ופתאום אחר ימים רבים

ברק!

New member
ופתאום אחר ימים רבים

אני רוצה לשתף אותכם בחוויה מדהימה שחוויתי לפני מס´ ימים. לא יכולתי לספר עליה בזמן אמת, כי גם לי לקח זמן לעקל אותה. כמו שסיפרתי לכם, לפני כשבוע השגתי במקרה את התקליט "ופתאום אחר ימים רבים" - תקליטו השני של שלמה ארצי משנת 1972. מייד כשהגעתי הביתה הוצאתי אותו מעטיפתו, הנחתי אותו על הפטיפון שלי, שמתי את האוזניות על הראש ותוך שניות חטפתי עור ברווז. התקליט ישן וקצת שרוט, נשמע ממש כמו גשם. ופתאום בוקע קולו של שלמה, שלמה הצעיר של לפני כל הסיגריות. קולו ממש צלול כיין מבעד לשריטות הרבות. חלק מן השירים בתקליט נכתבו ע"י שלמה וחלק ע"י אחרים. העיבודים שם כל כך שונים מאלו של היום. מצד אחד יש הרבה גיטרות ותופים כמו שאנחנו רגילים, אך בכל השירים יש גם עיבודים תזמורתיים עשירים ומאוד יפים. גם ממילות השירים אפשר לחוש את שלמה הבוסרי ולקלוט את התהליכים ביצירה שלו שהובילו אותו לאן שהוא היום. אין ספק שללא ההתנסויות בתקליט הזה הוא לא היה מגיע לשיאיו. שלמה ששמעתי כאן מאוד שונה משלמה שאנחנו מכירים. משירתו ניבט פרץ אדיר של רגש (בייחוד בשיר כמו אמא קטנה, שם שלמה שר על סף בכי). לדעתי - מדובר באחד התקליטים היפים ביותר ששלמה ארצי הוציא בחייו.
 
שלמה ארצי הצעיר

גם אני שמתי לב לשינויים בקול ובעיבודים, אבל בדיסק "התקליט הראשון" (1970). הוא נראה שונה מנגן שונה. אני אישית מעדיפה את שלמה ארצי של מגבר הולך לאיבוד עד שניים, אבל גם בתקליטים הראשונים הוא כמה רמות מעל כולם.
 

אהבתיה

New member
איזו חוויה.....

לא יצא לי לשמוע הרבה תקליטים ישנים של שלמה אך התפעלתי מקולו הצלול בהופעה בערוץ 33. איזה יופי של קול היה לו אז לפני כל הסיגריות....פשוט יפהפה.
 
לדעתי..

הקול שלו היה הכי יפה בתקופה בין "חצות" ל"לילה לא שקט" כי אז הקול שלו נהייה גברי ועמוק יותר, אבל עם זאת היה צלול ונקי וזה פשוט מקסים. היה לו קול באמת נהדר וחבל שהוא קצת הרס אותו עם הסיגריות, למרות שבמקומות מסויימים קולו עדיין נשמע מקסים בעיקר בשירים השקטים כמו "חבקי אותי" המקסים ו"היית איתי הרי" שם הוא גם נשמע צלול. בכל מקרה, ברק אני ממש שמחה בשמחתך ומקווה שכולם פה יקבלו עוד המון דברים טובים על שלמה וישתפו אותנו פה.
 
לילה לא שקט וחום יולי אוגוסט

ה"שינוי" בקול של שלמה ארצי בא לידי ביטוי ב"לילה לא שקט" וביתר עוצמה ב"חום יולי אוגוסט" תוך השפעה ספרינגסטינית ולואי להבית.
 

ברק!

New member
אתה צודק במאה אחוז

לואי להב מלמד את הזמרים שעובדים איתו לשיר יותר מחוספס אותו תהליך קרא גם לגידי גוב בתקליטו "דרך ארץ" (זה עם השיר "שלל שרב).
 

ברק!

New member
הייתי מוסיף שאת ניצני השינוי הזה

אפשר לזהות כבר ב"תרקוד" - גם בהפקתו של להב.
 
"הדרכים הידועות....

נראות לי אחרת מכאן.." אכן לואי להב "מחספס" את הזמרים שאיתם הוא עובד , וגם זה בהשראת ספרינגסטין. ב"תרקוד" מזהים את הניצנים אלא שלשלמה ארצי לא היה ה"אומץ" ללכת עד הסוף. מזל שארצי לא הוסיף את ירוסלב יעקובוביץ´ להפקה
 
חתונה לבנה

זה לקוח מהשיר הדרכים הידועות של שלום חנוך מתוך התקליט חתונה לבנה שגם אותו הפיק להב בכלל אני חושב ששלום היה החלוץ בארץ ונראה לי שאתה גם חושב כך רק שזה לא המקום להגיד את זה
 
שלום

זה באמת מתוך "חתונה לבנה" . לשלום חנוך יש מניות רבות במוסיקה הישראלית. בסופו של דבר מוסיקה זה גם תהליך אבולוציוני ובוודאי שאינו חף מהשפעות של יוצרים אחרים, אפילו כאלה שהזמר אינו מודע להן. אם נחזור לספרינגסטין לרגע הרי שהוא הושפע מדילן ואפילו מאלביס אותו העריץ (האגדה מספרת שהוא נזרק מגרייסלנד על ידי השומרים) וזה לא מנע ממנו להיות ה"בוס" זה שג´ורדן כדורסלן ענק לא מוריד כלום מגדולתו של לארי בירד או של ד"ר ג´´י או קארים עבדול ג´אבאר, יש מקום לכולם בפנתיאון.
 
למעלה