זמן לשינוי

leo2002b

New member
זמן לשינוי

זה הסיפור השני שאני מפרסם בפורום הזה. הסיפור הראשון שפרסמתי לא היה כל כך מוצלח - במילים מעטות. בסיפור הזה השקעתי קצת יותר, ובכלל הוא מאוד שונה מהסיפור האחר. הערה חשובה שכבר יש לי על הסיפור, היא שהוא מתרחש בעולם של סיפורי הפנטזיה, אבל בעצם יש בו מעט אלמנטים של פנטזיה - ככה שאני לא בטוח לאיזה סגנון הוא שייך.
 

leo2002b

New member
חלק I

סְבֶרְטֵקְס היה אחד מהאנשים הפחדנים ביותר שאי פעם הכרתי. הוא לא מהפחדנים שנשארים בביתם ולומדים בכל שנות נעוריהם. הפחדנים האלה, גודלים להיות קוסמים בדרך כלל, ומקבלים כח רב. ככל שכוחם גדל, כך גדל גם ביטחונם העצמי, ולבסוף הם מוכנים לצאת אל העולם הגדול. אך כפי שאמרתי קודם, סברטקס לא היה שייך שייך לקבוצה הזו של הפחדנים. למראית עין, סברטקס היה נראה כהרפתקן מהשורה. הוא צעד יחד עם קבוצת הרפתקנים במעלה הרים, דרך יערות עבוטים, הציל נסיכות ממכשפים אפלים, וכמובן, חיפש אוצרות. לאחר מכן, חזרה החבורה לכפר מגוריהם, וחבריה סיפרו לאנשי הכפר על הרפתקאותיהם. סברטקס לא הלך בראש הקבוצה - מוכן להדוף כל מתקפה פתאומית. הוא גם לא הלך בערף הקבוצה - שומר על חבריו, ומתמודד עם מתקפות מאחור. סברטקס נמצא בדיוק באמצע חבורת ההרפתקנים - המקום הבטוח מכל. סברטקס גם לא היה שותף לחיי החברה של הקבוצה: בלילות הוא הלך לישון מוקדם, ורק שמע את שיחותיהם הלהוטות של חבריו. למען האמת, סברטקס לא הזדהה אם חבריו כלל וכלל. כאן נשאלת השאלה: מדוע שאדם ישאר אם חבורה שאין הוא מזדהה איתה, וכמעט שאין לוקח בה חלק? סברטקס חשש ממספר דברים: הוא לא רצה להפסיד את החברים היחידים שהיו לו והוא פחד שימצא חבורה גרועה יותר מזו שהיה בה כעט. למרות החברה, סברטקס בכל זאת נהנה מחלקים מסויימים במסעותיו. בזה לא הסתיימה פחדנותו של סברטקס. פחדנותו התאפיינה יותר מכל באהבות שלו. כמו כל אדם, סברטקס התאהב מפעם לפעם. אבל בניגוד למרבית האנשים, סברטקס לא התקרב לנערות שאהב. להפך, סברטקס התרחק מכל אפשרות של שיחה עם נערה שבה התאהב. הוא רק הסתכל עליה מרחוק וחלם על כך, שיום אחד הם יהיו ביחד. הוא חלם על כך ללא הפסקה, עד ששיכנע את עצמו באמיתותו של דמיונו. בחלומות שחלם בלילה, סברטקס ניגש לנערה שאהב ודיבר איתה. תגובותיה והתנהגותה היו בדיוק כפי שציפה, וכעבור זמן קצר היא הפכה לחצי האחר שלו, לחלק בלתי נפרד ממנו. סברטקס נשא את הנערה שאהב בדמינו, לכל מסע שבו נכח.
 

leo2002b

New member
חלק II

היה זה ערב, לקראת סופו של אחד ממסעות החבורה. ביום שלאחר מכן הם עמדו לחזור לכפר מגוריהם. החבורה שוחחה יחדיו, חוץ מסברטקס כמובן, באחד מדרכי השיחה האהובים על חבריה: הם עברו בטורות על אנשי החבורה, כך שעד לסוף השיחה הגיע טורו של כל אחד מספר פעמים. כשהגיע טורו של אחד מבני הקבוצה, כל שאר בני הקבוצה ניסו להעמידו ללעג גדול ככל האפשר. הפעם נושא השיחה היה הנערות בכפר, שבהן התאהבו. באותו היום, הם לא הצליחו לעשות צחוק מאף אחד מבני הקבוצה, עד שהגיע טורו של סבטרטקס. "ועל איזו נערה אתה חולם, סברטקס?" שאל בלעג אחד מחברי הקבוצה. סברטקס היסס בתשובתו, ונתן לידידו רגע ארוך מספיק בשביל להוסיף הערה מעליבה: "אכן, הוא חולם על נערה מהכפר. הוא שוכב כל לילה בצד הדרך, מכניס את ידו לתוך מכנסיו, וחולם עליה!" סברטקס נפגע מהדברים שנאמרו, בעיקר משום שהיו נכונים למדי. הוא אכן אהב את אחת מנערות הכפר - נערה בשם סיגל. הוא ראה אותה בכל פעם שחזר לכפר - צפה בה ליתר דיוק. הצעד הנועז ביותר שעשה לקראתה היה לברך אותה לשלום, מבלי לקבל תשובה. "אני... אני לא מאוהב באף אחד כרגע," אמר סברטקס בגמגום, "אבל יש מספר נערות שאני מחבב." חבריו ציחקקו בשל דיבורו המגמם, והבינו שאין אלה דברי אמת. "אני יודע במי הוא מאוהב!" אמר חבר אחר של הקבוצה בקול גדול, "הוא מאוהב בסיגל!" סברטקס קפא במקומו. הוא לא חשב עד אותו הרגע, כמה קל היה לנחש שהוא מאוהב בנערה הזו. רוב אנשי הכפר, ובמיוחד הצעירים שבהם, הכירו אותה בגלל יופיה, וחבריו בוודאי ראו אותו מתבונן בה. סברטקס לא יכל להסתיר את האמת, ולכן הוא השפיל את מבטו ושתק. חבריו הבינו שאכן הוא מאוהב בסיגל, וראו את פגיעותו בנושא. הם עברו לנושא אחר, והמשיכו ללעוג לחברי הקבוצה בטורות, ורק דילגו על סברטקס. חברי הקבוצה דיברו שוב על אהבתו של סברטקס ביום שלמחרת, כשהגיעו חזרה לכפר. לקראת הערב, אחד מחברי הקבוצה הציע לסברטקס ללכת לביתה של סיגל. חברי הקבוצה האחרים הסכימו נלהבות להצעה, והיו מוכנים לוותר על ערב שלם בשביל לראות את תוצאות המפגש. לאחר נסיון התנגדות קצר, חברי הקבוצה הרימו את סברטקס בידיו וברגליו, וסחבו אותו לביתה של סיגל. לאחר מכן, הם הלכו להסתתר מאחורי כמה שיחים, ואחד מהם הספיק לפלוט איום קצר, שמא לא ידפוק בדלת ביתה. סברטקס קם מהאדמה, התנער, ולאחר כדקה, דפק בשקט על הדלת. הדלת נפתחה לאחר מספר רגעים, ואביה הזקן של סיגל ניצב בפתח. סברטקס מיהר לנשום לרווחה - סיגל לא תהיה בבית. "האם סיגל נמצאת בבית?" הוא שאל. "התמזל מזלך, אכן היא בבית!" ענה האב בשמחה, "היא חזרה מטיול לפני דקות ספורות... כנס לחדר האורחים, ושב היכן שתרצה. אני אעלה לקומה השניה ואומר לה לרדת." סברטקס נכנס לחדר האורחים, וישב על כסא עץ מרווח. האח היתה מימינו, מפזרת חום נעים, ובמרחק של כמה מטרים מלפניו, היו המדרגות. בליבו, הוא עדיין קיווה שסיגל לא תהיה בבית. הוא הסתכל בחדות על המדרגות; ליבו פעם במהירות, אך הזמן עבר לאט מהרגיל. לבסוף הוא ראה את כפות רגליה היחפות של סיגל, כשירדה במדרגות. היא היתה לבושה בשמלה כחולה ודקה, שיערה הזהוב אסוף בחוט דקיק. סברטקס השפיל את מבטו, מתחמק מעיניה החומות. " שלום לך," היא אמרה. "שלום לך," הוא ענה, ולא הוסיף דבר למשך מספר רגעים. "חברי גרמו לי לבוא לכאן," הוא אמר לבסוף, "שכן לא רציתי לעשות זאת בעצמי." מבטו היה עדיין מופנה אל הרצפה. "מדוע אינך מסתכל לתוך עיני?" סיגל שאלה בתמיהה. " האם אתה מפחד?" סברדקס הרים את מבטו, והסתכל לתוך עיניה של סיכל. "כן, אני מפחד," הוא אמר. אבל הוא כבר לא פחד. הוא כבר עשה את הצעד הראשון, ועשיו הכל היה הרבה יותר קל. "אינך צריך לפחד ממני, אבל בבקשה תגיד לי למה באת לכאן." סברטקס המשיך להסתכל לתוך עיניה. באותו הרגע הוא הרגיש לא בנוח, בכך שהוא ישב והיא עמד. הוא קם ממקומו, ואמר לסיגל דבר שלא אמר לאדם לפני כן. "הם לא באמת חברי," הוא התחיל, "חזרנו היום ממסע בן שבוע, שאספר לך עליו אם תרצי. אתמול בערב אמרתי להם שאני מחבב אותך, והיום הם סחבו אותי לכאן, בשביל לעשות ממני צחוק." סיגל לא אמרה דבר למשך דקה בערך. סברטקס גם כן שתק. "אתה לא צריך לספר לי על המסע," היא אמרה. סברטקס הופתע שבחרה לדבר קודם על המסע. "אני משערת שאתה רוצה להיות ביחד איתי, אבל אני לא רוצה להיות ביחד איתך. אני זוכרת שעברת לידי, השפלת את מבטך ומלמלת: 'שלום'. איני מעוניית להיות עם בחורים כאלה... אני מצטערת." סיגל ציפתה שסברטקס יהיה עצוב, אך רגשותיו היו שונים. עכשיו נראה לו שכבר ידע מראש שתשובתה תהיה שלילית; עכשיו הוא שמח על כך שעזר אומץ ושאל אותה בכל זאת. "להתראות," אמר סברטקס, לפני שעשה את המעשה הנואז ביותר בחייו. הוא התקרב אל סיגל ונישק אותה על לחייה. "להתראות," ענתה סיגל, לפני שסברטקס יצא מביתה. סברטקס נזכר בחבריו. הוא לא ידע אם האזינו לשיחתו עם סיגל, אבל זה גם לא עניין אותו באותו הרגע. המחשבה שעלתה בראשו היתה: "אני אודה להם אחר כך." זה עומד להיות קשה, סברטקס ידע. הוא ידע שעמדו לסרב לו עוד מספר רב של פעמים. אבל לא עמדו רק לסרב לו. עכשיו, פתאום, היה לו אומץ. הוא ידע דבר אחד לבטח: הגיע הזמן לשינוי.
 

CallMeCavanaugh

New member
הגהה ועוד

דבר ראשון - הסיפור צריך הגהה. אמנם היו פה סיפורים הרבה יותר בעיתיים מהבחינה הזאת, אבל עדיין יש בסיפור הזה לא מעט טעויות כתיב שדורשות תיקון. אני יכול לתת גם הערות על סגנון הכתיבה, אבל יש נקודה הרבה יותר חשובה בסיפור, ולכן אתייחס רק אליה בהמשך התגובה. מאיפה הגיע קונספט קבוצת ההרפתקנים הזאת? היא נראית כמו חבורה ממשחק D&D, שכל הקשר ביניהם הוא שהאנשים שהרכיבו את הדמויות (באמצעות גלגול קוביות, לא באמצעות חשיבה על הדמויות, חו"ח) מכירים זה את זה. סברטקס הוא היחיד שיש לו מעט יותר נפח, אבל לא מספיק בשביל להפוך אותו לדמות עגולה וטובה. למה קבוצה לוקחת איתה את פחדן שלא יועיל בהרפתקאות? ולאיזה הרפתקאות בדיוק הם יוצאים מהכפר הקטן שלהם? האם הרפתקנים הם דבר כל כך נפוץ שאפילו בכפר הקטן הזה יש קבוצת הרפתקנים מקומית (ואולי יותר מאחת. איש לא ממש מביע התלהבות מהיותם הרפתקנים, כנראה שזה דבר נפוץ)? בקיצור, אני ממליץ לחשוב על כל העניין מחדש. בזמן שאת הרעיון שמאחורי הסיפור אפשר לשמור, הרי שהצורה שבה הרעיון מוצג בעייתית מאוד. את חבורות ההרפתקנים התמוהות כדאי להשאיר למשחקי התפקידים (בעצם, גם שם כדאי לחשוב על העניין שוב). בספרות צריך להיות משהו קצת יותר אמין שיחזיק את הקבוצה ביחד.
 

leo2002b

New member
תגובה

בקשר לחבורה - החבורה מורכבת מדמויות שוליות (אין להן שום קשר למשחקי תפקידים) שהמטרה המרכזית שלהן היא לקדם את העלילה. למרות זאת, הדיאלוגים שלהם לקוחים מהחברה של ימינו, ככה שיש לה ם עומק נוסף. בקשר לרעיון - אני חושב שלא הבנת אותו. הסיפור עוסק בבעיה חברתית, ועולם הפנטזיה הוא בסך הכל רקע (ציינתי את זה גם בהודעה הראשונה), ועולם שקוראי הסיפור כבר מקירים בכל מקרה. אני מעדיף שאתה תכתוב מה אתה הבנת מהרעיון של הסיפור, במקום שאני אגיד לך, כי זו תהיה דרך מצויינת לשפר אותו. בקשר לסגנון - אני חושב שהבעיה העיקרית בסגנון היא בתחילת הסיפור, ואני אנסה לעבוד על זה. אני אשמח אם תקרא את הסיפור פעם נוספת, וגם אם תוכל לתת לי עצות מעשיות לשיפור הסיפור, במקום לכתוב משהו כמו:"אני ממליץ לחשוב על כל העניין מחדש."
 

CallMeCavanaugh

New member
טוב

זה היה סיפור נפלא. אחד הטובים ביותר שקראתי אי פעם. למדתי ממנו רבות, והוא הפך אותי לאדם שונה, טוב יותר. אני לא חושב שיש צורך לשנות ולו פסיק בסיפור. הנה, כתבתי את הביקורת שרצית לשמוע. אני רק לא מבין למה אתה מפרסם כאן סיפור אם אתה מתכוון להתעלם מכל ביקורת שלא מוצאת חן בעיניך.
 

leo2002b

New member
לא הבנת

בטוח שלא ציפיתי לביקורת כזו. מה שציפיתי אליו הייתה ביקורת ש: 1. תגיד מה היה טוב ומה לא היה טוב. 2. תיתן עצות מעשיות ברמה כלשהיא לשיפור מה שלא היה טוב. אולי אני דורש יותר מדי, אבל המטרה של ביקורת אמורה להיות לשפר את הסיפור ואת רמת הכתיבה של מי שכתב אותו.
 

CallMeCavanaugh

New member
אז כנראה שאתה לא הבנת

בביקורת שלי הצבעתי על בעיה מאוד קשה ברמה הבסיסית ביותר של הסיפור. לא בעיה סגנונית, לא הגהה. הקונספט הבסיסי ביותר שעליו מתבסס הסיפור בצורתו הנוכחית לקוי, ותיקון שלו משמעותו פשוט כתיבת סיפור חדש. קרא שוב את הביקורת שלי ותנסה לענות על השאלות המופיעות בה. אם תצליח לתת תשובות טובות (ולא, "המטרה של הדמויות השוליות היא לקדם את העלילה" זאת ממש לא תשובה טובה), שלב אותן לתוך הסיפור. אם לא תצליח למצוא תשובות טובות, סימן שרעיון הקבוצה פגום ביסודו (כפי שאני טוען) ואם תרצה ליצור סיפור טוב תצטרך לוותר עליו לחלוטין, ולכן - לוותר לחלוטין על הסיפור בצורתו הנוכחית. על הסיפור, לא על הרעיון שמאחוריו.
 

leo2002b

New member
תשובות

טוב עניתי על השאלות, אבל אני לא יודע עד כמה התשובות טובות - אתה תצתרך להגיד לי. ש:מאיפה הגיע קונספט קבוצת ההרפתקנים הזאת? ת: קבוצת ההרפתקנים היא דימוי של קבוצת חברים, וסברטקס הוא אחד מהם. היא נראית כמו חבורה ממשחק D&D, שכל הקשר ביניהם הוא שהאנשים שהרכיבו את הדמויות (באמצעות גלגול קוביות, לא באמצעות חשיבה על הדמויות, חו"ח) מכירים זה את זה. סברטקס הוא היחיד שיש לו מעט יותר נפח, אבל לא מספיק בשביל להפוך אותו לדמות עגולה וטובה. שאלה שלי: מה חסר בשביל להפוך את סברטקס לדמות עגולה? הרי כל הסיפור עוסק רק בו, ונחשפים לפחות שני צדדים שלו במהלך הסיפור. ש:למה קבוצה לוקחת איתה את פחדן שלא יועיל בהרפתקאות? ת: יש שתי תשובות לשאלה הזו: 1. סברטקס הוא חבר שלהם. 2. לא אמרתי שהוא לא מועיל בהרפתקאות, רק שהוא פחדן. חוץ מזה, החברים שלו לא יודעים שהוא פחדן - הוא נראה כמו הרפתקן מהשורה למרעית העין - ובכל מקרה צריך מישהו שילך באמצע. ש: ולאיזה הרפתקאות בדיוק הם יוצאים מהכפר הקטן שלהם? ת: כתבתי בסיפור לאילו הרפקתאות הם יוצאים. "הוא צעד יחד עם קבוצת הרפתקנים במעלה הרים, דרך יערות עבוטים, הציל נסיכות ממכשפים אפלים, וכמובן, חיפש אוצרות." לא התמקדתי בזה בגלל שזה לא נראה לי כל כך חשוב. אולי טעיתי. ש:האם הרפתקנים הם דבר כל כך נפוץ שאפילו בכפר הקטן הזה יש קבוצת הרפתקנים מקומית (ואולי יותר מאחת. איש לא ממש מביע התלהבות מהיותם הרפתקנים, כנראה שזה דבר נפוץ)? ת: כן. בעולם שבסיפור מרחש בו יש קבוצות רבות של הרפתקנים, כמו בכל עולם פנטזיה (לפחות לפי מה שאני יודע).
 

CallMeCavanaugh

New member
על קבוצות הרפתקנים בפנטזיה

הקבוצה היא יחידה בסיסית בסוגות שונות. בסרטי וסדרות אנימה ניתן למצוא מבנה מאוד אחיד של "הקבוצה". עוד סוגה שבה הקבוצה היא דבר נפוץ מאוד (אם לא הכרחי) היא הפנטזיה הדלוחה והשבלונית. רק מספרים דוגמת "רומח הדרקון" או "הספר שאת שמו לא אומרים בפורום הזה" (AKA ולדמורט) אפשר להגיע לתפיסה המעוותת של "בכל עולם פנטזיה יש קבוצות הרפתקנים רבות". למה התפיסה הזאת מעוותת? כי היא שמה ללעג את מושג ההרפתקה, וכי היא יוצרת עולם לא הגיוני בעליל. מהי הרפתקה? על פי מילון בבילון, הרפתקה היא "מעשה נועז, חוויה מסעירה, תלאה, מאורע מפחיד, אירוע מרתק, נטילת סיכונים, משימה לא נודעת". הגדרה מספקת, אם כי לוקה בחסר, לעניות דעתי. הרפתקאות הן החומר ממנו נוצרים אגדות וסיפורים. לעזוב את הבית וללכת להר האבדון כדי להשמיד את הטבעת - זאת הרפתקה. לעזוב את החוה וללכת לחפש ולהשמיד את היורה השחורה - זאת בהחלט הרפתקה. גם להיגרר בטעות לתוך ארון בגדים ולהציל את העולם משלטון הכפור של המכשפה הלבנה זאת הרפתקה, למרות חוסר הבחירה שביציאה להרפתקה הזו. "ללכת ביערות עבותים ולהציל נסיכות ממכשפים אפלים" זאת בהחלט לא הרפתקה. בעולמות שסובלים מאינפלציה בנסיכות ובמכשפים אפלים, זאת פעילות יום יומית. וכן, כשחבורת הרפתקנים מכפר קטן ונידח "מחלצת נסיכות ממכשפים אפלים" למחייתם, בהחלט מדובר בפעילות יום יומית. מה לא הגיוני בעולם שכזה? סחר הוא בסיס חשוב לקיומם של חיים, ויותר מזה - תרבות. בלי סחר, כל ישוב יעמוד (או יפול) לבדו. הישוב יצטרך לדאוג לעצמו לכל צרכיו. לא יהיו נסיכות ומכשפים בעולם שכזה. הנסיכות לא יוולדו, כי לא יהיו מלכים, מכיוון שלא יהיה אף אחד שישלוט ביותר מישוב אחד. המכשפים לא יופיעו כי לא יהיה להם איך לדאוג לעצמם לאוכל ושתיה, שלא לדבר על השגת חומרים נדירים להם הם זקוקים לצורך כשפיהם, רקיחותיהם ומחקריהם, כי לא יהיה מי שידאג להם לדברים האלה. בעולם שתומך בקבוצות הרפתקנים רבות, במכשפים אפלים רבים ובנסיכות במצוקה רבות נוטות להיות מפלצות רבות. למה? קודם כל, כי הסופרים נוטים לדחוף אותן בכל חור. מלבד זאת, המפלצות הן מטה לחמם של ההרפתקנים. איפה בדיוק מחפשים ההרפתקנים אוצרות? האם האוצר זרוק סתם כך על אם הדרך, במקום שבו כל אחד יוכל להרים אותו? אם כן, מדוע להיות הרפתקן? ובכלל, איך האוצר הגיע לשם? לא, אין ספק שמפלצות ממלאות את הטבע עד אפס מקום בעולמות שכאלה, ובמצב שכזה, הסחר אינו אפשרי - איש לא יעזוב את חומות העיר הבטוחות (יחסית) כדי להרוויח מעט כסף מסחר, בשעה שהסבירות לחזור בחיים ממסע סחר שכזה שואף לאפס. לכן עולמות שמאוכלסים בצפיפות בהרפתקנים אינם הגיוניים, והם עולמות פנטזיה דלוחים, גרועים ושבלוניים. אז כן, אם אתה רוצה ליצור סיפור שמתרחש בעולם גרוע, שבלוני ודלוח, יצרת בדיוק את הסיפור הנכון. אבל אם אתה רוצה ליצור משהו מקורי, מעניין, רציני והגיוני (ואני מדבר על היגיון פנימי), אתה עומד בדיוק עם הגב למטרה. מכאן, הבחירה בידיך.
 
אם אפשר להעיר משהו

ליאו, אתה נראה כמו איש אינטילגנטי ובעל יכולת למידה. הרעיון הכללי של הסיפור שלך הוא רעיון מלא רגש ואפילו בוגר ושונה מהתפיסה ההוליוודית הרווחת כיום (בחור מחפש בחורה, בחור מתבייש, בחור זוכה בנערה בדרכי פלא - כולם מאושרים וחסרי חצ'קונים). מה שקוונה מנסה להגיד לך הוא שבביצוע שלך, כלומר בדרך שלך להביע את הרעיון הזה לוקה בשגיאות של מישהו שאין לו עדיין ניסיון. וזה מה שיפה, יש לך משהו שכנראה הרבה אנשים היו רוצים, להלן שכל ויצירתיות וכל מה שאתה צריך לעשות זה להשיג כלים שיבטאו את זה. מה עוד שיש בך נכונות כנראה כי אתה כאן. אני לא בר ניסיון גדול בעצמי, אבל הגרסה שלי של מה שקוונה מנסה להגיד לך היא שהרקע לסיפור (להלן עולם ההרפתקאות שלך) צריך להשתלב בסיפור עצמו ולהשפיע על המאורעות. הרקע צריך להיות מספיק מפורט בכדי להראות אמין ובכדי שהקורא ממש ירגיש שהוא שם, ירגיש שהוא היה רוצה להכיר את ההרפתקנים נניח. הוא מניח שבכדי שזה יהיה אמין זה צריך להיות משהו שהוא לא שטנאצי היישר מתוך משחקי הD&D (ע"ע וייס והיקמן) אלא משהו שיראה כאילו הוא מהעולם האמיתי. אבל אני אפסיק לדבר בשמו. העצה שלי היא, תשייך את הדמויות לתקופה שאתה מדבר אליה ולעולם הזה שייראו כאילו הם חלק ממנו - כלומר אמינות (לדוגמא - סיגל, האם זה שם שמכניס אותך לאווירה מכושפת? האבא שלה, האם בעולמות שמשקפים את ימי הביניים האב היה כל כך נחמד ומודרני כשנער רוצה לראות את ביתו? - אני סתם זורק בכדי להדגים). העצה השנייה שלי היא עצה קיטשית למדיי ואני מתנצל אם אתה כבר מכיר אותה, פשוט אצלך זה ניכר לעין. העצה הזאת של "הראה אל תסביר". הקורא מרגיש הרבה יותר בענינים ומאותגר אם אתה מדגים את מה שאתה רוצה להגיד במקום לתת את זה ישירות בכפית של כסף ע"י קריינות (ע"ע לקסיקון טרקי סיטי). זהו, אם תרצה עוד עצות תגיד. אז יאללה, שלוש ארבע ולעבודה, אני סקרן לראות איך הסיפור שלך ייצא.
 

leo2002b

New member
שכתוב - נסיון ראשון

קודם כל, אני רוצה להודות לאיתי ולאינסומניאק על תגובותיכם. כתבתי מחדש את תחילת הסיפור, וניסיתי ליצור קצת יותר הגיון פנימי, אבל באותו הזמן לקצר כמה שאפשר בתיאור העולם. בקשר לעצה השנייה של אינסומניאק: אני יודע שאתה צודק אבל אני לא יודע איך לכתוב הקדמה לסיפור בלי "לעסוק" בקריינות. שינית כמעט לגמרי את התפיסה בקשר להרפתקאות שהיתה בסיפור הקודם, ואני חושב שגם שיפרתי את התפיסה החברתית שאני מציג מאוחר יותר בסיפור. סְבֶרְטֵקְס היה אחד מהאנשים הפחדנים ביותר שאי פעם הכרתי. הוא לא מהפחדנים שנשארים בביתם ולומדים במשך כל שנות נעוריהם. אם הוא היה אחד מהפחדנים האלה, הוא היה גדל ונעשה לקוסם, ומקבל כח וידע רב. עם ידע הזה, הוא היה יכול להסתדר בעולם הגדול. סברטקס נמשך להרפתקאות מאז שהיה ילד קטן. הוא שמע אגדות רבות בכפר הולדתו, וחלם שיהיה כנסיך שעליו שמע: מביס מכשפים מרושעים ומציל נסיכות יפהפיות. כשהגיע לגיל בגרות, החליט להצתרף לחבריו ולצאת להרפתקאות יחד איתם. במהרה התנפצו כל אשליותיו בקשר להרפתקאות: לא היה שום דבר מסביב, מלבד שממה וכמה עשרות ערים וכפרים מסביב. התברר שההרפתקאות האמיתיות נמצאות במרחק של חודשי הליכה מהכפר, ולא חבריו, ולא סברטקס עצמו, הציעו ללכת כה רחוק מכפרם הקטן. החברים נעשו לחבורת הרפתקנים רגילה למדי, שרוב טיוליה היו במסגרת שרותי העברת חפצים מהכפר לערים או לכפרים הסמוכים. למרות זאת, חברי הקבוצה נהגו לנפח את מסעותיהם, וכשסיפרו עליהם בכפר, הם נשמעו כמסעות שרק האמיצים ביותר מסוגלים לעשותם. סברטקס לא היה שותף לחיי החברה של הקבוצה: בלילות הוא הלך לישון מוקדם, ורק שמע את שיחותיהם הלהוטות של חבריו. למען האמת, סברטקס לא הזדהה אם חבריו כלל וכלל. אך הוא פחד שאם ינסה למצוא חבורה חדשה של הרפתקנים, הוא יפסיד את חבריו היחידים, והוא פחד שימצא חברים גרועים יותר מאלו שהיו לו. ולמרות החברה, סברטקס בכל זאת נהנה מחלקים מסויימים במסעותיו, ובמיוחד מהטבע, שלא היה בו כל אדם חוץ ממנו ומהחבורה.
 

leo2002b

New member
שכתוב - נסיון שני

עוד פעם כתבתי מחדש את ההתחלה, אבל הפעם החלטתי לבטל את ההקדמה, ולהתחיל מהבוקר של היום לפני שחזרו לכפר, במקום מהערב. המטרה היתה לעסוק כמה שפחות בקריינות, אבל עדיין לא הלך לי כל כך טוב. סברטקס התעורר מקרניה הראשונות של השמש. ארבעת חבריו ישנו במרחק של מטרים ספורים ממנו, והשקט היה כמעט מוחלט. סברטקס הסתכל על השממה שמסביב: צבע האדמה האדום עמד להתחלף לחום בתוך כמה שעות; היו עצים בודדים פה ושם, וכמה גבעות מסביב. "זו הסיבה שאני פה," סברטקס חשב. הוא טיפס על אחת הגבהות והסתכל על השמש העולה, עד שהגיע הזמן לחזור לחבריו. חבריו כבר היו ערים בזמן שהוא חזר, ותוך דקות ספורות החברים היו מוכנים להמשיך במסע. אחד מחברי הקבוצה החזיק בידיו קופסא גדולה מעץ - על הקופסא הזו ישלמו להם כשיחזרו לכפר הולדתם. החבורה הלכה בשקט עד שהשמש עמדה איתנה בשמים. אז הם אצרו לאכול ארוחת בוקר, והחברים, חוץ מסברטקס, התחילו בשיחה. סברטקס ישב בצד, והקשיב בחצי אוזן, עד שמחשבותיו התחילו לנדוד. "למה לא החלטתי להיות קוסם?" הוא שאל את עצמו, "הייתי יושב ולומד במשך כל נעורי, אבל לאחר מכן היה צפוי להיות לי כח וידע רב." אבל הוא ידע את התשובה לשאלה. הוא נמשך להרפתקאות מאז שהיה ילד קטן. הוא שמע אגדות רבות בכפר הולדתו, וחלם שיהיה כנסיך שעליו שמע: מביס מכשפים מרושעים ומציל נסיכות יפהפיות. כשהגיע לגיל בגרות, החליט לצאת להרפתקאות יחד עם חבריו. במהרה התנפצו כל אשליותיו בקשר להרפתקאות: לא היה שום דבר מסביב, מלבד שממה וכמה עשרות ערים וכפרים מסביב. התברר שההרפתקאות האמיתיות נמצאות במרחק של חודשי הליכה מהכפר, ולא חבריו, ולא סברטקס עצמו, הציעו ללכת כה רחוק מכפרם הקטן. החברים נעשו לחבורת הרפתקנים רגילה למדי, שרוב טיוליה היו במסגרת שרותי העברת חפצים מכפר הולדתם לערים או לכפרים הסמוכים. לקראת הערב, שיחתם של חבריו נעשתה להוטה יותר ויותר. החבורה שוחחה באחד מדרכי השיחה האהובים על חבריה: הם עברו בטורות על אנשי החבורה, כך שעד לסוף השיחה הגיע טורו של כל אחד מספר פעמים. כשהגיע טורו של אחד מבני הקבוצה, כל שאר בני הקבוצה ניסו להעמידו ללעג גדול ככל האפשר. הפעם נושא השיחה היה הנערות בכפר, שבהן התאהבו. באותו היום, הם לא הצליחו לעשות צחוק מאף אחד מבני הקבוצה, עד שהגיע טורו של סבטרטקס. באותו הזמן, סברטקס התחיל לטהות מדוע הוא היה דווקא עם האנשים האלו. פעם נוספת הוא הסביר לעצמו שאם ינסה למצוא חבורה אחרת של הרפתקנים, הוא יפסיד את חבריו מילדות, וייתכן שימצא חבורה גרועה יותר מזו שהיה בה כעת.
 

chiko 182

New member
אהמ..

לדעתי הבנת טוב מאוד את מה שאמרו לך על הגרסא הראשונה, ובאמת התמודדת עם זה יפה... משום מה זה הזכיר לי קטעים משר הטבעות בהתחלה (של הנסיון השני)... אבל זה באמת הרבה יותר טוב מעוד סיפור. אני רוצה לראות את השכתוב של החלק השני... יש לך כשרון
 

leo2002b

New member
שכתוב - חלק שני

טוב, לא שינית כאן הרבה, אבל החלטתי לשלוח בכל זאת בשביל השלמות. "ועל איזו נערה אתה חולם, סברטקס?" שאל בלעג אחד מחברי הקבוצה. סברטקס היסס בתשובתו, ונתן לידידו רגע ארוך מספיק בשביל להוסיף הערה מעליבה: "אכן, הוא חולם על נערה מהכפר. הוא שוכב כל לילה בצד הדרך, מכניס את ידו לתוך מכנסיו, וחולם עליה!" סברטקס נפגע מהדברים שנאמרו, בעיקר משום שהיו נכונים למדי. הוא אכן אהב את אחת מנערות הכפר - נערה בשם סיגל. הוא ראה אותה בכל פעם שחזר לכפר - צפה בה ליתר דיוק. הצעד הנועז ביותר שעשה לקראתה היה לברך אותה לשלום, מבלי לקבל תשובה. "אני... אני לא מאוהב באף אחד כרגע," אמר סברטקס בגמגום, "אבל יש מספר נערות שאני מחבב." חבריו צחקקו בשל דיבורו המגמגם, והבינו שאין אלה דברי אמת. "אני יודע במי הוא מאוהב!" אמר חבר אחר של הקבוצה בקול גדול, "הוא מאוהב בסיגל!" סברטקס קפא במקומו. הוא לא חשב עד אותו הרגע, כמה קל היה לנחש שהוא מאוהב בנערה הזו. רוב אנשי הכפר, ובמיוחד הצעירים שבהם, הכירו אותה בגלל יופייה, וחבריו בוודאי ראו אותו מתבונן בה. כזו הייתה התנהגותו של סברטקס כלפי כל נערה שהתאהב בה אי פעם, והוא לא יכל להסתיר את האמת. הוא השפיל את מבטו ושתק, וחבריו הבינו שאכן הוא מאוהב בסיגל. לאחר שראו את פגיעותו בנושא, הם עברו לנושא אחר, והמשיכו ללעוג לחברי הקבוצה בתורות. רק שהם דילגו על סברטקס. חברי הקבוצה דיברו שוב על אהבתו של סברטקס ביום שלמחרת, כשהגיעו חזרה לכפר. לקראת הערב, אחד מחברי הקבוצה הציע לסברטקס ללכת לביתה של סיגל. חברי הקבוצה האחרים הסכימו נלהבות להצעה, והיו מוכנים לוותר על ערב שלם בשביל לראות את תוצאות המפגש. לאחר ניסיון התנגדות קצר, חברי הקבוצה הרימו את סברטקס בידיו וברגליו, וסחבו אותו לביתה של סיגל. לאחר מכן, הם הלכו להסתתר מאחורי כמה שיחים, ואחד מהם הספיק לפלוט איום קצר, שמא לא ידפוק בדלת ביתה. סברטקס קם מהאדמה, התנער, ולאחר כדקה, דפק בשקט על הדלת. הדלת נפתחה לאחר מספר רגעים, ואביה הזקן של סיגל ניצב בפתח. סברטקס מיהר לנשום לרווחה - סיגל לא תהיה בבית. "האם סיגל נמצאת בבית?" הוא שאל. "התמזל מזלך, אכן היא בבית!" ענה האב בשמחה, "היא חזרה מטיול לפני דקות ספורות... כנס לחדר האורחים, ושב היכן שתרצה. אני אעלה לקומה השנייה ואומר לה לרדת." סברטקס נכנס לחדר האורחים, וישב על כיסא עץ מרווח. האח הייתה מימינו, מפזרת חום נעים, ובמרחק של כמה מטרים מלפניו, היו המדרגות. בלבו, הוא עדיין קיווה שסיגל לא תהיה בבית. הוא הסתכל בחדות על המדרגות; ליבו פעם במהירות, אך הזמן עבר לאט מהרגיל. לבסוף הוא ראה את כפות רגליה היחפות של סיגל, כשירדה במדרגות. היא הייתה לבושה בשמלה כחולה ודקה, שיערה הזהוב אסוף בחוט דקיק. סברטקס השפיל את מבטו, מתחמק מעיניה החומות. " שלום לך," היא אמרה. "שלום לך," הוא ענה, ולא הוסיף דבר למשך מספר רגעים. "חברי גרמו לי לבוא לכאן," הוא אמר לבסוף, "שכן לא רציתי לעשות זאת בעצמי." מבטו היה עדיין מופנה אל הרצפה. "מדוע אינך מסתכל לתוך עיני?" סיגל שאלה בתמיהה. " האם אתה מפחד?" סברטקס הרים את מבטו, והסתכל לתוך עיניה של סיכל. "כן, אני מפחד," הוא אמר. אבל הוא כבר לא פחד. הוא כבר עשה את הצעד הראשון, ועשיו הכל היה הרבה יותר קל. "אינך צריך לפחד ממני, אבל בבקשה תגיד לי למה באת לכאן." סברטקס המשיך להסתכל לתוך עיניה. באותו הרגע הוא הרגיש לא בנוח, בכך שהוא ישב והיא עמד. הוא קם ממקומו, ואמר לסיגל דבר שלא אמר לאדם לפני כן. "הם לא באמת חברי," הוא התחיל, "חזרנו היום ממסע בן שבוע, שאספר לך עליו אם תרצי. אתמול בערב אמרתי להם שאני מחבב אותך, והיום הם סחבו אותי לכאן, בשביל לעשות ממני צחוק." סיגל לא אמרה דבר למשך דקה בערך. סברטקס גם כן שתק. "אתה לא צריך לספר לי על המסע," היא אמרה. סברטקס הופתע שבחרה לדבר קודם על המסע. "אני משערת שאתה רוצה להיות ביחד אתי, אבל אני לא רוצה להיות ביחד אתך. אני זוכרת שעברת לידי, השפלת את מבטך ומלמלת: 'שלום'. איני מעוניינת להיות עם בחורים כאלה... אני מצטערת." סיגל ציפתה שסברטקס יהיה עצוב, אך רגשותיו היו שונים. עכשיו נראה לו שכבר ידע מראש שתשובתה תהיה שלילית; עכשיו הוא שמח על כך שעזר אומץ ושאל אותה בכל זאת. "להתראות," אמר סברטקס, לפני שעשה את המעשה הנועז ביותר בחייו. הוא התקרב אל סיגל ונישק אותה על לחייה. "להתראות," ענתה סיגל, לפני שסברטקס יצא מביתה. סברטקס נזכר בחבריו. הוא לא ידע אם האזינו לשיחתו עם סיגל, אבל זה גם לא עניין אותו באותו הרגע. ארץ רחוקה, ששמע עליה בסיפורו של נווד לפני שנים, עלתה בראשו. עכשיו הוא ידע שיגיע היום והוא יהיה בארץ הזו. זה עומד להיות קשה, סברטקס ידע. הוא ידע שעמדו לסרב לו עוד מספר רב של פעמים. אבל לא עמדו רק לסרב לו. עכשיו, פתאום, היה לו אומץ. הוא ידע דבר אחד לבטח: הגיע הזמן לשינוי.
 
למעלה