ועדת השמה

liatdan

New member
ועדת השמה

שלום לכולם , לפני כמה חודשים ביקשנו ועדת השמה ושבוע שעבר הודיעו לנו שיש לנו ועדה בשבוע הבא. הבעיה היא שמאז די השתכנעתי שאני לא רוצה גן תקשורת ואני רוצה להמשיך בגן הרגיל שלנו. הילד כרגע בגן רגיל , פרטי , עם 5 ילדים בקבוצה קטנים ממנו, ללא סייעת ועם גננת ומטפלת שמקבלות הדרכה .ויש התקדמות רציפה בחצי שנה האחרונה לדעתי מאוד גדולה. הילד מדבר יפה לגילו 3 וחודש , גם ביחס לילדים רגילים ובד"כ משתף פעולה ועושה מה שנדרש בגן הבעיה היא שהוא מאוד תבניתי ובמצבי מצוקה נעשה אקוללי ,ומשחק במשחקים עם עצמו שהם מאוד חזרתיים וחסרי משמעות. היינו היום בהתייעצות במכון להתפתחות הילד ושם אמרו לי שהם לא ממליצים על גן תקשורת רגיל בשבילו אבל אמרו שיש גן בפ"ת לתפקוד גבוה בלבד או כיתה בתל השומר גם היא מיועדת לתפקוד גבוה בלבד. ההמלצה השנייה היתה גן טיפולי של ילדים ללא פיגור , אלא עם עיכוב בהתפתחות (עדיין קשה לי להבין מה ההבדל). אפשרות שלישית - להשאר בגן - צריך לבדוק לטווח ארוך האם זה טוב בשבילו. אני קצת מפחדת שההמלצות מוטות , כי אם הילד יעבור לחינוך מיוחד הם מפסיקים לטפל בו (מכבי). מצד אחד הם חושבים שחינוך מיוחד יועיל לו מצד שני כשאני רוצה לתגבר פרטי ע"מ להשאיר אותו בגן הם אומרים שאין לו צורך בתגבור. מישהוא מכיר את הגנים האלו ויכול לתת לי קצת פרטים ? יש למישהוא ילד בתפקוד גבוה שנמצא בגן טיפולי , מה טוב בגנים האלו? איזה סוג ילדים נמצא שם? מה הזכויות שלי בועדת השמה ? מה האפשרויות שעומדות בפני - מה בכלל אפשר לבקש מהם ? יש לי מה ללכת אם אני לא רוצה גן תקשורת ? אני יכולה לבקש ולהתחרט אח"כ נכון? המון תודה מראש. ליאת
 

אמא יעל

New member
מדוע לא להוסיף סייע/ת?

השאלה היא מדוע לא להוסיף סייעת חלק מהזמן ולראות אם זה משפר את המצב עוד יותר, וכך לקבל עוד כלים לשיקול דעת מבוסס. כעת הילד עם עוד 5 ילדים (איפה יש גנים קטנים כאלה?) אבל תשקלי מה יהיה בשנה הבאה כאשר תצטרכי לשלב אותו בהתאם לגילו בגן עם 24 ילדים (אם זה פרטי) או אפילו 36 ילדים אם זה גן עירוני? הילד שלי נראה לפי התיאור שלך במצב דומה. הוא היה מגיל 3 בגן פרטי עם 25 ילדים ללא סייעת ולא ממש התקדם, והיום הוא בגן עירוני (36 ילדים) עם סייעת ויש שיפור משמעותי. עדיף היה שיהיה עם פחות ילדים, ובדיעבד היה נכון להשאיר אותו עוד שנה בגן פרטי. בהצלחה.
 

liatdan

New member
מדוע לא סייעת

ניסינו סייעת והיה כישלון חרוץ. הילד הבין שתפקידה לעזור לו ופשוט לא הסכים לעשות כלום לבד. היתה נסיגה גדולה בגן , הפסיק לאכול לבד , לעשות עבודות וממה שהצלחתי לדלות ממנו (בכל זאת בן 3 ...) לא אהב אותה במיוחד ולא היה אכפת לו אם היא באה או לא , הגיע למצב שהגננת אמרה שאם היא לא מגיעה בגלל מחלה/חופש הילד הרבה יותר תקשורתי. כמה ימים לאחר שפיטרתי אותה ואמרתי לו שהיא לא תבוא יותר .היתה קפיצה עצומה בכל התחומים (שנבעה מעוד כמה דברים אבל גם מזה) - דיבור , גמילה מחיתולים , תקשורת עם ילדים אחרים ופחד מהבלתי מוכר שירד באופן דרמטי (מחוות כמו ידיים על העיניים נעלמו כמעט לגמרי) - בקיצור תפס המון ביטחון. כרגע מכיוון שאני צריכה ללדת כל רגע אני לא רוצה להכניס שום שינוי אחר לחיים שלו וזה כולל סייעת , חוגים ואפילו חברים חדשים. הגן מכיל 25 ילדים , אבל בקבוצת הגיל שלו יש 5 ילדים ויש להם מטפלת נפרדת. ולשמחתי הגננת והמטפלת מוכנות להשקיע המון גם בקבלת הדרכה , גם בלבוא לטיפולים מידי פעם ולקבל רעיונות.וגם להשקיע בו ביום יום כמה שאפשר. הוא כבר שנה שלישית איתם בגן ואני רואה התקדמות כל הזמן , ב - 4 חודשים שעברו מאז האבחון מדובר בילד אחר לגמרי. הבעיה הנוספת היא שאני לא מצליחה למצוא מישהיא מקצועית עם ניסיון שנראית לי ממש טוב , ואחרי הניסיון הכושל אני מעדיפה בלי מאשר להתפשר.
 

אמא יעל

New member
את מתארת מצב טוב, וזה יופי, השאלה

היא לגבי הרגע שיסיים את הגן ותצטרכו לעבור לגן חדש. עוד יש זמן, וזה טוב, כי תספיקי להשקיע בתכנון וחיפוש הסייעת המתאימה. כזו שעונה על כל הקריטריונים שהקודמת לא ענתה עליהם. אני לא מנסה למכור לך את רעיון הסייעת, אבל אם את מתלבטת בין שילוב ובין חינוך מיוחד, יש לך בדרך את האפשרות הנוספת הזאת, שמהווה פיתרון מתאים יותר עבור ילדים רבים, כמובן בתנאי שבחרת את האדם המתאים לילד שלך, וקודם כל שזה יהיה מישהו שאוהב את הילד והילד אוהב אותו. מוכנה להמליץ על מתאמת השילוב שלנו אם תתקשרי אלי 054903542.
 

stamba

New member
שלום ליאת

ההתלבטות שלך קשה מאד. היה לנו מקרה דומה מאד בתחילת השנה. תכננו לשלוח את בנינו לגן רגיל (קטן ככל האפשר, עם סייעת) והיינו די סגורים על ההחלטת. עם זאת ביקשנו וועדת השמה וכשהלכנו אליה החלו להשתנות פני הדברים. ראשית הבנו שהנטל הכספי שייפול עלינו מחוץ לחינוך המיוחד יהיה בלתי אפשרי (גן פרטי + סייעת + טיפולים פרה רפואיים אחה"צ). הובהר לנו שאין סיכוי לקבל את 12 (נדמה לי...) שעות הטיפול המגיעות לנו ע"פ חוק בגלל תקציבים וסדרי עדיפויות. שנית, שקלנו שוב את עניין איכות הטיפולים וריכוז ועריכת תוכנית עבודה. הכל עמד ליפול על כתפינו וגם לכך היינו לוקחים סיוע מקצועי, בתשלום מן הסתם. בדקנו שוב את הגן התקשורתי הרלוונטי, את הצוות המקצועי ואת הרכב הילדים השנה ולבסוף החלטנו לנצל את החלטת וועדת ההשמה וללכת על גן תקשורתי לפחות לשנה הקרובה. אנחנו לא מתחרטים על כך, הגן והצוות מעולים ותפקוד הילדים יחסית גבוה ומתאים לילדנו. אני לא יכול לומר שיש פתרון אחד ברור. לדעתי כדאי ללכת לוועדת ההשמה כדי לקבל אישור לגן תקשורתי, אח"כ אפשר להחליט אחרת. לגן רגיל תמיד אפשר ללכת - זה "רק" כסף. זה אולי לא שיא היושר אבל אנחנו מנסים הרי בכל כוחנו למצוא את מה שהכי יקדם את ילדינו. לגבי ההחלטה אם באמת לשלוח לגן תקשורתי, נראה לי שהמשקל הגדול הוא מי הילדים - האם יתרמו או יפריעו להתקדמות הילד, ומי הצוות המקצועי.
 

LeonardoDV

New member
את בדיוק במצב בו היינו אנו עם בננו

לפני כחצי שנה. בניגוד לך לנו הייתה לנו הצלחה גדולה מאוד עם הסייעת, שקדמה את הקטן מבחינה חברתית. מה שהדאיג אותנו הם הרגלי העבודה, הצוות בגן נטה לוותר במיקרים שבננו גילה התנגדות לפעילויות שונות במסגרת קבוצתית או אישית. לאחר שבדקנו כמה גנים טיפוליים )לא גני תקשורת( הגענו למסקנה שגן טיפולי יחזק אמנם את הרגלי העבודה אבל לא ייקדם אותו תקשורתית כמו גן רגיל עם או בלי סייעת. הפתרון שלנו להתלבטות היה לשלוח אותו לגן טיפולי אך את שעות הצהרון הוא מבלה ללא סייעת בגן הקודם שלו. השילוב הזה במבט לאחור התגלה כמאוד מוצלח. אנחנו רואים שיפור בהרבה תחומים כגון ציור, עבודות מלאכה וכתיבה בזכות הגן הטיפולי, שלא מוותר לו על כלום. מצד שני בצהרון יש לו הזדמנות לשחק עם החברים שהוא מכיר משנה שעברה וגם מבחינה תקשורתית אנו עדים להתקדמות מתמדת. את וודאי סקרנית לגבי סוג הילדים בגן הטיפולי. ובכן מדובר אכן בעיכובי התפתחות שונים כגון ADD בעיות מוטוריות שונות, אספרגר )כמו בני( אין בקבוצה שלו אף ילד עם פיגור שכלי וגם אם היה, מבחינה תקשורתית הוא עדיין היה ברמה גבוהה יותר מבני/בנך. דרך אגב, נכון להיום, המכון להתפתחות הילד לא הפסיק את הטיפולים. לגבי וועדת השמה, אם תבואי מוכנה כלומר יודעת מה את רוצה, ברוב המקרים הם יתנו לךאת מבוקשך.
 

anidnd

New member
אכן התלבטות קשה

בני היה בגן רגיל עם סייעת צמודה שקידמה אותו מאוד. עם זאת, החלטנו בכל זאת לשים אותו בגן תקשורת מכמה סיבות, ולאו דווקא בסדר הזה: 1. על מנת לתת לו דחיפה רצינית קדימה, לתת לו הזדמנות לסגור פערים ולהיות עסוק פחות בוויסות עצמי ובצורך להתגונן מפני הסביבה. 2. לתת לעצמנו "מנוחה" קלה מהריצות לטיפולים, כאשר הכל נמצא במסגרת הגן, ואחה"צ אנחנו מתפנים לפעילויות נוספות (כמו ספורט ומוסיקה). 3. לתת לו להינות מסביבה תומכת כוללת. 4. לתת את לו ולנו את ההזדמנות לראות עד כמה הוא מתקדם בגן תקשורת, על מנת שלא יקרה מצב שנגיע לכיתה א' ונגיד לעצמנו "לו רק היינו מנסים גן תקשורת לפני שנתיים"... נכון להיום, לאחר כמעט 4 חודשים בגן תקשורת אנחנו מרוצים מאוד מההחלטה שקיבלנו, והיא המתאימה לנו. להערכתי, יהיה לכם קשה מאוד לקבל החלטה מבלי לבקר באותם גנים ומבלי לשוחח עם מישהו מבעלי המקצוע באותם גנים. אנחנו, למשל, ביקשנו מגן התקשורת שישלח פסיכולוגית קלינית מטעמו לצפות בבננו בגן הרגיל, על מנת שיחוו דיעה אם הוא מתאים לתוכנית שלהם, ואם הם יכולים לסייע לו. התשובה שלהם הייתה די חד משמעית - אנחנו יכולים לעשות בשבילו הרבה ולתרום לו למרות התפקוד המאוד מאוד גבוה שלו. מה שלא תחליטו - בהצלחה!
 

gtbarnet

New member
liatdan - גן טיפולי

הבן שלי אספרגר בתיפקוד גבוה ובגיל 5 , בדיוק מאותם המלצות כמו שלך השתכנעתי ו הילד היה שנה וחצי בגן טיפולי ! היה לו נסיגה רצינית עד להפסקת דיבור וניתוק מהמציות!!! היו שמונה ילדים , שנים סבירים ושש עם בעיות שונות קשות הגננות היו נוקשות ועם רוטינה משעממת וחוזרת על עצמה , ברמה של גיל שנתים וחצי לדוגמה המישחק החצר הקבוע שלהם , היה לשיב את הילדים על ספסל ולסחק " רכבת" לרוץ נחשב כמסוקן לדבר חופשי בכיתה היה אסור לנוע בין שולחנות היה אסור , והגננות היו מרזיקות את הילדים מהכתפים , צמודים לכיסא כדי ללמד אותם לא לזוז אני התחנכתי במשטר הקומוניסתי בילדותי עבל משטר הגן הפך את ילדותי לגן עדן אולי יש גם גנים טובים , אבל אך נדע? כשביקרתי בגן בהתחלה שיחקו אותה יפה ... והילד שלי לא סיפר לי כלום עד לפני כשנה , שהשחרר בו מהשהו ומעז לא מפסיק לספר לי ולשאול אותי על המקום ! והיום הוא בן 11.... ביאטריס
 

LeonardoDV

New member
אין ספק שחייבים לבדוק

באופן אישי ומקרוב כל מסגרת אליה מכניסים ילד עם או בלי PDD, אנחנו במהלך הבדיקות ראינו שני גנים, מאחד לא התרשמנו ומהשני התרשמנו מאוד לטובה וגם קיבלנו המלצות חמות מאנשי מקצוע והורים.
 
למעלה