זיכרונות העבר ממסכים את חשיבת ההווה- לא רוצה

muzacleo

New member
זיכרונות העבר ממסכים את חשיבת ההווה- לא רוצה

לשכוח אך רוצה להמשיך הלאה. קוראת ספרים רבים בפילוסופיה. רואה את החוכמה אצלהם ואת הטיפשות אצלי. כותבת שירה, אך פוחדת לחיות את החיים. רואה אנשים אחרים מצליחים, ואני כבר בת 39. ועוד לא עשיתי כלום. חרדה מפיספוס, וחרדה מנסיעות, מאנשים שיפגעו בי. למרות שהכל בדמיון. איזה ספר לקרוא בפילוסופיה שיעזור לי? לאיזה יועץ פילוסופי ללכת? בחיפה יש מעט יועצים פילוסופים, אם בכלל. איך אפשר לדעת שהם לא שרלטנים. תודה מוזה
 

soulipcist

New member
טיפול שורש תרבותי וספרים

קשה לקרוא הרבה בין השורות שלך כשיש לך רק כחמש שורות שמסכמות כלכך הרבה... למרות שאי אפשר להצביע על זה בצורה מדוייקת כלכך, נדמה מה שאני יכול למצוא אצלך מקור אפשרי לתחושות שאת מבטאת. מתוך חלק מהמילים שכתבת, נראה לי סביר שחלק גדול ממה שמטריד אותך ושאליו את גם מגייסת את הפילוסופיה, זוהי הרגשה מסויימת של החמצה או של "בזבוז זמן" שקשורה להספק שלך בתחומים מסויימים יחסית לגיל. אם זוהי פחות או יותר הכותרת או הבעיה המרכזית, נדמה לי שיש לי כיוון לחשיפה ולהתמודדות עם הנושא הזה. קודם כל, אני מתבסס על הנחה שהוכיחה את עצמה בהרבה נושאים, ולפיה הפילוסופיה היא לא החלק הבסיסי ביותר שמשפיע על התודעה שלנו בזמן ובמקום, וישנם מוקדי השפעה יותר בסיסיים שמעצבים את מערכת האמונות שלנו, כמו למשל, הדת, המשטר הפוליטי, הכלכלה ועוד גורמים היסטוריים שונים (למעשה בהרבה מקרים השפעות כאלה משתלטות על הפילוסופיה שפועלת באותה תקופה וגורמת לה לשרת אותם... למשל, קאנט והיגל הם נציגים אותנטיים של הנצרות הפרוטסטנטית). אחרי ההקדמה המקוצרת והסבוכה הזאת, הייתי רוצה להצביע על ה"אמונה התפלה הנאורה" שלדעתי אחראית לפחות לחלק מהדברים שכתבת למעלה: לעניות דעתי יש לך רגשי נחיתות בגלל מה שנראה לך כהספק נמוך מדי או מעט מדי הישגים בהשוואה לאנשים אחרים בתנאים דומים. מרכיב רוחני עמוק שמפעיל את ההרגשה הזאת נעוץ בדרך כלל בתפיסת עולם מודרנית שמייחסת ערך רב להתקדמות ולתחרות עם אחרים על אותם דברים ובאופן כללי על פעילות שבה קל מאוד למדוד ולחשב כל צעד בצורה כמותית. התפיסה הזאת שלטת למשל בכל מה שקשור לעבודה, כאשר עצם הרווח החומרי וגם ההצלחה בעבודה עצמה נחשבים כבר הרבה זמן לפסגות אנושיות... אלא שבעבר גם במערב (לפחות עד הרפורמציה), העבודה וה"התקדמות" בכל התחום החומרי נחשבה לכורח עבור מעמד הביניים והמעמד הנמוך ואילו בעיני האצילים היא נחשבה למשפילה. וכך היה כמעט בכל חברה טרום מודרנית בעולם. מה שאני מנסה לומר בביקורת ההיסטורית הזאת, זה שאולי חלק מהבעיה נובע מתפיסה ערכית תלויית תרבות שמייחסת ערך סובייקטיבי לרווחה כלכלית, הצלחה עסקית, קידום מקצועי, ורוב הדברים שלפיהם מקובל גם בימינו להעריך את ה"התקדמות" המודרנית שלנו. פילוסופים רבים ניסו ללמד גם דרך דוגמא אישית שרוב הדברים שמוערכים מעבר לערך המעשי שלהם (כלומר בתור אמצעים בלבד) לא צריכים להיחשב כבעלי ערך יותר כלים וחומרי גלם זולים (כמו שציינתי קודם, המעמד הגבוה בכל מקרה לא העריך עבודה או רווח כספי כמו היום, כי הוא תפס את עצמו כמי שעבר את השלב הנחות שבו הוא מוטרד בגלל צרכים חומריים או אמצעים שכבר יש לו מלידה). אומנם, במידה לא מבוטלת אי אפשר להתעלם מהסביבה לחלוטין וגם לעיתים התקדמות מקצועית או כלכלית מאפשרת התפתחות בתחומים משמעותיים שנפתחים בעקבותיה. אני לא מציע לך להתנתק מכל הבסיס החומרי שהוא חיוני לכל אחד, אבל לדעתי חלק גדול מהסבל שקשור בתפיסות חומרניות נפוצות הוא מיותר במידה רבה וחורג ממה שדרוש להישרדות או לסיפוק הצרכים הרצוי או האפשרי (כמו כל "מוסר העבודה" שמבוסס על התאולוגיה הפרוטסטנטית, גם בגלגולים המאוחרים יותר, בקפיטליזם ובקומוניזם). ולגבי ספרים מתאימים, יש הרבה כאלה ולא בהכרח מהתקופה המודרנית. כדי לדעת מה הכי מתאים, רצוי שתכתבי איזה סוג או שמות של ספרים משקפים את הטעם שלך, כי כל אחד מושפע מספרים שונים בצורה שונה ומסיבות שמיוחדות רק לו. אם את אוהבת פילוסופים עתיקים (הלניסטיים), יש כמה מהזרם המאוחר של הפילוסופיה הסטואית שתורגמו לעברית ("השיחות של אפיקטטוס", "הרהורים" של מרקוס אאורליוס וכתבי סנקה). כמו כן, כמעט כל הפילוסופים שנקראים "אקסיסטנציאליסטים" יכולים להתאים לך (קירקגור, ניטשה, סארטר ועוד). אפשר גם לקרוא פרוזה של חלק מהם... בנוסף, הייתי מנסה לפנות לספרות שכתבו אצילים צרפתים שנושלו מהאדמות שלהם במהפכה הצרפתית (נדמה לי שיש רומן של אלפרד דה מיוסה בחנויות בתרגום לעברית). אפשר גם לקרוא את האמרות של לרושפוקו (אפשר לקרוא את הכל תוך שעה, אבל יכולים להיות שם דברים שימושיים על הנושא הזה וכמשוררת אולי דווקא תעריכי את הסגנון הקצר והאלגנטי). בנוסף, יש אנתולוגיה בהוצאת נימרוד של כתביו הפילוסופיים של אמיל מישל סיוראן (פילוסוף כמעט בן זמננו, מאוד מקורי ומעמיק, שמערער על הרבה תחושות בטן והרגלים בסיסיים בעולם הערכים המודרני). כמו כן, אפשר לנסות את ה"מסות" מאת מישל דה לה מונטיין, הוא משתמש בהשפעות הלניסטיות ועוסק בראייה אישית בין השאר גם בנושא של ההודעה הזאת.
 

muzacleo

New member
בהחלט עלית כאן על משהו- זה מדהים

באמת שעלית כאן על משהו. ותודה. משמח אותי לראות שהבנת אותי יותר שאני הבנתי את עצמי- ומבחניתי זה דבר גדול. זה בדיוק כך: תחושה עצובה של החמצה. תסכול גדול- שמביא אותי למקומות קשים מנשוא. ואיש מסביבי לא מבין את זה. כל עוד אני עושה את המטלות (עבודה במשרד ושאר חובות) הם לא מתלוננים. ברגע שאני מביעה רצון להתפתח -אני מקבלת מהם תגובות עוינות. וזה מסובך-כי מקום העבודה שלי הוא עם המשפחה של בעלי. ה םאנשים באמת טובים, עם לב טוב, אך הם לא מבינים אותי. ואני חשה חנק. אני אדם מאוד יצירתי -כותבת, מנגת, שרה, מציירת, פרסמתי ספרי שירה, אני שרה באקפלה, השתתפתי בתערוכות, והם לא ממש מתייחסים לזה-חושבים שזה בזבוז זמן וכסף- ומנסים תמיד להוסיף לי עבודה, כדי שלא יהיה לי זמן או כוח. טוב שלא כולאים אותי עם שלשלאות ונותנים לי טלפון לעשות את העבודה. זו התחושה. הייתי רוצה ללמוד-יש לי יכולות שכליות, אבל אין לי זמן ולא הרבה כוח. תמיד היו לי מחלות- אוטו אימיוניות-כך שאי אפשר גם ללמוד וגם לעבוד-כי במצבים האלו פשוט קרסתי. אז התוצאה היא תסכול ורצון לברוח. כך שאתה רואה שממש הבנת אותי וזה מרגש. מצד שני זה מראה לי איפה אני נמצאת ושאיני יכולה לעשות כלום חוץ מאשר להתלונן. וזה לא ממש עוזר להתלונן. מה אעשה? אני נשואה ואין לנו ילדים. איני רוצה ילדים. בקשר למוקדי השפעה-אני מאמינה שאפשר להחליף את המילה שהתשמשת בה "דת" בפולחן וטיקסיות. כל מה שאני עושה הוא טקסי- בלאת ברירה-סוג של משטר שנכפה עלי- וכמו שאמרת-כורח המציאות של צורך בכפסים-משום שאיני באה מן המעמד הגבוה. משפחתי (אמי) דלת אמצעים ואין לי ברירה-חייבים לשרוד. תמיד תוהה מה עדיף-לשרוד או ללכת על סיפוק צרכים. תמיד תהיה סתירה ביניהם. בהחלט יש לי רגשי נחיתות גדולים שכובלים אותי. ממש כמו שאמרת -תחושת הספק נמוך ביחס לסובבי. חלק מזה נבע מתשישות כרונית שקשה להסבירה. אני שונאת את התפיסה המודרנית הזו שדיברת עליה- ומעדיפה תפיסה רוחנית כל רעיון הקידמה אפילו לא קיים בטבע- זו המצאה של האדם. אני אדם די רוחני והאנשים הסובבים אותי מחשבים כל דבר בצורה כמותית ומזלזלים באישיות שלי. איני ירוצה להגיד פה-אילו נושים ציירתי- אבל תאמין לי שהם נושאים קיצוניים מאוד. תמיד עומדת בתחושה-על הקצה. למרות שמי שרואה אותי-חושב שאני אדם מאושר ונינוח. אך לא. אני הר געש מותש. בטוחני שאם היו לי את האמצעים יכולתי לעשות דברים יותר מהותיים ממה שאני עושה כיום. כל מה שסיפרתי לך שאני עושה-זה לבד בבית, הציור, הנגינה...לא משנה. למדתי היסטוריה בתואר הראשון וכך הדברים שאתה מדבר עליהם מוכרים במידה מסוימת. בהחלט אני קונה המון ספרים (בין הדברים היחידים שאני קונה-משום שיש לי סלידה מקניונים שאר הירקות). הערך הסובייקטבי תלוי הרווח הכלכלי שדיברת עליו-זה בדיוק מתאר את המלכוד בו אני מצויה. וזה הכי מתסכל בעולם כי אני ייודעת למה אני מסוגלת. בעלי תמיד אומר לי שעלי להעריך את מה שיש כי יש אנשים שיש להם הרבה פחות. איך אפשר להתווכח עם זה? כשאנ יקוראת על חיי פילוסופים -למשל שפונהאור או ויטגנשטיין -שבאו מעמד מספיק גבוה- דבר שאיפשר להם ללכת בעקבות חלומותיהם- אני אכולת קנאה. למרות שאני די מתמוגגת כשאני קוראת דברים של שופנהאור. קריאה לגמרי לא בשלה. אוי הפרוטסנטים האלו-אילו צרות הביאו עלינו???:) זה די מצחיק-כי כשאני חושבת על פרוטסטנים אני חושבת גם על הקלווניזים שהיה אף נוקשה יותר בקוד המוסרי. זה מצחיק בגלל החינוך שקיבלתי. לא אפרט כאן. כרגע אני קוראת את הספר החדש של אדיר כהן -מרפא פילוסופי וזה עוזר לי מאוד. בדיוק עונה על צרכי הנפשיים. אנסה לברר לגבי הספרים שהמלצת עליהם. קראתי עד כה דברים של מרטין היידגר-למרות שהיה נאצי ולמרות שהמפשחה של אמי הייתה בשואה. עוד לא הגעתי לפילוסופים האקסיסטנציאליסטים. לבושתי. קצת פה ושם. מעניין שהמלצת על אפלרד דה מיוסה-הוא מזכר בסרט-אימפרומטו על שופן. לא חשבתי על זה. תודה. התחלתי לקרוא לה מונטיין והנחתי בצד. יש סיבות לכך. מוזה
 

soulipcist

New member
השלב השני של הניתוח והדרך בחזרה לעולם

אחרי שבדרך נס נראה שהצלחתי לקלוט את המסר שלך מהמרחק של האינטרנט, הייתי רוצה להציע לך דרכים יותר קונקרטיות שבהן את יכולה להתקדם לאפשרויות חדשות. אני מתיימר להציע לך עצות מהסוג הזה בפורום, מהסיבה הפשוטה שנדמה שיש לנו באופן בסיסי כמה דברים משותפים בהקשר הזה וזאת גם הסיבה שבה מצאתי בקלות את הצרכים שאת לא מצליחה לממש (בגלל מגבלות חיצוניות שנובעות מהסביבה שלך). אם כן, ממה שאת מתארת עד עכשיו, נדמה לי שאת שייכת לזן מסויים של אנשי רוח שחשובה להם העצמאות האינטלקטואלית שלהם ובעיקר המקוריות הן בלימוד העצמי (של נושאים אהובים במדעי הרוח) והן ביצירה האישית (כתיבה ואומנויות אחרות). האופי הזה שונה מאוד משל רוב בעלי ההשכלה הפורמלית ובעלי המשרות באוניברסיטה שהעבודה שלהם ב"מחקר מדעי" דומה מאוד לעבודות אחרות ולא דורשת מהם בהכרח גישה אומנותית או יצירתית וגם לא מקוריות או הרחבת אופקים מעבר לאינטרסים של תחום ההתמחות האקדמי או של מקום העבודה שלהם, כתבי העת שמפרסמים אותם וכו'... למרבה הצער, אפילו במוסדות המיוחדים שמופקדים על העיסוק במדעי הרוח, האופי והרוח של העסקים שלהם דומים מאוד לעסקים אחרים ולצורת העבודה שהשתלטה כמעט על כל המקצועות האפשריים (בסופו של דבר כמעט כל מקצוע מבוסס על גישה ואורח חיים מודרני טיפוסי). התייחסתי לעובדה שאפילו האקדמיה של זמננו סובלת מאותה תפיסת עולם, כדי להמחיש לך הנחת יסוד מסויימת שאני כבר מחזיק אותה, והיא שאת ככל הנראה אדם עם אופי ששונה באופן מהותי מהאופי שאופייני לתקופה ולחברה שבה אנחנו נמצאים. כמובן שגם ליוצאים מן הכלל יש קבוצות והם לא לגמרי בודדים או יחידים ממינם, אבל הצעד הראשון הוא להכיר בשוני בתור נקודת מוצא ובהמשך גם בתור דרך בלתי תלויה שיכולה להוביל לתהליך אחר של קידמה. צריך להבין שבימינו אחרי שהתפוררו מוסדות תרבותיים ורעיונות בעלי השפעה, הרבה תפיסות בסיסיות שאנחנו מכירים מושרשות כמעט אצל כל האוכלוסיה ללא הבדלים ניכרים בין מעמדות (שהם היום רק שם נרדף למצב הסוציו אקונומי) ובמידה מסויימת אפילו לא בין קבוצות שיש ביניהן הבדלים טבעיים (בני גילאים שונים, גברים ונשים, בני תרבויות שונות שממילא כבר אכולות "רב תרבותיות" וכו'). התוצאה היא שלתפיסות הפשטניות שהשתלטו על החברה כמעט בכל מקום בעולם יש אחיזת חנזק מאוד עמוקה ומבוססת וכמעט בלתי ניתנת לשיחרור (אפשר למצוא בכתביו של טוקוויל את הניבוי של התופעה הפוליטית הזאת עוד במאה ה-19)... המסקנה שלי, שהיא גם אישית וגם אפשר להשאיל אותה לכל מי שמבין את הדברים וגם מכיר אותם מבחוץ, היא שהמקלט היחיד שמתאים בנסיבות האלה הוא פחות או יותר פרישה מירבית מכל מה שמדכא את הרוח ושקיעה רבה וממושכת ככל האפשר בדברים שיש להם טעם ומשמעות. בנימה יותר מדוייקת, אני מתכוון שהדבר הראשון, והחשוב ביותר, הוא לפתח באופן מתמיד מערכת ערכים שמבחינה באופן עצמאי לחלוטין בין עיקר וטפל שהם לצורך הענין השורש של כל מה שטוב או רע או רצוי ובלתי רצוי הן בנפש והן במציאות שלך. בדרך זו, תוכלי לפחות לשחרר את עצמך בצורה נדיבה מכל הדעות הקדומות שיש כמעט לכל העולם ולהתחיל לרצות לעשות דברים רק בדרך שמשרתת את האופי והערכים שלך. התפנית הזאת יכולה לעזור לך גם להתמודד עם כל תופעות הלוואי הרגשיות שמלוות את ההתנגשויות שלך עם התפיסות הסביבתיות, כי כשהדרך שלך יציבה ואת בטוחה בה, בלי קשר להשפעות השליליות, הרבה יותר קל לספוג את הניגודים המעוותים שאת בכלל לא מאמינה בהם... זוהי היתה מעין מגננה שאפשר לנצל אפילו בלי לשנות שום דבר חיצוני ומשמעותי באורח החיים... אבל בנוסף להיאחזות פסיבית בפילוסופיה ובהשקפה שמשקפת אותך, תוכלי להתקדם באותה דרך כדי ליצור ליצור שינויים, או לפחות לעדכן את סדר העדיפויות במסגרת המשאבים שאת יכולה להרשות לעצמך. לגבי העבודה, זה נראה ברור שאת צריכה להשתדל לצמצם אותה ככל האפשר כדי להרחיב את חלון הזמן הפנוי שלך. אני לא חושב, לפי הפרטים שנתת, שאת יכולה להסתלק ולחפש עבודה אחרת... ולמען האמת, כמו שכתבתי על זה בהתחלה, ממילא עבודה מספקת בשביל אנשים עם נטיות יצירתיות והומניסטיות שהם מטבעם בררנים גם בתחביבים ובזמן החופשי שלהם, הוא דבר שקל לרצות, אבל קשה מאוד למצוא... גם לאנשים צעירים ורווקים ושאפתנים. נראה שהצעדים המעשיים שמתבקשים במקרה שלך הם פשוט להגן על עצמך מהסביבה בעזרת השקפת עולם חילופית (ואגב, גם מפני עצמך) ולהעשיר את הזמן החופשי שלך בדרך הטובה ביותר שתוכלי להציע לעצמך. אני לא יודע מה מגבלות הזמן ושאר האילוצים שלך מכתיבים לך בנידון, אבל נראה לי טבעי להציע לך להתמקד בלימודים של תחומים שאת נמשכת אליהם, במקביל לפיתוח של הכתיבה שלך ושאר האומנויות. אפשר ללמוד פילוסופיה או תחום אחר באוניברסיטה באופן רשמי, או בתור "שומעת חופשית", או סתם כקהל בהרצאות, בעיקר אם את לא מסוג האנשים שחייבים להיות חלק ממסגרת פורמלית כדי לממש את אפשרות כזאת. בכל מקרה, אני ממליץ לך לעשות מנוי לספריה של אוניברסיטה גדולה (אם את מספיק קרובה) במקום לקנות ספרים, כי יש הרבה יותר מבחר בכל השפות וגם חיפוש הספרים הוא חלק חשוב מאוד מהלימוד ומהחוויה של הרחבת האופקים. כמובן שיש עוד המון אפשרויות אחרות, באוניברסיטאות, או במוסדות אחרים (כולל גופים לא פורמליים) שהן לא בהכרח יקרות ודורשות רק זמן קבוע והתעניינות. אם יש לך עוד שאלות, או הערות עם סימני פיסוק אחרים, את יכולה לכתוב לי דרך מערכת הפורום.
 

muzacleo

New member
מעניין איך אפשר באמת לתקשר כך דרך האינטרנט- מ

מעל כל גל אתר. מאוד חשובה לי עצמאות אינטלקטואלית ולכן יושבת בבית וקוראת כמה שיותר ספרי הגות, לנסות לקבל תשובות משם-מהם. עדיף לקרוא בבית לבד מאשר ללמוד במסגרת נוקשה כמו באוניברסיטה. אמנם למדתי במוסדות שונים, כל פעם משהו, תמיד נשברתי בשלב מסוים. אף פעם לא חשבתי על זה כשונה, לימוד עצמי, אלא ראיתי בזה את הקושי שלי. גם כשלמדתי באונ' חשתי את החנק הזה. אבל כמו שאתה רואה קל ללכת לאיבוד כשאתה לבד עם הספרים. לאיבוד במחשכי מחשבה נטולי אור. ממש מעניין מה שכתבת על המוסדות להשכלה גבוהה, והאופי העסקי שלהם. הגדרת את זה בצורה די קולעת, אם יורשה (עם או בלי פסיקים):) . מעודד לראות שיש עוד אנשים כמוני –לפחות עושה רושם שיש לנו קצת מן המשותף בדעותינו.. אני תוהה אם זה קשור לכל ההתפתחויות הטכנולוגיות שהחלו מסוף המאה ה-19 והלאה –וכמו שהיידגר אמר –פשוט הביאו להעלמת הישות (ה-dasein). עצם העובדה שהאופי שלי שונה מאלו הסובבים אותי מקשה רק עלי ולא עליהם. יתכן ויש לי ראיה קצת נאיבית או רומנטית, או מלנכולית. עד היום לא חשבתי על זה כשוני –אלא ראיתי את המגרעות שלי. לו רק יכולתי לפרוש ולמצוא איזה מקלט –אך זה בלתי אפשרי. בצעירותי גרתי בקיבוץ, ואני זוכרת את החווה הנטושה שעמדה כקילומטר מכל סביבה מאוישת. השאלה אם היו לו ספרים ואם הוא קרא? לפעמים אני חולמת על מקום כזה. לא בקטע של אי בודד, אלא פשוט להיות לבד, עם עצמי. כמו שעשה המשורר הגרמני-הלדרלין (מן המאה -19). 36 שנה גר במגדל, אצל נגר. ומשם כתב את שיריו הרומנטיים (משורר שהיה מוערץ ע"י היידגר). למזלי אני עובדת מעט שעות ביום, עבודה עם אוכלוסיה מגוונת. יש לי זמן לשבת בבית ולקרוא ולסכם ולשכתב... לא יודעת בדיוק בשביל מי או מה.. מערכת ערכים עצמאית היא דבר מבורך –למרות שכל מקום אליו אתה הולך- ישנה השפעה של הסביבה, אנשים אחרים עם ערכים אחרים שלא תמיד תואמים את שלך. רעיון טוב, ללכת לשמוע קורס באונ' בתור "שומעת חופשית". כך אפשר לבוא, ללמוד ולאז לברוח כאוות נפשי. אין לך מושג כמה קשה לפעמים להגן על עצמנו מעצנו. האויב שפנים, יושב טוב עמוק אי שם, יותר גדול ממני. האופל, האופל, ידידי משכבר הימים. לגבי דה מונטיין – הנחתי אותו בצד לבינתיים כי ראיתי שהוא כותב על נושאים שונים –"על הבטלה" "על השקרנים" שזה מעניין, רק לא מה שכרגע נחוץ לי. קראתי לא מזמן כתבים של היידגר ולגמרי מתחברת עם מה שאמר: "שהאדם הוא זירה של מאבק תמידי". דו קרב אין סופי.
 
זכרונות העבר וחיי ההווה

כאשר אנו מרבים להתעסק ברגשות שליליים הקשורים לעבר ומתעכבים עליהם, הרגשות מתרבים וכולאים אותנו במעגל קסמים של התעסקות חסרת תוחלת, באירועים השליליים של עברנו. התעכבות על רגשות כעס והתמרמרות פוגעת בנו הן מבחינה נפשית והן מבחינה פיזית. הערכה לא מספקת וחוסר הנאה מהאירועים הטובים שבעברנו, ושימת דגש מופרז על האירועים הרעים- אלה הם שני האשמים שמחבלים בתחושות של שלווה, שביעות רצון וסיפוק בהווה. שתי דרכים מוצלחות להביא את התחושות האלה, לגבי העבר, אל תחום שביעות הרצון והסיפוק, הן: הכרת תודה- המגבירה את ההערכה וההנאה מהאירועים הטובים שהיו בעברנו. שכתוב העבר בסלחנות- מחליש את כוחם של אירועים רעים לעורר בנו מרירות. בד בד, רצוי להתאמן על טיפוח הרגשות החיוביים. רגשות חיוביים לגבי העתיד כוללים אמונה, אמון, ביטחון, תקווה ואופטימיות. תכונות של אופטימיות ותקווה מבטיחות עמידות טובה יותר נגד דיכאון, כאשר אירועים רעים מתרחשים, תפקוד טוב יותר בעבודה, ובריאות פיזית טובה יותר. בנוסף לקריאה של ספרי פילוסופיה ואחרים, אני מתרשמת כי יהיה זה נכון בעבורך לעבוד עם איש מקצוע, שיעזור לך להתגבר על הפחד "לחיות את החיים"- יסייע לך למצוא את המשאבים הפנימיים שלך, לחזק ולהעצים אותם, ולבנות דפוסי חשיבה חדשים וחיוביים, שאינם ניזונים יותר מזכרונות העבר ויש בהם כדי להאיר את חשיבת ההווה. מניסיוני- עבודה משותפת שכזו היא בעלת סיכויים מצויינים לשפר, באופן משמעותי, את איכות החיים. בהצלחה רבה
גילת
 

muzacleo

New member
איזה יופי-דברים חכמה פשוטים וברורים

יש בזה משהו- צמצום המחשבות השליליות על העבר- שאני אישית נאחזת בהם כאילו אין מחר. וגורמת כך סבל לי ולסובביי. אבל זה סוג של טראומה. מה עושים אם רואים תמונות בראש? וכמה שלא מנסים לסלק אותם-על נשימות, קריאת ספרים, שכתוב, דיבור-עדיין הם שם- כמו עובדה נצחית-אפילו שהם רק בראש. לא קיימים בשום מקום אחר פיזי או מטפיזי. אנסה לעשות מה שמלצת. דרך אגב-האם את מקבלת בחיפה? יום טוב מוזה
 

hineta

New member
זכרונות

האם לקרוא ספרים כדי למצוא "איך לחיות את החיים" זה לא סוג של בריחה מלחיות אותם באמת? זה אפילו יכול לספק תירוץ טוב למה לא לחוות אותם, הימנעות מהחיים במסווה של הכנה לחיים. את רוב הניסיון מקבלים מהחוויה עצמה ומהכניסה למים עמוקים (לפעמים אי אפשר ללמוד שחיה בהתכתבות, כדברי השיר..). מה יותר מגביל ומפריע בחיים שלך, הפספוס, הנסיעות והאנשים או הניסיון להימנע מהם? האם החרדה מפספוס ומפגיעות של אנשים עוזרת לך בפועל להישמר מהם? מה המחיר? האם הוא מצדיק את הרווח? איזה דרכים אחרות יותר בריאות בשבילך קיימות שיכולות לעזור לך להישמר מהם? חוץ מזה את מתוסכלת בגלל ההשוואה של עצמך לאנשים אחרים בגילך. זה לא נראה הגיוני להשוות אדם לכל אדם שהוא חוץ מלעצמו. נכון, חלקם עשו יותר. אבל להם כנראה היה רקע שונה, סביבה ותנאים יותר נוחים (ואחרי הכל, את לא אמורה להיות כמוהם, את אמורה להיות כמו עצמך). את עשית דברים שאחרים שהם לא עשו (את כותבת שירה וקוראת פילוסופיה, נשמע שהשקעת הרבה בעולמך הפנימי. אנחנו מודדים את עצמנו שלא בצדק על פי מדדים חיצוניים, מה שאנחנו עושים ולא מי שאנחנו. נשמע לי שהשקעת ואת עדיין משקיעה במי שאת). יש גם כאלה שעשו פחות. זה לא ממש קשור לפילוסופיה, אבל אני חושבת שיכול להיות טוב בשבילך להתעניין ב"אניאגראם" (אפשר למצוא בגוגל).
 

Rr21

New member
נוכחות, זה לא דבר קל

להיות נוכח בעצמך, או ע"י מצבי הרוח שלך, פעם שמח ופעם עצוב, פעם עם חמלה ופעם עם כעס אז מה עדיף? קשה להחליט, או אולי זה לא בשליטה? לפעמים כן ולפעמים לא זה תלוי http://www.boway.co.il/96920/הקשת-כדרך-חיים
 
למעלה