ושננת לבניך ודיברת בם

yoelnd

New member
ושננת לבניך ודיברת בם

פרשת וישב אחדות ופירוד
פרשתנו עוסקת בריב בין בני יעקב, ריב שמגיע כמעט לרצח בתוך המשפחה. המסר של סכנת הקנאה הוא ברור וחד מתוך הפשט וניתן ללמוד ממנו בהחלט לאן קנאה עלולה להוביל.
הנביא עמוס זועק על חטאם של בני יעקב: כֹּה אָמַר ה': עַל שְׁלשָׁה פִּשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ: עַל מִכְרָם בַּכֶּסֶף צַדִּיק וְאֶבְיוֹן בַּעֲבוּר נַעֲלָיִם (עמוס ב'). חכמינו זכרונו לברכה אף חידדו את המסר בקישור אחת הפרשות הקשות בתקופתם – רצח עשרה הרוגי המלכות, עם שאלתו הקשה של הקיסר הרומי בפיוט "אלה אזכרה", ברמזם על זעקת הנביא: "דינו משפט זה לאשורו... כי ימצא איש גנב נפש מבני ישראל והתעמר בו ומכרו".
על רקע זה מעניין להתבונן בהתייחסות מדרשית על תחילת הפרשה.
פרשתנו פותחת בפסוק "וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב, בְּאֶרֶץ מְגוּרֵי אָבִיו--בְּאֶרֶץ, כְּנָעַן" (בראשית ל"ז,א), וכבר מעיר על זה רש"י שהפסוק בא לפתוח עניין חדש ולהפריד בין תולדות עשיו לתולדות יעקב אבינו. הילקוט שמעוני קושר בין הפרשה לפסוק בספר ישעיהו, שכדרכו של המדרש נראה לא קשור כלל: "בְּזַעֲקֵךְ יַצִּילֻךְ קִבּוּצַיִךְ וְאֶת כֻּלָּם יִשָּׂא רוּחַ יִקַּח הָבֶל וְהַחוֹסֶה בִי יִנְחַל אֶרֶץ וְיִירַשׁ הַר קָדְשִׁי" (יש' נ"ז,י"ג), ועליו אומר המדרש תני: כנוסו וכנוס בניו הצילו מיד עשו. "ואת כולם ישא רוח יקח הבל" – זה עשו. "והחוסה בי ינחל ארץ ויירש הר קודשי" – זה יעקב" (ילק"ש בראשית ל"ז,א).
המדרש דורש את הפסוק מישעיהו כתיאור של המאבק ההיסטורי בין יעקב לעשיו, כשהתוצאה הסופית היא שבני יעקב נוחלים את ארץ ישראל, ובני עשיו נעלמים ברוח. המדרש מתמקד במשמעות המילה "קבוציך" ועליו הוא דורש את הביטוי "כנוסו וכנוס בניו" - התקבצות ביחד.
על ידי דרשה זו מייצר המדרש הנגדה בין המציאות שלפני חלומות יוסף, לבין המצב לאחר המכירה. בין מצב של אחדות בתוך השבטים, ולבין הפירוד הטראגי של המכירה.
על בסיס הכיוון של המדרש עורך בעל ה"נתיבות שלום" (הרב שלום נח ברזובסקי זצ"ל, האדמו"ר מסלונים, בראשית עמ' רמ"ג) סקירה של מעשי האבות בנסיון למצוא קשר בין מוטיבים של אחדות או פירוד לבין המצב החיובי או השלילי:

עקדת יצחק הצליחה בגלל ש"וילכו שניהם יחדיו".
המפגש הגלוי בין יעקב לעשיו בפרשת וישלח מצליח, ויעקב ניצל כי השבטים במציאות של "כנוסו וכנוס בניו" יחד עם אביהם.
לעומת זה כש"ויתר יעקב לבדו ויאבק איש עמו" הוא אמנם מתגבר אך נפצע בגיד הנשה ונשאר צולע.
היות והתוכנית הא-לוהית היא להוריד את בני יעקב למצרים לגלות, היה צריך לשבור את האחדות בין האחים על מנת לגרום לריב ולמריבות, ואת זה עושה הקב"ה על ידי חלומות יוסף. יחד עם זה על מנת לשמור על העם היורד מצרימה, האחדות ואחווה חוזרים למשפחה באיחוד עם יוסף.
גם ברמת הפרט, כשיוסף צריך לעמוד בניסיון - המדרש תולה את ההצלחה שלו בכך ש "נראית לו דמות דיוקנו של אביו וזה הצילו" (סוטה ל"ו:), כלומר לבד הוא אינו יכול, אלא רק בחיבור למשפחה.
המסר של הצורך הקיומי באחדות נראה כנדוש, אך ידועים דברי הרמח"ל בפתיחה למסילת ישרים על כך שיש תועלת בחזרה מתמדת על נושאים כיוון שמרוב שהם ידועים, הם נשכחים מהלב.
מעשה אבות סימן לבנים, ולפיכך עלינו לשאוף באופן מתמיד לאחדות אמיתית – לא אחדות של אחידים, אלא לחיות יחד ממש, למרות השוני בינינו.
 

רוזהלי

New member
yoelnd

 

מיקי*

New member
קריאת השבוע - פרשת וישב


שפת? לא ידעתי, אשמע!

פרעה חולם חלום ובחלומו "הנה עומד על היאור". והכתוב מודיע, אחרי תיאור החלומות, שפרעה זימן אליו את כל חרטומיו וחכמיו: "ואין פותר אותם לפרעה". אז זוכר שר המשקים את יוסף הפותר לפרעה את חלומו. ולא רק שיוסף פותר לפרעה את חלומו, אלא הוא גם נותן לו פתרון לבעיה שנגלתה בחלומו, ומוצאים דברי יוסף חן "בעיני פרעה ובעיני כל עבדיו". עד שגם אומר פרעה "הנמצא כזה איש אשר רוח אלקים בו?".

ונשאלת השאלה מדוע לא הצליח איש מחכמי פרעה וחרטומיו לפתור לו את חלומו. (ובאמת הציעו החרטומים פתרונות לפרעה; כאלה אמרו: שבע בנות אתה מוליד ושבע בנות אתה קובר; וכאלה אומרים: שבע מדינות תנצח ושבע מדינות אתה מפסיד, וכד'. אך אף אחד מההסברים האלו אינו משכנע את פרעה בהיות שאינו הולם את אשר חלם: שהרי לא כתוב סתם "ופותר אין אותו" אלא נוספת עוד מלה: "לפרעה". כלומר פתרונות היו, אך לא אחד כזה שינוח דעת פרעה).

כאשר מספר פרעה את חלומו הוא מוסיף מלה שלא מופיעה בחלומו. בחלומו פרעה עומד על היאור ואילו כאשר מספר פרעה את חלומו הוא "עומד על שפת היאור". ועלינו להבין מה פשר הוספה זו שמוסיף פרעה - "שפת".

והנה נאמר במזמור תהילים שאנו אומרים בכל יום חמישי בשיר של יום: "עדות ביהוסף שמו בצאתו על ארץ מצרים שפת לא ידעתי אשמע".

היאור, בעיני מצרים, הוא אֵליל המבטא אצלם את החוקתיות המוחלטת של כוחות הטבע, כמו שעון שוויצרי שאף פעם לא מתקלקל, כך היאור תמיד שנה בשנה עולה על גדותיו ומשקה את כל השדות שמסביבו, בדיוק מתמיד ומביא שפע למצרים: "כגן ד' כארץ מצרים".

לפי השקפת עולמם של המצרים אין דבר העולה על כוחות הטבע, אך בחלומו פרעה חולם והנה הוא - דהיינו אדם - עומד על היאור, מעל כוחות הטבע. האדם הינו חופשי במעשיו ועמידתו על היאור מבטא את הרעיון שיש כח בחופש רצונו של האדם להתגבר על כוחות הטבע העיוור. אך בעיני פרעה רעיון כזה אינו מתקבל על הדעת, עד כדי השכחת הדבר. כנראה וזה בבחינת דבר שטות שיש בחלום. או שמא מתחיל להתגלות לפרעה ענין שהוא כבר מוכן להאמין בו אך אינו מעיז עדיין להודות בכך, לא לעצמו בסתר לבבו ועוד פחות בקול רם באזני בני עמו. ולכן הוא אומר שעמד על שפת היאור, עד שבא יוסף.

יוסף נער עברי בעל חלומות, יודע היטב שצודק פרעה בחלומו ובאמת האדם במדרגתו מוצב מעל לכוחות הטבע ולכן כאשר פרעה מספר לו את חלומו ואומר "הנני עומד על שפת היאור" עונה לו יוסף: שפת? לא ידעתי, אשמע! בחלומך אינך עומד על שפת היאור כי אם על היאור. מימד זה שהאדם הוא מעל לכוחות הטבע אינו מימד שטות כי אם הדבר המשמעותי ביותר בהבנת המציאות.

פרעה מוצא אם כן מפורש בדברי יוסף - שיודע את חלומו מעבר למסופר - את אשר הסתיר במעמקי תודעתו ומכאן האימון המיידי לו זוכים דברי יוסף בפותרו את חלומו לפרעה, ובהדגישו שחלום פרעה אחד הוא (דהיינו שפרעה חלם על האחדות המוחלטת: על אף הנראה, אין כאן שתי רשויות): הטבע יכול להתקלקל אבל רצונו של האדם, עמידתו באחריות מול אתגרי המציאות, דאגתו לזולת התלוי בו לקיומו, או במילה אחת: מוסריותו, מאפשר לו לנצח את הגורל העיוור כדי להגיע לתעודתו.

וכפי שמעיד פרעה על יוסף "אין נבון וחכם כמוך" עתידה התורה להזהיר את ישראל: "ושמרתם ועשיתם כי הוא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים אשר ישמעון את כל החקים האלה ואמרו רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה".

שבת שלום
 

חוטהשני

New member
דברים לפרשת השבוע - וישב http://www.tapuz.co.il/blog/net/viewentry.aspx?r=1&EntryId=2707376


פרשת וישב

כמה מילים על הפרשה מהויקיפדיה.
פרשת וישב היא הפרשה התשיעית בספר בראשית. פרקים ל"ז-מ'.
את פרשת וישב קוראים בדרך כלל בשבת שלפני חנוכה. בשנים שבהן יש בחנוכה שתי שבתות, קוראים את פרשת וישב בשבת הראשונה. בשנים שבהן יום א' של חנוכה חל ביום ו', קוראים את הפרשה ביום ב' של חנוכה.

פרשת וישב מהווה את פתיחתו של קובץ סיפורי יוסף ואחיו, החלק האחרון בסיפור תולדותיו של יעקב ומשפחתו והחלק האחרון בספר בראשית בכלל. בפרשה זו מתחילים להשתלשל האירועים אשר יביאו לירידת יעקב ובניו למצרים, ובשלב מאוחר יותר לשעבודו של עם ישראל שם. עם זאת, כל אחד מן הפרקים בפרשה מהווה סיפור עצמאי שבו דמויות שונות והוא מתרחש במקום גאוגרפי אחר.



נושאי הפרשה:

מכירת יוסף - בסיפור זה מתוארת השנאה ההולכת ומתרקמת בין יוסף ובין יתר האחים. ברקע שנאה זו עומדים כמה מרכיבים - העדפתו של יעקב את יוסף וכתונת הפסים שנתן לו, הוצאת דיבת האחים רעה על ידי יוסף, והשיא - חלומותיו של יוסף, הממחישים את שאיפותיו לבכורה ועליונות על פני יתר אחיו. השנאה הזו מובילה לכך שכאשר האחים רואים את יוסף מתקרב אליהם בשליחותו של אביהם, הם זוממים להורגו. לאחר שראובן מונע מהם להרוג אותו, הם משאירים את יוסף בבור סמוך ונפנים לאכול לחם. כאשר הם פוגשים בשיירת ישמעאלים בדרכם מצרימה, הם מחליטים, בעצתו של יהודה, למכור להם את יוסף.
האחים מכתימים את כותנתו של יוסף בדם ומביאים אותה ליעקב, והוא מזהה אותה וסבור כי יוסף נטרף על ידי חיה רעה. סצנה זו מסתיימת בכך שיוסף נמכר כעבד לפוטיפר, סריס פרעה, שר הטבחים.

יהודה ותמר - באמצע פרשת סיפור יוסף, המקרא מספר על תיאור קורות יהודה. ער, הבן הבכור של יהודה נושא לאישה בשם תמר, לאחר מכן הוא מת.
בנו השני של יהודה, אונן, נושא את תמר אך נמנע במכוון מקיום מצוות הייבום שמתבטאת בקיום זרעו של אחיו, ומת גם הוא כעונש מאלוהים.
יהודה חושש לתת את בנו האחרון, שלה, לתמר, ומנמק זאת בהיותו צעיר מכדי להינשא.
תמר נאלצת לחזור לבית אביה ולהמתין ימים רבים בלי יכולת להינשא לאיש. כאשר נודע לתמר על בואו של יהודה לתמנה היא ממתינה לו בדרך הראשית, בתחפושת של זונה. יהודה, שאינו מזהה אותה, שוכב איתה ומפקיד בידיה כערבון את סימני ההיכר שלו - חותמו, פתילו ומטהו.
כאשר הוא מבקש לשלם לה, כבר לא ניתן למוצאה ויהודה מוותר על העירבון שהפקיד. לאחר שנודע ליהודה שתמר בהריון, הוא מצווה לשורפה. כאשר מוציאים אותה לשרפה, מציגה תמר את סימני ההיכר של יהודה בפניו בלבד. יהודה מזהה את רכושו ובוחר להודות בטעותו במילים "צדקה ממני" ולבטל את הוצאה להורג. ליהודה ותמר נולדו תאומים, פרץ וזרח; מצאצאיו של פרץ יוולד לימים דוד המלך.

יוסף בבית פוטיפר - יוסף נמכר לסריס פרעה, פוטיפר. הוא מוצא חן בעיני אדוניו ומופקד על הבית. ברכת ה' שורה בבית פוטיפר בזכותו של יוסף. אשת פוטיפר מבקשת לפתות את יוסף שישכב עמה, אך הוא מסרב פעם אחר פעם. באחד הימים, כאשר שניהם מצויים לבדם, אשת פוטיפר מפצירה בו שוב ואף אוחזת בבגדו. יוסף נמלט ומניח את בגדו בידי אשת פוטיפר. אשת פוטיפר רוקמת האשמה נגד יוסף וטוענת כי הוא ניסה לאונסה. פוטיפר כועס ומשליך את יוסף לבית הסוהר של אסירי המלך, שם חינו של יוסף ממשיך להיות ניכר גם בעיני שר בית הסוהר.

שר המשקים ושר האופים - בבית הסוהר פוגש יוסף שני שרים שהודחו על ידי פרעה - שר המשקים ושר האופים. יוסף מופקד לשרת אותם. כאשר הוא מבחין בוקר אחד בכך שהם זועפים, הם מספרים לו כי שניהם חלמו חלום ואינם יודעים כיצד לפותרו. הם מספרים ליוסף את החלום ויוסף מציע פתרון, לפיו שר המשקים יוצא בעוד שלושה ימים מכלאו וישוב למעמדו ואילו שר האופים ייתלה בעוד שלושה ימים. יוסף מבקש משר המשקים שיזכיר את עניינו לפני פרעה לכשיצא מבית הסוהר. שני הפתרונות מתקיימים כדברי יוסף - שר האופים נתלה ושר המשקים שב לתפקידו, אולם איננו מקיים את בקשת יוסף, ושוכח אותו.



ולדבר התורה:

גם השבוע אני ממשיכה במתכונת של הקשר בין ההפטרה שקוראים לאחר קריאת התורה לפרשה עצמה.


ההפטרה היא מספר עמוס פרק ב'-ג'

הדברים מאתר כיפה של דוד נתיב



האירוע המרכזי בפרשה הוא מכירת יוסף. זה האירוע המניע את כל שאר אירועי הפרשה.

בפיסקת הפתיחה של ההפטרה נאמר: "על מכרם בכסף צדיק ואביון בעבור נעלים" אשר נדרש על מכירת יוסף, למרות שאין זו המשמעות הפשוטה של דברי עמוס. שהרי אין זה הגיוני שהוא מוכיח את אנשי דורו על אירוע שהיה שנים רבות מאוד לפני ימיהם. משמעותו, בהקשר לימי עמוס - תוכחה על התנהלות העם, בפגיעה בצדיקים וישרי דרך - החלשים בחברה, מתוך רצון להפיק רווחים מזעריים ו/או מפוקפקים.



עמוס פעל כנביא באחת מתקופות השיא של מלכויות ישראל ויהודה שלאחר פילוג המלוכה - ימי עוזיהו מלך יהודה וימי ירבעם בן יואש מלך ישראל, שניהם מלכים שמלכו עשרות שנים: עוזיהו מלך 52 שנה וירבעם לבית יהוא מלך 41 שנה.
יציבות זו היתה חלק מסוד ההצלחה. שניהם זכו לממלכות רחבות וחזקות, והשפע החומרי גם הוא הפך להיות ממאפייניהם. עמוס השמיע דברו במלכות ישראל והזהיר מתסמונת חברת שפע היוצרת עוותים חברתיים-כלכליים, ופוגעת אנושות בשכבות חלשות. חברה כזו גוזרת כלייה על עצמה.



לעם ישראל מעמד מיוחד אצל ה', "רק אתכם ידעתי מכל העמים", עקב זאת הוא משגיח עליו ומטפח אותו, כמי שצריך לגלות את דבר ה' בעולם. לכן, הציפיות של ה' ממנו גדולות יותר, "על כן אפקד עליכם את כל עוונותיכם". ההשגחה המיוחדת אינה מצטמצמת רק בסיפוק צרכיהם ודאגה לבטחונם, אלא גם בהשגחה הבוחנת את התנהלותם. כאשר תופעות של פגיעה בחלשים וישרי דרך הופכות מצויות, תבוא תגובה חריפה של ה', שאיש לא ימלט ממנה.



כאשר נוצרת מציאות מעוותת, גם אם קשה היא, יש דרך להתמודד ולתקן- למזער עיוותים ותוצאות קשות. זה היעד בתיקון ותשובה. תנאי בסיסי לכל תיקון: התבוננות אמיצה במציאות ומוכנות לצאת לדרך של תיקון.
התעלמות מן המציאות המעוותת והכחשתה, היא התנהלות שתנציח אותה ותוביל להתרסקות.



שתהיה לכולנו שבת שלום

זמני כניסת השבת:

ירושלים- 16:01. תל-אביב- 16:15. באר-שבע- 16:20. חיפה- 16:05



זמני יציאת השבת:

ירושלים- 17:16. תל-אביב- 17:17. באר-שבע- 17:19. חיפה- 17:15

רבנו תם- 17:53
 
למעלה