זמן מינימלי לביצוע 360 מעלות בססנה

cavok

New member
זמן מינימלי לביצוע 360 מעלות בססנה

בססנה 152 סבירה בהטסה חופשית מהו???
 
למה אתה מתכוון?

אני מניח שאתה מתכוון להטייה על הצד ומשיכת סטיק לבטן. התשובה? זה תלוי במהירות. אני לא בטוח אבל אני חושב שככל שאתה מתקרב למהירות ההזדקרות (בהתחשב במשיכה כמובן) הזמן יקטן. כמה זמן? נראה לי בסביבות ה15 שניות (אבל זה לא חישוב אז יכול מאוד להיות שאני טועה).
 

cavok

New member
התכוונתי למה שהבנת

והוספתי בהטסה חופשית כך שאתה תוכל לבחור את הזוית והמהירות
 

deutsch

New member
ארז אני דווקא חושב שלהפך..

ככל שהמהירות גדולה יותר , יקטן הזמן של השלמת הפנייה
 
מהר יותר ../images/Emo35.gif לאט יותר

נקח מטוס C-152 שטס בטיסה ישרה ואופקית במהירות קרובה למהירות ההזדקרות. עכשיו הטייס רוצה לעשות פנייה בת 360 מעלות: הוא יכניס את המטוס להטיה וימשוך בסטיק. נגיד שהוא בחר בהטייה של 45 מעלות ומשך בסטיק בכוח שגודלו f. הוא קיבל פניית פרסה כפולה
(360 מעלות) שרדיוסה r. נקח את אותו המטוס עם אותו הטייס שטס עוד פעם בישרה ואופקית, אבל הפעם על קצה הקשת הירוקה. הטייס מבצע עוד פעם פנייה של 360 מעלות. הוא מטה את המטוס ל45 מעלות ומושך בסטיק בכוח שגודלו f (כמו הפנייה הקודמת, רק שהפעם המהירות גבוהה יותר). הפעם הוא קיבל גם כן פנייה של 360 מעלות, אבל הפעם רדיוס הפנייה הוא R (R>r). משתי הפניות שהטייס ביצע קיבלנו: (v^2/r) = (V^2/R) R- רדיוס הפנייה הגדול (במהירות גבוהה). r- רדיוס הפנייה הקטן (במהירות נמוכה). v- המהירות הנמוכה. V- המהירות הגבוהה. הכח f שהטייס מפעיל בפנייה במהירות הנמוכה הוא: f=(m*v^2)/r הכח f שהטייס מפעיל בפנייה במהירות הגבוהה הוא: f=(m*V^2)/R לפי המשוואה הראשונה (R/r)=(V^2/v^2) ולכן שני הכוחות שווים. אם הטייס ירצה לפנות במהירות הגבוהה באותו רדיוס שהוא פנה במהירות הנמוכה נקבל: V^2=(v^2*R)/r ומכאן נקבל: F=(m*v^2*R)/r^2 F- הכח שהטייס יצטרך להפעיל במהירות הגבוהה על מנת לפנות ברדיוס של המהירות הנמוכה. (m - מסת המטוס) נסמן: p=m*v^2 ונקבל: F=pR/r^2 ואת f=p/r מבדיקת שתי המשוואות האחרונות נקבל ש: (R/r)=(F/f), כלומר הכח שהטייס צריך להפעיל במהירות גבוהה כדי לפנות ברדיוס הקטן שווה ליחס הרדיוסים של הפניות כפול הכח הקטן. לפי המסקנה האחרונה ולפי מהירות*זמן=דרך מתקבל: * הפנייה במהירות גבוהה תהיה קצרה יותר בזמן מהפניה במהירות נמוכה, בתנאי שרדיוס הפנייה זהה. * אם הטייס יפנה פעם במהירות נמוכה ופעם במהירות גבוהה באותה זוית הטייה ובאותו כח f שהוא מפעיל על הסטיק - זמן הפנייה יהיה זהה.
 

Bentov

New member
שתהיו לי בריאים

פניה של 45 מעלות במהירות נמוכה קרובה להזדקרות וסטיק לבטן = הרבה מאד פניות של 360 מעלות (סביב ציר האורך, עם אף למטה ולא לשכוח לתרגל צלילות לפני כן)
 
לא רוצה להיות קטנוני אבל...

יש לך כמה דברים לא כ"כ הגיוניים בחישוב. ראשית אתה מתייחס לכוח שמפעיל הטייס כאילו הוא ביחס ישר לעילוי (הכוח שגורם למטוס להסתובב) וזה פשוט לא נכון. אתה טוען שברדיוס זהה המטוס שטס יותר מהר יסיים את הפנייה יותר מהר. אני מסכים אבל אני לא חושב שצריך לחשב משהוא כדי להגיע לתוצאה הזו. מה שאתה כן יכול לחשב פה זה את כוחות הג´י. כלומר, בלי שום קשר לאוירונאוטיקה, מטוס שטס במעגל ברדיוס X במהירות Y ירגיש ג´י Z. המגבלה של צסנה היא 4 ג´י. אני יוצא מנק´ הנחה שמעל מהירות מסויימת המגבלה הזו מונעת ממך לפנות מעל קצב מסויים. אבל בעצם כשאתה מתחת למהירות הזו (מהירות שבה תגיע לג´י המאקסימלי בהטיית סטיק מלאה) אתה יכול להגיע לקצב הסיבוב המקסימאלי מבלי לשבור את הכנפיים. עכשיו השאלה היא מה עדיף? המהירות בה תגיע למגבלת הג´י בהטייה מלאה (להלן Va) או מהירות ההזדקרות בסיבוב (להלן Vs)? אני יוצא מנק´ הנחה שבVa המטוס טס בזווית התקפה מקסימאלית מבלי להזדקר. מאיפה אני כ"כ בטוח? פשטו מאוד, מעל הזווית הנ"ל המטוס מזדקר ולא משלים את הסיבוב ומתחת לזווית הזו הכנף לא מסוגלת לפתח את כל העילוי הדרוש לפנייה במהירות מקסימאלית. מה שקובע פה זה יעילות. כלומר כמה יעיל המטוס בלהפוך את זרימת האוויר ע"מ לסובב אותו. בשני המקרים הכנף טסה בזווית ההתקפה הגדולה ביותר בה היא יכולה לטוס ולכן הגרר המושרה הוא זהה. אבל הגרר הפרסיטי לא זהה. אתה יודע שבמהירויות יותר קטנות הגרר הנ"ל יותר נמוך. פועל יוצא? המטוס יותר יעיל בVs. ולכן יסתובב יותר מהר במהירות הנ"ל. זה לא נשמע הגיוני בהתחלה אבל אם תנסה לחשב את זה תגלה שזה באמת מה שקורה.
 
לא קטנוני ולא נורא...

אני מסכים איתך שלא צריך לחשב כלום בשביל להגיע למסקנה שהמטוס שטס מהר יותר יסיים את הפנייה מהר יותר, אבל היו דעות לכאן ולכאן ולכן לדעתי זה היה במקום. התייחסתי לכח שמפעיל הטייס בכדי לפשט את ההבנה ולא להכנס ליותר מדי פרטים. הרי ברור שאם הטייס מושך בכח של 5 ניוטון אז זה לא ישפיע על כח העילוי ביחס של 5 ניוטון, אפשר להגיע (בתלות בנתוני המטוס - מע´ היגוי, מהירות וכו´) לכח שהטייס צריך להפעיל על הסטיק לכח שיפעל על המטוס. פנייה בVa או Vs - כמובן שעדיף לפנות בVs (גם פחות סכנה להגיע ב"מקרה" לGמקסימלי). הבאתי דוגמאות של תחילת וסוף הקשת הירוקה רק להבדל מהירויות משמעותי. אולי לא הייתי צריך להשתמש במהירויות נתונות, אבל הכוונה היתה למהירויות עם הפרש משמעותי. בכל מקרה זמן הפנייה תלוי במהירות הזויתית של המטוס ביחס לנק´ מרכז הפנייה. ככל שהמהירות הזויתי גדולה יותר, כך יסיים המטוס את הפנייה מהר יותר ולהפך. בין המהירות הזויתית של המטוס למהירות הקוית שלו יש יחס ישר ולכן כשהמטוס נכנס מהיר יותר לפניה הוא יסיים אותה יותר מהר (גם הגרר הדינמי, למרות שיהיה יותר גדול, יתקזז בצורה כזאת שהמהירות תקטן אבל לא תפגום למטוס בפנייה - כלומר יכנס להזדקרות). עכשיו אני מוסיף הסתייגות - מה שנאמר בכמה שורות האחרונות נכון בין הנקודות קצה שהוספת.
 

צחי נבו

New member
טועה ובגדול

אף אחד לא פונה קרוב למהירות ההזדקרות, בטח שלא פניה חדה כפי שאתה מציע. רבים וטובים נהרגו על טעות כזו, כפי שרן רמז מתוך הכרת ההסטוריה של התאונות בארץ ובעולם. במידה ולא היה ברור, בנטוב התכוון שהמשמעות היא סחרור ודאי, עזוב אותך מעומס G (כמה מטוסים נשברו בפניה?) ! לפני פניה חדה צריך מהירות מכיוון שאתה נכנס לתוך תמרון בגרר גבוה (זוית התקפה גבוהה). אני לא טורח להיכנס לחישובים אבל אשר למספר 8 שניות נראה לי קצר במקצת... זה אומר 2 שניות לפניה של 90 מעלות... בפיטס בטוח אפשרי, אבל בססנה "שלנו", היציב כל כך? never. רק לגלגל להטיה של 60 + לוקח יותר. אם כבר, הייתי מהמר על פי 2 מכך, פחות או יותר. אגב, ראובן, קח שיעור טיסה ותבקש לחוות טיסה איטית, נראה (מקווה שלא) את המדריך מדגים לך פניה חדה ב- 60 קשר...
 
פנייה בVs

Vs היא מהירות ההזדקרות בפנייה. ברור שאתה לא תפנה במהירות הזו (סביר מאוד שבקושי תתחיל את הפנייה). אני התבלבלתי בניסוח למעלה, לא התכוונתי לפנייה בVs עצמה אלא מהירות קצת (או הרבה אם תרצה) גבוהה יותר. את ה-8 שניות - לא אני כתבתי, אז אל תפנה אלי בנושא הזה.
 

צחי נבו

New member
רק בלי עצבים ../images/Emo67.gif

רציתי להאיר את עיניך, זה הכל. אולי מעולם לא הטסת מטוס (או לא למדת איך) ונקודת המבט שלך בהתאם... יש דברים שאתה לא מכיר עדיין. אגב, מותר לכל אחד להודות בטעות, לא יקרה כלום. 8 שניות, אמרתי למי פניתי? relax...
 

erotem

New member
מהר יותר לאט יותר

הנוסחה f=(m*v^2)/r מתארת את הכוח הצטריפוגלי בתנועה מעגלית. בפניה מתואמת כוח זה שווה לרכיב שאופקי של כוח העילוי. כוח זה הוא פונקציה של משקל המטוס מחולק בסינוס זוית ההטיה בלבד ולכן m*v^2/r = m*V^2/R מסת המטוס אינה משתנה ולכן v^2/r = V^2/R המהירות שווה לדרך מחולקת לזמן הפניה: v=2*Pi*r/t (יחס היקף המעגל Pi) מסמן T ו t את זמני הפניה בהתאמה ונקבל v=2*Pi*r/t לכן: P (2*Pi*r/t)^2 /r = (2*Pi*R/T)^2/R נצמצם ב - 2Pi r/t)^2 /r = (R/T)^2/R) T/t)^2 = R/r) מכאן שפניה במהירות גבוהה תמשך זמן ארוך יותר. כמוכן בל נשכך - פניה בזוית 45 מעלות = 1.4G ומעלה את מהירות ההזדקרות.
 
למה סתם מספר לא טוב לך?

זה ברור לכל דביל שזה יהיה ברדיוס מינימאלי, עומס מקסימאלי, ולכן מהירות מינימום לעומס. אז לפי 4G, מהירות הזדקרות 40 קשר, כפול שורש העומס זה 40 מטר לשניה, רדיוס 40 מטר, מהירות 80 קשר, ו 6.5 שניות לסיבוב מלא, פלוס זמן הטיה סהכ 8 שניות. אמור מעכשיו במצרים לקו 10 מכות ובפורום תעופה לקו חבלז מכות.
 
למעלה