זכאות לטיפולים לילד בגן חנ"מ

libertadsh

New member
מידע על pdd

ילדים המאובחנים כאוטיסטים לומדים בדרך כלל בכיתה מיוחדת עם מספר קטן של תלמידים וצוות רב מקצועי. הטיפולים הניתנים במסגרת בית הספר הם אלה להם הילדים זכאים. מידע על אוטיזם תוכלי למצוא באתרים הבאים: http://www.beit-lauren.org.il/default.asp http://www.telhai.ac.il/gifted/outizm/ http://www.geocities.com/doron_izhar/pages/h-main.html
 

Diana M

New member
טיפולים פרה רפואיים בחנ"מ

הטיפול הפרה רפואי בחנ"מ הוא פונקציה של צרכי הילד ומטרות התוכנית החינוכית האישית שלו. מידע לגבי PDD ניתן לקבל גם פורום התמיכה אוטיזם וספרגר כאן בתפוז בהנהלתה של תלמה פינץ. מצורף קישור
 

תירתיר

New member
הכל יפה בתיאוריה,

אני רוצה לדעת למי יש תקדימים בעניין, כלומר מקבל החזרים למרות שהילד בחנ"מ. בריפוי בעיסוק כבר הודיעו לי, שמרגע שהילד נכנס לגן שפתי הוא לא זכאי לטיפולים דרך סל הבריאות.
 

doritmor

New member
אני שוב אומרת - במכבי קיבלתי

החזרים לפני כשנה (קצת פחות). בסופו של דבר זה יצא שישים טיפולים לשנה. עשו לי בעיות אבל בסופו של דבר -נתנו. פניתי (טלפונית) למנהל האחראי לשירות המשלים (מכבי זהב) והגעתי לאחד העובדים הבכירים אצלו שנתנו לי הבהרה חד משמעית שאני זכאית להחזרים לפי סל הבריאות + הביטוח המשלים. במרכז להתפתחות הילד בתחילה אמרו שהם לא שמעו על כך אבל אחרי מספר חודשים הם אמרו לי "שהתקנות שונו ואני כן זכאית להחזר". כאמור קיבלתי עד למכסה של 60 טיפולים (ההחזר הוא כמובן חלקי) כולל לשנת 2001! דורית
 

doritmor

New member
ועוד משהו- לא חייבים לספר

אני הבנתי משיחות לא פורמליות עם הצוות הפארא רפואי שההורים לא מספרים היכן לומד הילד ובכך חוסכים לעצמם הרבה עצבים עוגמת נפש (וכמובן כסף). אני במקומך, במקום לצאת למלחמה, הייתי מספרת שהחלטת שהילד ילמד בגן רגיל. אם הם יבקשו דו"ח מהגננת, תגידי שאת לא רוצה שהגננת תדע שיש בעיה עם הילד ולא רוצה לערב אותה בכלל. זה אומר שאת מוותרת על אפשרות שהצוות מהקופה יבקר בגן ויראה איך הוא מתפקד שם וגם ינחה את הגננת. אם יש לך גם משהו פרטי בצוות הוא יכול לעשות את זה. אם לא זה חבל - אבל צריך לוותר על משהו...
 

תירתיר2

New member
זכאות לטיפולים לילד בגן חנ"מ

כפי שהבנתי זה בעיה והרבה פעמים הקופות מסרבות לממן טיפולים כאשר הילד בגן חנ"מ. השאלה שלי- האם מחייב שהקופה תדע שהילד בגן כזה? והאם למישהו יש תקדימים להחזרים למרות גן חנ"מ, בקופ"ח כללית? הרי מדובר באבסורד ועיוות נוראי.
 

libertadsh

New member
טיפולים בחינוך מיוחד

בכדי לתת מענה לאוכלוסיית החינוך המיוחד, הוקמו בארץ מרכזים טיפוליים הנקראים "מתי"א" ( מרכז תמיכה יישובי אזורי). במרכזים אלה אמורים להיות מרפאות בעיסוק, קלינאיות תקשורת, ועוד מטפלים פרא רפואיים. כמו כן, גננות שיח, ומאבחנות דידקטיות. משרד החינוך "מנפנף" במרכזים אלה וגאה בהם. אבל לרוב ההורים אין מענה דרכם אלא אם הם דורשים ועומדים על זכותם לקבל את הטיפולים. למען ההגינות אומר כי אינני בטוחה אם גם ילדי גן זכאים לכך, אלה דברים שניתן לברר אותם. בהצלחה!
 

Diana M

New member
טיפולים פרה רפואיים

אין קשר בין היות הילד משובץ בחנ"מ לבין זכאותו לקבל טיפולים פרה רפואיים בקופח. משרד החינוך אינו בא להחליף את משרד הבריאות או את חוק בריאות. גם כאשר הילד מקבל טיפול מסוג זה במסגרת החינוכית, הטיפול אמור להיות בעל אופי חינוכי ומטרתו לאפשר שילוב במסגרת החינוכית. לצערי הרב קיים ניצול של קופות החולים את המצב ובריחה ממחוייבותם בנושא. מי שעומד על זכותו מקבל את כל הטיפולים המגיעים לו. אין שום קשר בין זכאות הילד לטיפולים בקופח לבין המתי"א, בו משרד החינוך גאה בצדק. ראי שירשור של לאה שקד בנושא, (גב' שקד, מפקחת ארצית בנושא סל שח"מ) דיאנה,
 

libertadsh

New member
ברור שמפקחת תהלל את משרד החינוך

אבל בפועל מה שקורה זה ממש קטסטרופה. לפני שהיה את מתי"א השעות היו מתועלות ישירות לצרכי התלמידים מהחינוך המיוחד.המורה הטיפולית, או המורה בכיתה ללקויי למידה עם סייעת צמודה ומספר קטן של תלמידים, הצליחו ללמד ולטפל בכל ילד טיפול פרטני. מה שקורה היום זה שתלמידים לקויי למידה, שנקראים "משולבים", יושבים בתוך כיתות עמוסות עם 38-40 תלמידים, עם מחנכת שאין לה כישורים בחינוך-מיוחד, יש לה המוווון חומר להספיק, בעיות משמעת ואלימות, והמורה הזאת אמורה ללמד את הילד לקוי הלמידה באופן פרטני בתוך הכיתה ולבנות לו תוכנית לימודים. ומה קורה בפועל? הילדים הללו ממש אומללים, המדריכה של מתיא מגיעה אחת לחודש בערך עם רשימות נצחיות ביד, עושה עבודה אדמיניסטרטיבית שהמנהל יכל לעשות, ומקבלת על כך שעות. כלומר, את השעות היקרות האלה במקום לתת לילדים שכל-כך זקוקים,צריכים עכשיו לחלק למנהלות מתיא, לסגניות, למזכירות, לאב בית, למדריכות שעושות עבודה אדמיניסטרטיבית, ולכמה עובדים פרא רפואיים שלא מצליחים להשתלט על המספר ההולך וגדל של ילדים. מה הפלא שהמכונים לאבחון וטיפול בלקויי למידה קורסים תחת העומס של אבחונים פרטיים? והמורות להוראה מתקנת עמוסות בתלמידים פרטיים? מכיוון שנושא השילוב נ-כ-ש-ל . לא הכינו שום תשתית, לא הכינו את המחנכות להתמודדות עם לקויי למידה. רבים מהתלמידים שנכשלו במבחנים האחרונים בקריאה והבנת הנקרא הם לקויי למידה. גם הפקודה שהמורה המשלבת צריכה ללמד את תלמידיה לקויי הלמידה בתוך הכיתה הרועשת, כאשר חלקם עם קשיי קשב וריכוז ועם קשיים פונולוגיים, מביאה למסקנה שקובעי המדיניות לא מכירים היטב את המטריה עליה הם מופקדים,ולכן יוצאים בהצהרות פופוליסטיות על שילוב הילד בעל הצרכים המיוחדים בכיתה הרגילה כאשר בשטח ישנו כאוס וחוסר אונים. אז צריך לומר את האמת גם אם היא לא נעימה וכואבת.
 

Diana M

New member
חינוך מיוחד אז והיום

לא ברור לי מי המפקחת שמשבחת את המתיאות,אליה התכוונת. לא ברור לי על איזה מידע את/ה מתבסס ומה מקור הידיעות שלך, אך כאדם המכיר את המערכת מלפני ומלפנים מבפנים ברור לי כי ידיעותיך לוקות בחסר וחלקן פשוט מוטעות. א. מה שאתה קורה "כתות טיפוליות, עם מחנכת וסייעת" אלה הן בעצם כתות מקדמות. הן אכן היו קיימות טרם המתי"א וקיימות גם כיום. המורה הטיפולית/משלבת מעולם לא היתה מחנכת של "כתה קטנה". ב. תלמידים ליקויי למידה אכן הוצאו בעבר ביתר קלות והועברו לכתות מקדמות, לא כי זה היה לטובתם אלא מהסיבה הפשוטה שהורים לא הזמנו לועדות השמה או ידעו פחות על לקויות למידה ונתנו הסכמתם להוצאת ילדיהם לחינוך המיוחד וכיום אכן מרבית הילדים ליקויי הלמידה נמצאים בכתות הרגילות, הקשים שבהם מושמים בכתות לילדים ליקויי למידה או בבתי ספר ללקויות למידה, הכל על פי צורך ועל פי שיקול מקצועי. אין ספק כי מספר המופנים לחנ"מ ירד באופן משמעותי, בזכות העבודה שנעשית במתיאות. ג. לגבי מדריכות המתי"א, אכן הייתי שמחה לראותן הרבה יותר בשטח ולא רק פעם בחודש (אגב, במקום בו אני עובדת המדריכה מגיעה בתדירות של אחת לשבועיים לכל היותר), לצערנו הרב זה ילך ויפחת מפני שבשנה הבאה לא אושרו כמעט ימיי הדרכה במדינת ישראל. זה אסון רציני שעדיין לא מודעים לו, אך אין מה לצפות ממערכת לשדרוג ללא הדרכה והשתלמוית. ד. את/ה צועק בקולי קולות ללא שום ידע מבוסס כי השעות במקום להגיע לתלמידים הולכות להדרכה, ניהול, סגנות, שרתות וכו'. אין כל אמת בכך! שעות הניהול, הסגנות, ההדרכה והריכוז אינן מגיעות ממקור שעות השילוב אלא ממקור מימון שונה לחלוטין ומהוות פחות מ2.5% מסל השעות המיועד לתלמיד. זו תקורה מזערית ביחד לכל תפקידי ניהול, במגזר הציבורי או הפרטי. מה שכן ניתן לאמר שבזכות המתיאות, כיום כל שעה המיועדת לשילוב אכן מגיעה לשילוב, מה שלא ניתן לאמר כי היה בעבר, ומהבין יבין. ה. מכונים פרטיים, מורות פרטיות? כמו בכל תחום גם בתחום זה מי שיכול להרשות לעצמו שרותים פרטיים נעזר בהם. זה נכון לגבי רפואה , נכון לגבי חינוך ונכון לגבי כל תחום. הייתי מאוד שמחה לא משרד החינוך יכול היה לתת מענה הולם ומלא, אך כנראה שבמציאות הכלכלית של מדינת ישראל, זה ל יקרה בקרוב. אגב, שאלת את עצמך מדוע המורים למטמטיקה ואנגלית מוצפים בתלמידים פרטיים? ו. המורות המשלבות קיבלו פקודה? הרשה לי לחייך. מורות משלבות נכנסות לכתה או מלמדות בחדרן על פי צרכי התלמידים. העקרון של להכניס מורה לכתה בא על מנת לאפשר לתלמיד להשתלב על פי צרכיו בכתה ולא לקבל סיוע מנותק מהקשר בחדרה של המורה "הטיפולית", אך במצבים בהם תלמיד זקוק לכך הסיוע בהחלט ניתן לסביבה שאינה חדר הכתה. לדעתי מרבית הסיוע ניתן מחוץ לכתה ולא בתוך הכתה. אך ההחלטה בהחלט מתקבלת על פי שיקולים מקצועיים וצרכי התלמיד. לסיכום , איני יודעת על איזה שטח אתה/ה מדבר. אני יכולה לאמר לך כי בשטח שלי אין כאוס או חוסר אונים. יש הרבה קשיים הדורשים טיפול, הערכות מחודשת, התערבות מקצועית רחבה יותר, אך יש גם הרבה שביעות רצון והתקדמות אישית ומערכתית. ואם נניח את ההתרשמות האישית שלי מנסיוני האישי ומהכרותי את הדברים בסביבתי הקרובה ונסתמך רק על ממצאי המחקר והמעקב שנעשה על ידי ד"ר גילי שילד, מהאגף למדידה והערכה, ניתן בהחלט לאמר כי האמת הרבה יותר מטיבה וחיובית מתאוריך האפוקליפטיים. דיאנה
 

libertadsh

New member
חינוך מיוחד-תגובה

בתגובתך הקודמת טענת כי משרד החינוך גאה בצדק במתיאות,וכדי לאמת את הטענה הפנית אותי לשרשור עם המפקחת לאה שקדיאל.לא מצאתי את השרשור אבל אני מסיקה שהיא, כנציגה של המערכת דיברה בשבח במתיאות. א.אני מבחינה בין כמה סוגי כיתות , כיתות ללקויי למידה, מה שנקרא "כיתה קטנה",אלה כיתות בהן לומדים תלמידים לקויי למידה שעברו וועדת השמה ובהן מלמדות מורה וסייעת. ב.כיתות טיפוליות, כיתה שהתלמידים לומדים בכיתה רגילה ויוצאים אל המורה הטיפולית לקבלת סיוע. ג.יש לי חדשות בשבילך,חלק מהמורות שעובדות כיום כמורות משלבות, היו פעם מחנכות של " כיתות קטנות" זו עובדה.איך את יכולה לטעון שהמורה המשלבת מעולם לא היתה מחנכת של כיתה קטנה? את כנראה לא מכירה את כל המערכת בכל הארץ. יש מקומות ששם זה כך וזו עובדה קיימת שאני מכירה אישית. ד.מדברייך משתמע שהכל וורוד וחלק, השילוב עובד נפלא, ולא היא!! אולי אינך מכירה ובקיאה בכל מה שקורה בבתי הספר, אבל המחנכות קורסות תחת הנטל, הן לא יודעות להתמודד עם תלמידים לקויי למידה, אין להן כלים ואין להן שעות לכך. מחנכת שעובדת עם 40 תלמידים, שצריכה להספיק חומר, שחייבת לטפל בבעיות משמעת ואלימות, אינה יכולה ללמד תלמידים באופן פרטני בתוך הכיתה הרועשת. נקודה. והרי לשם כך קמו המתיאות, כדי לשלב תלמידים. אבל בפועל, המורה המשלבת נכנסת ומלמדת את התלמידים המשולבים מעט מאוד שעות ( בין שעה לשעתיים בשבוע לתלמיד שלומד לפחות 30 שעות שבועיות) זה ממש לעג לרש. את כל השעות , ולא משנה מה מקורן, היה צריך לתת לתלמידים ולא לכל מיני משרות חדשות. המכונים הפרטיים עושים בעצם את העבודה של המתיאות, הם אלה שעושים את רוב האבחונים. מספר האבחונים שמקבלים דרך מתיא הוא זעום ביותר. את יכולה לחייך כמה שאת רוצה, אינני מכירה אותך, אבל חיוך תמיד יפה לבריאות, אז דעי לך שיש מקומות בהם מורות משלבות אכן קיבלו פקודה ללמד בתוך הכיתה הרועשת!! ומכיוון שזה לרוב בלתי אפשרי, יש מורות המוציאות את התלמיד מן הכיתה בכדי לעשות את העבודה ולא לעשות צחוק מהעבודה. אלה מורות טובות ואיכפתיות, אך האיכפתיות הזאת שלהן עלתה להן בנזיפה מהמפקחת.אני מדברת על מיקרים שקרו, את לא יכולה לדעת עליהם אם זה לא קרה במקום עבודתך. אני מדברת על השילוב שהחל בהרבה רעש וצילצולים אבל בפועל, זה מאוווד צולע. ומה קורה בחטיבות עם התלמידים המשולבים? שם הם לגמרי לבד צריכים להתמודד עם קשיים רבים ואין סיוע.... אם כל האמור לעיל הוא חיובי וטוב, אז יופי....
 

Diana M

New member
תודה על התגובה

אני מציעה לך לקרוא את דו"ח המעקב של ד"ר גילי שילד העוסק במידת האפקטיביות של הכנסת המתיאות למערכת, מידע זה עשוי לתרום לך רבות ולאפשר לך זוית ראיה רחבה של הנושא. קיימת בי התחושה שאת עושה השלכות ממקום מסויים בו את נמצאת כהורה או כמורה (אולי שניהם) וברור כי אין להסיק לגבי הכלל מחוויה אישית למרות שאין לי ספק כי רגשותיך סוערים בנושא. אישית לא אמשיך להתפלמס בענין המתיאות, היות ואיני רואה בכך טעם , רק אסכם ואגיד כי ברמה הארצית התרומה של המתי"א למערכת משמעותית ביותר הן ברמה הארגונית והן ברמה המקצועית טיפולית. אוסיף ואומר דבר אחד נוסף. אין ולא היה מושג כגון "כתות קטנות", אם את מכירה מקומות בהם הוצאו תלמידים ללמוד ב"כתה קטנה" ללא ודעת השמה והמורה הטיפולית/משלבת שימשה כמחנכת שלהם, הרי שעברו על החוק. תלמיד לומד בכתת אם אלא אם כן ועדת ההשמה החליטה אחרת. אני מסכימה איתך כי קשה מאוד לחנך כתה הטרוגנית בעיקר כאשר מדובר בכתה מאוכלסת ב-40 תלמידים. אך אני גם חושבת שהפתרון אינו הוצאה של תלמידים "לכתות קטנות" באופן לא חוקי. אני יודעת שלא הייתי רואה לראות כאמא שדבר כגון זה נעשה לבני ואני מניחה כי הורים רבים יסכימו עימי. בענין תגובתי לגבי לאה שקד, המפקחת הארצית בנושא שח"מ, התגובה היתה מיועדת לתירתיר והתייחסה לשאלה. אך אשמח לצרף את הקישור לשירשור גם עבורך. השירשור הנ"ל אינו דן במתיאות אלא בהתייחס לשאלתה של תירתיר, בשרותים להם זכאים ילדים בחנ"מ. שבוע טוב דיאנה
 

libertadsh

New member
הבהרה

כנראה שהיתה איזו אי הבנה בנושא של "כיתה קטנה".אני אסביר את עצמי: הכוונה היא למורות שלימדו פעם כמחנכות של כיתות כאלה, ובהמשך, הפכו למורות משלבות. לא ידוע לי על ילדים שעברו ללמוד בכיתה קטנה ללא וועדת-השמה.אלא שהמורות עצמן עברו "הסבה" למשלבות. אינני יודעת כיצד הדברים מתנהלים בכל בתי-הספר ובכל היישובים אני מדברת על מה שאני מכירה, אך אני שומעת הדים לא כל-כך חיוביים גם ממקומות אחרים. בכל אופן, תודה על התייחסותך, את עושה כאן עבודה חשובה, יישר כח!
 
את צודקת צריך לאמר את האמת

והאמת היא שגם מנהלות המתי"א וגם המדריכות ומורות המתי"א והמזכירה... כולן עושות עבודת קודש. אני עובדת במספר מתי"אות ובכולן לבלי יוצא מהכלל עובדים אנשים באין סוף שעות ללא שום קשר לשעות עבורן משלמים להם. משרתם לא מובטחת כי שעות הדרכה הן שעות בעיתיות. חלק גדול מהן גם מדריך וגם מלמד וגם... כדאי וחשוב להגיד את האמת. אנשי המתי"א עושים עבודת קודש סביב השעון!
 
למעלה