חינוך מיוחד אז והיום
לא ברור לי מי המפקחת שמשבחת את המתיאות,אליה התכוונת. לא ברור לי על איזה מידע את/ה מתבסס ומה מקור הידיעות שלך, אך כאדם המכיר את המערכת מלפני ומלפנים מבפנים ברור לי כי ידיעותיך לוקות בחסר וחלקן פשוט מוטעות. א. מה שאתה קורה "כתות טיפוליות, עם מחנכת וסייעת" אלה הן בעצם כתות מקדמות. הן אכן היו קיימות טרם המתי"א וקיימות גם כיום. המורה הטיפולית/משלבת מעולם לא היתה מחנכת של "כתה קטנה". ב. תלמידים ליקויי למידה אכן הוצאו בעבר ביתר קלות והועברו לכתות מקדמות, לא כי זה היה לטובתם אלא מהסיבה הפשוטה שהורים לא הזמנו לועדות השמה או ידעו פחות על לקויות למידה ונתנו הסכמתם להוצאת ילדיהם לחינוך המיוחד וכיום אכן מרבית הילדים ליקויי הלמידה נמצאים בכתות הרגילות, הקשים שבהם מושמים בכתות לילדים ליקויי למידה או בבתי ספר ללקויות למידה, הכל על פי צורך ועל פי שיקול מקצועי. אין ספק כי מספר המופנים לחנ"מ ירד באופן משמעותי, בזכות העבודה שנעשית במתיאות. ג. לגבי מדריכות המתי"א, אכן הייתי שמחה לראותן הרבה יותר בשטח ולא רק פעם בחודש (אגב, במקום בו אני עובדת המדריכה מגיעה בתדירות של אחת לשבועיים לכל היותר), לצערנו הרב זה ילך ויפחת מפני שבשנה הבאה לא אושרו כמעט ימיי הדרכה במדינת ישראל. זה אסון רציני שעדיין לא מודעים לו, אך אין מה לצפות ממערכת לשדרוג ללא הדרכה והשתלמוית. ד. את/ה צועק בקולי קולות ללא שום ידע מבוסס כי השעות במקום להגיע לתלמידים הולכות להדרכה, ניהול, סגנות, שרתות וכו'. אין כל אמת בכך! שעות הניהול, הסגנות, ההדרכה והריכוז אינן מגיעות ממקור שעות השילוב אלא ממקור מימון שונה לחלוטין ומהוות פחות מ2.5% מסל השעות המיועד לתלמיד. זו תקורה מזערית ביחד לכל תפקידי ניהול, במגזר הציבורי או הפרטי. מה שכן ניתן לאמר שבזכות המתיאות, כיום כל שעה המיועדת לשילוב אכן מגיעה לשילוב, מה שלא ניתן לאמר כי היה בעבר, ומהבין יבין. ה. מכונים פרטיים, מורות פרטיות? כמו בכל תחום גם בתחום זה מי שיכול להרשות לעצמו שרותים פרטיים נעזר בהם. זה נכון לגבי רפואה , נכון לגבי חינוך ונכון לגבי כל תחום. הייתי מאוד שמחה לא משרד החינוך יכול היה לתת מענה הולם ומלא, אך כנראה שבמציאות הכלכלית של מדינת ישראל, זה ל יקרה בקרוב. אגב, שאלת את עצמך מדוע המורים למטמטיקה ואנגלית מוצפים בתלמידים פרטיים? ו. המורות המשלבות קיבלו פקודה? הרשה לי לחייך. מורות משלבות נכנסות לכתה או מלמדות בחדרן על פי צרכי התלמידים. העקרון של להכניס מורה לכתה בא על מנת לאפשר לתלמיד להשתלב על פי צרכיו בכתה ולא לקבל סיוע מנותק מהקשר בחדרה של המורה "הטיפולית", אך במצבים בהם תלמיד זקוק לכך הסיוע בהחלט ניתן לסביבה שאינה חדר הכתה. לדעתי מרבית הסיוע ניתן מחוץ לכתה ולא בתוך הכתה. אך ההחלטה בהחלט מתקבלת על פי שיקולים מקצועיים וצרכי התלמיד. לסיכום , איני יודעת על איזה שטח אתה/ה מדבר. אני יכולה לאמר לך כי בשטח שלי אין כאוס או חוסר אונים. יש הרבה קשיים הדורשים טיפול, הערכות מחודשת, התערבות מקצועית רחבה יותר, אך יש גם הרבה שביעות רצון והתקדמות אישית ומערכתית. ואם נניח את ההתרשמות האישית שלי מנסיוני האישי ומהכרותי את הדברים בסביבתי הקרובה ונסתמך רק על ממצאי המחקר והמעקב שנעשה על ידי ד"ר גילי שילד, מהאגף למדידה והערכה, ניתן בהחלט לאמר כי האמת הרבה יותר מטיבה וחיובית מתאוריך האפוקליפטיים. דיאנה