זכויות ילד מאומץ במערכת החינוך

Diana M

New member
כאב וכעס

אסנת, קראתי את דבריך ואת הכאב והכעס ש"נשמעים" מהם. צר לי על ההתנסות האישית הכואבת שלכם. מה שמנחם ומעורר הרבה תקווה הוא המצב העכשוי. שביעות הרצון שלכם והתקדמותו היפה של בנכם במקום בו אתם נמצאים. ונכון הפורום אמור לשמש במה לדיון פורה ובונה, אך אין זה צריך להפוך אותו למקום סטרילי בו לא ניתן לשתף ברגשות, ורגשות משמע גם כאב וכעס. שולחת לך חיבוק חם אסנת
דיאנה
 

דליה.ד

New member
זכויות ילד מאומץ במערכת החינוך

שלום דיאנה! רק לאחרונה התברר לי, שבתי, כילדה מאומצת, נמצאת בעדיפות א´ מבחינת משרד החינוך לסל שח"ם מגיל 4. זה נודע לי כשפניתי אצלינו למתיא ובקשתי תרפיה וגננת שיח עבור (היא בת 4), הייתי בטוחה שבקשתי תדחה על הסף ופתאום נודע לי הדבר הזה... האם ידועים לך דברים מעבר לכך? או האם יש לך קישורים בנושא? אשמח אם תגיעי לפורום "אימוץ" לספר על כך...(74). תודה מדליה.
 

Diana M

New member
לא ידוע לי שיש זכויות מיוחדות.

שלום דליה, עצם היות בתך מאומצת אינה הופכת אותה לעדיפות א´ בכל הקשור לקבלת סיוע במשרד החינוך. (אבל היא ללא ספק בעדיפות א מכל בחינה אחרת
) שולחת לך קישור לחוזר מנכ"ל המגדיר עדיפות א´. אגב, ילדים בעדיפות א´ זכאים לתמיכה מגיל שלוש (לא ארבע) אם הם מבקרים במסגרת שהמתי"א נותן לה שרותים. (המתי"א נותן שרותים למסגרות,לא לילדים. לצורך הענין ילד בגן חב"ד למשל, לא יקבל סיוע מהמתי"א כי המוסד אינו ברשימת המוסדות להם המתי"א נותן שרות) בענין סלים, סל שח"ם אינו מיועד עבור ילדים בחינוך הרגיל. רק חינוך מיוחד. בתי ספר, גנים וכתות. ילד בעדיפות א´ הלומד במסגרת רגילה , יקבל סיוע מסל שילוב. (גם תרפיה ותמיכה פרא רפואית, ניתן לתת מסל שילוב) אבל "שם הסל" חסר משמעות, כל זמן שהסיוע ניתן. גם ילד שאינו בעדיפות א´ זכאי לסיוע. החל מגן חובה ועד סוף חט"ב. ויכול להנות מסיוע דומה לזה של ילד בעדיפות א´. רק מה..על פי שיקול דעת המסגרת החינוכית. בכל אופן, ילדים מאומצים רק מתוקף היותם כאלה, אינם מוגדרים כעדיפות א´. דיאנה
 

דליה.ד

New member
דיאנה, תודה על התשובה....עם זאת

עדיין אני לא מבינה מדוע בתי קיבלה עדיפות על פני ילדים אחרים ונאמר לי מפורשות שהיא בעדיפות א´. קראתי את חוזר המנכ"ל והדבר היחיד שעולה על דעתי שאולי קיים איזה מסמך האומר כי ילדים מאומצים הם זכאים לשעות הללו (נכון, המסגרת, המסגרת...) או שהם נחשבים ילדים "בסיכון". לפי דעתי ילדים בסיכון מוגדרים רק אם הם סובליםמהתעללות כלשהי, הזנחה או עם מחשבות אבדניות? נכון? או שאני שוב עושה סלט מושגים?
 

Diana M

New member
לדעתי הם מבלבלים מעט, אבל זה

זה לא באמת משנה. במקרה זה. שלום דליה, ילדתך אינה מוגדרת כילדה בסיכון, ענין הילדים בסיכון מתייחס לילדים אשר שהו שנה קודם או עדיין שוהים בפועל בפנימיות לילדים בסיכון ולומדים בבתי ספר רגילים.(אלא אם כן אומצה לאחרונה ולפני כן שהתה במוסד לילדים בסיכון?) (ישנן פנימיות המפזרות את הילדים בבקרים בבתי ספר רגילים בישוב בו ממוקמת הפנימיה ובצהריים הילדים חוזרים "הביתה" כלומר לפנימיה, ולצורך הענין ילדים אלה מוגדרים כעדיפות א´ בכל הקשור לנושא קבלת סיוע) מרבית הסיכויים כי בתך מקבלת סיוע במסגרת סל שילוב כילדה בעדיפות ב´. משמע צוות הגן החליט כי על פי הקריטריונים שהם קבעו היא זכאית לסיוע. מרבית הסיכויים כי בילבול המושגים מגיע מהם. "עדיפות א´" הוא מושג פורמלי המתייחס להגדרה בחוזר המנכ"ל. זה שהם החליטו שהיא בעדיפות א´ עבורם, זה סיפור אחר. ומכאן כנראה הבילבול. אבל מה זה בעצם משנה כל זמן שילדתך מקבלת סיוע? (ולא..אין שום מסמכים מוכרים לי המתייחסים לילדים מאומצים בהקשר של סיוע במסגרת שעות משרד החינוך) דיאנה
 

דליה.ד

New member
תודה דיאנה, את צודקת כי

מה זה בעצם חשוב, העיקר שהיא תקבל סיוע בשנה הבאה. פשוט חשבתי שיש הליכה לקראת הקשיים של ילדים מאומצים, במיוחד כאלה שהוגדרו מראש כ"בעלי צרכים מיוחדים". גם בתי מוגדרת כך ורק בגלל העובדה שהיא אומצה בגיל שנתיים ומהעובדה שהיא ילדה אתיופית המאומצת במשפחה לא אתיופית. אבל בגלל החסך הרגשי והסביבתי הקשה בשנתיים האחרונות יש לה קשיים להדביק את הקצב, ויש לה קשיים רגשיים. אנחנו מקבלים סיוע מעמותת "בית לכל ילד" תרפיה במשחק לילדה, ייעוץ לצוות החינוכי ושיחות לנו,ההורים. הפסיכולוגית העלתה אפשרות של חונכות בגן בשנה הבאה אבל אני עדיין מתלבטת בקשר לנחיצות כי הילדה מאוד מתקדמת. אני חשבתי על מישהי שתגיע לשעה לגן לספר לה סיפור, לטייל איתה או לשחק איתה. קצת בשביל יחס אישי, טיפוח והעשרה. הילדה מדברת ומתקשרת מאוד יפה ואפילו מעל הגיל הכרונולוגי, למרות שהגיעה אלינו במצב קשה עד כדי כך שחשבנו שהיא אוטיסטית. מה שהתברר כלא נכון לחלוטין. מדובר בילדה חכמה ופקחית, קולטת כמו ספוג, מוכשרת ותקשורתית. אני משוכנעת שהיא תגשים את החליום הפולני של אמא שלי ותהיה רופאה....
מה דעתך על עניין החונכות?
 

Diana M

New member
דליה, מה מטרת החונכות?

חייבת לציין שאני אישית לא דוגלת בעומס דמויות "טיפוליות". פעמים רבות מתקבלת התחושה כי כל המרבה הרי זה משובח. האמנם? לא בטוחה.ילד מלבד היותו "בעל קשיים" כאלה או אחרים הוא קודם כל ישות שלמה ורב גוונית. הפיצול שמבצעים לעיתים ותוך כדי כך מחלקים את הילד לחלקים "מוטוריים" "ריגשיים" "התנהגותיים" וכד´ לא תמיד תורם. כל דמות כזו דורשת מהילד אנרגיות לצורך בניית קשר, יחסי אמון ומערכת יחסים. כל אחת מפונקציות אלה מגיעה לצורך תמיכה בילד, אך גם מעמיסה עליו. על פי תאורך , ילדתך עשתה צעדי ענק. יש לה עבר לא פשוט, היא עברה הסתגלות לבית ומשפחה חדשה ולאורך כל הדרך מוכיחה כי יש לה יכולת הסתגלות והשתנות אדירה. יש לה בגן גננת אם, ועל פי הכרותי עם מסגרות קיבוציות (בני בוגר גני ילדים בקיבוץ מגיל שנה ועד שש) יש מן הסתם גם שתי מטפלות משמעותיות. וכן היא מטופלת על ידי תרפיסטית לאומנות. לשם מה עוד דמות? הדמות הנוספת היחידה שהייתי מכניסה (אולי) זו גננת שילוב בגן חובה, כהכנה לקראת כתה א´ וגם אז בקבוצה ולא לבד. על פי תאורך ילדתך מתקדמת יפה. אין צורך להוסיף "טיפולים" נוספים. ואני בטוחה כי חצי שעה יומית איתך לשם אותן מטרות: סיפור, טיול. יתרמו לה יותר מאשר עוד דמות שתסמן אותה כחריגה בגן. דעתי בלבד, מבלי להכיר את ילדתך או את מצבה בגן. דיאנה
 

דליה.ד

New member
מטרות החונכות

ובכן, לילדה קשיים התנהגותיים שמופיעים בעיקר במסגרת החינוכית. בבית היא הפנימה והתקשרה אלי ולבעלי, ובגנון היא עושה את המוות: לא נכנסת למפגש, לא אוכלת, לא יוצאת לטיול, נכנסת למיטה לשעות וכו´. בגנון לא מעיזים להתמודד איתה כי היא מתחילה בבכי שיכול להימשך שעות על גבי שעות בלי להירגע (אנחנו כבר עברנו את זה והיום אין בכי כזה בבית. רק בכי "רגיל"). ביקשתי מהגננת להבנות לה את סדר היום, כי חשבתי שאולי יש חרדה במעברים בין פעילות לפעילות. מילולים או עם כרטיסים - הן אפילו לא ניסו, מעדיפות שהילדה תהיה במיטה. ביקשתי שבזמן בכי יזעיקו את בעלי שעובד בקיבוץ שהוא יכול להרגיע אותה צ´יק צ´אק בכמה חיבוקים ודיבור שקט באוזן - פטנט שלךי שעובד עליה נהדר. ביקשתי שאם היא מסרבת שהיא תדבר איתי בטלפון - יש לה איתי קשר מאוד מיוחד. אני חלא רק אמא, אני אלוהים בכבודו ובעצמו (האם זה בעיה? איני יודעת, נעבוד על זה בעתיד). ביקשתי שיעצבו התנהגות עם מדבקות ואין שיתוף פעולה...יאוש!!!! הילדה עוברת תרפיה במשחק פעם בשבוע והפסיכולוגית מגיעה לגנון ונותנת ייעוץ. אבל כלום לא עוזר! אני מחכה למעבר לגן. שינוי צוות, שינוי גישה חינוכית. אולי הם ילכו לקראתינו וישתפו פעולה. בינתיים אנחנו סופרים כל יום שעובר.
 

גליה13

New member
כשהבן שלי היה בגן זה היה פשוט סיוט

הוא לא הסתדר עם הגננת והצוות החינוכי פשוט פחד מהתקפות הזעם שלו- כל טלפון מהגננת הכניס אותי לחרדה- עד שבאה גננת אחת שידעה להציב לו גבולות והסתדרה איתו נפלא- וראה זה פלא "ילד חדש"- כל כך הרבה תלוי בצוות החינוכי- וכל כך מעט אנחנו יכולים לעשות כדי לשנות ולהחליט ולקבוע מי יהיו המורים/מחנכים של הילדים שלנו.
 

Diana M

New member
איפה מסתיימים ההורים ומתחילה

אחריות הצוות? לעיתים קרובות מדי אני מוצאת את עצמי שואלת את השאלה הזו. נכון הילד הוא של ההורים ושיתוף הפעולה שלהם קריטי לצורך כל התערבות יעילה. אך לפעמים איךשהו הולך לאיבוד הגבול בין שיתוף פעולה לבין התשה של הורים. כשהורים קוצפים למשמע כל צילצול טלפון בשעות הלימודים, כשמכתבים מבית הספר הופכים לחלק משגרת היום, כאשר הילד לעיתים קרובות מדי מורחק הביתה. ההורים מאבדים אמון במערכת. הם חסרי אונים בעצמם ומגלים כי המערכת לא רק חסרת אונים גם כן, אלא גם הופכת ל"אוייב". זה מצב מסוכן, מצב שמחסל שיתוף פעולה ופותח חזית בה אין מנצחים , רק מפסידים. יש שלבים בהליך ההתמודדות של מערכת בהם צריך להגיד, מכאן זה רק אנחנו והילד. לעיתים דווקא ניטרול הורים, גיוס משאבים כגון מוטיבציה, גורמים מקצועיים ובעיקר המון נכונות ואכפתיות הם הדרך הנכונה. ונכון מה שאת אומרת גליה, לעיתים מספיק שמתחלפת מחנכת ופתאום אותן בעיות נוראיות מתגמדות . הילד לא השתנה, ההורים לא הוחלפו. רק הדינמיקה בין הילד לבין המורה השתנתה. ובעקבותיה גם התנהגותו ותיפקודו. ובאמת, אם נבדוק מה עושה מורה למאוד מוצלחת אין ספק כי נגלה שהיכולת לגלות אמפטיה, לתקשר בגובה העינים ולקחת על עצמה את האחריות לקשר עם הילד אלה חלק מהמשתנים. שבת שלום דיאנה
 

Diana M

New member
חבל ../images/Emo5.gif

דליה, אל חשש בענין גדולתך בעיני תהל, בטח עברת שלב זה גם עם ילדיך הגולים יותר. גיל ההתבגרות "מרפא" אותם לחלוטין ממחלה זו
לכן מומלץ להנות מכך כעת. צר היה לי לקרוא את תחושתך הקשה ענין צוות הגן, ניכר כי אתם עושים הכל ויותר על מנת לגשר על הפערים של תהל וסלול את דרכה החדשה לעולם.ויחד עם זאת חשים כי מי שאמור לסייע לכם יותר מכולם במשימה זו, צוות הגן, אינו שותף. זו הרגשה קשה. גן הוא מקום חשוב, מקום בו הילד מבלה שעות רבות. זה המעגל השני אחרי המשפחה הגרעינית. ובטח בקיבוץ, שם שעות הגן הן עד אחר הצהריים וגם בחופשות. האם בשנה הבאה תהל מחליפה בית? סוף שבוע נעים דיאנה
 

דליה.ד

New member
לא דיאנה, תהל לא מחליפה בית

היא מחליפה מבנה של גן....
, את מבינה, למלים "בית" ו"משפחה" יש בעיני משמעות ממש חזקה, לפחות בכל הנוגע אליה. באמת איפה נגמרת האמא שבי ומתחילה המורה שבי....? עם כל שאר ילדי לא הייתי בתחושה שעלי ללמד את הצוות החינוכי מה לעשות....וזה נורא קשה לי! ויכול להיות שלכן הן לא עושות כלום...? הגננת היא מהזרם האנתרופוסופי. מה שהכניס שינויים דרסטיים לגנון. כל צעצועי הפלסטיק עפו לפח ולילדים יש צדפים ואיצטרובלים למשחק. הם מתפללים לשמש ואומרים תודה על הלחם שהם מקבלים בארוחה...וכל זה בקיבוץ של השומר הצעיר! נכון, לאנתרופוסופים יש כמצה דברים יפים במישנתם ואני לא דוחה את זה. אבל יש גבול לומר לי "יש בעיה" שוב ושוב ולא לעשות כלום לפתרונה. בסופו של דבר החינוך בגיל הרך יקבע את מסוגלותה של תהל להסתגלות לית הספר ולחיים בכלל! ועכשיו זה הזמן לעבוד איתה! אזניי כבר הפכו ערלות לדברי הגננת על הקשייםשל תהל כשהיא לא מזיזה ביצה בכיוון לעזור לילדה! וסליחה על השפה אבל אני כבר לא יכולה! עוד שבועיים הגננת מסיימת ואז יש עוד חודש וחצי עד המעבר הפיזי, הרגשי והנפשי לגן. גן טרום חובה. ואני מקווה ששנה חדשה, גן חדש, גננת חדשה וגישה חדשה רק יצעידו את ילדתי קדימה. אני מוכנה לעשות המון עבורה אבל, לצערי, אני לא יכולה להיות הגננת שלה!
 

Diana M

New member
גן חדש

ברור שכוונתי היתה "לבית" במובן הקיבוצי שעדיין משמר את המונח "בית" למבנה גן הילדים. אך אני בהחלט מסכימה כי כל זמן שהמונחים לא הפכו לשגרת חיים מובנת מעליה יש צורך לחדד מושגים ולעשות הפרדות ברורות על מנת להבנות את הברור מעליו. שעדיין לא הפך לכזה. לענין הגישה האנתרופוסופית, איני חושבת כי זה מה שמונע מהגננת לעשות עבור תהל. מה שמונע ממנה לעשות זו היא עצמה. ולא שום דבר אחר. הישוב הקהילתי הרדוף, בגוש שגב בגליל המערבי, הוא ישוב שמרבית התושבים בו חיים על פי התורה האנתופוסופית של רודולף שטיינר. ומעצם כך גם מסגרות החינוך שם פועלות על עקרונות תורה זו. בישוב קיימת מסגרת של החינוך המיוחד שקולטת ילדים בעלי צרכים מיוחדים ופועלת במסגרת של משפחתונים. הם עושים עבודה מופלאה עם הילדים. כך שזו בטח לא הסיבה מדוע הגננת לא עושה. לומר "יש בעיה" ולא לעשות כלום, זה לצפות כי מישהו אחר יעשה משהו עם הבעיה. לעיתים צוותים חינוכיים עושים המון במובן של לכנס ישיבות ולערב גורמים טיפוליים רבים ושונים ולהמליץ על מני התערבויות נוספות והדבר היחיד שאינם עושים זה לעשות בתוכם פנימה. אין תחליף לעשיה של הגננת מול הילד וזו יכולה לבוא רק ממקום של התחברות לילד ולצרכים שלו. הענין הוא שבעיר בסופו של דבר תמיד יכולת פשוט להעביר גן. (זה לא פשוט אך בהחלט בר ביצוע) ואילו בקיבוץ את די "תקועה". לפחות בשנה הבאה יש לכם הזדמנות להתחיל מחדש ומקווה כי הפעם תזכו לגננת וצוות אמפטי ומקצועי. ולא אינך יכולה להיות הגננת שלה. (וטוב שכך) כי את אמא שלה האחת והחידה שיש לה וזה תפקיד ענק ומרכזי. אך אולי נחשוב יחד כיצד אתם כן יכולים לגייס את הצוות החדש, כך שירתם למענה ועבורה? דיאנה
 

דליה.ד

New member
שאלה טובה!

אני חשבתי לכנס ישיבה עם הגננת, המטפלות החדשות, הפסיכולוגית ואנחנו עוד לפני תחילת שנת הלימודים. כמובן שיש לתת לגננת זמן להכיר את הילדה, אבל אני בהחלט אבקש את שיתוף הפעולה, אפילו באמצעות חוזה... מה דעתך? יש לך עוד רעיונות? או שלפי דעתך צריך לתת לגננת את הזמן שלה בלי דעות קדומות על הילדה?
 

Diana M

New member
מעבר

בדרך כלל הייתי משיבה כי יש להניח לגננת לגבש דעה לאחר הכרות עם הילדה. פעמים רבות "בעיות אקוטיות" כפי שהוגדרו על ידי גננת אחת יהפכו לשוליות בעיני גננת אחרת. ובעצם גישתה השונה תתפתח דינמיקה אחרת לחלוטין עם הילדה. אך במערכת הקיבוצית, מרבית הסיכויים כי רכזת גיל רך תקיים ישיבה עם הצוות החינוכי כולל היועצת החינוכית והפסיכולוגית ותכין את הצוות החדש לקראת קליטת הקבוצה ותמסור נתונים מפורטים לגבי כולם, כולל תהל. (יתכן ואני טועה והדברים אינם מתנהלים כך אצלכם, אם כך אנא תקני אותי). כך שהסיכוי כי תהל תגיע לגננת החדשה "לוח חלק" קטנים מאוד. ואם כך.. בהחלט כדאי ליזום שיחה אישית עם הגננת החדשה. לשתף אותה באופן הכי גלוי במידע ולבקש את הסיוע והמחוייבות האישית שלה. ממקום של אמא-גננת ולא ממקום של אשת מקצוע אחת לשניה. אני באופן אישי מצאתי כי עצם היותי אשת מקצוע מאיימת פעמים רבות על גננות/מורות ומכניסה אותן לעמדת התגוננות מבלי שהיתה לי בכלל כוונה לגרום לכך. לכן אולי כדאי להתחיל את השיחה בהצהרה כי את מגיעה לחלוטין עם כובע של אמא ולא שום כובע אחר. אפשר גם להוריד לחצים ולומר כי מה שחשוב לך יותר מכל זה שלתהל יהיה נעים לבוא לגן וזאת ניתן להשיג באמצעות קשר אישי וחם איתה. ספרי לה את הסיפור האישי של תהל ואיזה התקדמות אישית היא עשתה. כך תעבירי מסר כי יש להביט על תהל יחסית לעצמה ולא יחסית לקבוצת הגיל ובעצם הסיפור האישי תתעורר גם אמפטיה ומוטיבציה לסייע. בשיחה זו את יכולה לתת לה גם טיפים , של אמא , מה מרגיע את תהל, כיצד רצוי לפנות אליה, מה היא מעדיפה לאכול, מה מעורר בה כעסים, ממה רצוי להמנע וכד´. לגבי השלב השני הייתי מתייעצת עם הגננת, מה היא מעדיפה לזמן את כל אנשי הקצוע לצורך בניית תוכנית עבודה מייד בהתחלה או שלאחר שקיבלה מידע ממך, אולי היא תעדיף להכיר כעת את הילדה ואז לבנות תוכנית? (אני באופן אישי מעדיפה את האשפרות השניה) הייתי נותנת כעת תקופת הכרות של כחודש ואז מכנסת את הצוות הטיפולי יחד עם הגננת לבניית תוכנית עבודה , כשאת כאמא, שותפה לתוכנית. כך תוכלו להציב מטרות ריאליות ואופרטיביות. לגננת תהייה הכרות עם הילדה ויהיה לה ברור על מי היא מדברת מהתרשמות אישית ולא ממידע שהגיע אליה, ואולי כבר לא משקף את תהל. דיאנה
 
למעלה