ועוד שרשור שחשוב לקרוא

milim

New member
מתי זו גנבה?../images/Emo5.gif

מעסיק אותי לא מעט בקשר לכתיבה וגם נתקלנו בפורום פה ושם בשאלה- כמה אפשר להשתמש במשפטים או מילים של משהו אחר בכתיבה שלנו- יהיה זה ממשורר דגול או משפט שנתקע בראש מסרט. מתי אנחנו גונבים ומעתיקים או רק משתמשים בהשאלה למטרותינו. איפה הגבול? אשמח לקרוא את דעתכם:)
 

Random23

New member
מתי זו גנבה? ../images/Emo75.gif

שאלה מצויינת. מעסיק אותי גם.. אני חושב שאוכל לשפוט מקרים ספיציפיים - אני מוצא שקשה לי להגדיר כלל אצבע. בנוגע לנושאים/רעיונות- ובכן, אף אדם אינו אי, וכאשר נביט בכל כותב נוכל למפות השפעות עיקריות, עד רמת "ממשיך דרכו של". בנוגע למשפטים שחוזרים בתוך שיר..כאשר יש 'קרדיט' זה נראה לי בסדר :) אקח דוגמא שכתבתי כאן. שאלתי שורה משימבורסקה - בנוגע ל'שניים מאלף שאוהבים שירה'.. אולי מתוך תקווה שזה יהדהד. (1 מאלף - סטנדרטי, 2 מאלף - שימבורסקה?)
 
על דעתי בלבד../images/Emo39.gif

השאלה הזו מעסיקה גם אותי, כמובן. ברור שאנחנו מושפעים מכותבים אחרים, ולא רק שזה ברור - זה גם מבורך. אם ההשפעה ברמת רעיון, השראה וכו - הגיוני לציין זאת כמקובל (מחוה ל... בעקבות... וכו). בכלל זה מותר גם לעשות שימוש באיזה ביטוי של משורר אחר בשיר שלך, אבל (!) אם הביטוי/ביטויים של המשורר האחר שהשתרבבו לשיר שלך - הם המהות של השיר "שלך", הדבר העיקרי שכתוב בו, הפואנטה שלו וכיו"ב, ולמעשה - לא הוספת עליהם כמעט דבר מהותי (לא התעמתת עם הרעיון, לא הצגת רעיון חדש, לא לקחת את הביטויים למקום אחר... ואולי הוספת להם מלות קישור, נניח...), הרי שזו העתקה בעיניי. נכתבו כמה פעמים בפורום שירים כאלה - שבהם הרגשתי לא רק שזה מוכר, אלא - מה חדש? השיר המקורי היה הרבה יותר יפה, ואילו החדש לא הוסיף איזה רעיון שלא היה במקור... השיר של ראנדום, אגב, ממש לא נופל לקטיגוריה הזאת - לקחת ביטוי של שימבורסקה ובהשראתה כתבת שיר חדש, מקורי, יפה. והכל על דעתי כמובן והשיח פתוח...
 

milim

New member
אופנת הציטוטים חוזרת

בשנות השמונים היתה אופנה כזו באמנות ויזואלית אמנים או מי שחשבו את עצמם לכאלה כל כך ציטטו ששכחו שצריך להגיד משהו בנוסף. היה מרתק כמו בחידון מוזיקלי להגיד את מי צטטת ומי האמן ואיזה יופי. אבל רק אצל הטובים היתה אמירה בעזרת הצטוט (וכמובן קרדיט חייב להתווסף). מסכימה עם שניכם שחייבים להגיד משהו חדש "דרך" החלון שנפתח. וכן כלנו מושפעים ונהדר שיש כזה שפע ספרותי בראשו של כותב. אבל שוב- עד כמה. ידידה שלי שגם כותבת אמרה משהו מדהים על העברית (שהיא לא יודעת) כבדרך אגב. הזהרתי אותה שאני הולכת לגנוב את הרעיון ואז היא בקשה בעדינות שלא אגנוב. שזה שלה. אחרי שחשבתי על זה לא כל כך יכולתי להבין מה גנבתי. הרי היא סתם אמרה משהו ולא הגיעה עם "רעיון". אז אלה הגבולות שאני מחפשת להגדיר לעצמי.
 

Random23

New member
גניבה

אני חושב כמו שפרח אמרה, אם אותו משפט שלה יהוה את לב היצירה שלך והיצירה כולה תהא קישוט לו.. זו גניבה. עם זאת, מאוד מעניין לאן אפשר לקחת אותו רעיון בשני שירים שונים. בפורום אחר שאני משתתף בו מנהל הפורום עשה משהו מאוד מעניין. הוא ביקש מחברי הפורום לכתוב שיר, כאשר הוא דורש שבשיר יופיעו ארבע מילים מסוימות שהוא הגדיר. מאותן ארבע מילים הגיעו אולי 10 שירים שונים לחלוטין. דוגמא אחרת, שמעתי פעם סיפור על איך לורד ביירון (כמדומני) נתן אתגר לחבורה של סופרים שהתארחו אצלו לכתוב על אותו נושא. אשתו של אחד המשתתפים (פרסי שלי ביש), מרי שלי החליטה להשתתף גם היא, וכתבת סיפור קיצור שעובד בהמשך להיות הספר פורץ הגדרות פרנקשטיין. אז.. גנבי את התמה, קחי אותה לכיוון אחר, שלך. אולי גם מהשיר הזה יעשו 50 סרטים? :)
 

aiziq

New member
רעיון הוא עדין לא שיר -

ולכן אני טוען כי את זכאית להשתמש ברעיון ( עוד לא שמעתי שרעיונות בשירים רשומים כפטנטים - מצד שני זה יכול להיות נחמד, תארו לכם כמה שירי אהבה היו נחסכים ) אני רוצה להזכיר בהקשר לדיון שקיים גם המושג ארמז - אילוזיה. הוא יכול להצביע על התנ"כ, יצירות אומנות מפורסמות, מדרש ואגדה וכו' או על יצירות אחרות - (גם כאן עובד הכלל של חי צומח דומם: אם הרוב לא מכירים חיה כזאת - אז אין אותה וזה לא נחשב . ) אם כן, תרומתי לדיון היא שאפשר גם לשלוח יד לשירים אחרים, ע"י ציטוט חלקי שלהם ( צמד מילים, מטפורה מסויימת וכו' ) ולהשתמש בהם כמעין קישוט נוסף וחיזוק לרעיון או האמירה העצמאיים בשיר שלנו. לדוגמא, בשיר " אני שומע משהו נופל " של נתן זך יש רמיזה לשיר ילדים (רוח, רוח, רוח, רוח/ בפרדס נפל תפוח ) ומתוך ההשוואה בין שני הטקסטים מתחדדת האמירה בשיר. איציק.
 

Random23

New member
ומה תאמרו על ציטוט של 99.9%?

ע"ע "גברת עם שפם" של מרסל דושאן..
 

milim

New member
מצוין פלוס רנדום>

הדושאן הזה שגע לי את המוח עשיתי עליו עבודת סמינריון פעם. כמה דרכים הגאון הזה פתח אבל אם נשאר בענייננו מצוין שהבאת אותו ואת גברת חם לה לדיון. לדעתי היתה אמירה מבריקה ב"קשקוש" על המונה ליזה. אמנות על אמנות וזו בדיוק ההוכחה שאפשר. וכמובן עוד הרבה רעיונות אחרים כמו שמוש באמנות של משהו אחר כ-Ready Made יהיו שיטענו שזה קשקוש אבל אז נראה להם את המשתנה:)
 

Random23

New member
היצירה הבאה שלו הייתה אפילו

יותר מוצלחת "המונה ליזה מגולחת"
 

milim

New member
ומה עם לצטט מהמדע(איפה פרח?)

לקח הבנאדם בד באורך מטר מדויק, הפיל אותו באופן מקרי מגובה מטר מדוייק ולפי איך שנפלו הקשיח אותם בדבק שקוף(יש קישור)- הכין שלושה סרגלים ומערכת חדשה למדידה ולשמוש בציור.צטוט? ובעצם מי קבע שמטר הוא המידה המדוייקת?
 

Random23

New member
גם איזשהו צרפתי אני חושב.

משהו על מוטות פלטינה? והנה התשובה מויקיפדיה: "במקור הוגדר המטר בשנת 1791 על ידי האקדמיה הצרפתית למדעים כחלק ה-10,000,000 של המרחק על פני כדור הארץ מהקוטב הצפוני עד לקו המשווה לאורך קו האורך של פריז." טוב, הוא צרפתי. הוא מוסמך לקבוע את המטר מחדש...
 

Random23

New member
טוב, אני סוסון טריוויאני..

ובשדה אליסיום כמו גוגל ידהר גם קיפוד פיסח..
 

milim

New member
:) אפשר ארנבת משרישה? כי הקיפוד

הפיסח יותר מדי מגלגל וזה מסוכן. מה עשינו לפני התאומים המחוננים וויקי וגוגל? א- פרופו ציטוטים. אולי כאן טמון הפודל!
 

Random23

New member
ושיר מקורי!

A pipe isn't a pipe yet a rose is a rose ignore all the hype and both are just words.
 
למעלה