'ותמת שרה בקרית ארבע היא חברון

shushu10

New member
'ותמת שרה בקרית ארבע היא חברון

בארץ כנען ויבא אברהם לספד לשרה ולבכתה" והשאלה היא מה עשתה שרה בקרית ארבע? ומאיכן בא אברהם לבכתה? הרי מסופר בפרק הקודם כי אברהם יושב בבאר שבע (כב' פס' יט)
 

שוחר1

New member
לפי המדרש מהר המוריה, מצורף

ויבא אברהם לספוד לשרה כששב אברהם מהר המוריה בשלום חרה אפו של סמאל שראה שלא עלתה בידו תאות לבו לבטל קרבנו של אברהם מה עשה הלך ואמר לשרה לא שמעת מה נעשה בעולם אמרה ליה לאו אמר לה לקח אברהם את יצחק בנך ושחטו והקריבו על עולת מוקדה התחילה בוכה ומיללת שלש בכיות כנגד שלש תקיעות שלש יללות כנגד שלש יבבות ופרחה נשמתה ומתה. ויבא אברהם מהיכן בא מהר המוריה בא:
 

שוחר1

New member
וכן מדרש רבה

ה ויבא אברהם לספוד לשרה מהיכן בא רבי לוי אמר מקבורתו של תרח לשרה בא א"ל ר' יוסי והלא קבורתו של תרח קדמה לקבורתו של שרה שתי שנים אלא מהיכן בא מהר המוריה ומתה שרה מאותו צער לפיכך נסמכה עקידה לויהיו חיי שרה:
 

shushu10

New member
מהר המוריה ? קצת תמוה.

שהרי כתוב כי אברהם לוקח את נעריו מהר המוריה לבאר שבע, כי שם ישב. כנראה שלא נדע את הדבר לאשורו. לא נראה לי שמקום מגוריהם היה בחברון, למרות שאברהם מצוי היה שם, ואף ידע ממי עליו לרכוש את חלקת הקבר.
 

shushu10

New member
היום שמעתי גירסה שונה

האומרת כי שרה מתה בשומעה כי יצחק "נפסל" כנראה לעולה (כי לא היה תמים).
 

masorti

New member
שרה מתה מזקנה...

האשה היתה בת 127 שנים. אז לא צריך לחפש סיבה מיוחדת למותה... לא הצער על מות תרח ולא הצער על פסילת יצחק. היא פשוט היתה ישישה.
 

shushu10

New member
127 זה ישישה?

בעלה נפטר בן 175, על משה שנפטר בן 120 שנה נאמר שלא כהתה עינו...
 

masorti

New member
127 זה ישישה...

יוסף נפטר בן 110 שנים, ומה שנאמר על משה נאמר כדי לציין שהיה מדובר בדבר יוצא דופן.
 

אזובקיר

New member
../images/Emo79.gifישישה, גדולה מהחיים.......

 

פלגיה

New member
בהחלט נחשב זקן

גם יעקב אבינו כאשר הוא מגיע למצרים נשאל בתמיהה על אורך חייו.
 

mgb

New member
יעקב זקן או שבע ימים?

בס"ד לגב' פלגיה, שלום! בפרשת ויחי מגיע יעקב למצרים ואכן נשאל על אורך שנות ימיו. יעקב משיב תשובה באריכות שלכאורה לא ממין השאלה: שאלת פרעה: "ויאמר פרעה אל יעקב כמה ימי שני חייך" תשובת יעקב: "ויאמר יעקב אל פרעה ימי שני מגורי שלשים ומאת שנה מעט ורעים היו ימי שני חיי ולא השיגו את ימי שני חיי אבתי בימי מגוריהם" אומרים חז"ל שיעקב "התלונן שהוא נראה זקן אבל לא בגלל אורך ימי חייו אלא בגלל הצרות שעבר בחיים. אגב, ידוע ה"וורט" על הפסוק(מ"ב, ל"ו): "ע.ל.י היו כולנה" = ע- עשו, י-יוסף, ל- לבן. בכל אופן: מכאן שיעקב לא היה קשיש אלא נראה כזה ופרעה שאל לשם מטרה אחרת- כי רצה שיאריך ימים שמצרים תתברך משהותו שם(ע' מ"ז י' ברש"י)! מעניין לציין שבשם הגר"א, נדמה לי, מדייקים שיעקב נפטר 33 שנה לפני יצחק אביו על "תלונתו" זו.(יצחק -180, ויעקב -147) כנגד 33 האותיות "המיותרות" המכילות את התלונה בדבריו מעבר לתשובה שהיה צריך להשיב. התביעה משמיים על תלונה זו ביסודה מתפרשת שאם יעקב היה מקבל דין שמים באהבה, צרותיו לא היו נותנות אותותיהן על מראה הזקנה המוקדמת שלו. בברכה
 

פלגיה

New member
עכשיו נעזוב את מישור הדרש

ונלך אל מישור הפשט. שאלת פרעה נבעה מכך שיעקב היה ונראה זקן, וזה היה חריג, ולכן פרעה תמה ושאל אותו על כך. עונה לא יעקב - אמנם זכיתי לאריכות ימים, אבל אלה לא היו שנים טובות (כלומר בעברית מדוברת: "אין לך מה לקנא בי"). לענ"ד נראה שהאבות אמנם האריכו ימים, אבל לא כן בני דורם.
 

shushu10

New member
גם אני קראתי את הפסוקים האלה

ולא מצאתי שם שיעקב עונה לפרעה - אמנם זכיתי לאריכות ימים כפי שציינת . בדיוק להפך : "ימי שני מגורי שלשים ומאת שנה מעט ורעים היו ימי שני חיי ולא השיגו את ימי שני חיי אבתי בימי מגוריהם". יעקב טוען לפני פרעה כי השנים בהם היה חי ממש היו מעטות ורעות ולא עלו על שנות המשמעות של אבותיו. יעקב היה מאחל לעצמו שנים ארוכות וטובות יותר כמו אבותיו. אלו הדברים בפשטות !! לגבי שאלת פרעה - זו יכולה להיות גם התענינות מנומסת. אולי זה היה מקובל בפרט לאחר שיעקב מברך את פרעה (לפני וגם אחרי תשובתו למלך).
 

גרי רשף

New member
שבע ימים

על דוד נאמר שמת שבע ימים, אם כי לא הצלחתי למצוא בן כמה היה: הכתוב מציין רק כמה שנים מלך בירושלים ובחברון (7+33). על יעקב נוכל לומר לכל היותר שעבד שבע שנים שהיו בעיניו כימים אחדים, וזה קצת מזכיר את תשובתו לפרעה (ההבדל שבין הזמן האובייקטיבי ותחושת הזמן הסובייקטיבית).
 

masorti

New member
והנה ההוכחה...

"בֶּן-שְׁלֹשִׁים שָׁנָה דָּוִד, בְּמָלְכוֹ; אַרְבָּעִים שָׁנָה, מָלָךְ. בְּחֶבְרוֹן מָלַךְ עַל-יְהוּדָה, שֶׁבַע שָׁנִים וְשִׁשָּׁה חֳדָשִׁים; וּבִירוּשָׁלִַם מָלַךְ, שְׁלֹשִׁים וְשָׁלֹשׁ שָׁנָה, עַל כָּל-יִשְׂרָאֵל, וִיהוּדָה." (שמואל ב', ה', ד'-ה')
 

שוחר1

New member
אגב המדרש מספר כי אדם הראשון תרם

שבעים שנה מחייו לדוד. על פי המדרש דוד היה צריך להיוולד ולמות מיד אדם הראשון היה צריך לחיות אלף שנה, וכשראה את הפוטינציאל הטמון בדוד תרם לו 70 שנה מחייו
 
למעלה