זה יותר תולדות, אבל בקשר לבלה ברטוק

מציאונת

New member
זה יותר תולדות, אבל בקשר לבלה ברטוק

איך הוא בעצם התייחס לשירי עם? האם הוא השאיר את השיר המקורי בצורה מדוייקת ושינה רק את ההרמוניות והלווי, או שהוא לקח את המנגינה המקורית ושינה אותה? אני לא מצליחה למצוא על זה חומר אנטרנטי בעברית..
 

Molchansky

New member
בארטוק../images/Emo99.gif

אחד המלחינים שאני הכי אוהב עד כמה שאני יודע הוא יותר השתמש בריתמיות של הקטעים, כלומר במבנים הריתמיים מאשר בתווים עצמם. אבל אני חושב שהכי כדאי לך ללכת לספרייה של מוזיקה, ולקרוא עליו באחת האינציקלופדיות שיש שם.
 

shakedsham

New member
גם עלי אחד האהובים

למיטב הבנתי הקטע שלו היה: 1 תיעוד של שירי עם (ע"י הקלטתם וכתיבת התוים). 2 השראה משירי העם ליצירותיו, אם זה מבחינה קצבית (בעיקר) או כל מיני מודוסים וכו' וכו'.
 
שירי עם

בארטוק ניסה להשאר נאמן ככל שניתן למקור. הוא עשה זאת בעיקר ע"י כך שיצר ליווי שקוף ועדין ביותר. ליווי פשוט אך מקורי ויצירתי. העיבודים שלו לשירי עם הם יותר כמו מסגרת לתמונה שעוזרת להבליט את התמונה מאשר איזשהו שינוי של התמונה המקורית.
 

מציאונת

New member
ושוב, סתירה

ועדיין אני מקבלת ממקורות שונים תשובות הפוכות... יכול להיות שהוא פעל בשני המישורים? מצד אחד הוא הרי היה חוקר של מוזיקת עם ומשמר אותה. אז תוך כדי גם עיבד תוך כדי שמירת צביון המוזיקה. ובמישור השני ייצר בעצמו "מוזיקת עם" עם מודוסים ומשקלים מרוכבים האופיניים למוזיקת עם, "ליקט" רעיונות ושיבץ אותן בצורה וסדר שהוא רוצה ביצירותיו? אני צודקת? טועה לגמרי? האירו את עיני
 
אכן בשני מישורים...

1. כתב עיבודים לשירי עם לשיר או לללא שיר בהם פעל כפי שציינתי לעיל. 2. המחקר המקיף שלו שכלל איסוף של נעימות עממיות התביעה בו חותם עמוק, והמוסיקה שלו מושפעת מלודית (והרמונית מכורח המלודיה) ורתמית מהמוסיקה העממית אבל במקרה הוא אינו מתיימר שזה מקורי או עממי.
 
עוד הערה...

הביטוי באנגלית ל 1. הוא folksong setting. המילה העברית 'עיבוד' אינה משקפת במדוייק את המשמעות. setting פירושו עיצוב או שיבוץ כמו שצורף משבץ יהלום בטבעת- כשהוא עושה זאת הוא מנסה להבליט את היופי הטבעי של היהלום מבלי להאפיל עליו או לקלקל אותו.
 

dombi7

New member
מעניין מאוד שזוכרים תמיד את ברטוק

ולא את זולטן קודאי החבר שלו, שיצא הרי איתו למסע חיפוש השירים, ואותו זוכרים הרבה פחות. למרות שיצירותיו לא פחות טובות, וגם המציא שיטה ללימוד מוזיקה שפשוט מדהימה.
 

shakedsham

New member
למיטב הבנתי

קודאי היה יותר בקטע הלימודי, מירב השקעתו היתה בחינוך (המציא שיטה ללימוד עממי יחסית של מוסיקה למוסדות החינוך בעיקר דרך שירה) ואיסוף שירי העם ופחות בהלחנה. ברטוק פחות היה בעניין של תוכנית לימודים ומירב מרצו היה לאיסוף השירים ולהלחנה. חוצמזה שהיקף וכמות יצירותיו של ברטוק יותר גדולה.
 

מציאונת

New member
לא רק שאני לא שוחכת,

אני גם גדלתי על חלק נכבד מיצירותיו (בעיקר למקהלות ילדים), שלא לדבר על השיטה שלו ללימוד מוזיקה. פשוט הייתה לי שאלה על ברטוק לעבודה, אז התמקדתי בו..
 

holst

New member
הוא הקליט

הוא הקליט אלפי גלילי-הקלטה של מוסיקה עממית. ידוע לי שיש לפחות אחד כזה באחת מספריות המוסיקה בירושלים (נראה שבזו ע"ש צבי אידלסון), אני לא זוכר בדיוק.
 
ברטוק, וכל מלחין אחר... מקורות מידע

ידידתי היקרה. אני מציע לך לפנות למקורות מידע מוסמכים ומהימנים על מנת לקבל את התמונה המדוייקת לשאלה שאת מחפשת. אנציקלופדיות של מוזיקה הם מקום לא רע בכלל. אני מאד ממליץ לך על "גראוט". אם את מתעסקת עם מוזיקה, מומלץ לך מאד לקנות. זה לא יקר מאד, אמנם באנגלית, אבל שווה כל אגורה. בהצלחה. רז יצחקי החתום הנו מחבר הספר: "האלתור בג'אז - יסודות ותיאוריה"
 
למעלה