זיהוי סולם

GentleGiant

New member
זיהוי סולם

באיזה סולם נכתב השיר הבא: http://www.youtube.com/watch?v=kjeh6P4sRfw (שיר נפלא, ד"א).
 

Shards

New member
Bbm

והאקורדים, Bbm | Eb | Ab | Db || הארבע האלו חוזרים בלופ עד האמצע (שם הפסקתי לשמוע).. עומרי.
 

GentleGiant

New member
אבל

Eb לא שייך ל-Bbm, יש בו סול במקום סול במול, כך שלפי סימני ההתק הסולם הוא פה מינור למעשה. לא?
 

Shards

New member
לאו דווקא

הטוניקה היא Bbm, אם אתה מתעקש אפשר להתייחס אליו כאל Bbm דורי (Dorian), דהיינו סולם מינורי עם שישית מוגבהת, אבל עצם הופעתו של אקורד Eb מז'ור אינה בהכרח משפיעה על סימני ההיתק של הסולם עצמו, זו חריגה. עומרי.
 

handlessman

New member
אכן...

בסולם Bbm קיים האקורד Ebm, כלומר עם סולb ולא עם סול רגיל (אני לא קורא לו בקר כי הוא לא השתנה מסול במול או דיאז לסול בקר), אבל עושים פה מז'וריזציה כמו שכתבו פה כבר (או אם אתה רוצה אתה יכול לקרוא לזה סולם דורי, כמו שגם כתבו פה כבר). דוגמא קלאסית היא שאתה יכול למצוא שירים שבהם מופיע אקורד מז'ורי שהבא אחריו במהלך הוא אותו אקורד רק מינורי, עם דרגה שלישית מונמכת (או הפוך), ואין בזה שום דבר פסול. בחוקי ההרמוניה של התקופה הקלאסית, זה היה נשמע מוזר וחריג ל"אוזן קלאסית" מה שנקרא, אבל כיום יוצרים ומלחינים מסירים את כל הגבולות וכל החייצים על ימין ועל שמאל, כך שאם זה נשמע טוב - מה רע?
 

GustavM

New member
זו הבעיה עם שיטות הלימוד העקומות האלו

שכשאדם רואה אקורד מי-במול מז'ור (Eb) בתוך סולם סי-במול מינור (Bbm), הוא לא מבין מה הוא עושה שם, למרות שזה אקורד די טריוויאלי.... זו בסה"כ מז'וריזציה של הסולם, בדומה למינוריציה - שהיא דבר מאוד מקובל.... אז תפסיקו עם השיטות העילגות האלו, ותלמדו כבר תאוריה כמו שצריך.
 

Shards

New member
היי,

למה לצאת על הבחור? שאל שאלה.. אם לא ישאל איך ילמד? אתה שוכח שלא כל חברי הפורום הזה בקיאים בתאוריה, חלקם פה בשביל ללמוד. נכון, לא שיטה מומלצת במיוחד, אבל כואב לך לעזור לבנאדם?
 

GustavM

New member
זה לא "לצאת עליו" בכלל

קודם כל, הוא קיבל עזרה כפי שראיתי. אבל השאלה שלו הזכירה לי את שלל הנזקים המטופשים שהשיטה הבאמת לא מומלצת הזאת גורמת, אז מצאתי לנכון למחות נגד זה. לא שיש לי בעיה עם קיצור אקורדים לאותיות (Eb) וכאלה, כמו עם צרות האופקים ששיטה זו גורמת.... בקיצור - זו לא אשמת השואל, זו אשמת השיטה בה לימדו אותו.
 

GentleGiant

New member
מעולם לא למדתי תיאוריה

הידע שלי בנושא מבוסס בעיקר על שיעורי פסנתר מלפני מספר שנים, בהם קיבלתי מעט ידע על סולמות, ועל קריאה באינטרנט. אני יודע יש לי עוד כמה דברים ללמוד... תודה לעונה. בקשר לסולם - לא נראה לי שEb יכול להיחשב סתם חריגה מהסולם, כי בכל השיר (גם במנגינה) יש סול ולא סול במול. לא הכרתי את המושג סולם דורי, כך שלמדתי משהו חדש. האם (ואיפה) השימוש בו נפוץ?
 
התאוריה ואופן הרישום הם משניים...

האוזניים הם שצריכות להנחות אותנו. ההתחלה היא בבירור ברה במול מז'ור. טוניקה זה משהו ששומעים, לא מחשבים. לא הקשבתי לסוף השיר, אבל ההתחלה ברורה לאוזן.
 

Shards

New member
אבל הטוניקה היא לא Db

אלא Bbm. לה במול רה במול זה שביעית שלישית.
 
למה Bbm?

כי זה האקורד הראשון? אני שומע בהתחלה רה במול והשיר בכלל מסתיים בלה במול מז'ור.
 

Shards

New member
אמממ... כן?

כי זה האקורד הראשון, והוא מכתיב את כל המוּד של השיר... השיר עצמו הוא מינורי, אני לא שומע טוניקה מז'ורית שם, הDb מרגיש יציב אמנם אבל מחכה לפתרון של Bbm. ומה זה משנה באיזה אקורד השיר מסתיים? עומרי.
 
למעלה