זכאות לתו נכה ממשרד התחבורה ?

גולדוור

New member
זכאות לתו נכה ממשרד התחבורה ?

שלום,
בנינו בן 15 מאובחן כאספרגר,
מישהו אמר לי שאנו זכאים לתו נכה ממשרד התחבורה,
הגשתי בקשה למשרד התחבורה,
בתגובה הם ביקשו מסמכים רפואיים המתייחסים ליכולת התנועה,

רציתי לשאול האם עצם האבחון כאספרגר (והכרה ממשרד הפנים) מזכים בתו נכה ממשרד התחבורה או שזה מגיע רק למי שיש לו מגבלות תנועה ?
למשיבים תודה
 

schlomitsmile

Member
מנהל
עצם האבחון אינו מזכה
יש להוכיח צורך רלוונטי.
במקרה של אוטיסטים מדובר בד"כ בבנאדם שעלול לרוץ לכביש,
שאינו תמיד מודע לסכנות בכביש ולכן חיוני שהחניה תהיה קרובה ליעד.

https://www.kolzchut.org.il/he/%D7%AA%D7%92_%D7%97%D7%A0%D7%99%D7%94_%D7%9C%D7%A0%D7%9B%D7%94_%D7%95%D7%A4%D7%98%D7%95%D7%A8_%D7%9E%D7%AA%D7%A9%D7%9C%D7%95%D7%9D_%D7%90%D7%92%D7%A8%D7%AA_%D7%A8%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%99

מידע נוסף לגבי זכאויות והסברים לגביהן תמצא בקישורי הפורום
(בתוך לשונית 'כלים ומידע' בראש העמוד) סעיף 'הטבות והקלות'
וכן בקישור המצורףhttps://www.kolzchut.org.il/he/%D7%90%D7%95%D7%98%D7%99%D7%A1%D7%98%D7%99%D7%9D

וברוך הבא לפורום
 

xFeral

New member
למיטב ידיעתי

אם יש לו מעל ל-65% נכות רפואית הוא זכאי לקבל באופן אוטומטי.
זו אחת הדרכים לקבל תו נכה לרכב.

חשוב: אני לא בטוח לגבי זה, ביחוד בקשר לאחוזי הנכות שצריך.

65% נכות רפואית עם אבחון של אספרגר (בלבד) נשמע לי קשה לקבל...
 

grayart

New member
אני לא חושב שאספרגר זקוק

לתו חניה לנכה.
אם נער מבין שכביש הוא מקום מסוכן, ואם אומרים לו "לא!" או הערה אחרת, כשהוא יורד לכביש והוא מסוגל להגיב ולעצור.
אז איפה כאן הצורך האמיתי?
סתם לתפוס חנית נכה ממי שבאמת זקוק לה.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
אספרגר משמעו שהבנאדם התחיל להפיק מילים לפני גיל 3
ומבחני IQ יודעים להבחין שהאינטליגנציה שלו לפחות ממוצעת.
זה לא אומר כלום על ההתנהלות שלו בכביש

לא אומר בעצם כלום על שומדבר כמעט, לכן האבחנה הנפרדת הזאת בוטלה.
&nbsp
נכון שללא צורך אמיתי לא מקבלים ומסכימה שבצדק.
 

גורג42

New member
משעשע אותי שאלברט אינשטיין לא היה מוגדר כאספרגר בגלל זה

רק כי הוא להתחיל לדבר רק בגיל 4.

וכנ"ל לגבי אלסנדרו וולטה (שכפי שאפשר לנחש משמו, המציא את הסוללה החשמלית)
 
פעם חשבתי שהוא התחיל לדבר בגיל 7

אבל אז התעמקתי עוד והבנתי גיל 4 שזה גיל סביר מאוד אני אישית התחלתי בגיל שמונה ורוב הילדות לא דברתי כמעת בכלל ורק בזמן האחרון התחלתי לדבר בעל פה ואני לא אספגר פי די די עם מאפיינים קלאסי8 שהייתי ילד הייתי קלאסי לגמרי מעניין שאנשטין גם כמוני חשבו שהוא מפגר ובסוף גילו שהוא חכם מאוד במקרה שלו גאון אמיתי ... מעורר השראה בעיני
 

grayart

New member
יש את הסידרה "גאון"

סידרה של ערוץ נשיונל גאוגרפיק וכל העונה הראשונה הייתה על אלברט איינשטיין.
מעניין אבל, שלא הייתה כלל התייחסות לדיבור מאוחר, או עיקוב כלשהו בתפתחות.
הסידרה מתחילה כשאלברט איינשטיין כבר בוגר צעיר ותחילת דרכו באוניברסיטה.

הם כן מתארים את היכולת שלו לדמיין מצבים באופן ויזואלי כמאפיין של החשיבה שלו, אבל לא מקשרים את זה למיוחדות אחרת, או לפיצוי על שפה מעוקבת.
 
אני לא ראיתי ...

אני רואה עכשיו על פקאסו אבל זה ידוע שהוא היה מעוכב שפתית ... חשבו גם שהוא מפגר בסוף יצא גאון אמיתי יוצא דופן האיש הזה מאוד אוהב אותו .
 

schlomitsmile

Member
מנהל
משעשע וגם ממחיש שוב
את המופרכות בהפרדה הזאת בין אספרגר לספקטרום.
טוב שהיא בוטלה
 

grayart

New member
השם שנותנים לזה פחות חשוב...

עדיין אי אפשר להתעלם מהעובדה שיש סוגים שונים של אוטיזם.
אני לא מעוניין לפתוח כאן דיון חוזר על התפקודים.
אבל יש א"סים שיש להם תקשורת והבנה מאוד מאוד נמוכה ויש א"סים שבסך הכול יש להם תקשורת טובה והבנה טובה של שפה ותקשורת לא מילולית וחברתית.

אז כמובן שזה לא רק זה, אבל מה שפעם הוגדר קלאסי מאוד שונה ממה שפעם הוגדר אספרגר.
 

kagome10

New member
הווקטורים הם (לפעמים) בלתי תלויים ליניארית

הייתי שמחה לו למישהו היו מספרים לתמוך או לפריח, אבל...
&nbsp
מהות הטענה, כמו שאני מבינה אותה, היא בערך כזו: אין קשר בין גיל תחילת הדיבור לאינטליגציה, לכישורים חברתיים, לתקשורת לא מילולית, וכו'.
&nbsp
עכשיו, זה לא מדוייק. אני חושבת שיש איזשהי קורלציה (והמרחק בינינו לבין הבנה של סיבתיות נראה לי אינסופי). אבל היא לא חזקה כמו שחשבו פעם.
&nbsp
וזו הנקודה באיחוד ההגדרות. אם ההגדרה כולל כמה קרטריונים ורוב מוחלט מהאנשים עומד ברובם המוחלט או לא עומד ברובם המוחלט (ועדיף למדוד גם מרחק מהקרטריון), ההגדרה עוזרת. אבל אם יש קבוצה גדולה של אנשים שעומדת בחצי מהם, ובעצם יש רצף ולא שתי קבוצות די מובחנות, אז צריך להחליף את ההגדרה ברצף.
&nbsp
כמו שיש חלוקה מאוד ברורה לזכרים ונקבות (יש אנשים שלא מתאימים לחלוקה הבינארית הזו, אבל הם מועטים מאוד), אבל חלוקה לגבוהים ונמוכים תהיה שרירותית כי יש רצף.
&nbsp
כמו שאני מבינה אותה, הטענה היא טענה אמפירית, ויהיה נחמד לבדוק אותה אמפירית. אני תוהה אם מישהו אשכרה חקר את זה...
 

grayart

New member
אני הבנתי ש...

הרבה ילדים שאובחנו בPPD אבחנו אחרי שנה עם אספרגר.
כנל לגבי אוטיזם קלאסי, אחרי זמן מה קיבלו אבחנה חדשה.
הבנתי שזו הייתה אחת הסיבות המרכזיות לאיחוד האבחנות.

אני לא לגמרי מקבל את "האיחוד" של האבחנות.
אני כן חושב שבגיל צעיר קשה לראות איזה מין אוטיסט יצא בסוף.

לא יעזור, יש ילדים שיתחילו מאוד נמוך ויתקדמו למאוד גבוה.
והמסקנה היא לא שיש מעבר בין התפקודים, אלה שהם תמיד היו גבוהים פשוט
לא ראו את זה , כי הם היו LATE BLOOMERS, כמו ששלומית הזכירה בשירשור אחר.

ויש אחרים שמתחילים נמוך, מקבלים את אותו יחס וקידום שהקודמים קיבלו, ובכל זאת נשארים נמוך, מתקדמים בכל זאת קצת, אבל עדיין מאוד נמוך.
כי הם מראש היו נמוכים באמת, ולא רק נראו על פניו כנמוכים.

עכשיו להתייחס רק לסקאלה של נמוך וגבוה זה שטות, כי כמו שמתייחסים כאן לא"ס ונ"ט, כבעלי ניורולוגיה שונה, גם בתוך הא"סים יש ניורולוגיות שונות (קבוצתיות, לא מדבר על זה שכל אחד הוא בעל ניורולוגיה אינדבידואלית).
כלומר יש כן מספר סוגים מובהקים של אוטיזם, אבל קשה לשים לב להבדלים הללו בגיל צעיר כשהאוטיסט עוד לא הבשיל ופרח להיות למי שהוא באמת.
 

kagome10

New member
מה הסוגים האלו?

אם הם קיימים, אני מצפה שאם אני אשים על מערכת צירים את הדירוג של אוטיסטים לפי הצירים האלו (נניח, אינטליגנציה, תקשורת מילולית, תקשורת בכתב, יכולות חברתיות, רצון בחברה, יש לך עוד רעיונות?), אז יווצרו צבירים של נקודות. ואני חושבת שמידת המובהקות פה חשובה. אם ברך חצי מהאוטיסטים המתאימים להגדרת "אספרגר" מתאימים ל90% לפחות מהקרטריונים, והשאר מתאימים לחצי, ולא ברור אם הם אספגר - זה מצדיק מילה? אני לא בטוחה.
 

grayart

New member
1. המרכיב השפתי הוא מאוד משמעותי.

אחד המאפיינים של אספרגר היה הבנה שפתית ודיבור בסך הכול "תקין".
אני לא בטוח אם זה רק קשור לגיל.
היה לי פעם תלמיד שאמא שלו סיפרה לי במכתב שכתבה לי בסוף השנה, שאותו הילד אובחן בגיל שלוש כאוטיסט (קלאסי) ובגיל חמש כאספרגר.

מאחורי היכולת להבין מילה יש את היכולת להבין סימבול, מילה יכולה להיות אוסף של צלילים או תמונה.
כמו בציור "בגידת הדימויים" של רנה מגריט, בו מוצגת מיקטרת וכיתוב "זו אינה מיקטרת".
ואכן הציור הוא לא מיקטרת אלה רק דימוי או סימבול של מקטרת.
יש אסים שאין להם כל קושי מיוחד להבין משמעות של סימבול כמייצג דבר אחר.
כוונה התקשורתית היא השימוש בסימבול כדי להעביר מסר, שוב זו יכולה להיות תמונה או רצף צלילים.

יש אוטיסטים שמאוד קשה להם אפילו להבין שתמונה של שוקולד לדוגמא היא מייצגת שוקולד, הם לא מצליחים לפענח מייד מה בתמונה.
את הבן שלי לימדו להשתמש בכרטיסים לתקשורת, ושוקולד זה היה הכרטיס הראשון שהוא למד, לקח לו המון זמן להבין כדי שלקבל שוקולד הוא אמור לתת כרטיס של שוקולד, ולא סתם כרטיס נניח של מלפפון חמוץ.
יש לי בן נוסף מאובחן, שאצלו אף פעם לא היה קושי שכזה.

אני לא איש מקצוע, ואני לא מסוגל באמת לנתח לעומק את הנושא הזה, בטח שלא מתוך הכרות דלה של מספר מצומצם של אוטיסטים.
אבל אין לי ספק שיש הבדלים מהותיים שאפשר בהחלט לראות בהם סוגים שונים ולא רק סקלה יחידה.
אם כבר זה לא ספקטרום אוטיסטי אלה אקולייזר אוטיסטי שבו מספר רב של סקלות.

לפני שנה ביקרתי עם המשפחה בספארי.
הלכתי אחרי אחד המדריכים שסיפר על השימפנזים שהצליחו ללמוד להשתמש בלוח תקשורת בתמונות ולמדו כמה מאות מילים ויזואליות
הוא השווה אותם לאורנג גוטנגים במתחם הסמוך, שאותם לא הצליחו ללמד שפה בכלל אבל הם כן מצליחים כל פעם מחדש למצוא שיטול לנטרל את הגדר החשמלית ולברוח מהמתחם שלהם, דבר שהשימפנזים לא הצליחו לעשות.



 

schlomitsmile

Member
מנהל
אקולייזר
מסכימה עם קגומה שאין מתאם בין התחומים השונים
(שפתי, תפקודי יומיום, תחושתי וכו')
לכן לא חושבת שנכון לדבר על סוגים.
זה שמישהו מפליא ביכלתו השפתית לא אומר כלום על יכולתו לחצות כביש למשל.
גם זה שמישהו לא מדבר, לא אומר על יכולתו לכתוב שירה.
(אגב, זה שמישהו הפיק מילים עד גיל 3, וקיבל "תואר" אספרגר,
לא אומר כלום אפילו על יכלתו השפתית).
&nbsp
אקולייזר, ספקטרום בכל תחום בנפרד, נראה לי נכון יותר.
וזה גם די דומה להגדרה הנוכחית-
הבנאדם מקבל אבחון על הספקטרום,
ולצידו הגדרה של רמת תפקוד נצפית בכל תחום מתחומי האבחנה.
אמנם הגדרה ברזולוציה נמוכה (שלוש דרגות), הגדרה מאובנת,
הגדרה שלא לוקחת בחשבון את נזילות התפקוד,
את העובדה שהוא ביטוי חיצוני לאינטראקציה בין פנימיותו של הבנאדם לסביבתו,
ועדיין, נראה לי שזה צעד קטן לכיוון הנכון.
 

kagome10

New member
זו השאלה האמפירית

האם הידע שאוטיסט מצליח לתקשר מילולית (אתה מאחד פה שני צירים שטנין - הבנה של מילים והבעתם בקול. זה לא אותו הדבר, ועל כך יעידו האוטיסטים המתקשרין מצויין בכתב אבל לא מדברין) זה מעיד על יכולות אחרות שלו. יש מי אטמר שכן, יש מי שאומר שלא. אני מחכה לנתונים הסאטיסטיים.
 
תפקוד הוא עניין נזיל

יש כאלו אמוני בשכל גבוה ובכל השט3 נמוך בינוני וממש כמו קלאסים , לכן זה מאוד מורכב אני למשל בזמן האחרון התחלתי לדבר ביל פה די גיל מה שלא היה מעולם כי הכל היה חזרתי ובסיסי יור והמון שתיקות ובעיני זה קורה כי אני כרגע בתקופה יותר טובה שלי לכן הכל נזיל ואין דבר כזה רק גבוה ורק נמול בנמוך יש חלקים גבוהים ולהפך ...
 

HIS MAM

New member
הבן שלי

דיבר ג׳יבריש עד גיל 5.
וגם שאמר משפט כלשהו עם מילים בעברית, זה היה ללא מילות יחס.
ואז פתאום!! אני חושבת תוך שבוע או משהו כזה.. התחיל לדבר כרגיל!
לא הבנו את זה..
אחרי שנים של טיפולי שפתיים ואבחונים ובלבולי מח שכלום לא עזר.. פתאום!

ואז עלה לכיתה א׳ בגיל 6..
לא הבין מה רוצים ממנו. הוא רצה עדיין לשחק.
מיקמו אותו בגלל הלקויות שלו בכיתה קטנה.
בקיצור רק בהתעקשות של המחנכת שלו, למד בכיתה ו׳ לקרא.

הוא סיים בסוף יב׳ בגרות (בזכות ההקלות שקיבל)
היום קורא ספרים עבים באנגלית, שאני לא הייתי מעזה.
למרות שמעולם לא למד לקרא אנגלית..
לימד ת׳צמו, הוא קורא מילים ולא אותיות.
יש לו תפיסה חזותית הרבה מעל הממוצע (את זה כבר אבחנו שהיה בגן).
 

grayart

New member
הבן שלי האמצעי בן חמש וכמה חודשים.

אין לו שום מושג לגבי סכנות בכביש.
ולא יגיב לשום הזהרה.
הוא יכול בשקט בזמן חציית כביש להתקע על איזה פקק או בורג שהוא מגלה, להעצר ולא להיות מוכן לזוז.
כמה פעמים שאני צריך לקחת אותו על הידיים בכוח כדי להוציא אותו מאיזור מסוכן.
כמובן שאי אפשר לעזוב לו את היד בקירבת כביש, כי תוך שניה הוא ירוץ בהתלהבות, לא יביט אם בה רכב, ולא יביט לאחור, אם יוכל, ימשיך לרוץ עד כלות כוחות, ויכול ללכת לאיבוד בקלילות.

לשמחתי יש כל הזמן התקדמות, ואני עדיין מספיק חזק כדי לקחת אותו בגילו על הידיים כשאין ברירה.
אולי בגיל 14 יהיה מספיק לתת לו יד ואולי אצטרך גם בגיל 14 לסחוב אותו על הידיים כדי להרחיק אותו מהכביש.
במקרה כזה אשקול בעצמי תו חניה.

אבל במצב של היום לא חושב שיש סיבה לגזול חנייה ממי שבאמת זקוק לה.
 
למעלה