ושוב אני צריכה את עזרתכם..

ושוב אני צריכה את עזרתכם..

ראשית תודה לכל מי שהגיב בפעם הקודמת,תודה מיוחדת לדיאנה על התשובה המפורטת, המושקעת.... שנית יש לי שאלה מהו כשלון לימודי לאו דוקא בכיתת חינוך מיוחד, איך קורה מצב שמורה מגיעה למצב של כשלון אצל תלמיד? למה זה קורה? כיצד מורה יכולה למנוע כשלון? באיזה סימני דרך מורה השתמשה או לא השתמשה ולכן התוצאה היתה כשלון?אשמח לקבל חוות דעת כמו גם תשובות מנסיון קודם שלכם בחינוך ואשמח גם לדעת אם יש ספרים שעוסקים בנושא ושוב,תודה לכולכם...המשך לילה מקסים ומחייך וחג שמח!
 

FOR THE LD

New member
איך למנוע כשלון אצל תלמיד

בראש ובראשונה - לערוך אבחון פנימי שהמורה בונה (לצד אבחון חיצוני קיים), שעל-פי ממצאיו תבנה תל"א (תכנית לימודים אישית) או תח"י (תכנית לימודים יחידנית), המתחשבת בקשייו וביכולותיו של התלמיד, ונסמכת על הממצאים - כמובן. בתוך התכנית יש מה שנקרא - אמצעי הערכה והערכה מעצבת - באלו דרכים תבדקי שהתכנית עובדת, שהמטרות הושגו - לא בסוף השנה, אלא בכל שלב. אם נניח כתבת שהתלמיד ירכוש את התנועות קמץ וחיריק עד דצמבר - עלייך לבחון את קריאתו במהלך פרק הזמן הזה (לא לחכות עד דצמבר), למשל בעזרת מבדק יומי או שבועי - את כבר תנסחי באיזה אופן תבחני את התקדמותו. במילים אחרות - לא מחכים שפרק הזמן עליו הוחלט יסתיים - בודאי לא שהשנה תסתיים. הערכה מעצבת - הערכה שעושים במהלך העבודה עם התלמיד כדי לראות מה רכש, האם רכש מה שנקבע, האם הספיק לרכוש או לחילופין אפילו התקדם מעבר לזה, בהתאם להערכת התקדמותו, מציבים מטרות חדשות ויעדים חדשים. אם הסתבר שהתלמיד לא רכש מה שהיה צריך לרכוש -בודקים מהי הסיבה לכך - אולי שיטת הלימוד לא התאימה לו, אולי דרכי ההוראה לא התאימו, אולי מסוגל לעבוד דרך ערוץ אחר (חזותי, שמיעתי, קינסטטי וכו') - בקיצר - עושים בדק בית, כדי שלא יקרה מצב שנגלה זאת רק בסוף השנה. במהלך העבודה עם התלמיד - מדברים איתו - משתפים אותו בכל התהליך - בדקתי את הקריאה שלך וגיליתי ש... אז אנחנו נעבוד עכשיו ביחד על... - צריך לשתף אותו בתהליך ולומר לו שאם הוא מרגיש שזה קשה, לא עובד טוב, יש משהו לא ברור, זקוק לחזרה וכו' - שיגיד! כל הזמן לשאול - הכל ברור? הכל מובן? מישהו זקוק לדוגמא נוספת? מי יכול להסביר מה למדנו? וכו' - כל הזמן לבדוק שהחומר הופנם! - לא לחכות ליום המבחן! לבדוק בכל שיעור! בהצלחה עם תלמידייך הבאים!
 

FOR THE LD

New member
ועוד דבר - לפני שאני מתפנה לילדיי

לא להתבייש כשלא הולך - לעבוד עבודת צוות - במסגרת המפגשים של אנשי הצוות, להגיד שהדברים לא עובדים טוב, האם למישהו יש רעיון מה אפשר לעשות? האם למישהו היה בעבר תלמיד בעל פרופיל שכזה? וכו'! במסגרת ישיבות הצוות, שנועדו בין היתר גם לדברים הללו, עולים המון רעיונות יפים! מעבר לכך, לכל איש מקצוע יש מדריך מקצועי מעליו - שעימו צריך להתייעץ, כשנתקלים בקשיים המסוג הזה. פני למדריכה שלך. זהו תפקידה! זהו. יום טוב לכולם!
 

Diana M

New member
תמיד נשמח לסייע באם ניתן

על מנת להגדיר כשלון, יש תחילה להגדיר מהי הצלחה. אחת הצרות של החינוך המיוחד זה העדר סטנדרטים (כעת עובדים על כך מאוד חזק ובעתיד הלא רחוק צרה זו אמורה להעלם). העדר נורמות. נורמה משמעותה: באיזה רמת קריאה אמור להיות תלמיד בן 10 הסובל מפיגור קל. למשל.. כאשר ידועה הנורמה ניתן לומר כי השגתה, תחשב להצלחה ואי השגתה לכשלון. וכעת עולה השאלה..הכשלון של מי? זה לא כל כך ברור כי הכשלון הוא תמיד של התלמיד. לא נדיר שהכשלון הוא דווקא של המורה. בחינוך המיוחד כפי שהשיבה קודמתי, יש לבנות לכל תלמיד תוכנית עבודה אישית (תל"א או תח"י) בתוכנית קובעים מה הקשיים, מה המטרות השנתיות ומה היעדים קצרי הטווח בדרך להשגת המטרה. קובעים מה האמצעים ומה הדרך להשגת המטרה ובעיקר מקיימים לאורך כל השנה הערכה מעצבת שנועדה לבדוק היכן נמצאים בכל שלב בדרך להשגת המטרה. מורה שעובדת נכון, בודקת את עצמה ורואה עד כמה התוכנית שנבנתה יעילה להשגת המטרה או שאינה יעילה. במקרה שאינה יעילה, מתפקידה לחפש את הסיבות לכך וגבש דרכי פעולה אלטרנטיביות להשגת המטרה. לעיתים מתברר כי המטרה לא רלוונטית ואז יש לשנותה. לא צריך להיות מצב בו בסוף השנה מודיעים להורה כי "הילד נכשל". נכשל במה? הרי זו הסיבה לעצם היותו בחינוך המיוחד, לאשר לו ללמוד בצורה המיטבית עבורו כך שימצא את יכולותו בצורה אופטימלית. להכשל הוא יכול גם בחינוך הרגיל.. אגב, התוכנית צריכה להתגבש יחד עם ההורים ועליהם לקבל העתק. חג שמח גם לך דיאנה
 
למעלה