זוכרים את הדיון על אודיאנה בנדהה

gaiegos1

New member
זוכרים את הדיון על אודיאנה בנדהה

הוא התחיל בשאלה של מתרגלת תמימה שמצאה קושי לבצע אודיאנה בזמן אסנה והעלתה את הקושי. קיבלה תשובה שאודיאנה מבצעים רק בעצירת נשימה(לפי היוגה הקלאסית) ותגובה זו עוררה שרשרת של מחאות ולהיפך. המחאות באו מצד מתרגלי אשטאנגה שקיבלו את ההנחיה לתרגל בנדהות בזמן אסאנות. בתור מתרגל יוגה קלאסית לא ידעתי זאת לכן חקרתי את העניין וגם צפיתי בתירגול של ובהנחיות של דיויד סוונסון סמכות באשטאנגה עולמית וגם הוא המליץ לבצע בנדהות(במיוחד אודיאנה) בזמן תירגול וגם תוך כדי לתרגל אוגאי פרנאיאמה שהיא נשימה עמוקה ואיטית לחזה. אז ניסיתי לעשות את זה בזמן שתירגלתי וברב התנוחות לא הצלחתי, לדוגמא בכיפופים אחורה כמו קוברה, קשת וכו', גם לא בכיפופים קדימה כמו פשימוטאןאסנה, גם לא בפיתולים כמו חצי פיתול עמוד שידרה. הייתה הצלחה חלקית בתנוחות עמידה בהן פלג גוף עליון ישר. בבקשה זה לא ניסיון הקנטה, זהו ניסיון להבין ממה נובעות ההנחיות ולמה אני לא מצליח לבצע אותן.
 
הבנת הנשמע (והנקרא....)

היי גיא. בסוף אותו שרשור, נסגר שמדובר בשתי גירסאות. 1. הגירסא המסורתית כפי שמופיעה בהאתה יוגה פרדיפיקה, עם עצירת נשימה. 2. גירסת האשטגה שהיא מן גירסה מעודנת ללא עצירת נשימה וללא נעילה. דידיד סוונסון הציג את ההבדל בצורה ברורה ביותר. הנה דבריו בתיחס לאודיאנה בהנדה: ...את הרמה המלאה הזו בלתי אפשרי לשמור במהלך התרגול בגלל חוסר היכולת לשאוף תוך כדי החזקה מלאה של הבהנדה. רמת הבהנדה שעלינו לשמור במהלך התרגול מעודנת יותר. במקום לשאוב את הבטן פנימה במלואה, עלינו לשמור על יציבות באזור המצוי שלוש אצבעות מתחת לטבור. זה יאפשר תנועת הסרעפת והריאות..... ניסיתי לצרף קובץ מהספר אבל לא עובר..... סוף שבוע נהדר. אבי.
 
הבנת בנקרא (והנשמע....)

היי גיא. בסוף אותו שרשור, נסגר שמדובר בשתי גירסאות. 1. הגירסא המסורתית כפי שמופיעה בהאתה יוגה פרדיפיקה, עם עצירת נשימה. 2. גירסת האשטגה שהיא מן גירסה מעודנת ללא עצירת נשימה וללא נעילה. דידיד סוונסון הציג את ההבדל בצורה ברורה ביותר. הנה דבריו בתיחס לאודיאנה בהנדה: ...את הרמה המלאה הזו בלתי אפשרי לשמור במהלך התרגול בגלל חוסר היכולת לשאוף תוך כדי החזקה מלאה של הבהנדה. רמת הבהנדה שעלינו לשמור במהלך התרגול מעודנת יותר. במקום לשאוב את הבטן פנימה במלואה, עלינו לשמור על יציבות באזור המצוי שלוש אצבעות מתחת לטבור. זה יאפשר תנועת הסרעפת והריאות..... ניסיתי לצרף קובץ מהספר אבל לא עובר..... סוף שבוע נהדר. אבי.
 

anatina

New member
איתן, אתה מוזמן בשמחה לשיעור אשטנגה

בו תוכל לקבל הדרכה יותר מדוייקת בעניין בנדות בזמן התרגול- אולי זה יהיה יותר ברור מעבודה עם ספר או די וי די.
 
מה לא ברור בספר....

מוסבר שם בבירור שלא מדובר בבהנדה המסורתית אלא במשהו אחר שאותו הוא מסביר. הענין הוא, כמו מה שיצא מהשרשור הקודם הוא: אי תמימות דעים בקשר למהי בהנדה. אבל מה שברור שיש הבדל מהותי בין הגירסה המסורתית המבוצעת כתרגול עצמאי, ובין הגירסה שמבוצעת תוך כדי תרגול, שהיא גם לדעתם של (חלק) ממורי האשטנגה, מן גירסה מעודנת. ואם זכור לנו, לא בטוח שאם גיא ילך לשיעור מובטח שיצא עם הבנה ברורה יותר...כי איך התחיל כל הדיון - בזה שמי ששאלה הייתה מבולבלת כי לא אמרו לה שמדובר בגירסא אחרת. במקום זה אמרו לה שהיא לא מצליחה כי היא רק מתחילה, וזה יגיע אם הזמן....
 

anatina

New member
הספר של דייויד סוונסון מדהים

ומשמש אותנו נאמנה, ולא על זה הדיון. זאת היתה הזמנה לבדוק את העניין בנכוחות עוד מתרגלי אשטנגה, חלקם קצת יותר וותיקים ומנוסים, ואולי להבין את העניין קצת יותר לעומק.
 

swamimba

New member
איתן-בעניין הבאנדהות-

השאלה שלך עולה בדיוק על המאפיינים הראשיים של תרגול האסאנות בשיטה שנקראת "אשטנגה ויניאסה יוגה", שהוא מאוד שונה מתרגול שאינו דינאמי. התרגול הוא דינאמי- כך שתרגול הבאנדות בזמן ביצוע האסאנות גם הוא "דינאמי", היינו- לא נעול עד הסוף אלא רק במידה הנדרשת. הסיבה היא מבנית/סטרוקטוראלית וגם פילוסופית.לא כדאי לפרט יותר מדי כי ניתן לחוות את זה רק בתרגול מונחה מדוייק וסבלני. לדעתי- קשה להבין את זה רק בתודעה, חייבים לתרגל את זה, וזה באמת לוקח זמן.למי שאינו מיומן בתרגול דינאמי- יש בתחילה בלבול גדול עקב כך. (וגם המילה "דינאמי" יש לה פנים לכאן ולכאן, כמובן..) אולם, כאשר מיומנים בכך, ודווקא באסאנות שהזכרת שלא הצלחת- (אגב, באשטנגה לא מבצעים "קוברה", אלא "כלב מביט למעלה"- זה מאוד מאוד שונה)- זה נותן את מירב התועלת.... אתה מוזמן בהחלט לנסות. גלעד חרובי
 
למעלה