"ככה, עד שנהיה"
"טוב - אמא - עד מתי ללוש?"... "ככה, עד שנהיה"... לך אח"כ תעשה סמבוסק בדיוק כמו של אמא... אני חייב להתוודות - המטבח של אמא שלי הופך בכל ביקור שלי בארץ למעבדה. היא עושה מה בראש לה ואני רודף אחריה עם כלים של מעבדה ובאדיקות אין קץ כדי להתמסר מאוחר יותר למחקר ממושך, שיפצח, בשאיפה, את סודות המטבח של אמא שלי. היא באמת עושה הכל ככה, לפי העין ולפי היד. אבל אני מסוגל למצוא לא מעט הקבלות לטכניקות עבודה קלאסיות ולזהות לא מעט תהליכי הכנה מקובלים. זה למרות שאמא שלי מעולם לא למדה בבית ספר לבישול. אמא שלי, כמו הרבה אחרות, למדה לבשל מסבתי עליה השלום (שלמדה כמובן מאמה... וכך הלאה). היתרון הגדול שלהן עלינו הוא מה שנקרא בצרפתית: savoir-faire. באנגלית קוראים לזה know-how. זה הידע ששום אנציקלופדיה לא יכולה להעביר. את זה הן למדו בקילומטראז'ים שעשו בהכנה חוזרת ונשנית של המאכלים. בשבילן ברור בדיוק מה זה "עד שתופס" או "עד שנהיה" ויש רגע אחד בלבד שבו התערובת אכן "תופסת" כמו שצריך. כמו ש-terroir אמר: לא תמיד יוצא אותו הדבר. לפעמים יוצא יותר חמוץ, לפעמים יוצא יותר מתוק. גם הבדלים מינורים בטעם הם הבדלים. אמא שלי, תמיד אחרי שתסיים תשאל: "נו איך יצא?"... ותסיים בהערה או מחמאה לעצמה: "החמיצות שלו יצאה בסדר... אבל פעם הבאה אני אוריד אולי בכמות הלימון"... וזה לא בגלל שיצא רע, חס וחלילה אלא בגלל שבאותו רגע היה לה קצת חמוץ מדי ובגלל שכל הכנה והכנה מולידה משהו קצת אחר. ועכשיו למה שאני רואה כנקודה חשובה: אני מאמין שמוצרים לא יציבים מולידים מטבח שמתנהל לפי חוקים של "עד שתופס". במקומות בהם אין ערובה מלאה ליציבות הקמח ולתכונותיו מאריזה לאריזה, בהפרש של ימים או חודשים, אי אפשר לפתח מטבח מדויק. ולמה זה חשוב? משהותי כאן למדתי שבפטיסרי אין כזה דבר "מעט מים אם צריך" או "חום בינוני". פטיסרי הוא מדע מדוייק, והוא מתנהל לפי חוקים של מדע מדוייק. כדי להשיג תוצאה X עליך לערבב כמות מדוייקת של סוכר עם כמות מדוייקת של קמח מסוג f וכמות מדוייקת של מים. אם ברצונך להשיג תוצאה פחות מתוקה באפשרותך להוריד את כמות הסוכר אבל לא מתחת ל-20% מכמות התערובת, שכן אז תיכשל. ולמה זה אפשרי? כי במקום שבו קיימת מסורת של אוכל ארוכת שנים ו-savoir-faire מפותח לא ישאר מקום לטעויות. המוצרים בשוק הם מוצרים יציבים. בקמח, למשל, לא יהיה הבדל ממשי באיכות וביציבות לאורך זמן. ישנם סוגים שונים של קמחים, וישנה חקיקה מדוייקת המגדירה לאיזה קמח מותר להצמיד שם מסויים ולאיזה לא. קמח מסוג X הוא קמח מסוג X על פי חוק (שמבוסס על תכונות ביולוגיות ומדעיות אחרות). על כן, כמות המים המופיעה במתכון היא היא כמות המים המדוייקת שיספוג. לא פחות ולא יותר. אחת הדרכים הנהוגות בצרפת להבדיל בין קמחים היא עפ"י "שיעור האפר" או "שיעור המינרלים" שבו. השיעור נקבע לאחר שריפה של כמות קבועה של קמח בחום גבוה מאד. האפר שנשאר, שהוא בעצם המינרלים, קובע את סיווג הקמח. רוב המינרלים נמצאים בגרגר החיטה. הגלוטן נמצא בפנים הגרגר. לפיבך, ככל ששיעור האפר נמוך יותר, הקמח עשיר יותר בגלוטן ולבן יותר (נקי יותר). בניגוד למגוון המצומצם של קמח העומד לבחירתנו בארץ, בצרפת נוכל למצוא קמחים מסוג 45, 55, 65, 80, 110 ו-150 לקמח חיטה ו-70, 85, 130 ו-170 לקמח שיפון (מספר נמוך מעיד על שיעור אפר נמוך ולפיכך על קמח נקי יותר). מתכון רציני יציין בדיוק באיזה סוג קמח הוא משתמש. מתכון רציני מאד גם יציין משקל מדוייק של חלמונים וחלבונים, ולא יסתפק בלכתוב "5 ביצים". בדיוק כמו שאת מבקשת. ובצדק.