ראובן ניסן
New member
זנב T ...הידעת של בזוקה כזה
שאלה נשאלת מאוד אצל טייסים (ובזה נזכרתי כשקראתי את הדיון על הקומנדור) היא מדוע למטוסים יש זנב T ...? ניתן לראות הבדלים במטוסי לאנס השונים, במטוסים של ביצ´קראפט אם אינני טועה , ועוד המון מטוסים אחרים. בכל פעם ששאלתי מישהו הוא אמר לי שזה "עניין של עיצוב" או "אופנת ייצור" ועוד כאלו וכאלו משגלי-מוחין דלוחים. אז יום אחד עיינתי במגאזין תעופה אחד כשלפתע הוארו עיני: כותרת ענק WHY T? וכמובן שלא היה אכפת לי מכלום - נשארתי שם וקראתי את כל הכתבה. הכתבה ארוכה היתה, ארוכה ומיגעת... לכן עבדכם הנאמן יקצר ויסביר שפשוט ישנם מטוסים שבהם נדרש מייצב כיוון גדול במיוחד (עקב סיבות שונות : מנוע עם הספק גדול,מאזנות גדולות במיוחד ותכנונים אווירודינמיים שונים) אבל אף אחד לא רוצה לטוס במטוס שנראה כמו ברווז, ובטח לא במטוס שלא נכנס להנגר ושאי אפשר לעבור איתו בטיסה הפוכה מתחת לגשר הירקון.... (הגזמתי? טוב אז על הקריטריון האחרון אני מוותר) ולכן היה צריך למצוא פיתרון. כולנו מכירים את העניין של WINGTIPS ... אותם כנפונים אנכיים בקצה הכנף שמונעים השוואת לחצים בין המיתר העילי והתחתי,ובכך משפרים פלאים את היעילות האוירודינמית. אז העיקרון הוא זהה: שים את המייצב גובה,במקום למטה,בשורש הזנב, מעליו - וכך תשפר (חינם כביכול) את היעילות האוירודינמית של הזנב,ולכן תוכל,על חשבון השיפור הזה , להקטינו. (תודה בשם הנהלת הירקון , אגב) אבל ירידה וקוץ בה. מסתבר (ולקח זמן להסתברות הזו לצוף) שהקונפיגירציה הזו,עקב המיקום המחודש של הגה הגובה,והשפעות זרימה עליה, מחדדת את נטייתו של המטוס להכנס לסחרור ועוד יותר מחדדת את הנטייה שלו לא לצאת ממצבים אלו. (אולי זו גם הסיבה להתנהגות המוזכרת של מטוסי הסקיפר..אם כי אני מסופק מלשון ספק כמובן,טוב,גם לא מלשון ספק) במטוסים גדולים שלא מציירים דובוני איכפת לי בשמיים ופשוט משמשים לתובלה של נוסעים וכדומה - זה ממש לא משנה. במטוסים קטנים שלפעמים רוצים קצת להתאבד איתם , זה בהחלט מקל על ההתאבדות. אלו היו שישים שניות על זנבות T . אני מבקש את הנייר של הבזוקה להשליך לפח.
שאלה נשאלת מאוד אצל טייסים (ובזה נזכרתי כשקראתי את הדיון על הקומנדור) היא מדוע למטוסים יש זנב T ...? ניתן לראות הבדלים במטוסי לאנס השונים, במטוסים של ביצ´קראפט אם אינני טועה , ועוד המון מטוסים אחרים. בכל פעם ששאלתי מישהו הוא אמר לי שזה "עניין של עיצוב" או "אופנת ייצור" ועוד כאלו וכאלו משגלי-מוחין דלוחים. אז יום אחד עיינתי במגאזין תעופה אחד כשלפתע הוארו עיני: כותרת ענק WHY T? וכמובן שלא היה אכפת לי מכלום - נשארתי שם וקראתי את כל הכתבה. הכתבה ארוכה היתה, ארוכה ומיגעת... לכן עבדכם הנאמן יקצר ויסביר שפשוט ישנם מטוסים שבהם נדרש מייצב כיוון גדול במיוחד (עקב סיבות שונות : מנוע עם הספק גדול,מאזנות גדולות במיוחד ותכנונים אווירודינמיים שונים) אבל אף אחד לא רוצה לטוס במטוס שנראה כמו ברווז, ובטח לא במטוס שלא נכנס להנגר ושאי אפשר לעבור איתו בטיסה הפוכה מתחת לגשר הירקון.... (הגזמתי? טוב אז על הקריטריון האחרון אני מוותר) ולכן היה צריך למצוא פיתרון. כולנו מכירים את העניין של WINGTIPS ... אותם כנפונים אנכיים בקצה הכנף שמונעים השוואת לחצים בין המיתר העילי והתחתי,ובכך משפרים פלאים את היעילות האוירודינמית. אז העיקרון הוא זהה: שים את המייצב גובה,במקום למטה,בשורש הזנב, מעליו - וכך תשפר (חינם כביכול) את היעילות האוירודינמית של הזנב,ולכן תוכל,על חשבון השיפור הזה , להקטינו. (תודה בשם הנהלת הירקון , אגב) אבל ירידה וקוץ בה. מסתבר (ולקח זמן להסתברות הזו לצוף) שהקונפיגירציה הזו,עקב המיקום המחודש של הגה הגובה,והשפעות זרימה עליה, מחדדת את נטייתו של המטוס להכנס לסחרור ועוד יותר מחדדת את הנטייה שלו לא לצאת ממצבים אלו. (אולי זו גם הסיבה להתנהגות המוזכרת של מטוסי הסקיפר..אם כי אני מסופק מלשון ספק כמובן,טוב,גם לא מלשון ספק) במטוסים גדולים שלא מציירים דובוני איכפת לי בשמיים ופשוט משמשים לתובלה של נוסעים וכדומה - זה ממש לא משנה. במטוסים קטנים שלפעמים רוצים קצת להתאבד איתם , זה בהחלט מקל על ההתאבדות. אלו היו שישים שניות על זנבות T . אני מבקש את הנייר של הבזוקה להשליך לפח.