיה איך להתגבר על המחסום הפסיכולוגי אצל הדתיים הרגילים לדבר למיקרופון בשבת. חוץ מזה נדירים המצבים שיש יותר מחירש או כבד שמיעה יחיד מוצהר בבית כנסת, אז בשביל אחד או שניים לא יעשו את כל התיסבוכת הזאת. בקשר לידע מדעי: תיקון קל, לדתיים יש ידע מדעי יותר מהממוצע, אבל חרדים הקיצוניים בדרך כלל פחות, כי אחרת איך מסבירים את ההסתרה של מיקרי החרשות ומומים אחרים
, שרובם ברור שלא עוברים תורשתי, מקרים כאלו תימצא אצל חרדים (שמשתמשים הרבה בשידוכים), אצל הדתיים דוקא נימצא פתיחות יותר לנישואים מעורבים למעלה מהממוצע לדעתי...
 
למעלה