זה שהפורום הוא תחת הקטגוריה "רוחניות"

זה שהפורום הוא תחת הקטגוריה "רוחניות"

המונח רוחניות בא לציין בדרך כלל דברים ששייכים על פי ל' לצורכי הנפש ונעדרי משמעות ערכית. אני חושב של' מאוד התנגד לתפיסת הדת כ"רוחניות" ובטח הגותו אינה שייכת לקטגוריה זו.
 
ברשותך קצת סדר במושגים כדי להבין את דבריך

&nbsp
הנפש היא הארגון של התאוות בכללותן.
הרוח היא הארגון של תאוות הדעת.
כלומר- אם הדת היא מכשיר לסיפוק צרכים\תאוות אז היא בתחום הנפש או הרוח בין כה.
כך שאפילו מטרות רוחניות- השגה, העמקה, הבהרה וכ"ו עדיין מצויות בתחום הזה של תאוות.
וטענתך היא שהדת אינה באה לספק תאוות וצרכים.
אבל אני לא בטוח בכך- אני די משוכנע שהדת מושכת אנשים בלתי מאוזנים ברוחם. זה לא אומר שכל הדתיים הם לא מאוזנים, זה לא אומר שכל המתעניינים בדת הם לא מאוזנים, אבל יש כזו השפעה על אנשים מסויימים.
מעבר לכך- השאלה המרומזת בדבריך היא האם הדת היא יותר ממכשיר לסיפוק תאוות? להעמידה כך זה להעמידה נגד החיים. הדת היא אינסטיטוציה אנושית ויש לה תפקידים רבים בחיי אנשים שונים.
מבחינה היסטורית- מוסדות ותנועות אנושיים יכולים להופיע עם סט כוונות מוצהרות ולא מוצהרות ולשנות את תיפקודם הגלוי והסמוי והצהרות הכוונות הגלויות והסמויות כל כך הרבה פעמים במהלך ההיסטוריה עד שספק אם יש קשר רב בין האינסטיטוציה בתחילת דרכה לבין מה שהיא בהווה.
אני סבור שאחד מתפקידיה החשובים (לפחות בעיני) של הדת הוא כתפקידה של התרבות- להקל את נטל האמת מעל הרוח. הרוח, כמו כנפי איקרוס יכולה להתקרב מדי לשמש במעוף והדת תפקידה למנוע זאת (לעיתים היא נכשלת ומקרקעת כל תעופה).
הדת באה להקנות לאדם קשר לסביבתו, לעמו, לתרבותו, לעולמו. באה למנוע יציאתו מהעולם ולהאריך ימיו בו, במובן נפשי וגם גופני. אבל גם במובן רוחני, כלומר במובן של חיזוק הביקורת הלוגית ואמצעי החשיבה הזהירים ביותר.
מבחינה זו- הדת שותפה ברוח ויחד עם זאת- מרסנת אותה ומנחה אותה. טבעי שבשל כך גם תאוות הרוח יקשרו בדת ויזהו את הדת עם סיפוק אותן תאוות, אבל מנקודת מבט חינוכית- היא לא חופפת חד חד ערכית עם הרוח.
 
זה לא מה שאמר

אלא אמר שאמונה לשמה לא עונה על שום צורך.
אבל הדת אינה רק אמונה לשמה, אלא, ובעיקר (אם לא רק) אמונה שלא לשמה.
יתכן בהחלט שאין הדת מגלמת אפשרות לאמונה לשמה.
אמנם חז"ל גורסים "מתוך שלא לשמה בא לשמה" ובכך בעצם מגדירים את תפקידה של הדת- היותה מספקת צרכים, וכך, על ידי הרגל, התניה, אילוף אוטומאטי, מתניעה איזשהו תהליך פנימי ואותנטי של אמונה לשמה, כמו מנואלה של מכונית עתיקה.
&nbsp

 
הוא אמר את זה גם על הדת בנוגע להפרדת הדת מהמדינה

בכל מקרה הגותו היא ודאי האמונה לשמה
 
מאין לך ודאות?

אם כבר, הגותו היא (בין השאר) שימת דגש על ההבחנה שבין לשמה ושלא לשמה. אין לגזור מכך שהגותו היא "האמונה עצמה", אלא לכל היותר הצבעה על מה שאינו האמונה עצמה.
האם פעולת ההצבעה על מה שאינו האמונה לשמה הוא אמונה לשמה? אני לא מוצא שום תמיכה לכך.
זה כמו הז'אנר הזה של תיאוריות הבצל בפסיכולוגיה- תיאוריות שמתארות את האישיות כשכבות של קליפות, שיש לקלף אותן כדי למצוא את הנפש ה"אמיתית". הבעיה היא שכשמקלפים את השכבות של הבצל- אין שום דבר פנימי, הבצל הוא הבצל האמיתי, עם השכבות שלו!
כל המושגיות הזו של "קליפות" היא לא מודל אוניברסלי לכל דבר. האמונה מחולקת ל"לשמה" ו"שלא לשמה"? באמת? מתוך צרכים זה "לשמה" ומתוך ערכים זה "שלא לשמה"? וואלה. תיאוריה גרועה. ליבוביץ טועה ומטעה.
ובפעם האלף אני אומר- לא הכל מתמדל על פי הדיכוטומיות המוחלטות של ליבוביץ'. דיכוטומיית "לשמה ושלא לשמה" אין לה שחר.
פשוט אין כזה קו גבול בין "לשמה ושלא לשמה" וזה מה שמנסים לומר לנו חז"ל- שיש רציפות, שמתוך האחת נובעת השניה, שזו תנועה אחידה.
אבל ליבוביץ הטועה והמטעה הוא נציגו של המוסר האלטרואיסטי הנוצרי והצו הקטגורי הקנטיאני ולכן מפרש את הדת במונחי טוב ורע דיכוטומיים, צרכים מול ערכים, גוף מול רוח, טומאה מול קדושה.
 
למעלה