ושוב חושפים מנהיגים דתיים את הצביעות שלהם

BravoMan

Active member

רבנים המטיפים לא להתחסן, מתחסנים בעצמם בסתר.

נראה, שכמו שהאנשים האלה יודעים שהדת שהם מפיצים היא שקר שנועד לשלוט בציבור המאמינים שלהם, כך הם יודעים מצוין שרק המדע ישמור עליהם מפני המגפה, כי אלוהים שלהם לא קיים, ואפילו אם קיים, לא אכפת לו מהמתחזים האלה...
 

Harrington

Well-known member
מנהל
רבנים המטיפים לא להתחסן, מתחסנים בעצמם בסתר.
רובם המוחלט של הרבנים דווקא קוראים להתחסן וחלקם אף התחסנו בפומבי כדי לדרבן על קהל שומעיהם לעשות זאת גם.
פה ושם היה מישהו שהתנגד. שוין. לא שונה מהמגזר החילוני (למעשה הרבה פחות ממנו). אמנם לא הייתי סומך על דיווחים אנונימיים כאילו 'רבנים' אלו התחסנו בסתר, אבל זה באמת חסר חשיבות אמיתית.
 

BravoMan

Active member
לא שונה מהמגזר החילוני
יכול לתת לי דוגמה של מנהיג חילוני שקרא לאוכלוסייה לא להתחסן?
כי, יש אנשים רגילים חילוניים שהם סרבני חיסון, ואני בדיוק מנהל דיון בפורום אחר כאן בטענה שהמדינה צריכה להכריח אותם להתחסן או לכל הפחות להעניש אותם על מעשיהם (למשל בהטלת מגבלות).

אבל אני לא מכיר מצב שמישהו, שיש לו כוח כמו של רבני קהילות, אבל בגרסה חילונית (חבר כנסת? ראש עיר? סליברטאי?) אשכרה יצא בקריאה לציבור לא להתחסן.

תמיד כשחושפים איזה אבל שנעשה בחברה החרדית קם מישהו וטוען "הם לא מקשה אחת, זה מיעוט קיצוני".
אבל בסוף זה מיעוט, ועוד מיעוט, ומי שבאמת במיעוט זה אותם חרדים שמתנהלים שפוי:
מיעוט הוא החרדים שעובדים לפרנסתם.
מיעוט הוא החרדים ששומרים על הנחיות זהירות במגפה.
מיעוט זעום הוא החרדים שתורמים לביטחון המדינה, ותרשה לי להזכיר לך שלאנשים חילונים כמוני זו לא תרומה - אף אחד לא שאל אותי אם אני רוצה לסכן את החיים שלי 3 שנים כדי להגן על הארץ הזו או לא.

מאפה לדעתך צצו נתונים בהם התחלואה בריכוזי אוכלוסייה חרדיים גבוהה פי 3 לפחות מכל מקום אחר בארץ???
 

Harrington

Well-known member
מנהל
יכול לתת לי דוגמה של מנהיג חילוני שקרא לאוכלוסייה לא להתחסן?
אביגדור ליברמן. יעפת שאשא ביטון. אלי אבידר.
להמשיך?

לא ששאלתך רלוונטית במיוחד. הרי גם כשמדברים כאן על "מנהיגים דתיים" זה לא באמת התואר המתאים לאלו שמדובר בהם (כאמור מעלה, רובם המוחלט של המנהיגים הדתיים האמיתיים דווקא קראו וקוראים לציבור להתחסן). אבל אם תרצה מנהיגים במגזר החילוני, גם שם יש כאלה, תתפלא.
אבל אני לא מכיר מצב שמישהו, שיש לו כוח כמו של רבני קהילות, אבל בגרסה חילונית (חבר כנסת? ראש עיר? סליברטאי?) אשכרה יצא בקריאה לציבור לא להתחסן.
אתה גם לא מכיר רבני קהילות שקראו לציבור לא להתחסן.
תמיד כשחושפים איזה אבל שנעשה בחברה החרדית קם מישהו וטוען "הם לא מקשה אחת, זה מיעוט קיצוני".
מה לעשות, פעמים רבות זאת בדיוק המציאות. זה שהציבור החילוני (בהכללה) נוהג לראות את כלל המגזר החרדי כמקשה אחת, שיהיה לו לבריאות. זה בס"ה מעיד על בורות אלו שרואים זאת כך. לא על מציאות. בתכל'ס אין שוני גדול בין המגזר הדתי לחילוני מבחינה זו. יש פלגים, יש קהילות, יש תתי-מגזרים, יש מחלוקות, ועוד.
אבל בסוף זה מיעוט, ועוד מיעוט, ומי שבאמת במיעוט זה אותם חרדים שמתנהלים שפוי:
לא, דווקא לא. רובו המוחלט של המגזר החרדי מתנהג בעניין זה בדיוק כמו המגזר החילוני. אמנם אפשר להתווכח מה "שפוי" ומה לא. איש איש ודעתו בעניין. אבל בהנחה שאתה מבקש לטעון שהמגזר החילוני מתנהג באופן שפוי (אעלק) ורק מיעוט חרדי נוהג כמוהו, אתה פשוט טועה עובדתית.
מיעוט הוא החרדים שעובדים לפרנסתם.
לא, זה דווקא הרוב. לא הבנתי מה זה קשור לדיון, אבל בכל זאת. זאת העובדה בעולם המציאות.
מיעוט הוא החרדים ששומרים על הנחיות זהירות במגפה.
שוב לא נכון. מתחיל להיות משעמם לחזור על זה.
מיעוט זעום הוא החרדים שתורמים לביטחון המדינה
שאלה של השקפת עולם. ראשית אין לי שום בעיה עם מישהו תורם למדינה ולאו דווקא לבטחונה. כל אחד שיתרום במה שהוא טוב בו. שנית על-פי היהדות, לימוד תורה לא נופל מעמידה על ג'בלאות עם נשק באמצע הלילה, מבחינת בטחון המדינה.
תרשה לי להזכיר לך שלאנשים חילונים כמוני זו לא תרומה - אף אחד לא שאל אותי אם אני רוצה לסכן את החיים שלי 3 שנים כדי להגן על הארץ הזו או לא.
אל תזכיר לי את זה. תזכיר את זה לאלו שטוענים שהחילונים מתנדבים והחרדים לא.
עם זאת, כדאי לעיין בנתונים. ס"ה כ50% מחייבי הגיוס (מבחינת גיל) מתגייסים. החרדים הם פחות מ15% מכך. משום מה אני מתקשה (מאוד) להיתקל בטענות נגד חילונים על כך. דווקא המיעוט החרדי הוא זה שמהווה כתובת קבועה להתקפות אלו שוב ושוב ושוב (לא נמאס מתישהו?).
מאפה לדעתך צצו נתונים בהם התחלואה בריכוזי אוכלוסייה חרדיים גבוהה פי 3 לפחות מכל מקום אחר בארץ???
מצורת מגוריהם ומההרכב הדמוגרפי של המגזר (ברוב הישיבות נדבקו בכוונת מכוון). אין לזה שום קשר לשום דבר מיוחד.
 

BravoMan

Active member
כן בבקשה.
כי אני לא מצליח למצוא אפה בדיוק ליברמן למשל קרא לא להתחסן.
הוא סירב להתחסן בעצמו (ואני מסכים שזה רע, הוא היה צריך להוות דוגמה), אבל לא יצא בקריאה שכזו לשאר הציבור.

הדתיים האמיתיים דווקא קראו וקוראים לציבור להתחסן
אתה מכיר כשל לוגי No true Scotsman?
נוח מאוד לטעון שהרבנים עליהם מדברת הכתבה הם לא באמת מנהיגים, אבל מה לעשות - אם הוא קורא לעצמו רב \ מקובל \ אדמו"ר או מה שלא יהיה, ויש לו קהילה שמקשיבה לו, אז הוא מנהיג אמתי.

אולי הוא לא מנהיג טוב, אולי אין לו הסמכה רשמית, כל זה לא משנה! הוא מנהיג ונאשים נוהרים אחריו.


אתה גם לא מכיר רבני קהילות שקראו לציבור לא להתחסן.
אמנון יצחק, שהוא לא רק מנהיג דתי אלא גם ניסה להיות מנהיג פוליטי כשרץ לכנסת לפני כמה שנים ניהל עמוד בפייסבוק שקרא לא להתחסן.
עד שפייסבוק חסמו אותו.
יש עוד כמה רבנים שבניגוד לאלה שבכתבה, השמות שלהם ידועים ומפורסמים, ואם תתעקש אחפש לך אותם.

הדבר היחיד שאנחנו לא באמת יודעים זה מי מהשקרנים התחסן בסתר.

יש תתי-מגזרים, יש מחלוקות, ועוד.
ובסוף יש עקרונות פוגעניים למדינה שרוב אותן קבוצות מסכימות עליהן...

ורק מיעוט חרדי נוהג כמוהו, אתה פשוט טועה עובדתית.
כמה בתי ספר במגזר החילוני נפתחו בניגוד להנחיות בזמן הסגר?
או שלדעתך זה שפוי לדחוף עשרות תלמידים לחדרים צפופים דווקא כשכמות הנדבקים היומית בשיא?

שאלה של השקפת עולם. ראשית אין לי שום בעיה עם מישהו תורם למדינה ולאו דווקא לבטחונה. כל אחד שיתרום במה שהוא טוב בו. שנית על-פי היהדות, לימוד תורה לא נופל מעמידה על ג'בלאות עם נשק באמצע הלילה, מבחינת בטחון המדינה.
זו לא שאלה של השקפת עולם.
לימוד תורה לא הציל אף יהודי, צה"ל כן.

זוכר את כל הדיבורים שאין מצב שטיל מעזה פוגע בבית כנסת, ואז נפל טיל על בית כנסת באמצע ת"א?
אולי קשה להוכיח שאלוהים שלך לא קיים, אבל די קל להוכיח שהוא לא מגן על מאמיניו, בעוד שכיפת ברזל כן.

אז לך אולי אין בעיה עם חרדים משתמטים, אבל לי, שעשה שירות מלא ועדיין נאלץ לעשות מילואים כל שנה יש בעיה רצינית עם חוסר השוויון, שההצדקה היחידה עליו היא אמונות הזויות שלא תואמות את המציאות!
מה גם, שנתונים מראים שלא מעט מאלה שהשתמטו כדי כביכול "ללמוד תורה" בכלל לא לומדים שום דבר, אלא מסתובבים ברחובות בזמן שישיבות רושמות נתונים פיקטיביים!

ס"ה כ50% מחייבי הגיוס (מבחינת גיל) מתגייסים.
רציתי לבקש ממך אסמכתה, אבל החלטתי לחפש בגוגל במקום, והנה נתונים רשמיים של צה"ל על אחוזי גיוס לפי ערים:

אפה יש 52%? בית שמש. ירושלים, ביתר עלית, בני ברק - פחות מזה.

אבל ערים חילוניות? רובן ככולן בסביבות 80%.
למעשה, אפשר לראות ברשימה מתאם סטטיסטי מובהק - ככול שיש יותר אוכלוסייה חרדית בעיר, כך אחוז הגיוס נמוך יותר!

אין לזה שום קשר לשום דבר מיוחד.
ברור - זו צורת המגורים שהוציא כמעת 15 אלף איש להצטופף ברחובות בזמן הסגר בגלל לוויה.
זו צורת המגורים שמכריחה אותם לשמור על כיתות לימוד פתוחות כשכל המדינה סגורה.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
כן בבקשה.
כי אני לא מצליח למצוא אפה בדיוק ליברמן למשל קרא לא להתחסן.
תתעמק תמצא.
בכל מקרה כאמור מעלה, אני ממש לא חושב שזה הדיון.
אתה מכיר כשל לוגי No true Scotsman?
לא.
נוח מאוד לטעון שהרבנים עליהם מדברת הכתבה הם לא באמת מנהיגים
אין לי מושג. לא מחפש נוחות. מחפש אמת עובדתית, בין אם היא נוחה ובין אם לאו.
אבל מה לעשות - אם הוא קורא לעצמו רב \ מקובל \ אדמו"ר או מה שלא יהיה, ויש לו קהילה שמקשיבה לו, אז הוא מנהיג אמתי.
אני קורא לעצמי מלכת אנגליה. אני יכול להצביע על כמות מסוימת של אנשים שמקשיבים לי. אז? אני מלכת אנגליה?
אולי הוא לא מנהיג טוב, אולי אין לו הסמכה רשמית, כל זה לא משנה! הוא מנהיג ונאשים נוהרים אחריו.
אני לא כאן בשביל לחלק ציונים. מתייחס רק למצב העובדתי כאמור.
כאמור אין כמעט מנהיגים דתיים (ע"פ ההגדרה הרשמית/מקובלת) שקראו שלא להתחסן, מה לעשות. זאת המציאות. נוחה? לא נוחה? פרשנויות שונות? לא יודע. עובדות, זה מה שמעניין.
אמנון יצחק, שהוא לא רק מנהיג דתי
לא, הוא ממש לא. הוא מחזיר בתשובה שיש לא מעט אנשים שמקשיבים לו. אבל מנהיג דתי? כלל לא בטוח שיש יותר מדתי וחצי שמקשיבים לאיש.
אלא גם ניסה להיות מנהיג פוליטי כשרץ לכנסת לפני כמה שנים ניהל עמוד בפייסבוק שקרא לא להתחסן.
חחח, אפילו לא ידעתי זאת כשכתבתי את מה שכתבתי עליו למעלה לגבי ההגדרה שהצמדת לו :). שיהיה לו לבריאות. הוא לא מנהיג דתי ולא מנהיג פוליטי על-פי אף קנה מידה מקובל.
עד שפייסבוק חסמו אותו.
בכלל טעות בעיני, אבל זה כבר נושא אחר.
יש עוד כמה רבנים שבניגוד לאלה שבכתבה, השמות שלהם ידועים ומפורסמים, ואם תתעקש אחפש לך אותם.
אני לא מתעקש על כלום. יודע שהיה רב אחד שאכן קרא נגד בהזדמנות אחת או שתיים. לא מכיר מעבר לכך.
הדבר היחיד שאנחנו לא באמת יודעים זה מי מהשקרנים התחסן בסתר.
אם בכלל היו כאלה.
ובסוף יש עקרונות פוגעניים למדינה שרוב אותן קבוצות מסכימות עליהן...
לא הבנתי את המשפט הזה.
כמה בתי ספר במגזר החילוני נפתחו בניגוד להנחיות בזמן הסגר?
אין לי שמץ של מושג. מה זה קשור למשהו? ההשוואה היא רק בין בתי ספר פה לבתי ספר פה? בעיני לא. ההשוואה מבחינתי היא ראשית לא כמותית אלא עקרונית, אבל גם אם נלך כמותית, בין הפרה להפרה, בין התקהלות להתקהלות. והרי לא חסרו התקהלויות אסורות במגזר החילוני. החל מהפגנות (עם או בלי אישור ובמקומות שזה היה עם אישור, בניגוד להגבלות), מסיבות טבע, מסיבות מחזור, ועוד. שמא נאמר שבמגזר החרדי לא היו התקהלויות כלל בגלל שצורתן הייתה שונה? לא. אם אנחנו אנשי אמת ובוחני עובדות, נאמר שהיו הפרות בכל המגזרים ללא יוצא מן הכלל ובוודאי במגזר החרדי ובמגזר החילוני. זה שאופיין שונה, במקום אחד בתי ספר ובמקום אחר מסיבות טבע, לא משנה מאומה.
או שלדעתך זה שפוי לדחוף עשרות תלמידים לחדרים צפופים דווקא כשכמות הנדבקים היומית בשיא?
האמת שהסטטיסטיקה האפידמיולוגית מלמדת שאין עם זה בעיה מיוחדת, אבל אם המילה "שפוי" שייכת לכאן אם לאו, קטונתי מלקבוע.
זו לא שאלה של השקפת עולם.
לימוד תורה לא הציל אף יהודי, צה"ל כן.
זו דעתך. דעתי היא שאם 'ה' לא ישמור עיר שווא שקד שומר'. במילים אחרות, צה"ל מצליח להגן על המדינה בין השאר בזכות הקב"ה והוא, מה לעשות, קבע שלימוד התורה (בין השאר) עוזר בהגנה בטחונית זו.
אמנם, בניגוד אליך, אני מקבל את העובדה שיש כאלו שהשקפתם שונה. אתה משום מה מסרב לקבל זאת ואוחז בדעה שרק הדעה שלך קיימת בעולם. אתה מבין שזה לא באמת רציני, נכון?
זוכר את כל הדיבורים שאין מצב שטיל מעזה פוגע בבית כנסת, ואז נפל טיל על בית כנסת באמצע ת"א?
לא, לא זוכר. זוכר ראש ממשלה מצהיר שלא יתכן שיעופו טילים מעזה. זה רלוונטי איכשהו?
אולי קשה להוכיח שאלוהים שלך לא קיים, אבל די קל להוכיח שהוא לא מגן על מאמיניו, בעוד שכיפת ברזל כן.
זו דעתך. דעתי מה לעשות, שונה לחלוטין. להבנתי לא הייתה לנו כיפת ברזל אלמלא היה הקב"ה רוצה בכך. אתה עושה כאן טעות (נפוצה בקרב תוקפי דת, אם כי אני אף פעם לא יודע אם זו באמת טעות בהבנה או פשוט טעות בנסיונם לטעון משהו מעוות) בהבנה מהי הגנה וכיצד הדברים פועלים על-פי היהדות.
אז לך אולי אין בעיה עם חרדים משתמטים
אין לי בעיה עם בני אדם ככלל. עם זאת, אני רחוק מלאהוב השתמטות. אבל... וכאן כנראה ההבדל בינך לביני. אם אני תוקף משהו, אני אוהב להיות כן, ישר והגון. זה אומר למשל שאם תחשוק נפשי לתקוף משתמטים, אתקוף 100% מהמשתמטים באותה תדירות ותקיפות. כדי לעשות זאת עלי לתקוף, בוא נאמר מתוך 100 איש למשל, כ80 חילונים, כ5-6 חובשי כיפות סרוגות, וכ14 חרדים. לכשתתקוף כך את המשתמטים, אשמח לנהל איתך דיון רציני בעניין. אולם כל עוד תתעקש לתקוף דווקא את המיעוט הזניח בכל הסיפור הזה, אין כאן דיון רציני מבחינתי. סתם התקפה על רקע אג'נדאי, פוליטי, לעתים אנטישמי (לאו דווקא במקרה שלך), ובעיקר, על רקע בורות מדהימה וחוסר יכולת להכיל את האחר.
רציתי לבקש ממך אסמכתה, אבל החלטתי לחפש בגוגל במקום, והנה נתונים רשמיים של צה"ל על אחוזי גיוס לפי ערים:
מה קשור גיוס על-פי ערים למשהו שאנחנו מדברים עליו (מתנצל שלא נכנסתי לקישור, זה פשוט בלתי רלוונטי לחלוטין למשהו שכתבתי בעניין)?
ברור - זו צורת המגורים שהוציא כמעת 15 אלף איש להצטופף ברחובות בזמן הסגר בגלל לוויה.
משהו שאני כתבתי, או שאתה סתם בוחר כעת להמציא המצאות כדי להעביר את המסר שלך? כי אני לא כתבתי משהו כזה בשום מקום. עניתי לשאלתך מדוע רמת ההדבקה במגזר החרדי גבוה יותר מאשר במגזר הכללי.
זו צורת המגורים שמכריחה אותם לשמור על כיתות לימוד פתוחות כשכל המדינה סגורה.
לא, אבל פתיחת אותן כיתות לימוד זה גם לא מה שמגביר את התחלואה.
 

dude101

New member
אפשר להידחף?

מה שבראבו לא מבין זה שאם מישהו מוסיף לעצמו "רב" ליד השם זה לא הופך אותו לעובדיה יוסף.
וכן, רוב הציבור החרדי שומר על הנחיות של ריחוק חברתי (כולל מסגרות לימוד).
הביקורת שלו מוגזמת לגמרי, אבל מוצדקת חלקית.

החרדים שמרו על ההנחיות פחות מרוב האוכלוסיה.
רובם היו בסדר גמור, ואני ממש לא משליך את הביקורת הזאת על כל חרדי שעובר לידי ברחוב. אבל יש פלגים שלמים בקרב החרדים שהמנהיגים שלהם יצרו זילזול מוחלט בקורונה בתור קבוצה (החינוך הליטאי, הטישים של חסידות גור וכו'. ואני אפילו לא מדבר על הפלגים היותר קיצוניים כמו הפלג הירושלמי או העדה החרדית שאפילו לא טורחים להעמיד פנים שהם חיים באקס-טריטוריה). ו*כל* נציגי החרדים בכנסת נותנים להם גב.
אז יש לך מיעוט חרדי שעושה לעצמו דין, והרוב החרדי מגן עליהם. דבר כזה אין בציבור החילוני, או בכל מגזר אחר בחברה הישראלית.

לגבי הטענה שההדבקה בקרב החרדים נבעה מ"מצורת מגוריהם ומההרכב הדמוגרפי של המגזר (ברוב הישיבות נדבקו בכוונת מכוון)" - ראשית, לא הבנתי למה אתה משייך הדבקה מכוונת בישיבות לדמוגרפיה. זה בבירור זלזול בהנחיות (אלא אם לא הבנתי אותך?)
באשר לתנאי המחיה - הם אכן תורמים לתחלואה. אבל אם זה היה ההסבר היחיד, היינו רואים שמקדם ההדבקה בקרב החרדים גבוה משאר המגזרים בכל נקודת זמן נתונה, וזה לא המצב. לרוב מה שקורה זה שמקדם ההדבקה במגזר החרדי עולה לפני החילוני, ולפעמים יורד לפניו (כמו שהיה בגל האחרון).
מנוע ההדבקה העיקרי של קורונה היא אירועים גדולים וצפופים בחלל סגור בהם אנשים לא שומרים על ריחוק חברתי. חתונות המוניות וישיבות עונות על ההגדרה הזאת באופן מדויק. למשל, 1,500 בחורי ישיבות מקרב חסידות גור נדבקו באירועי ראש השנה (לפני המוטציה הבריטית, כן?). אלה 1,500 איש רק מפלג אחד בחג אחד. עניין תנאי המחיה נכנס רק אח"כ כי אותם 1,500 בחורים חזרו הביתה והדביקו את קרובי המשפחה שלהם. בגלל זה הייתי מצפה מהמגזר החרדי להקפיד על ריחוק חברתי *יותר* מהאדם הממוצע, במקום פחות ואז להשתמש בתנאי המחיה בתור הצדקה להתנהגות שלהם.
 

BravoMan

Active member
מה שבראבו לא מבין זה שאם מישהו מוסיף לעצמו "רב" ליד השם זה לא הופך אותו לעובדיה יוסף.
זו הטעות היחידה שלך בכל ההודעה!
אני מבין זאת מצוין.

אני מבין בחלט שיש היררכיות וחלוקה לפלגים, חסידויות, חצרות, וכו' וכו' וכו' - וכל עניין "עשה לך רב".
זו גם הסיבה שאני לרוב משתמש במונח "מנהיג דתי" במקום רב. כדי לא להתחיל כל פעם לפרט אדמו"ר, מקובל, חכם, רב, אחד קורא לעצמו רב אבל בכלל לא הוסמך ברבנות, וכו' וכו'.
 

dude101

New member
אני מבין בחלט שיש היררכיות וחלוקה לפלגים, חסידויות, חצרות, וכו' וכו' וכו' - וכל עניין "עשה לך רב".
זו גם הסיבה שאני לרוב משתמש במונח "מנהיג דתי" במקום רב. כדי לא להתחיל כל פעם לפרט אדמו"ר, מקובל, חכם, רב, אחד קורא לעצמו רב אבל בכלל לא הוסמך ברבנות, וכו' וכו'.
לא על זה דיברתי. אמנון יצחק הוא לא כמו עובדיה יוסף רק בפלג אחר ועם פחות מאמינים. ההבדלים הם איכותניים, לא כמותיים.
המונח הכי טוב כאן הוא לא "מנהיג דתי", "רב", "מרן" או "אדמור", אלא פוסק הלכה.

המפלגה של יצחק ממחישה את ההבדל הזה. "מנהיגים דתיים" לא רצים לכנסת. הם שולחים את נציגיהם, ומוצאים פסק הלכה שמחייב את מאמיניהם להצביע לרשימה מסויימת.
באותה מידה של הצלחה אתה יכול לטעון שליצמן הוא מנהיג דתי. עובדה - הרבה יותר דתיים הצביעו לו מאשר ליצחק.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
החרדים שמרו על ההנחיות פחות מרוב האוכלוסיה.
מי החליט? יתכן שזה נכון. יתכן גם שלא. האמת היא שלאף אחד מאיתנו (כמו גם לאף אחד אחר) אין שמץ של מושג מדויק. הדבר היחיד שאנו יודעים בוודאות בהקשר זה, זה שהתקשורת הישראלית הציגה יותר מקרים מהמגזר החרדי. עם כל הכבוד (ואין כבוד) לתקשורת הישראלית, זה לא מלמד אותי שום דבר עובדתי.
אז יש לך מיעוט חרדי שעושה לעצמו דין, והרוב החרדי מגן עליהם. דבר כזה אין בציבור החילוני, או בכל מגזר אחר בחברה הישראלית.
יש ויש. למעשה, זה בדיוק מה שאתה (מבלי שאני יודע לשייך אותך מגזרית) עושה בכתיבתך זו. עצם הטענה חסרת היסוד שהיו יותר הפרות במגזר מסוים, כמוה כהגנה על ההפרות במגזרים האחרים בבחינת 'זה היה פחות נורא'.
לגבי הטענה שההדבקה בקרב החרדים נבעה מ"מצורת מגוריהם ומההרכב הדמוגרפי של המגזר (ברוב הישיבות נדבקו בכוונת מכוון)" - ראשית, לא הבנתי למה אתה משייך הדבקה מכוונת בישיבות לדמוגרפיה. זה בבירור זלזול בהנחיות (אלא אם לא הבנתי אותך?)
הבנת אותי. אולם הדברים לא התייחסו לשאלת העמידה בהנחיות, אלא נועדו להסביר חלק מהתחלואה היחסית גבוהה. הרי טוענים הטוענים (ובינתיים קראתי ברפרוף בלבד את ההמשך אך נראה שאתה ביניהם), שהתחלואה הגבוהה במגזר מגיעה מההתקהלויות וכו'. ובכן זה כלל לא נכון כנראה. אז כמובן שתוכל להתווכח אם הרעיון להדביק בכוונה בחורי ישיבות הוא רעיון נכון אם לאו. דיון מרתק. אבל בתכל'ס במבחן התוצאה, העובדה הזאת בהחלט נותנת מענה לכמות התחלואה ומקורה האמיתי.
באשר לתנאי המחיה - הם אכן תורמים לתחלואה. אבל אם זה היה ההסבר היחיד, היינו רואים שמקדם ההדבקה בקרב החרדים גבוה משאר המגזרים בכל נקודת זמן נתונה, וזה לא המצב. לרוב מה שקורה זה שמקדם ההדבקה במגזר החרדי עולה לפני החילוני, ולפעמים יורד לפניו (כמו שהיה בגל האחרון).
מה שכמובן גם סותר את הטענה שההתקהלויות הן הגורמות לעליית התחלואה במגזר החרדי. הרי אם טענה זו הייתה נכונה, התחלואה בשום שלב לא הייתה צריכה לרדת (מאחר וההתקהלויות בשום שלב לא מפסיקות, כך גם לא תלמודי התורה הסוררים וכו').
מנוע ההדבקה העיקרי של קורונה היא אירועים גדולים וצפופים בחלל סגור בהם אנשים לא שומרים על ריחוק חברתי.
אז זהו, שטענה זו סותרת את הנתונים כאמור מעלה.
 

dude101

New member
מבין אלה שאני יכול להביא סימוכין בשליפה - המכון החרדי לחקר מדיניות[1], המכון הישראלי לדמוקרטיה[2], מנכ"ל בית החולים מעייני הישועה[3] ופרויקטור הקורונה בחברה החרדית[4].

יש ויש. למעשה, זה בדיוק מה שאתה (מבלי שאני יודע לשייך אותך מגזרית) עושה בכתיבתך זו. עצם הטענה חסרת היסוד שהיו יותר הפרות במגזר מסוים, כמוה כהגנה על ההפרות במגזרים האחרים בבחינת 'זה היה פחות נורא'.
קודם כל, אני מוחמא שאתה חושב עלי בתור מנהיג או מייצג של המגזר שלי, וזה אפילו מבלי שאתה יודע לאיזה מגזר אני משתייך.
מנגד, אתה מייחס לי מוסריות מעוותת לפיה מעשה כלשהו הוא לגטימי אם יש מישהו שמבצע מעשים יותר גרועים. זה... פחות נחמד מצידך. אני שולל את הגישה הזאת מכל וכל, ולא מוכן שאפילו תנסה להלביש אותה עלי.
כמה פעמים באמת דיברתי עם מישהו מהמגזר שלי (חילוני, אגב) שניסה להצדיק את ההפרות שלו באמצעות הפרות במגזר החרדי. כל פעם התנגדתי לגישה הזאת, ואמרתי שבעיני שאי אפשר לאמץ את הסטנדרט הכי נמוך בתור תירוץ להתנהגות לא מוסרית. אנשים צריכים לקחת אחריות על המעשים שלהם, לא להשתמש במעשים של אחרים כדי לפטור את עצמם מאחריות.

הבנת אותי. אולם הדברים לא התייחסו לשאלת העמידה בהנחיות, אלא נועדו להסביר חלק מהתחלואה היחסית גבוהה. הרי טוענים הטוענים (ובינתיים קראתי ברפרוף בלבד את ההמשך אך נראה שאתה ביניהם), שהתחלואה הגבוהה במגזר מגיעה מההתקהלויות וכו'. ובכן זה כלל לא נכון כנראה. אז כמובן שתוכל להתווכח אם הרעיון להדביק בכוונה בחורי ישיבות הוא רעיון נכון אם לאו. דיון מרתק. אבל בתכל'ס במבחן התוצאה, העובדה הזאת בהחלט נותנת מענה לכמות התחלואה ומקורה האמיתי.
רגע רגע, זה מעניין. שמעתי שמועות על הדבקה מכוונת בישיבות, אבל פטרתי אותן כי, בהיעדר ראיות ונתונים, דווקא זה נראה לי כמו ניסיון להכפיש את המגזר החרדי. אם אפשר לשאול - מה מקור המידע שלך, ומה בדיוק ראית/שמעת?
אני כן מכיר מישהי שלמשך כמה שבועות לא שלחה את הבן שלה לישיבה גדולה (אפילו שהיה מותר לפתוח אותן) מכיוון שהיא ידעה שלא הקפידו שם, ונדבקים הסתובבו חופשי[5]. מבחינתי זה "התקהלות". אם לזה אתה קורא "הדבקה מכוונת", המחלוקת בינינו היא סמנטית.
מכל מקום, טריוויאלי לציין שהדבקה מכוונת בוודאי שלא עונה על "עמידה בהנחיות", אז בפועל אתה מסכים שהתחלואה ה"עודפת" (מעבר לחלקם באוכלוסיה) במגזר החרדי נובעת בחלקה מאי הקפדה על ההנחיות, והמחלוקת היחידה היא איזו אי הקפדה בדיוק גורמת לתחלואה.

מה שכמובן גם סותר את הטענה שההתקהלויות הן הגורמות לעליית התחלואה במגזר החרדי. הרי אם טענה זו הייתה נכונה, התחלואה בשום שלב לא הייתה צריכה לרדת (מאחר וההתקהלויות בשום שלב לא מפסיקות, כך גם לא תלמודי התורה הסוררים וכו').
אתה מחזק את הטענה שלי.
התקהלויות לא נפסקות לחלוטין, אך בוודאי שיש תקופות גאות ושפל. כנ"ל לגבי תלמודי תורה. שים לב - הדוגמא שהבאתי על אותם 1,500 בחורי ישיבה שנדבקו התרחשה במסגרת אירועי ראש השנה.
אפשר לראות שיש עליה ברמת תחלואה אחרי חגים ולאחר שבתי הספר נפתחו. גל התחלואה השני, למשל, העלה הילוך אצל הלא-חרדים אחרי פתיחת הלימודים ב-1 לספט', ובקרב החרדים הוא התחיל קצת יותר מוקדם, בהתאם לתחילת שנה"ל אצלם. יתרה מזאת, בחלוקה לגילאים אפשר לראות את שיעור התחלואה עולה בעיקר אצל גילאי י"א-י"ב (אבל גם בכיתות הנמוכות יותר), ורק לאחר מכן אצל האוכלוסיה הבוגרת. אביא סימוכין אם תרצה.

____________________________________________

[1] https://machon.org.il/publication/משבר-הקורונה/
[2] http://fs.knesset.gov.il/23/Committees/23_cs_bg_570661.pdf
[3] https://www.maariv.co.il/corona/corona-israel/Article-816571
[4] https://www.israelhayom.co.il/article/841565 רק בבקשה אל תכריח אותי להביא סימוכין לכך ש-0% ממוסדות החינוך הממלכתיים היו סגורים.
[5] אגב, היא וחרדים אחרים שדיברתי איתם, מתווספים לנקודה הראשונה של "מי החליט?".
 

Harrington

Well-known member
מנהל
מבין אלה שאני יכול להביא סימוכין בשליפה
תצטרך להיות קצת יותר ספציפי אם תרצה שאקרא משהו (או שאקבל טענה מסוימת). אם תפנה לסימוכין לכך שבמגזר החרדי היו יותר הפרות מאשר במגזר הכללי, זה יהיה רלוונטי. סתם מאמרים/מחקרים על מה שקורה במגזר, אינם קשורים לשאלה זו.
קודם כל, אני מוחמא שאתה חושב עלי בתור מנהיג או מייצג של המגזר שלי
שמח שאתה מוחמא, אך לא זכור לי שכתבתי משהו כזה.
מנגד, אתה מייחס לי מוסריות מעוותת לפיה מעשה כלשהו הוא לגטימי אם יש מישהו שמבצע מעשים יותר גרועים.
גם את זה לא כתבתי. כלל לא דיברתי על מוסריות. בשום מקום גם לא טענתי שמעשה כלשהו לגיטימי אם מישהו אחר מבצע מעשים גרועים יותר. אודה לך אם תיצמד למה שבאמת כתבתי ולא תעוות/תסלף את דברי או תמציא לי ציטוטים שכלל לא אמרתי. זה הופך את הדיון למעניין (וכמובן ענייני) פי כמה.
פחות נחמד מצידך. אני שולל את הגישה הזאת מכל וכל, ולא מוכן שאפילו תנסה להלביש אותה עלי.
ראה מעלה. אינני לוקח אחריות על מה שאתה ממציא בשמי. לא אם אתה מוכן ולא אם אתה לא מוכן :).
רגע רגע, זה מעניין. שמעתי שמועות על הדבקה מכוונת בישיבות, אבל פטרתי אותן כי, בהיעדר ראיות ונתונים, דווקא זה נראה לי כמו ניסיון להכפיש את המגזר החרדי. אם אפשר לשאול - מה מקור המידע שלך, ומה בדיוק ראית/שמעת?
דברים ידועים. בין אם זאת הדבקה מכוונת ובין אם הדבקה ברשלנות מכוונת. זה פשוט היה נוח בהתחשב בכך שעל-פי מה שהיה ידוע אז צעירים ממילא לא נפגעים במיוחד, וכך, מאחר והבחורים ממילא בישיבות תקופות ארוכות ברצף, מונעים סכנה עם חזרתם הביתה.
אני כן מכיר מישהי שלמשך כמה שבועות לא שלחה את הבן שלה לישיבה גדולה (אפילו שהיה מותר לפתוח אותן) מכיוון שהיא ידעה שלא הקפידו שם, ונדבקים הסתובבו חופשי[5]. מבחינתי זה "התקהלות". אם לזה אתה קורא "הדבקה מכוונת", המחלוקת בינינו היא סמנטית.
אוקיי. אם אתה מכיר מישהי אזי אין ספק שמאות אלפי אנשים נהגו בדיוק כמו זאת שאתה מכיר. אינני יכול להתווכח עם כך (דמיין כאן אייקון ציני או מגלגל עיניים).
מכל מקום, טריוויאלי לציין שהדבקה מכוונת בוודאי שלא עונה על "עמידה בהנחיות", אז בפועל אתה מסכים שהתחלואה ה"עודפת" (מעבר לחלקם באוכלוסיה) במגזר החרדי נובעת בחלקה מאי הקפדה על ההנחיות, והמחלוקת היחידה היא איזו אי הקפדה בדיוק גורמת לתחלואה.
לא, אני לא מסכים לכך דווקא. ברשותך (ובלעדיה) אפסיק לקרוא כאן. לא הכרתי אותך עד היום ולא זכור לי שאי-פעם התדיינתי או ניסיתי להתדיין מולך. אבל התגובה הזאת, שמהרגע הראשון מייחסת לי דברים שמעולם לא אמרתי/כתבתי/חשבתי, מעייפת מעט. אם וכאשר תוכל להתדיין תוך שאתה משאיר לי את ההחלטה מה אני חושב ומציין רק או בעיקר את עמדתך שלך, אשמח להתעדכן. אבל בשיטה הזאת בה כל פיסקה צריכה להתחיל בהבהרה מחודשת לגבי מה שאתה מייחס לי על לא עוול בכפי, באמת שלא בא לי על זה היום. עמך הסליחה.
 

dude101

New member
במסגרת דיון, לפעמים יש אי הבנות. תאמין לי שבכל פעם שהבנתי אותך באופן שגוי, הדברים נעשו בתום לב. בדיוק כפי שאפילו לא עלתה בדעתי המחשבה שאולי אתה מעוות את דבריי באופן מכוון כשאמרת שאני מגן על הקיצוניים במגזר שלי, ובמקום זאת פשוט תיקנתי אותך ישר.
אם אי ההבנה לכשעצמה מקשה עליך לקיים שיחה, אפשר באמת להפסיק. אין לי דרך להתחייב שמכאן ואילך אבין אותך באופן מושלם. אך אם תבחר להמשיך, אני מבטיח לך שאם תעיר לי על כך, התגובה שלי תמיד תהיה זהה – סליחה, לא הבנתי אותך. אשמח אם תסביר שוב למה התכוונת. זאת גם התגובה שלי לכל מקום בו כבר הערת דברים דומים.

למען הסדר הטוב, הנה הדברים שלא הבנתי:
* מדוע אתה חושב שאני מגן על מפרי הנחיות במגזר שלי?
* כשאמרת "הדבקה מכוונת בישיבות", הנחתי שההדבקה התרחשה במסגרת התקהלות במקום סגור עם חולים. טעות שלי. בבקשה תסביר את האופן בו ההדבקה התרחשה.

מעבר לכך, אני חושב שהבנת חלק מדבריי לא נכון, ואולי יעזור אם נסדר אותם בהקשר הנכון:
אני: "אז יש לך מיעוט חרדי שעושה לעצמו דין, והרוב החרדי מגן עליהם. דבר כזה אין בציבור החילוני, או בכל מגזר אחר בחברה הישראלית."
אתה: "יש ויש. למעשה, זה בדיוק מה שאתה"
אני: "קודם כל, אני מוחמא שאתה חושב עלי בתור מנהיג או מייצג של המגזר שלי"
אתה: "שמח שאתה מוחמא, אך לא זכור לי שכתבתי משהו כזה."
אם זה לא ברור, כתבתי שבאף מגזר אחר *הרוב* לא מגן על הקיצוניים, ואתה אמרת שזה מה שאני עושה. עזוב שלא הגנתי על אף אחד, אבל אפילו שאם הייתי עושה זאת, זה *עדיין* לא אומר שרוב הציבור במגזר שלי מגן על הקיצוניים. במקום לומר את זה, נראה לי יותר מעניין (לשני הצדדים) לכתוב "אני מוחמא שאתה רואה בי מנהיג" וכו', מתוך הנחה שתבין את ההקשר (או מקסימום תשאל על מה אני מקשקש). אשתדל לנסח את עצמי באופן יותר פשוט להבא.

וגם:
אתה: "ברוב הישיבות נדבקו בכוונת מכוון"
(אני קופץ 2 הודעות קדימה)
אני: "שמעתי שמועות על הדבקה מכוונת בישיבות, אבל פטרתי אותן [...] אני כן מכיר מישהי שלמשך כמה שבועות לא שלחה את הבן שלה לישיבה גדולה (אפילו שהיה מותר לפתוח אותן) מכיוון שהיא ידעה שלא הקפידו שם, ונדבקים הסתובבו חופשי. מבחינתי זה "התקהלות". אם לזה אתה קורא "הדבקה מכוונת", המחלוקת בינינו היא סמנטית."
אתה: "אם אתה מכיר מישהי אזי אין ספק שמאות אלפי אנשים נהגו בדיוק כמו זאת שאתה מכיר."
מה הקשר? לא אמרתי או רמזתי שמאות אלפים נהגו כמוה. יודע מה? הלוואי שלא מאות אלפים אלא כל אחד ואחד בכל מגזר היה נוהג כמוה. אז לא היינו נמצאים בברוך הזה.
הבאתי את זה אך ורק בתור דוגמא למצב שאני מגדיר כ"התקהלות" ואתה – אולי – רואה בו "הדבקה מכוונת", וזאת בתור ניסיון למנוע אי הבנות (ניסיון לא מוצלח בכל קנה מידה אפשרי, כמתברר).

זה לגבי אי הבנות. לשאר הדברים אתייחס במידה ותרצה להמשיך את השיחה.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
במסגרת דיון, לפעמים יש אי הבנות.
אי-הבנה מתרחשת פעם, פעמיים. לא לחינם התחלתי להגיב על כל פיסקה ונושא ורק לאחר ששמתי לב שזה חוזר על עצמו ממש בכל פיסקה, החלטתי להפסיק.
בכל מקרה אמרת אי-הבנות, הנושא סגור. וייטר.

אם אי ההבנה לכשעצמה מקשה עליך לקיים שיחה, אפשר באמת להפסיק. אין לי דרך להתחייב שמכאן ואילך אבין אותך באופן מושלם. אך אם תבחר להמשיך, אני מבטיח לך שאם תעיר לי על כך, התגובה שלי תמיד תהיה זהה – סליחה, לא הבנתי אותך. אשמח אם תסביר שוב למה התכוונת. זאת גם התגובה שלי לכל מקום בו כבר הערת דברים דומים.
* מדוע אתה חושב שאני מגן על מפרי הנחיות במגזר שלי?
כאמור שם, ברגע שמאן דהוא מדבר רק או בעיקר על הפרות במגזר אחר וטוען ששם יש יותר הפרות וכו', מבלי שהלכה למעשה יש לו שמץ של מושג אם זה נכון (פשוט כי איש לא בדק זאת והתמונה המוצגת בתקשורת מעוותת לכתחילה) או תוך שהוא מתעלם מההפרות במגזר שלו, יש בכך משום הגנה ולו במשתמע על ההפרות במגזר שלו. הגנה, התעלמות. לא משנה איך תגדיר את זה בדיוק.
* כשאמרת "הדבקה מכוונת בישיבות", הנחתי שההדבקה התרחשה במסגרת התקהלות במקום סגור עם חולים. טעות שלי. בבקשה תסביר את האופן בו ההדבקה התרחשה.
פשוט עשרות או מאות בחורי ישיבות שנמצאים בישיבה יחדיו מבלי לשמור על הכללים, תוך ידיעה ברורה שחלקם ידביקו ויידבקו.
אם זה לא ברור, כתבתי שבאף מגזר אחר *הרוב* לא מגן על הקיצוניים, ואתה אמרת שזה מה שאני עושה.
נכון וזו אכן דעתי. נשאיר אותך בחוץ ונדבר באופן כללי. ברגע שבא חילוני כלשהו ואומר 'יש הפרות (רק או בעיקר) במגזר החרדי', הוא במשתמע מתעלם/מגן מההפרות שקיימות, במידה לא פחותה, במגזר שלו. זה באמת כל כך פשוט. אגב בדיוק אותו דבר כאשר חרדי משיב לעניין ההפרות בטענה 'אבל בלפור'.

זה *עדיין* לא אומר שרוב הציבור במגזר שלי מגן על הקיצוניים.
גם במגזר החרדי זאת אמירה לא נכונה. ההיפך הוא הנכון. מפירי ההנחיות הותקפו על-ידי רובו המוחלט של המגזר על רבניו ואדמו"ריו. נכון, היו חריגים. בדיוק כפי שהיו בכל מגזר. אבל הרוב המוחלט יצא נגד, גם אם הוא לא טרח לעשות את זה במהדורות החדשות 'של החילוניים' בשעה 20:00.
מה הקשר? לא אמרתי או רמזתי שמאות אלפים נהגו כמוה.
דווקא כן. התיימרת (בהודעה מוקדמת יותר) לדעת מה קורה במגזר החרדי (כולו או רובו), על סמך מה ששמעת מאשה אחת. אלו דברים שלך הגם שבמילים מעט אחרות, לא שלי.
יודע מה? הלוואי שלא מאות אלפים אלא כל אחד ואחד בכל מגזר היה נוהג כמוה. אז לא היינו נמצאים בברוך הזה.
האמת שאין כל קשר בין הדברים, אבל אל תספר לאף אחד.

 

dude101

New member
כאמור שם, ברגע שמאן דהוא מדבר רק או בעיקר על הפרות במגזר אחר וטוען ששם יש יותר הפרות וכו', מבלי שהלכה למעשה יש לו שמץ של מושג אם זה נכון (פשוט כי איש לא בדק זאת והתמונה המוצגת בתקשורת מעוותת לכתחילה) או תוך שהוא מתעלם מההפרות במגזר שלו, יש בכך משום הגנה ולו במשתמע על ההפרות במגזר שלו. הגנה, התעלמות. לא משנה איך תגדיר את זה בדיוק.
הגנה לא שוות ערך להתעלמות. אבל אם בעיניך זה היינו הך, אפשר לפתור את זה בקלות - בוא נדבר באמת על הפרות במגזר שלי:
לדעתי יש במגזר החילוני הפרות, וצריך לטפל בהן בלי קשר להפרות במגזר החרדי (בין אם הן קיימות בפועל, ובין אם אני טועה והן לא). בפרט, מציקה לי אי ההקפדה במקומות העבודה, ואנשים ששמים מסיכות במקומות סגורים רק אחרי שמבקשים מהם (עריכה: גם חוסר המוכנות של אנשים להתפנות למלוניות אחרי חזרה מחו"ל. למען האמת, אם הייתי יכול לתקן דבר אחד אצל החילונים, זה היה זה).
אני מקווה שבזאת הראתי שאני לא מתעלם מהמגזר שלי.

פשוט עשרות או מאות בחורי ישיבות שנמצאים בישיבה יחדיו מבלי לשמור על הכללים, תוך ידיעה ברורה שחלקם ידביקו ויידבקו.
ראשית, ותרשה לי להיות קצת אגוצנטרי, ניחשתי נכון!
בדיוק בגלל זה סיפרתי על מכרה שלי. אתה והיא מתארים את אותו דבר, רק קוראים לו בשם שונה. תודה, זה מסדר לי כמה דברים אחרים ששמעתי.
לענייננו - אני לא מצליח לעקוב. לדעתי קבוצה שנמצאת ביחד במקום מסויים מבלי לשמור על הכללים זאת התקהלות במקום סגור (כאילו, אני מניח שלישיבה יש קירות וגג). אולי יעזור אם תגיד מה היא "התקהלות במקום סגור", ואיך זה שונה מ"עשרות/מאות איש שנמצאים בישיבה מבלי לשמור על הכללים" לשיטתך. מכל מקום, *לשיטתי* אתה מתאר פה התקהלות. כנראה יש לנו הגדרות שונות ל"התקהלות", וזה מסביר את אי ההבנה מקודם.
אפשר לכל הפחות להסכים שחלק מתחלואת היתר במגזר החרדי נבעה מעשרות או מאות בחורי ישיבות שנמצאים בישיבה יחדיו מבלי לשמור על הכללים, או שאני עדיין מפספס משהו?

גם במגזר החרדי זאת אמירה לא נכונה. ההיפך הוא הנכון. מפירי ההנחיות הותקפו על-ידי רובו המוחלט של המגזר על רבניו ואדמו"ריו. נכון, היו חריגים. בדיוק כפי שהיו בכל מגזר. אבל הרוב המוחלט יצא נגד, גם אם הוא לא טרח לעשות את זה במהדורות החדשות 'של החילוניים' בשעה 20:00.
זאת נקודה טובה. אני אכן לא נחשף למדיה חרדית. אני קורא מדי פעם באתרים חרדים, אבל ברור לי ש"חדרי חרדים" זה לא המיינסטרים.
יתרה מזאת, אני מודע לחוסר הסימטריה בינינו - רוב מקורות המידע שלי זמינים באינטרנט ואני יכול לתת לינקים (ולא שכחתי ששאלת לגביהם. נגיע לשם אח"כ). להביא סימוכין לשיח בחברה החרדית יהיה הרבה יותר בעייתי, ואני מבין שלדרוש דבר כזה יהיה לא הוגן.
ובכל זאת - תוכל להיות יותר ספציפי? נניח, תוכל לומר אילו רבנים/אדמו"רים יצאו נגד ההנחיה של קנייבסקי לפתוח את מוסדות החינוך? אתה לא חייב להביא רשימה מלאה (בפרט אם, כפי שאמרת, מדובר על רובם), מספיק אפילו 2-3 בולטים. יעזור גם אם תוכל לומר גם באיזו מדיה הדברים נמסרו ("יתד נאמן", "משפחה", פשקווילים ברחבי מאה שערים, אולי נאום בפני קהל...[1]).

דווקא כן. התיימרת (בהודעה מוקדמת יותר) לדעת מה קורה במגזר החרדי (כולו או רובו), על סמך מה ששמעת מאשה אחת. אלו דברים שלך הגם שבמילים מעט אחרות, לא שלי.
כשאמרת שאני מייחס לך דברים שלא אמרת, ביקשתי ממך להבהיר במקום להתעקש שכן אמרת, רק במילים שונות. אם אתה לא רואה הבדל בין "הנה לינקים למקורות הידע שלי, ובהערת אגב אציין ששמעתי דברים דומים מאנשים חרדים" ל"התיימרת לדעת מה קורה במגזר החרדי (כולו או רובו), על סמך מה ששמעת מאשה אחת", אפשר לשאול ואשתדל להסביר (כמו ששאלתי אותך מה ההבדל בעיניך בין "התקהלות" ל"הרבה אנשים שנמצאים במקום אחד").
אם זה עוזר, בוודאי שאני מסכים שאי אפשר לדעת מה קורה במגזר שלם על סמך עדות של אדם אחד (או אפילו כמה אנשים).

עכשיו להודעות קודמות (אין לי מושג איך לצטט חלקים מהודעות קודמות, אז פשוט אעתיק אותם):

"תצטרך להיות קצת יותר ספציפי אם תרצה שאקרא משהו (או שאקבל טענה מסוימת). אם תפנה לסימוכין לכך שבמגזר החרדי היו יותר הפרות מאשר במגזר הכללי, זה יהיה רלוונטי. סתם מאמרים/מחקרים על מה שקורה במגזר, אינם קשורים לשאלה זו."
אני לא בטוח מה אתה מבקש. למשל, בהקשר ללינק הרביעי, רצית שאצטט את החלק הרלוונטי (אם כן, אז הוא מופיע בכותרת: רוני נומה: "15% ממוסדות הלימוד החרדיים פתוחים"), או שרצית שאסביר איך הסקתי שאם 15% ממוסדות הלימוד החרדים היו פתוחים, אזי הם שמרו פחות על ההנחיות? כי אם זאת אופציה ב', אני מוותר מראש ומודה שאין ביכולתי להראות לסיפוקך שבמגזר החרדי הקפידו פחות על ההנחיות.

"דברים ידועים" (בהקשר של מאיפה לך שהיו הדבקות מכוונות בישיבות)
אהה... סליחה? אם זאת הייתה הדרך שלך לומר שאתה לא מעוניין לענות, בסדר גמור ואני אפילו מתנצל אם אני גורר אותך לשם נגד רצונך. תרגיש חופשי להתעלם ואבין את הרמז. אבל אם זה היה אמור לענות לשאלה שלי אז... זה לא.

אני גם מצטט משהו שלי שלא הגעת אליו בהודעה הקודמת:
אתה מחזק את הטענה שלי [לגבי מקורות התחלואה בחברה החרדית].
התקהלויות לא נפסקות לחלוטין, אך בוודאי שיש תקופות גאות ושפל. כנ"ל לגבי תלמודי תורה. שים לב - הדוגמא שהבאתי על אותם 1,500 בחורי ישיבה שנדבקו התרחשה במסגרת אירועי ראש השנה.
אפשר לראות שיש עליה ברמת תחלואה אחרי חגים ולאחר שבתי הספר נפתחו. גל התחלואה השני, למשל, העלה הילוך אצל הלא-חרדים אחרי פתיחת הלימודים ב-1 לספט', ובקרב החרדים הוא התחיל קצת יותר מוקדם, בהתאם לתחילת שנה"ל אצלם. יתרה מזאת, בחלוקה לגילאים אפשר לראות את שיעור התחלואה עולה בעיקר אצל גילאי י"א-י"ב (אבל גם בכיתות הנמוכות יותר), ורק לאחר מכן אצל האוכלוסיה הבוגרת. אביא סימוכין אם תרצה.

___________________________________________________________
[1] האחרון, למען הסר ספק, היה בדיחה. לפחות אני מקווה.
 

BravoMan

Active member
כלל לא בטוח שיש יותר מדתי וחצי שמקשיבים לאיש.
אז איך בדיוק הוא מחזיר אנשים בתשובה?
או שלטענתך בכל הזמן שהוא פועל הוא הצליח להחזיר רק אדם וחצי בתשובה?

בכל מקרה, מוזר לי הביטחון שלך, היות והמפלגה שלו גרפה 28000 קולות, שזה כמעת מנדט.
הוא לא מנהיג דתי ולא מנהיג פוליטי על-פי אף קנה מידה מקובל.
מה בדיוק קנה מידה מקובל למנהיג דתי עבורך?
זה בדיוק הכשל הלוגי של ה-"סקוטי האמתי" - אתה מנסה לבנות מסננה כדי להעיף מהדיון אנשים שדוגמה שלהם סותרת את הטענה שלך.

ההשוואה מבחינתי היא ראשית לא כמותית אלא עקרונית,
מה זו השוואה "עקרונית"?

זו דעתך. דעתי מה לעשות, שונה לחלוטין. להבנתי לא הייתה לנו כיפת ברזל אלמלא היה הקב"ה רוצה בכך. אתה עושה כאן טעות (נפוצה בקרב תוקפי דת, אם כי אני אף פעם לא יודע אם זו באמת טעות בהבנה או פשוט טעות בנסיונם לטעון משהו מעוות) בהבנה מהי הגנה וכיצד הדברים פועלים על-פי היהדות.
אה, אז אלוהים שלך אחראי על כיפת הברזל, כי ההגנה שלו יכולה לבוא דרך פיתוחים של בני אדם?
כולל בני אדם שבכלל לא מאמינים בו?
אז מעניין מדוע כל "חכמי התורה" האלה שמטיפים נגד החיסון עדיין לא קלטו שהחיסון קיים בזכות אלוהים שלך?

זו הבעיה הכי גדולה עם דתיים כמוך: אתה אחד מאלה שמשתמשים בשיטה "אלוהים פועל בדרכים נסתרות" כדי לנסות ולהסביר למה העולם שלנו לא מתנהל בצורה שבו היה מתנהל עולם בו קיים אלוהים שמתואר בתנ"ך.
אז אתה חייב כל פעם "לצייר את המטרה סביב החץ" או כמו שאומרים באנגלית "להזיז את עמודי השער" (moving the goal post).

קרה משהו רע למישהו שזה לא הגיע לו? אה, זה אלוהים פעל ישירות והעניש אותו על משהו שאנחנו לא יודעים.
בני אדם עשו משהו דגול ומנעו רוע? לא, לא, זה אלוהים החליט לפעול דרכם, כי הוא לא פועל ישירות.

אה, ההוא שטוען שהוא מבין בתורה אמר שאלוהים יעשה X וזה לא קרה? ברור, ההוא סתם מתחזה, גם אם תמכתי בו לפני שהתבדה.
קרה משהו שאפשר לקשר לדבריו של רב Y? נוא רואה, הרב חכם ניחן בנבואה אלוהית!!!

כדי לעשות זאת עלי לתקוף, בוא נאמר מתוך 100 איש למשל, כ80 חילונים, כ5-6 חובשי כיפות סרוגות, וכ14 חרדים. לכשתתקוף כך את המשתמטים, אשמח לנהל איתך דיון רציני בעניין. אולם כל עוד תתעקש לתקוף דווקא את המיעוט הזניח בכל הסיפור הזה, אין כאן דיון רציני מבחינתי. סתם התקפה על רקע אג'נדאי, פוליטי, לעתים אנטישמי (לאו דווקא במקרה שלך), ובעיקר, על רקע בורות מדהימה וחוסר יכולת להכיל את האחר.
הבאתי לך סטטיסטיקה שמראה שלא מדובר במיעוט זניח.
אגב, השמטתה מהחישוב שלך את ערביי ישראל משום מה, שגם הם אמורים להיות מחויבי גיוס.

ומה זה מבחינתך "לתקוף"? ציינתי שוב ושוב, שאם ניקח 100 משתמטים, כמו בדוגמה שלך, אז 85-86 מהם ילכו לכלא.
המדינה כבר דואגת לזה.
מה אני ביקשתי? דין זהה ל-14 הנותרים.

אתה לאומת זאת, טעון שאתה בעד יחס שווה, אבל מנסה לשכנע אותי של-14 המיוחדים האלה לא מגיע עונש, בעוד של-86 האחרים כן? וכי למה? אפה השוויון בדיוק?

אה, ברור, מי שאומר משהו רע על ציבור שחלקו זורק אבנים וחיתולים מלוכלכים על חיילי צה"ל במדים, וחלק אחר מצהיר במפורש שלמדינת ישראל אין זכות קיום ומנהיגיו נפגשו עם ראשי ארגוני טרור הוא זה שאנטישמי.
כן, זו דרך רגילה להתחמק מהדיון על כך שהחרדים הם החלק הבעייתי ביותר בכל העם היהודי.
פשוט שים תווית "אנטישמי" על מי שאתה לא מסכים איתו, ולא תצטרך לסתור שום ראיות או טיעונים שהוא מביא...

מה קשור גיוס על-פי ערים למשהו שאנחנו מדברים עליו (מתנצל שלא נכנסתי לקישור, זה פשוט בלתי רלוונטי לחלוטין למשהו שכתבתי בעניין)?
ניסית לטעון שחילונים משתמטים באותה מידה כמו חרדים, לא? או שלא הבנתי אותך?
 

Harrington

Well-known member
מנהל
אז איך בדיוק הוא מחזיר אנשים בתשובה?
עושה רושם מהמשך דבריך כאן שאתה מדבר על יהודי מסוים. אני ממש לא. כך שנראה שאנחנו פשוט מדברים על דברים שונים. מה שכתבתי נכון באופן הכללי ביותר לגבי אותה קבוצת אנשים מותקפת. לא חשבתי על אדם מסוים ולא התייחסתי לאדם מסוים.
מה זו השוואה "עקרונית"?
כבר לא זוכר למה זה התייחס. תצטרך להיות מעט מדויק יותר בשאלתך.
אה, אז אלוהים שלך אחראי על כיפת הברזל, כי ההגנה שלו יכולה לבוא דרך פיתוחים של בני אדם?
אלוקים שלי אמנם שלי, אבל שלך באותה מידה.
הוא 'אחראי' (ביטוי קצת מוזר, אבל ניחא) על הגנת עם ישראל. השאלה אם הגנה זו מגיעה בדרך א' או בדרך ב', חסרת כל משמעות. זה שיש תוקפים שסבורים שתרגום הדברים היא שצריך לצאת איזשהו ברק משמיים ולפגוע באויבינו, שיבושם להם. זה רק מלמד על בורותם ועל כמה מעט הם למדו את הנושא שהם לא יכולים לחיות בלי לתקוף אותו.
כולל בני אדם שבכלל לא מאמינים בו?
בוודאי.
אז מעניין מדוע כל "חכמי התורה" האלה שמטיפים נגד החיסון עדיין לא קלטו שהחיסון קיים בזכות אלוהים שלך?
לא הבנתי את הקשר המשפט הזה למאומה ממה שכתבתי או למציאות.
זו הבעיה הכי גדולה עם דתיים כמוך: אתה אחד מאלה שמשתמשים בשיטה "אלוהים פועל בדרכים נסתרות" כדי לנסות ולהסביר למה העולם שלנו לא מתנהל בצורה שבו היה מתנהל עולם בו קיים אלוהים שמתואר בתנ"ך.
תיקון קל: זו הבעיה בעיניך. אני בכלל לא רואה כאן שני אלוקים אלא אחד בלבד. לא חסר לי שום דבר בהסברים התנ"כיים כדי להבין זאת.
אז אתה חייב כל פעם "לצייר את המטרה סביב החץ" או כמו שאומרים באנגלית "להזיז את עמודי השער" (moving the goal post).
אהה, המצאה נחמדה, אבל לא משהו שקשור אלי אני מקווה? בכל מקרה בוודאות לא משהו שקשור בדרך כלשהי למשהו שכתבתי אי-פעם בחיי. לא כאן ולא בכלל.

מאחר ושאר דבריך, בקריאה מרופרפת, נראים בס"ה כחזרה על מנטרה חילונית שגרתית, לא אטרח להגיב לכל דבר ובוודאי שלא לצטטו. אם וכאשר תצליח להתדיין איתי על מה שאני כותב ומאמין בו ולא על מה שאתה חושב שאני אמור לכתוב ו/או להאמין בו, אשמח להתדיין איתך. כל עוד מדובר בס"ה בהמצאות שלך כיצד אני אמור לחשוב ובמה אני כביכול מאמין וכו', אשאיר לך את הבמה להתדיין עם עצמך.


 

BravoMan

Active member
עושה רושם מהמשך דבריך כאן שאתה מדבר על יהודי מסוים. אני ממש לא. כך שנראה שאנחנו פשוט מדברים על דברים שונים. מה שכתבתי נכון באופן הכללי ביותר לגבי אותה קבוצת אנשים מותקפת. לא חשבתי על אדם מסוים ולא התייחסתי לאדם מסוים.
טענת שמעט מאוד אנשים, אם בכלל, מקשיבים לאמנון יצחק.
אז שאלתי אותך, אם זה אכן כך - איך הוא מצליח להחזיר אנשים (ואני מניח שהוא החזיר יותר מ-1 או 2) בתשובה?
מה שענית, לא קשור למה שציטטת...

כבר לא זוכר למה זה התייחס. תצטרך להיות מעט מדויק יותר בשאלתך.
בקיצור, אתה זורק מונחים, ואחרי זה בעצמך לא יודע מה אמרת???

השרשור הזה לא כ"כ ארוך שאתה לא יכול לראות מה כתבת בו. אבל אני מבין שאין לך באמת עניין בדיון למעט לומר "אני צודק, וכולכם טועים, והחרדים בסדר גמור!"

אלוקים שלי אמנם שלי, אבל שלך באותה מידה.
מי אתה שתקבע את זה?
גם כשהייתי דתי והאמנתי שאלוהים קיים, אין לי ספק ולו לרגע, לאור ניסיון של שנים רבות בשיחות עם דתיים ממגוון הקשת, ששנינו לא מאמינים באותו "אלוהים".
לא בדיוק.
אולי לאמונה שלך, ולאמונה שהיית לי יש מן המשותף, אבל בסופו של יום יש רק דבר אחד שכל יהודי דתי יסכים עליו: "יש רק יהדות אחת!" - בפועל, כל שאר הפרטים ביהדות של כל יהודי, שונים ומשונים.

זה רק מלמד על בורותם ועל כמה מעט הם למדו את הנושא שהם לא יכולים לחיות בלי לתקוף אותו.
היות ואתה לא קורא קישורים שמביאים לך, לא אטרח לחפש, אבל יש הרבה רבנים ופוסקי הלכה בארץ ובעולם שטוענים בדיוק את זה:
* רעידות אדמה נגמרות בגלל הומואים
* מגפת הקורונה זה בגלל חטאים
* פיגוע כזה או אחר זה בגלל חילול שבת

אז, אתה בעצם אומר שיש רבנים שתוקפים את היהדות?

שאלה אם הגנה זו מגיעה בדרך א' או בדרך ב', חסרת כל משמעות.
אז איך אתה יודע שמשהו הוא מעשה אלוהים ומשהו אחר הוא מעשה בני אדם?
או שבהגדרה שלך כל פעולה שמגנה על ישראל, בין אם זה חוק גיוס חובה, ובין אם זה המצאה של כלי נשק כזה או אחר, הכל פעולה של אלוהים, בלי יוצא מן הכלל?

בגרסה שלך של יהדות, יש בכלל "רצון חופשי" לבני אדם? הרמטכ"ל למשל, מחליט משהו? ראש ממשלה? החייל בשטח?

לא הבנתי את הקשר המשפט הזה למאומה ממה שכתבתי או למציאות.
זה, בהקשר לשאלה שלי למה רבנים לא קולטים שהחיסון הוא דרך של אלוהים להגן על עם ישראל?

בוודאי שלא "קלטת" אותה, כי אין לך, ולא יכולה להיות לך תשובה לזה.
החיסון הרי מגן על עם ישראל - הוא מונע מוות, הוא מונע מחלה קשה ונכות שנגרמת ממנה.
הוא אפילו מאפשר לסיים את המגפה ולהפסיק לסגור דברים, מה שיאפשר גם לכל לומדי תורה צדיקים לחזור למלאכתם הקדושה בלי שהמדינה תפריע להם.

אבל איכשהו הרבנים שלכם לא חושבים שזה "בא מאלוהים", ומתנגדים לזה. באמת שלא הייתי רוצה להיות בנעליים שלך, עם הצורך לתרץ דברים כאלה...
זו הבעיה בעיניך
אכן, זו בעיה שלי, ושל עוד כמה אנשים בעולם, כי אתה, ורוב המאמינים נוהגים בשיטה מאוד לא הגיונית, שלא פעם פוגעת בחברה האנושית כולה, ולא ניתן לפתור את זה בשיח נעימים...
מבחינתך, שחי בעולם דמיוני, אין ספק שזו אינה בעיה - אני בטוח שעולמך וורוד לגמרי, ומה שלא טוב, אתה פשוט אומר לעצמך: לכל דבר יש מטרה, ואלוהים תכנן הכל, אז גם אם קשה, זה בסדר, יש לזה סיבה טובה.

אהה, המצאה נחמדה, אבל לא משהו שקשור אלי אני מקווה? בכל מקרה בוודאות לא משהו שקשור בדרך כלשהי למשהו שכתבתי אי-פעם בחיי. לא כאן ולא בכלל.
בהחלט קשור אליך!
עוד לא דיברנו כאן מספיק כדי שזה יבוא לידי ביטוי בצורה ממש מובהקת, אבל ברגע שכתבת את מה שכתבת על כך שהשאלה באיזו דרך מגיע הגנה מאלוהים לא רלוונטית, בהחלט הכנת את הקרקע לתרגיל הזה.

עכשיו נותר רק לראות אם תברח מהדיון בטענה שאני לא בסדר, או תזגזג את אלוהיך בניסיון להוכיח שאני טועה ואתה צודק...
 
למעלה