זיהוי ונגינה על מודוסים

ita101

New member
זיהוי ונגינה על מודוסים

הבנתי מה זה אומר סולם דו מז'ור (מודוס יוני) שדומה לסולם (או מודוס) רה דורי - אותם צלילים. השאלה איפה הם בדיוק נפרדים אחד מהשני. איך אפשר להבדיל ביניהם. כשאני שומע קטע - איך אני יודע אם הוא מנוגן במודוס הזה או הזה. ואיך אני בעצמי יוצר קטע שיהיה על מודוס מסויים. למשל - נראה לי שאם אני מנגן את האקורדים F G ו-AM אני עושה מהלך של 4 5 6 בסולם דו מז'ור יוני. לעומת זה אפשר גם לומר שאני עושה את המהלך 6 7 1 בסולם לה מינור (או דו מז'ור אאולי). ואפשר לומר שאני עושה גם את המהלך 3 4 5 בסולם רה דורי. אז מה קורה פה בעצם? :) תודה לעונים!!
 

dombi7

New member
אבוי איזה בלאגן

קודם כל תפסיק לקשר מז'ור ויוני ביחד, ובמיוחד מז'ור ואאולי... זה סותר. למרות שהמז'ור והמינור יצאו מתוך יוני ואאולי, הקונטקסט ההרמוני של מז'ור ויוני הוא ממש לא אותו דבר. ניתן לעשות מהלכים ביוני שלא ניתן במז'ור. אז זה נכון שמבחינה ארגונית יוני ומז'ור הם אותו דבר, אבל אל תגיד אותם באותו הקשר הרמוני. דו מז'ור אאולי... אין חיה בכזאת. או דו מז'ור או דו אאולי, בדו אאולי יש שלושה במולים... וזה לא דו מינור. צריך מאוד להיזהר בקטע הזה. וזה ממש לא לה מינור. ששמה אין שום סימן היתק חוץ מסול# שהוא מוביל אל הטניקה המינורית. אבל זה לא סימן היתק. זאת תוספת כדי שיהיה לנו טון מוביל, מה שאין במינור טבעי. לעומת זאת אפשר להגיד שאתה עושה את המהלך הזה ברה דורי... אבל כדי לדעת איפה אתה נמצא אתה צריך גם לדעת באיזה קונטסקט הרמוני אתה נמצא. האם התחלת מדו או מרה? על איזה צליל אתה מעוניין לסיים? וחוץ מזה הארגון של יוני ודורי אינם אותו דבר. ביוני ישנו חצי טון בין השביעית לראשונה. בדורי יש טון שלם של מרווח (מה שיכול להגדיר אותו כצבע מינורי). ברגע שאתה מתחיל מצליל מסויים נגיד סול, את הארגון הדורי יוצא לך מודוס סול דורי... שהוא: סול לה סיb דו רה מי פה סול (לעומת סול מינור רגיל שיש בו גם מי במול) כלומר מודוס הוא סוג של ארגון הרמוני, עם חוקים משלו (2 חצאי טונים, 5 טונים שלמים, וטריטון בין שני צלילם במודוס) וכל אחד מסודר בצורה שונה. אני מקווה שלא הפלגתי בדברים לא מובנים... אם יש משהו לא מובן שאל.
 

ita101

New member
תגובה

ממה שהבנתי ממך - המודוס יזוהה ע"פ צליל התחלה והסיום של המלודיה במיוחד. עכשיו כמה שאלות - אם אין לי מלודיה מסויימת אלא רק 3 האקורדים הללו - אי אפשר לומר באיזה מודוס הם? אם יש לי מלודיה והיא מתחילה בתו מסויים (נגיד C) ונגמרת ב-C אז מדובר בדו מז'ור (או מודוס דו יוני) דווקא? אם יש לי מלודיה שמתחילה בC ונגמרת בD? (אולי נגיד שמדובר בשילוב של כמה מודוסים? או במודוס אחד?) האם יש רמזים נוספים לגבי המודוס חוץ מצליל התחלה וסיום? לגבי המזו'ר ומינור והמודוסים - באמת קצת עירבבתי. לגבי דו אאולי - הוא דומה בצליליו לסולם לה מינור. זה מה שהתכוונתי...
 

dombi7

New member
הממממ בערך

קודם כל התיאוריה קובעת שסיומו של הקטע, צליל הבאס שסוגר אותו, הוא הקובע את הסולם (אנחנו כמובן מדברים פה על יצירות טונאליות לחלוטין ולא על יצירות מודרניות או כמו שופן ליסט ווואגנר שנהגו לפעמים לסיים בסולמות שונים ממה שהתחילו) אם יש לך רק שלושה אקורדים, לי אישית יהיה קשה להגיד. במיוחד אם אין מלודיה בכלל... אני לא רואה מה הטעם באקורדים אם אין מלודיה. כמו שאמרתי מקודם, אם המלודיה מתחילה בדו ונגמרת בדו זה יכול להיות בדו מז'ור, דו מינור, דו יוני, דו אאולי, דו דורי, דו מיקסולידי ועוד ועוד. צריך פשוט לשמוע את זה, מה הצבע שלו, איך המהלכים ההרמוניים מתנהגים. סימני ההיתק, וכו'... אי אפשר ככה על בסיס הנתון זה. ואם זה מתחיל בדו ונגמר על רה? זה בהחלט הגיוני שבאמצע היצירה אולי החליפו סולם/מודוס. זה גם יכול להיות מאוד שהיצירה לא מסתיימת על הטוניקה הצפויה. שוב מהנתון הזה בלי כל נתון על המלודיה או אקורדים אי אפשר לקבוע.
 

ita101

New member
איש יקר

התכוונתי בשאלותי למנגינה מסויימת (נגיד שמתחילה ונגמרת בדו) שבנויה על מהלך האקורדים הנתון!!! כדי להיות יותר קונקרטי בניתי 2 לחנים המצויים לעיל בעמוד זה ואשמח להתייחסות לגבי המודוסים שלהם ובכלל...
 
למעלה