זה לא תרגיל. באמת. אני בכלל לא פה.

goshdarnit

New member
זה לא תרגיל. באמת. אני בכלל לא פה.

שלום שוב לכולם. במסגרת המיני-תרגילים שאני ממציא לסדנה ב'בדיון' (זאת תהיה סדנה בשיתוף מאוד אקטיבי של הקהל ולא הרצאה, לשם שינוי), חשבתי על משהו שאני לא אוכל להכניס לסדנה משום שהוא דורש יותר מדי זמן והשקעה מצד הכותבים. מצד שני, הרעיון מצא חן בעיניי, אז חשבתי לשתף. אחד הדברים שמטרידים אותי בלא מעט סיפורים זה העובדה שהרבה מאוד דיאלוגים וסצנות קצת יבשים משום שהם נמצאים שם לקידום העלילה בלבד, ושהרבה מאוד דיאלוגים לא נשמעים בדיוק אמיתיים. יש הרבה דרכים ליצור דיאלוגים ואפיוניים אותנטיים, ואת חלקן כיסינו בתרגילים בזמנו, אבל מה דעתכם על דרך הקיצור הבאה? לכתוב סיפור כך שכל סצנה/דיאלוג (או חלק מסצנה/דיאלוג) היא גם ביקורת של הכותב על סוג מסויים של התנהגות שהוא מכיר. יכול להיות שחלק מסויים מדיאלוג יהיה ביקורת של הכותב על התנהגות אופיינית של עצמו או על התנהגות אופיינית של אמא שלו או של החברה שלו או אבא שלו או חבר או מכר או מישהו מהכיתה, וכן הלאה. לא חסרים דברים לבקר. וכאמור, כל דיאלוג/סצנה או קטע מדיאלוג/סצנה יהיה איזשהי ביקורת על התנהגות שהכותב מכיר בנוסף לכך שהדיאלוגים/סצנות מקדמים את העלילה. זה יחייב כל סצנה להיות אמיתית, עם התנהגות אנושית מהחיים. זה יחייב את הדמויות להיות אמיתיות. זה יוסיף לסיפור עומק ובטן ואותנטיות ברבדים שהכותב לא תמיד יהיה מודע להם. זה לא תרגיל. זאת הצעה לכתוב סיפור שלם (קצר או ארוך) שהוא כזה (מתוך תקווה שתגידו לנו אם זה עבד או איך זה עבד או איך השינוי הרגיש תוך כדי כתיבה או בדיעבד). זאת מעין הרמת כפפה שכזאת... סוג כזה של הגיג... מעין לא-תרגיל שכזה. וחוץ מזה, נחמד לקפוץ לבקר אחת לכמה זמן.
 
בתקווה, שבכל-זאת תהיה פה...../images/Emo8.gif

אחלה רעיון לעשות סדנה ודיון במקום הרצאה, זה קודם-כל. עכשיו, בנוגע לרעיון שהעלאת... אינני בטוח, הרי אם אנחנו לוקחים משהו מהחיים - האם זה לא יגרע, _בהכרח_, מכל הקטע של "בדיון"? נכון אמנם, שיש שעושים זאת - כותבים סיפור בדיוני או פנטסטי שלם, במטרה להעביר ביקורת על משהו במציאות שלנו, שהם לא אוהבים... אבל זה כבר מתחיל להיראות קצת כמו "כתיבה מגוייסת", לפעמים, כן? אישית אני לא אוהב את זה, נראה מה יחשבו אחרים בנידון... להתראות בכנס, דני.
 

אסתר 1984

New member
אני לא חושבת שזאת הכוונה פה.

יש הבדל בין לכתוב *אירועים* מהחיים, לבין לכתוב על תחושות וחוויות שלנו מהחיים. גם כשאתה כותב מד"ב, לדמויות שלך יש עולם רגשי, מערכות יחסים עם דמויות אחרות וכד'. עד כמה שאני הצלחתי להבין את המשהו-דמוי-תרגיל הזה, הכוונה היא להכניס חוויות רגשיות שלך אל תוך עולם הרגשות של הסיפור. לא את האירועים. אוף. חבל שאין לי דוגמה. ואם כבר, יש לי שאלה הפוכה - כשאני כותבת, אני חושבת שאני מכניסה את העולם שלי לסיפור בכל מקרה, אם אני רוצה או לא. אז לא תמיד אני מנסה להתמקד בחווייה מסויימת, אבל תמיד תהיה שם חווייה כלשהי שתכנס באופן תת-מודע, לא? אה, וכיף לראות אותך פה, גיא.
 

goshdarnit

New member
צודקת לחלוטין.

ובנוגע לשאלה שלך, אצלך זה באמת נכון. את לא מכניסה ביקורת לכל סיטואציה, אבל את מכניסה את הרגשות שלך, ובגדול. כך שאין דיאלוגים יבשים שמשרתים את העלילה, יש דיאלוגים חשובים וחווייתיים שרק בדרך אגב (לכאורה) משרתים את העלילה. הקטע כאן הוא לדאוג שסוג החוויות יסוב סביב אותו דבר גדול שעליו את מספרת את הסיפור - סביב אותה חוויה גדולה יותר - ובכך ישרת את הסיפור עוד יותר. ואם זכרוני אינו מטעני, זה מה שאת עושה. אבל זה, כמובן, קשה מאוד, וצריך לעבוד על זה בכל סיפור מחדש. וכיף להיות פה.
 

אסתר 1984

New member
אני ארשה לעצמי

להרגיש מוחמאת ממה שאמרת. ואם יודעים מהו "אותו דבר גדול שעליו מספרים את הסיפור" בצורה מדוייקת, הכל יצא סביבו באופן כלשהו, נראה לי. אע"פ שעוד לא יצא לי לכתוב סיפורים ארוכים מספיק בשביל לבדוק עד כמה זה נכון...
 

goshdarnit

New member
'לקחת משהו מהחיים יגרע מהקטע

הבדיוני'? בשום פנים ואופן לא. לכתוב סיפורי מד"ב או פנטזיה לא אומר לכתוב על משהו שאין לו שום קשר למציאות. לכל רגע, לכל קטע, לכל דיאלוג, לכל סצנה, חייב להיות אלמנט שיקשר את הקורא לחיים שלו, לחוויות הפרטיות שלו, שאם לא כן הקורא קורא סיפור לא אנושי שאין לו קשר או עניין אליו. דבר שני, אין רע בכתיבה מגוייסת (ראה את הדוגמאות הקיצוניות של ברכט (בתיאטרון), דיקנס (בספרות) והיינליין (בספרות מד"ב), למשל). יש רע בכתיבה מגוייסת רעה, כשם שיש רע בכתיבה כלשהי רעה. הנקודה היא לא להיות כמו היינליין, אלא לכתוב על משהו שאיכפת לך. להגיד משהו שיש לך להגיד גם אם לא ידעת שאתה רוצה להגיד אותו. ובדרך, זה יפתור הרבה מאוד בעיות של כתיבת דיאלוגים מגוייסת (למען העלילה), לא אמינה או יבשה. אמא ובת עוד מאה שנה בחללית שטסה בעל-חלל או אמא פיה ובתה הן כמו אמא ובת היום. חייב להיות. חייבת להיות דרך למצוא הקבלה בין כל דבר עליו אתה מדבר להווה. ככל שמצאת את הדבר האמין יותר, הנכון יותר, ככל שנגעת בדבר בהווה הנכון והאמין יותר, כך הכתיבה שלך חזקה יותר. ככה זה עובד. מד"ב ופנטזיה פשוט מרשים לנו ללכת עד הסוף, זה הכל. וחוץ מזה, אם אתה לא אוהב, אף אחד לא מכריח אותך.
 

איתי ל

New member
לאן נעלמת?

אני ממש חדש כאן, ככה שלא יצא ליא להשתתף בשום תרגיל שעשית. אבל עברתי על חלק מהם, והם נראים לי פשוט מצויינים! מה קרה שהפסקת? נמאס?
 

goshdarnit

New member
אני בחזרות.

כתיבת התרגילים לא גזלה זמן. אבל התייחסות הוגנת לכולם, כזאת שמצאה ביקורת שהתאימה לכל בן אדם בנפרד ולכל סיפור בנפרד, לקחה הרבה מאוד שעות שעכשיו אין לי. הקטע עם התרגילים - אני מאוד השתדלתי בזמנו - הוא שאפשר לעשות אותם בלעדיי. הם מציבים קריטריונים אובייקטיבים, הכותב צריך לעמוד בהם, ומי שבודק צריך לבדוק בדיקה טכנית - האם עמדת בקריטריונים או לא. ואם לא, צריך לחשוב איך אפשר לשפר. את כל התרגילים, חוץ מתרגילי הבטן, אפשר לעשות עם חברים/כותבים אחרים שאתה סומך עליהם. עכשיו. בלעדיי. אתה. קדימה.
 

סנדרין

New member
כשחושבים על זה, ../images/Emo142.gif../images/Emo1.gif

נראה שהשתמשתי בשיטה גם בלי לשים לב. נחמד לראות את זה פתאום. אם התוכנית שלי לחזור-לכתוב-סיפורים-קצרים תצא לפועל, אנסה את זה בצורה מודעת ואז נראה איך זה מרגיש. אגב, אפשר לשרשר לכאן נסיונות שלי לתרגילים?
 

goshdarnit

New member
אפשר. אבל רק אם שאר שוכני הפורום

יסכימו לתת את הביקורות.
 

אסתר 1984

New member
אני מוכנה לנסות

לא יודעת עד כמה הביקורת שלי תועיל, אבל זה לא יכול להזיק, נכון?
 
למעלה