ושוב שאלה בנושא חטא הכפירה

ושוב שאלה בנושא חטא הכפירה

אני יודע שחטא הכפירה הוא החמור ביותר המגיע הפגם עד ספירת הכתר ממש,ולמרות החומרה הגדולה שבכל החטאים הגדולים ביותר כאשת איש וכו' אעפ''כ הכפירה הפגם שלה אם אינני טועה מגיע ןנוגע בשורשים גבוהים יותר.ולמרות הלגלוגים הארסיים והכפרניים של גולשי הפורום סם המות ההוא שהנה לא נותנים לנו אפילו להרהר בכפירה וכדומה,ברצוני לדעת ואם תוכלו להרחיב את החטא החמור שבכפירה,ובאמת למה החטא כל כך חמור.ובתמימות אני שואל ונכנס בי כנראה הרהור מדבריהם הארסיים,למה באמת לא להרהר בספיקות ולנסות לקבל תשובות,ואולי אני טועה וזה כן מותר אם הכונה היא לקבל תשובה ושלא על מנת לקנטר וכדומה.ושוב אני אשמח לקבל תשובה מהפן הקבלי עד כמה שניתן להיכנס לכך בפורום המיועד לציבור הרחב אפילו שאיננו עדיין בדרגת הקדושה והפרישות הראויה ללימוד הקבלה.
 
תשובה בקיצור מפאת קוצר הזמן על הבוקר

בגדול, עברות כגון פגם הברית וכו' (לאדם מאמין שומר תו"מ) כגודל חומרתם עדיין הם פוגמות עפ"י הקבלה רק בעבר אחד או מס' בודד מתרי"ג עיברנו הרוחניים, לעומת חטא הכפירה שמנתק את כל תרי"ג עיברנו הרוחניים ממקור חיי החיים אור ה'.
 
דבר נוסף בעניין ההרהור

בוודאי שמותר להרהר בספקות וצריך וחשוב לחפש עליהם תשובות בתורה מהקדושה ולא מתוך קנטור כדבריך, ובעצם כל חכמת הקבלה מתעסקת עם הרובד הזה של- הלמה? ושל טעמי התורה והמצוות, היינו מה הטעם של של לימוד התורה לאדם היהודי ושמירת מצוות בכלל וכל אחת בפרט, לעומת לימוד הנגלה שמתעסק בעיקר עם- האיך? ולא- בלמה?
 

ינוקא1

New member
כשיש שאלות , צריך לשאול !

נכון שלא צריך לחפש שאלות מתחת האדמה , ולכן לא צריך לקרוא בספרי כפירה (מה שחז"ל קוראים "חוכמה יוונית") וכדומה אבל אם כבר יש שאלות , צריך וחובה לשאול !!! כמו בתשובה הקודמת , הדור שלנו שונה מהדורות הקודמים. בעבר , אם אדם לא היה מחפש לשמוע כפירה , הוא לא היה שומע. בדורינו בין אם נרצה ובין אם לא נרצה , אנחנו חשופים לכל הדיעות הקיימות ושומעים דברי כפירה גם בלי שנרצה. לכן אם אדם לא ישאל ולא ילמד , הוא סתם ישאר עם שאלות בבטן ובהדרגה יהפך לצבוע (כמו הפורום השני שבתוכם הם אפיקורסים וכלפי חוץ מראים עצמם כחרדים). לכן חובה לשאול הכל. לגופם של דברים - רוב השאלות והקושיות על היהדות (כולל אלו בפורום ההוא) נובעות מחוסר ידע. בדרך כלל חוסר הבנה בתורה , וחוסר הבנה שגם בתורה יש דעות שונות. החוכמה היא ללמוד מספיק תורה עד שגם כאשר אתה שומע שאלות כאלו , הם לא מזיזות לך בכלל. על זה כתוב "ודע מה שתשיב לאפיקורוס". הספרים הכי חשובים לדעתי בעניין הזה , ושנותנים דעות ישרות הם : 1. ספרי הרמח"ל - ובראש ובראשונה הספר "דרך ה'". מספיק הספר הקטן הזה כדי לענות על רוב השאלות של האדם ! 2. הלכות דעות להרמב"ם - שם הרמב"ם מסביר "איך מתנהגים לפי התורה". כיום מרוב דעות משובשות , מקשים על היהדות כל מיני קושיות. כאשר לומדים את ההלכות הללו , מבינים מה דעת היהדות האמיתית בנושאים רבים , וממילא מבינים שאין קושיה , רק אנשים אומרים בשם התורה דברים לא נכונים. 3. ספר התניא של חב"ד - ספר חשוב מאוד ! ספר המכיל בתוכו הבנה ישרה של התורה בנושאים רבים. כמובן הוא גם מבוא מצויין ללימוד קבלה. מי שלומד את אלו , רוב הקושיות ששואלים אותו כבר יפלו אוטומטית. חוץ מזה חשוב לדעת הלכה - הרבה אנשים שואלים שאלות ומנסים לנגח את היהדות דרך התבססות על חצאי אמיתות , כאשר יודעים הלכה כמו שצריך יודעים לזהות את זה. שאלות בנושאי דת ומדע : יש בנושא הזה כמה גישות. עלי אישית מקובלת גישתו של הרמב"ם במורה נבוכים (וזוהי גם גישתו של הרב קוק ושל רבים מגדולי ישראל) כי כל דבר שהוכח מדעית בצורה סבירה עלינו לקבל אותו כאמיתי ולפרש את התורה על פיו. בכל דור ודור מתגלים דברים חדשים בעולם בהתאם לתיקון של אותו הדור. דברים שמתגלים היום , לא יכלו להתגלות לפני מאה שנה כי הם לא היו מתאימים אז. כנ"ל לא לפני 3000 שנה. כאשר הקב"ה נתן למשה את התורה הוא נתן אותה לפי הבנת אנשי הדור ההוא , ונתן סמכות וכח לחכמי ישראל שבכל דור לפרש אותה בדורם כפי שראוי. לדוגמה : בעבר אנשים חשבו שהשמש מקיפה את כדור הארץ , וגם יש פסוקים בתורה שלכאורה מראים על זה ("וזרח השמש" "ובא השמש"). בדור מסוים המדע גילה שאין הדבר כפי שחשבו אלא כדור הארץ מסתובב סביב השמש. ממילא חכמי ישראל הבינו שכאשר כתוב "וזרח השמש" , לא הכוונה שהשמש מסתובבת אלא שיחסית אלינו בני האדם נראה שהשמש זזה. וכל הפסוקים שמראים כאילו שהשמש זזה , אנחנו מפרשים אותם היום כך. אתה רואה כאן דוגמה שכאשר ידע מדעי הוכח בצורה סבירה , חכמי ישראל מקבלים אותו ומבינים את התורה על פיו - אין עם זה שום בעיה ! כך זה צריך להיות בכל נושא , כולל נושא האבולוציה. ממילא כל ה"קושיות" הגדולות בנושאי דת ומדע אפילו לא מתחילות אצלי. התורה מאמינה לחכמי הטבע והרפואה , הרי מחללים שבת לפי הוראה של רופא. כנ"ל אם יש שאלה הלכתית על חשמל או על הנדסה גנטית וכו' , הרב ישאל ביולוג או פיזיקאי איך לדעתו הדברים עובדים ויפסוק לפי זה. כל ידע מדעי , העומד בסטנדרטים מדעיים של הוכחה מדעית צריך לקבל אותו , לפרש את התורה על פיו , ואין עם זה בעיה. התורה ניתנה מראש באופן הזה שבכל דור יבינו אותה לפי בירורי הדור. ההבנות החדשות שבכל דור , זה נקרא "בירור הניצוצות". זוהי גישה שמתחילה אצל הרמב"ם וסברו כמוה רבים מגדולי ישראל. יש החולקים על גישה זו (כמו הרבי מלובביטש ועוד). דבר אחרון : קיימים פורומים שונים באינטרנט לשאלות כאלו (כמו פורום אמונה באתר "כיפה" אותו אני מנהל) , יש רבנים שאפשר לשאול באינטרנט באתרים שונים , כך שאפשר היום לשאול שאלות בצורה חופשית ולקבל תשובות. אפשר אפילו לשאול בכמה מקומות עד שתמצא תשובות המקובלות עליך.
 

מוטילו6

New member
מי מחלק תוארים בחינם?

"כופרים" "אפיקורסים" "מינים"... מה חשבתם? שלקבל כאלה תוארים זה בא בחינם? בשביל שאדם יקבל את התואר "כופר" עליו 'לדעת' את ריבונו ולכוון למרוד בו. עכשיו תגידו אתם.. בדור העלוב הזה כמה אנשים יודעים את ריבונם באמת? רק בגלל שגדל כדתי עם כיפה ופאות זה מה שעושה אותו יודע את ריבונו? רק בגלל שהיה בישיבה ולמד בממוצע שעה ליום במשך 6 שנים זה מה שעושה אותו יודע את ריבונו? התואר "כופר" הוא תואר נעלה שמגיע לאדם מיוחד שלמד ושנה והגיע לדרגות באמת גבוהות ורק אחר כך בעזות מצח החליט לעשות דווקא כנגד ריבונו. אז בבקשה לא לחלק לאנשי הדור היתום הזה תוארים בחינם. הכי הרבה מדובר בתינוקות שנישבו לבין אומות העולם שבליבם וקשה להם להתגבר על היצר הרע שממילא הוא לא קל בדור הזה. יוצא מיזה שהחוטאים הם לא חוטאים וכתר הכבוד נשאר מושלם ונקי ואף אחד לא פגם בו.
 

דוד YY

New member
כמדומני, שלגבי אמונה לא שייך תינוק שנשבה

זאת אומרת, שמי שמצהיר שלא מאמין בבורא ובתורה אין לו חלק לעולם הבא.
 
וואווווווווווו!!!

אין סוף תודות לכל המגיבים בתשובבותיכם החכמות.דרך אגב ידוע לי בשם הרב רבי יצחק זאב מבריסק אם אני אומר נכון את שמו,שאפיקורס מסכן הוא גם אפיקורס....באידיעש,אנעבעך אפיקוירעס איזז אויכעט אאפיקורס...... זה בקשר למגיב שאמר שלא שייך תינוק שנשבה לגבי כפירה ואפיקורסות ואני חושב שזה מחזק את דעתו.בנוגע לדיעה שכתב המגיב שנוטה כפי הרמב''ם וכן הרב קוק הולך בשיטתו,והאדמו''ר מליובאוויטש סבר אחרת,הייתי שמח לקבל קישור ומקורות.זה מאד מעניין אותי.המשך יום מקסים לכולם
 

מוטילו6

New member
אפיקורס מסכן הוא גם אפיקורס

ומי שלא אפיקורס - כי הוא לא יודע על מה בדיוק הוא מביע אפיקורסות - אז אולי הוא מסכן מכל מיני סיבות אבל אפיקורס הוא לא.
 

ינוקא1

New member
אני רק רוצה לספר לך סיפור

שהיה באחד האבטשים שעשיתי לפני כמה שנים. כדרכם של חיילים משועממים התחלנו לדבר על מיני ענינים שקשורים בפילוסופיות ודת. והיה שם אחד בחור משכיל , עם תואר שני במדעי המדינה , מתרגל באוניברסיטת תל אביב. הוא הגדיר את עצמו כ"אתאיסט". ודיברנו ודיברנו בצעקות עד שכבר לא שמנו לב לשטויות שאנחנו אומרים. ואז שאלתי אותו משהו בסגנון - "אז אם הכל הבל ואין משמעות לכלום , אז תעשה הכל כדי להצליח : תדרוך ותרמוס אנשים , תחיה בלי מצפון , תעשה הכל למען טובתך האישית וזהו". והוא ענה לי בלי לשים לב : "אבל בסוף הטובים מצליחים והרעים נדפקים". היה רגע של שתיקה , ואחריו אמרתי לו : "אתה מאמין גדול". וכך זה הסתיים - הוא פשוט השתתק. (אני מבטיח שהסיפור אמת). כי אם אדם בתוכו מאמין ש"הטובים מנצחים והרעים נדפקים" , אז הוא מאמין שיש סדר בעולם , אם יש סדר אז יש מישהו שמסדר את זה , יוצא שהוא מאמין גם בשכר ועונש. וכבר יש לנו ביד חלק גדול מעיקרי האמונה. מבחינתי , לכל מי שיש מצפון יש אמונה באלוהים באיזשהו מקום - גם אם הוא מגדיר את עצמו כאתאיסט. כי אולי במודע שלו הוא אתאיסט , אבל בתת מודע מעשיו מוכיחים עליו שבשורה התחתונה הוא מאמין. (אגב , כידוע ישנן גם שיטות אחרות בהגדרת עיקרי האמונה - דעת ר"י אלבו בספר העיקרים היא שעיקרי האמונה הם שלושה : מציאות ה' , מעמד הר סיני ומתן תורה , שכר ועונש). לגבי תינוק שנשבה , אלו דברי הרמב"ן בפירושו לתורה במדבר טו' כב' : ". . .והנה זה כפי משמעו הוא קרבן מומר לכל התורה בשוגג, כגון ההולך ונדבק לאחת מן האומות לעשות כהם ולא ירצה להיות בכלל ישראל כלל. ויהיה כל זה בשוגג, כגון שיהיה ביחיד תינוק שנשבה לבין האומות, ובקהל כגון שיחשבו שכבר עבר זמן התורה ולא הייתה לדורות עולם. או שיאמרו כמו שזכר בספרי (שלח קטו): מפני מה אמר המקום לא שנעשה ונטול שכר אנו לא עושים ולא נוטלין שכר. כעניין שהיו ישראל אומרים ושואלים את יחזקאל, שנאמר (יחזקאל כ א): באו אנשים מזקני ישראל וישבו לפני, אמרו לו רבנו יחזקאל הרי עבד שמכרו רבו לא יצא מרשותו וכו'. או שישכחו את התורה, וכבר אירע לנו כן בעונותינו (כי): בימי מלכי ישראל הרשעים כגון ירבעם ששכחו רוב העם התורה והמצוות לגמרי, וכאשר בא בספר עזרא באנשי בית שני. וזהו שימוש לשון הכתוב שהשגגה הזאת הנזכרת כאן היא בתורה ובמצוות בכללן, ועל כן ייחדו להם רבותינו מצווה אחת שבשגגתה יצא מכלל ישראל ומכל המצווה בהם, והיא עבודה זרה. " רואים כי הרמב"ן מכניס לתוך גדר תינוק שנשבה כל מיני טעויות אפשריות שבגללן אדם נעשה "מומר לכל התורה בשוגג" בין ביחיד ובין בציבור - למשל קהל שיחשבו שכבר עבר זמן התורה קהל שחושבים שיש להם רשות לא לשמור על התורה ולא לקבל שכר. קהל ששכחו את התורה לגמרי . ועוד. מדבריו נלמד שבכל טעות שאפשרית להיות שבני אדם חושבים שבגלל זה התורה לא אקטואלית , יש דין "תינוק שנשבה". אז ברור שבני אדם שגדלו בקיבוצים ובמקומות שלא שמעו מיהדות , יש להם דין תינוק שנשבה כזה. הרי זה ממש כמו קהל ששכחו את התורה. מה גם שאנו רואים שיש הרבה אנשים שחוזרים בתשובה כאשר מסבירים להם ומלמדים אותם. כל זה מראה שה"כפירה" בדורינו איננה אמיתית פעמים רבות ונובעת מבורות. והרי זה ממש תינוק שנשבה. [אני חושב שאפילו חרדים או אנשים שקיבלו מושגים לא נכונים על התורה (שהיא סותרת מדע , למשל) וכפרו בגלל זה - יתכן ויש להם דין תינוק שנשבה]. וחושב מחשבות לבלתי ידח ממנו נדח !
 

דוד YY

New member
מדובר על חיוב קורבן בשוגג

לאחר שעמד על טעותו וכמדומני שצריך להתוודות לפני הבאת הקורבן. אבל מי שכל החיים שלו חי בכפירה, איך יזכה לעולם הבא ???
 

ינוקא1

New member
זה בדיוק הגדר של תינוק שנשבה.

הוא מביא קורבן אחד על כל מה שעשה , כי הכל נחשב שגגה אחת.
 

דוד YY

New member
להבנתי, עולם הבא אינו מקום שמגיעים אליו

אלא הכלים הרוחניים שאדם קנה בעולם הזה ע"י המצוות מקנות לו את הכלים להינות מאור ה', ומי שלא קנה את הכלים האלו, אינו יכול להינות מאור ה'. לכן נדמה לי שמי שכופר בבורא ולא משנה למה , לא שייך לעולם הבא.
 

ינוקא1

New member
עולם הבא הוא גם מקום

הוא עולם רוחני ה"מתלבש" בתוך המקום הגשמי שלנו. (לכן בגמרא כתובים פתחי העולם הבא והם נמצאים בעולם הזה). אם אתה רוצה ללמוד זאת לעומק - כדאי לקרוא בספר "שער הגמול" של הרמב"ן. חוץ מזה אני מסכים איתך במאה אחוז שמי שכופר בבורא אין לו חלק לעולם הבא , אבל יתכן מאוד שאותו כופר יצעק ברגע האחרון של חייו "שמע ישראל" וזה יביא אותו לעולם הבא. (בדומה לסיפור שהבאתי קודם). בדרך כלל אצל יהודי האמונה קיימת , אלא שהיא מכוסה בכל מיני כיסויים.
 

REALI

New member
שבקה ר' ינוקא לחסידותיה?

מאי חסידותיה? דתניא קטני בני רשעי ישראל אין באין לעוה"ב שנא' (מלאכי ג, יט) כי הנה היום בא בוער כתנור והיה כל זדים וכל עושי רשעה קש ולהט אותם היום הבא אמר ה' צבאות אשר לא יעזוב להם שורש וענף שורש בעוה"ז וענף לעוה"ב דברי רבן גמליאל, ר"ע אומר באים הם לעוה"ב! שנא' (תהלים קטז, ו) "שומר פתאים ה'", שכן קורין בכרכי הים לינוקא פתיא. ואומר (דניאל ד, כ) גודו אילנא וחבלוהי ברם עיקר שרשוהי בארעא שבוקו. זו כמובן מחלוקת ואין הכרעה בעניין, אך ברור שהגמרא מכוונת אותנו להיות "חסידים" וללמד זכות על ישראל. "כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא" כי העולם הבא הוא מהותי לישראל. זה לא עניין של מעשים אלא של מהות. קודשא בריך אורייתא וישראל חד הם, וישראל נוחלים את הארץ ואת ארץ החיים כי בנפשם הוא. וגם התורה מהותית להם, אז הנה דברתם על גילגולים, ואם האדם לא זכה בגלגול זה הוא יזכה בגלגול הבא לבלתי יידח ממנו נידח.
 

דוד YY

New member
לכאורה, המחלוקת על רשעים ולא על כופרים

ייתכן שפעם לא היה מושג כזה 'כופר בבורא'. וכתב הרמב"ם : (יד) כל אחד ואחד מעשרים וארבעה אנשים אלו שמנינו אע"פ שהן מישראל אין להם חלק לעוה"ב ויש עבירות קלות מאלו ואעפ"כ אמרו חכמים שהרגיל בהן אין להם חלק לעוה"ב וכדי וכדאי הן להתרחק מהן ולהזהר בהן ואלו הן המכנה שם לחבירו והקורא לחבירו בכינויו והמלבין פני חבירו ברבים והמתכבד בקלון חבירו והמבזה תלמידי חכמים והמבזה רבותיו והמבזה את המועדות והמחלל את הקדשים במה דברים אמורים שכל אחד מאלו אין לו חלק לעוה"ב כשמת בלא תשובה אבל אם שב מרשעו ומת והוא בעל תשובה הרי זה מבני העולם הבא שאין לך דבר שעומד בפני התשובה אפילו כפר בעיקר כל ימיו ובאחרונה שב יש לו חלק לעולם הבא שנאמר שלום שלום לרחוק ולקרוב אמר ה' ורפאתיו כל הרשעים והמומרים וכיוצא בהן שחזרו בתשובה בין בגלוי בין במטמוניות מקבלין אותן שנאמר שובו בנים שובבים אע"פ שעדין שובב הוא שהרי בסתר שב ולא בגלוי מקבלין אותו בתשובה: ואולי כדאי שהכופרים ידעו את זה וירתעו. ולא יסמכו על גלגולים. כמדומני שר' נחמן מברסלב היה אומר : שכדאי לסבול כל יסורי גהינם ולא לבוא שוב בגלגול.
 

ינוקא1

New member
זה נכון.

בחיצוניות הדברים - בנגלה לעיניים. אבל בפנימיות הדברים הקב"ה מגלגל כל טוב שיגיע לתיקונו - אם בדרך הקלה ואם בדרך הקשה.
 
למעלה