הועדה הרוחנית
New member
זה רק אני או שפולמן כתב ספר מאוד נוצרי?
אז כן, הרעים נושאים צלבים ובונים כנסיות, העולם הבא מתגלה כלא-משהו ואלוהים מתגלה כמתחזה ואז מת. ועדיין הסיפור נוצרי. במרכזו המסע של וויל וליירה לתקן נזק שנגרם לעולמות בשל חטא חמור: חישול הסכין המעודן. איזה מין חטא זה? רצון לידע, רצון לחרוג מהעולם שאליו נולדת, רצון להיות מסוגל להשמיד מלאכים ואלים. בקיצור: הגאווה הישנה והרעה. ואיך מנצחים אותה? שוב הפתעה: בעזרת האהבה. אם בני האדם יאהבו את העולם ואת החיים וזה את זה ויהיו אזרחים טובים של רפובליקת השמיים ויהיו להם חיים מעניינים הם יזכו בבונוס נוצרי נוסף: הנצחון על המוות והתמזגות מאושרת עם היקום (שהוא בעצם גן-עדן אם אתה חי את החיים הנכונים) אם הם חיו חיים של קנאה, בורות, צרות-עין, רצון לשלוט באחרים, שנאה עצמית ושקרים ההרפיות ידאגו להם לגהנום. אבל מה עם הקרבה עצמית? איפה האל האב שהקריב את האל הבן כדי למנוע מהשטן למשול? טוב להקריב את הילדים זה לא יפה. זה מה שהרעים עושים. במקום זה האבא והאמא של ליירה מקריבים את עצמם כדי לתת לילדים סיכוי לגדול ולנצח את השטן (שבמקרה קוראים לו מטאטרון אבל זה חלק מההיפוך שפולמן עושה, הוא מלא וגדוש בחטאים הנוצריים כולל תאווה ובפרט זו המינית). נו מילא האב והבן אלה ממילא שתי פרסונות של אותה ישות ובאותה הזדמנות אפשר לתקן עוד מעוות ולהצמיד לאל הגבר (שהוא בעצם אדם) אלה אישה (שגם היא אנושית לחלוטין). ואפילו בעניין האהבה - המימוש האמיתי שלה הוא שיתוף נפשי, שמתבטא במגע בדמונים, וזה משהו שמסוגלים לו גם מלאכים נטולי-גשמיות. ניאוף ותאווה הם מעשים שמיוחסים למטאטרון-השטן. לוויל וליירה אמנם הותר "לנאוף" כדי שיוכלו לחיות כל אחד בעולמו אבל הם עדיין צריכים לשמור על נאמנות זה לזו. גם הנאמנות של ג'ון פארו לאשתו כשהוא תקוע בעולם אחר והיא לא שפויה, וגם כשזו עולה לו בסופו של דבר במותו מידי מכשפה היא דוגמה לעניין. ואחרי הכל מה שישו באמת גינה זה את הניאוף, אפילו לחשוב על אישה אחרת זה לפיו ניאוף. אלה כולם מסרים מאוד נוצריים. אולי פה ושם עם תיקון לעיוות שיש בסיפור הנוצרי (כמו שנאת-הנשים המאוד בולטת) ועם הרבה הטעיות ועשן מטאפיזי והיפוך-תפקידים ונסיון לעצבן - אבל בלב שלו הוא נוצרי שרוצה רצון מאוד נוצרי להחזיר את הנצרות 'למה שהיא היתה אמורה להיות' לאיזו אידיליה שיתופית שבה השליחים והמאמינים חיים ביחד כמו אחים. אני לא יודע אם זה משהו שפולמן עשה במתכוון או שהנצרות (מעשה שטן, או אלוהים, או הסמכות או מי שזה לא יהיה) השתלטה לו על הסיפור. ועדיין יש הרבה דברים שלא אהבתי בסיפור. אכזריות קשה, קיצוניות, אנטי-ממסדיות שהיא מאוד פשטנית (ממסד זה רע. הוא רק רוצה לדכא את האנשים. אין בו שום דבר טוב) ואיזה חוסר-אונים של בני האדם אל מול הרפאים בפרט וכוחות מטאפיסיים בכלל (למרות שהם חזקים מהמלאכים הם עדיין ברובם קורבנות פסיביים ולא מודעים של מלחמה שמתרחשת בעולמות אחרים). הקוסמים אצל רולינג לפחות יכולים לנסות לזמן פטרונוס מול הדמנטורים, מול הרפאים אתה צריך לקוות שאיזה מלאך יציל אותך או להיות מושחת מספיק כדי לסגור איתם עסקה וזה מוביל לעוד עניין שלא אהבתי - רוע הלב של עזריאל וגב' קולטייר שהשאיר אותי עם תחושה חזקה שאם פולמן לא היה דואג שיזרקו את עצמם לתהום הם היו גורמים לרפובליקה הצרפתית בימי רובספייר לראות מקום סימפטי לעומת מה שהם היו עושים מרפובליקת השמיים. יש גבול למידת האכזריות שאני מוכן לקבל מדמות שאמורה להיות טובה. יש בו גם מטיפנות שאני לא אוהב (ועוד עם רמאות מסויימת, מעטפת אנטי-נוצרית למסר נוצרי). עניינים אחרים נוגעים להשוואה עם סופרים שלדעתי עשו עבודה טובה יותר ממנו ואני לא אעלה אותם כאן. זה עדיין ספר שיכול להיות מעניין לדבר עליו גם אם לא נראה לי שאני אחזור לקרוא אותו שוב, וששווה לקרוא אותו פעם אחת ולו רק בשביל שיהיה בסיס להתעצבן על פולמן. ובנימה חיובית (בערך) זו אסיים את הביקורת. עמוס.
אז כן, הרעים נושאים צלבים ובונים כנסיות, העולם הבא מתגלה כלא-משהו ואלוהים מתגלה כמתחזה ואז מת. ועדיין הסיפור נוצרי. במרכזו המסע של וויל וליירה לתקן נזק שנגרם לעולמות בשל חטא חמור: חישול הסכין המעודן. איזה מין חטא זה? רצון לידע, רצון לחרוג מהעולם שאליו נולדת, רצון להיות מסוגל להשמיד מלאכים ואלים. בקיצור: הגאווה הישנה והרעה. ואיך מנצחים אותה? שוב הפתעה: בעזרת האהבה. אם בני האדם יאהבו את העולם ואת החיים וזה את זה ויהיו אזרחים טובים של רפובליקת השמיים ויהיו להם חיים מעניינים הם יזכו בבונוס נוצרי נוסף: הנצחון על המוות והתמזגות מאושרת עם היקום (שהוא בעצם גן-עדן אם אתה חי את החיים הנכונים) אם הם חיו חיים של קנאה, בורות, צרות-עין, רצון לשלוט באחרים, שנאה עצמית ושקרים ההרפיות ידאגו להם לגהנום. אבל מה עם הקרבה עצמית? איפה האל האב שהקריב את האל הבן כדי למנוע מהשטן למשול? טוב להקריב את הילדים זה לא יפה. זה מה שהרעים עושים. במקום זה האבא והאמא של ליירה מקריבים את עצמם כדי לתת לילדים סיכוי לגדול ולנצח את השטן (שבמקרה קוראים לו מטאטרון אבל זה חלק מההיפוך שפולמן עושה, הוא מלא וגדוש בחטאים הנוצריים כולל תאווה ובפרט זו המינית). נו מילא האב והבן אלה ממילא שתי פרסונות של אותה ישות ובאותה הזדמנות אפשר לתקן עוד מעוות ולהצמיד לאל הגבר (שהוא בעצם אדם) אלה אישה (שגם היא אנושית לחלוטין). ואפילו בעניין האהבה - המימוש האמיתי שלה הוא שיתוף נפשי, שמתבטא במגע בדמונים, וזה משהו שמסוגלים לו גם מלאכים נטולי-גשמיות. ניאוף ותאווה הם מעשים שמיוחסים למטאטרון-השטן. לוויל וליירה אמנם הותר "לנאוף" כדי שיוכלו לחיות כל אחד בעולמו אבל הם עדיין צריכים לשמור על נאמנות זה לזו. גם הנאמנות של ג'ון פארו לאשתו כשהוא תקוע בעולם אחר והיא לא שפויה, וגם כשזו עולה לו בסופו של דבר במותו מידי מכשפה היא דוגמה לעניין. ואחרי הכל מה שישו באמת גינה זה את הניאוף, אפילו לחשוב על אישה אחרת זה לפיו ניאוף. אלה כולם מסרים מאוד נוצריים. אולי פה ושם עם תיקון לעיוות שיש בסיפור הנוצרי (כמו שנאת-הנשים המאוד בולטת) ועם הרבה הטעיות ועשן מטאפיזי והיפוך-תפקידים ונסיון לעצבן - אבל בלב שלו הוא נוצרי שרוצה רצון מאוד נוצרי להחזיר את הנצרות 'למה שהיא היתה אמורה להיות' לאיזו אידיליה שיתופית שבה השליחים והמאמינים חיים ביחד כמו אחים. אני לא יודע אם זה משהו שפולמן עשה במתכוון או שהנצרות (מעשה שטן, או אלוהים, או הסמכות או מי שזה לא יהיה) השתלטה לו על הסיפור. ועדיין יש הרבה דברים שלא אהבתי בסיפור. אכזריות קשה, קיצוניות, אנטי-ממסדיות שהיא מאוד פשטנית (ממסד זה רע. הוא רק רוצה לדכא את האנשים. אין בו שום דבר טוב) ואיזה חוסר-אונים של בני האדם אל מול הרפאים בפרט וכוחות מטאפיסיים בכלל (למרות שהם חזקים מהמלאכים הם עדיין ברובם קורבנות פסיביים ולא מודעים של מלחמה שמתרחשת בעולמות אחרים). הקוסמים אצל רולינג לפחות יכולים לנסות לזמן פטרונוס מול הדמנטורים, מול הרפאים אתה צריך לקוות שאיזה מלאך יציל אותך או להיות מושחת מספיק כדי לסגור איתם עסקה וזה מוביל לעוד עניין שלא אהבתי - רוע הלב של עזריאל וגב' קולטייר שהשאיר אותי עם תחושה חזקה שאם פולמן לא היה דואג שיזרקו את עצמם לתהום הם היו גורמים לרפובליקה הצרפתית בימי רובספייר לראות מקום סימפטי לעומת מה שהם היו עושים מרפובליקת השמיים. יש גבול למידת האכזריות שאני מוכן לקבל מדמות שאמורה להיות טובה. יש בו גם מטיפנות שאני לא אוהב (ועוד עם רמאות מסויימת, מעטפת אנטי-נוצרית למסר נוצרי). עניינים אחרים נוגעים להשוואה עם סופרים שלדעתי עשו עבודה טובה יותר ממנו ואני לא אעלה אותם כאן. זה עדיין ספר שיכול להיות מעניין לדבר עליו גם אם לא נראה לי שאני אחזור לקרוא אותו שוב, וששווה לקרוא אותו פעם אחת ולו רק בשביל שיהיה בסיס להתעצבן על פולמן. ובנימה חיובית (בערך) זו אסיים את הביקורת. עמוס.