"ושכנתי בתוכם" - עזרה בבקשה

"ושכנתי בתוכם" - עזרה בבקשה../images/Emo178.gif

אודה לכל מי שמוכן להפנות אותי אל הפסוק בו נכלל המשפט "ושכנתי בתוכם", ו/או כל פסוק המצביע על היותנו "חלק אלוק ממעל".
 
אחלה פסוק

מעניין איזה שימוש את עושה בו. תוכלי למצוא את הפסוק בשמות כ"ה,ח ו-כ"ט,מ"ה וכן לבצע חיפושים נוספים באתר הנ"ל: http://www1.snunit.k12.il/kodesh/ מוזמנת לשכון באתרנו
 
וואווווו תודה!!!!!!!!!!!

ראשית על התשובה, ועל המהירות........ איזה יופי..... השימוש אגב, הוא מישהי שמבקשת "הוכחה" לכך שהבורא נמצא בכל אחד מאיתנו וכן,,, מבקשת לראות את זה כתוב..... לא שיש לי ספקות באשר למה שאני מרגישה
אלא שלא זכרתי היכן זה כתוב. שוב תודה רבה לך איש יקר,
 

grinberg

New member
ושכנתי בתוכם זה על הבית המקדש

ולא בכל אחד מאיתנו
 
גרינברג יקר, מחייכת אליך../images/Emo6.gif

אתה יודע, יש פירושים לתנ"ך ולתורה בפרט כמעט כמספר האנשים המפרשים
לדוגמא, אם כל אחד מאיתנו יחשיב את גופו כמקדש, בית, כלי אשר מכיל את הנפש, הרי שהנפש היא אותו חלק אלוה ממעל. חוצמזה... בזוהר דווקא מסופר כי המקדש ובנייתו המתוארים בפרשת תרומה, הם רק הפשט כאשר הסוד הוא אחר לגמרי. ושוב מחייכת
ומחבקת
 

hillelg

New member
גילגיל היקרה

זה שיש פירושים רבים, אין זה אומר שלא מוטל עלינו לחפש את הפשט, כמו שעשו כל הפרשנים, אלא לומר שכל פירוש הוא לגיטימי. על דרידה אפשר להתווכח בפורום פוסט מודרניזם, אני חושב. כך שלא ניתן לקחת את הפסוק "ושכנתי בתוכם" כ_ראיה_ לכך שבכל אחד מאיתנו ישנו חלק אלוה ממעל (איוב לא, א; גם בפשט לא מדבר על הנושא הזה), אלא לכל היותר כאסמכתא. הפשט הוא, כמובן, ושכנתי בתוכם - בתוך עם ישראל. בכל מקרה, לקחת את הפסוק הזה כאסמכתא זה קצת בעייתי, כיון שהדבר מותנה בעשיית מקדש, אך טענת החסידות היא שבכל יהודי ישנו אותו חלק אלוה ממעל. איכשלאיהיה, לא כל טענה ותיאוריה, של החסידות או כל תנועה אחרת, מחוייבת בעגינה בפסוקים. גם לעולם הבא אין הרבה אחיזה בפסוקים (יש קצת, אני מודה), למרות שברור שבזמן המקרא כל העמים האמינו בחיים אחר המוות (ע"ע פירמידות וגו´). אני רק רוצה להזכיר לסיום שלדעת הגר"א ותלמידיו, דיבורים כאלה הם בגדר של כמעט עבודה זרה. גם את הזהות של העולם עם אלוהים - טענה של חלק מהחסידות, לשיטות מסויימות, הם דחו בתקיפות רבה. הטענה היא שאלוהים אינו יכול, למשל, להימצא בכל מקום בעולם (השם איז היר, השם איז ד´ר...), כיון ש"מקום" אינו תכונה המאפיינת אותו. ודו"ק כי קיצרתי.
 

מוטלה1

New member
ושכנתי בתוכם=בתוך בל אחד ואחד

חז"ל כבר אמרו בתוכו לא נאמר אלא בתוכם. שפירושו בתוך כל אחד ואחד
 

grinberg

New member
אז למה עשו בית המקדש

אם הוא שוכן אצל כל אחד? זה שכתוב בלשון רבים כי הפסוק מדבר כלפי העם ולא כלפי הבית, ושכנתי בתוכם בבית המקדש. מה שטז"ל לימדו לא מענין אותי הם היו יותר טובים בשבילי אם היו משקיעים בלימודי חול המועיל להתקדמות העולם...
 

Take It Easy

New member
בית המקדש

בית המקדש יכול להיבנות דוקא במצב מיוחד שיש בעם ישראל שזה אומר שלימות העם והמלכות. רק במצב כזה יכול להופיע המקדש, מתוך שלימותו של עם ישראל ואז להשפיע על שאר העמים, "כי ביתי בית תפילה יקרא לכל העמים". כך שבעצם יוצא שכדי שהשכינה תשכון בבית המקדש זה מתוך כך שהיא תשכון קודם בעם... ולכן כל הויכוח הנ"ל מיותר. מקווה שעזרתי. יאיר
 

hillelg

New member
מקדש ומלכות

קדימות מינוי מלך לבניין בית הבחירה, הוא דין לגבי המצוה המיוחדת של "לשכנו תדרשו", ולא של המצוה לדורות של "ועשו לי מקדש". בכל תקופת השופטים היה מקדש, אך לא "במקום אשר יבחר ה´". ועיין רמב"ם ריש הלכות מלכים וריש הלכות בית הבחירה.
 

hillelg

New member
טעות נפוצה

חז"ל לא אמרו זאת בשום מקום. זה פירוש די מאוחר. וגם הדיוק אינו "בתוכם" - בתוך כל אחד ואחד, אלא "בתוכם" - בתוך כולם. עם ישראל, ככלל.
 
למעלה