זקוקה להמלצותיכם!

maya323

New member
זקוקה להמלצותיכם!


אני לא מצליחה להשתלט על הילד.. אינו מקשיב לי ואני מוצאת את עצמי מעירה, צועקת וגם מענישה
רקע: הורים גרושים, כל אחד עם האג'נדת חינוך שלו, אבא מתירני (מידי, ולכל הדעות), אני יותר קשוחה, הילד במצוקה, כך אני מרגישה

לא יודעת באיזה כיוון לחפש, ייעוץ הורי כגון סופר נני, או פסיכולוג ילדים, או איזושהיא תרפיה באמצעות רכיבה, אומנות..

למי יש את הניסיון וההמלצה?

מאיה
 

מרוניה

New member
לדעתי, הטיפול צריך להיות משפחתי,

ולא להתרכז בילד עצמו. הילד כבר ישתנה ברגע שהדינמיקה בבית תשתנה.
ולגבי המלצות, לדעתי עדיף לך לקבל המלצות מאנשים קרובים בסביבת מגורייך, שהרי כל אחד כאן גר באזור אחר, ואני מניחה שלא תסעי שעתיים לכל כיוון כדי להיפגש עם פסיכולוג...
 

TatyBar

New member
פסיכולוג, להדרכת הורים

לטעמי זה השלב הראשון.
אם ההורים גרושחם, אני לא רואה איך אפשר לעדות טיפול משפחתי.
מציעה שתפני את להדרכת הורים ושם יתחילו לתת לך כלים להתמודד עם הילד ועם המצב.
משם תמשיכי.
תיה באומנות או רכיבנ טיפולית הם כוסות רוח למת כשיש ילד שטרם אןבחן מה מציק לו ואם הבעיה אצלו או שהוא רק מגיב למשהו חיצוני לו.
מאיפה את בארץ?
לי יש המלצות לפסיכולוגית בצפון תל אביב וגם בבנימינה.
 

maya323

New member
טאטיבר

אני מהמרכז, צפון ת"א זה טוב

אז איך עושים טיפול במשפחה גרושה? אני בנפרד והאבא בנפרד?
 

מרוניה

New member
אה, אי-הבנה שלי.

מכיוון שזה פורום משפחות מורכבות, חשבתי שאת נשואה לגבר גרוש והבן הוא שלו.
אם מדובר בזוג גרוש וזה הבן שלך, זה סיפור אחר, כי ממש לא בטוח שבן הזוג יסכים ללכת איתך לייעוץ.
האם את חושבת שהוא יסכים? (הכי טוב אם שניכם תתייעצו יחד, כהוריו של הילד. אתם עדיין הורים במשותף.)
 

TatyBar

New member
לא יחד. ולא צריך יחד.

הם לא יחד ואין שום צורך או נחיצות של ההסכמה שלו - לתהליך שהיא תעבור.
הדרכת הורים זה משהו ש"היא" עושה. לא הילד.
זה ממש לא עניינו של הגרוש והוא ממש לא צריך להסכים או לא להסכים לזה.
הדבר היחיד שהוא כן צריך להסכים לו - זה אם הפסיכולוגית תבחר להיפגש עם הילד כדי לאבחן את הילד או לייעץ לילד.
זה - בהסכמה. בכתב אגב.
אבל הדרכת הורים?
זה עניינה שלה בלבד.
 

מרוניה

New member
לא כל כך מסכימה איתך.

אם יש יחסים טובים בין הגרושים, זה בהחלט מועיל לכל הצדדים אם הולכים יחד לייעוץ איך לנהוג כלפי הילד. זה פשוט לטובת כולם.
ברור שאם אין יחסים טובים, היא עצמה צריכה ללכת לבדה לייעוץ איך לנהוג במצב הנתון של התנהגות הגרוש שלה. וברור שבמקרה כזה היא לא צריכה הסכמה מאף אחד.

אבל רק אתמול קראתי כתבה יפה (ב"לאישה" און-ליין) על זוגות שהתגרשו ונשארו ביחסים טובים. הלוואי על כולם, אין מה להגיד.
 

TatyBar

New member
ככה:

כן. עושים את זה בנפרד. או אפשר יחד גם. אבל לא תמיד זה מומלץ. כי לכל הורה יש דינמיקה שונה עם הילד.
והוא לא חייב ללכת להליך הזה בכלל.
ואת לא חייבת שהוא יילך לייעוץ אצל הפסיכולוגית שלך.
רצוי? כן. מאוד אפילו.
אבל לא מחוייב המציאות.

את יכולה לקבוע איתה פגישה ראשונית ולשאול אותה על כל התהליך ולקבל תמונת מצב ראשונית.
היא טובה מאוד והיא עזרה לי המון.
אני אשלח לך פרטים במסר.

היא תשמע ממך על הילד ועל המצב שלך בבית ועל ההיסטוריה שלכם ועל היחסים ביניכם כזוג גרוש ועל הדינמיקה ביניכם ועל הנסיבות של המקרים שקשים לך... והכל.
היא תשמע אותך.
היא לא תמיד צריכה להיפגש עם הילד.
לפעמים - הבעיה היא בכלל לא הילד.
אלא ההורה.
אם צריך - היא תשוחח עם המורה של הילד, כדי לשמוע עוד דעה על ההתנהגות שלו. (אני מניחה שהוא בבי"ס...?)
אם צריך להיפגש עם הילד בעצמו - צריך את הסכמת האבא.
היא יכולה בעצמה להיפגש עם האבא או לדבר איתו.

בגדול - הדרכת הורים נועדה לעזור לך, להבין איפה הבעיות ממוקדות, ואיך את מתמודדת איתן.
איך לא להוציא כעסים על הילד, איך לדבר נכון שהוא יקשיב לך ויפנים, איך לעזור בעתות מצוקה, מה לא לעשות, מה כן לעשות וכמה... וכו וכו.
יש לה טיפים מדהימים והיא קשובה ואמפטית ומבינה וחכמה מאוד. יש לה המון שנים של נסיון עם ילדים ועם הורים, והיא רואה הרבה דברים שאנחנו כהורים, לא שמים לב אליהם.
לי - זה היה ממש גלגל הצלה.
היא מקבלת אצלה, בצפון תל אביב. בשיכון דן.
אשלח לך פרטים.
בהצלחה!
 

mother cat

New member
גם אני מסכימה עם טאטי

ומחכה לשמוע את הפירוט שלך מחר. מעניין אותי לדעת איך באמת עושים הדרכת הורים טובה בזוג גרוש.
 
על מצבך, הדרכת הורים ובכלל

שלום לך.

חלק מהבעיות שאת מעלה קיימות גם בתוך זוג נשוי, אבל אווירת הגירושין יכולה (לצערנו) להעצים אותן מאד מאד.

תחילה לנקודות המוצא:

1. לא משנה מה תעשי וכמה דעות תיאספנה לגבי התפקוד של אביו של הילד, אין דרך שבה תוכלי לחנך אותו, במיוחד אם יש לו מטרות (גלויות או נסתרות) בהתנהגות המקפידה פחות שלו.

2. הסיבות להתנהגות של האב יכולות להיות רבות - ייתכן שגם הוא מתקשה לשים לילד גבולות, אבל גם לא מתמודד עם הנושא בעצמו / לא יודע מה לעשות. זה המקרה הקל יותר. ייתכן גם, כמו במקרים רבים של גירושין, שהוא משתמש בזה כדי לקנות את לב הילד מבלי להבין את המשמעויות של זה לילד בעתיד (וכאן כתבתי בעדינות, כי יש לי ניסיון בתחום עד כדי ה- x-file שלי שהתירה למתבגר מסיבות עם חברים ואלכוהול בבית שבו גרה כדי למשוך אותו אליה....). אבל (כפי שאמרנו ב- 1) לא משנה מה סיבות האב וככל שתשקיעי בזה אנרגיה זה ימשוך אותך למטה וירחיק אותך ממטרתך.

3. הילד ימשיך לגדול ולצמוח ולהתבגר (והם מתבגרים לאורך כל השנים, כל רגע הוא התבגרות) ויעביר אתכם את כל שלבי גיל ההתבגרות. ככזה, הוא זקוק לפחות להורה אחד שמסוגל לפעול בשני מישורים במקביל - התווית והצבת גבולות ומתן בטחון, אהבה והכלה. השילוב של השניים הוא כמו לאפשר פיצוץ מבוקר בתוך חיבוק שמורכב מגבולות התוחמים את הפיצוץ ......

4. עקב הגירושין, יהיו תמיד שני בתים שאופיים ייקבע ע"י אופי ההורה המנהיג או מנהל אותם, או מתנהל (כלומר מנהלים אותו) בהם. זה בסדר גמור שהבתים יהיו שונים ומספיק שרק בית אחד יהיה כפי שכתבתי ב- 3 למעלה, ובתנאי שיהיה בו הורה מנהיג .... הילד יספוג את החינוך גם כך ...... זו תהייה שגיאה פטאלית שבית אחד ינסה לנהל את השני כי זה יביא את הבית הנורמטיבי יותר לתסכולים מיותרים ....

5. כאשר אחד הבתים כבר מתנהל ב"חופשיות" רבה יותר מול ערכים ונורמות שהילד כבר יודע לזהות בסביבה שהן המקובלות, הילד כבר נמצא באווירה של חוסר שליטה של מבוגר. אם את מתנהלת איתו בצעקות כדי להשיג את הנורמות, הרי הוא חווה מבוגר שני שמאבד שליטה ויוצא ילד מבולבל ....

6. הבית שיהיה דומה / זהה יותר לבית שתיארתי כרצוי מעלה, יהיה זה שיספוג את רוב או כל ניסיונות הילד להתבגר. ילדים לא יבדקו כמה חזק המשען המוסרי והערכי שלהם אם הוא עלה נידף .... לכן, בלקיחת התפקיד של מנחילת הנורמות הנכונות, את בהגדרה לוקחת על עצמך את אספקת "מרחב הפיצוץ" להתבגרות ומודעת לכך שהילד ינסה אותך שוב ושוב. יכול להיות שגם יאתגר אותך עם המתירנות שבבית השני ואת צריכה להיות מוכנה לעמוד איתן ולשדר את המסר שאלו הגבולות שלך (לא לפחד - אני הגעתי למצב שאמרתי לילדי שהם יכולים לעבור לחיות בבית השני, אבל הגבולות בבית שלי לא ישתנו והם בדקו אותי בהיעלמות ואח"כ חזרו בגדול !!!)

איך עושים את זה ? (מניסיון מוצלח כאשר הצד השני פורק כל עול, מתיר כל גבול, מסית, משתמש בכל אמצעי קיים [משטרה, רווחה ועוד] כדי להטיל דופי ולייאש, ועוד כהנה וכהנה)

א. מפנימים את העקרונות מעלה ועוד כאלה שיוסיפו לך אנשי המקצוע בהתאם לאישיותך ואישות ילדך.

ב. מחליטים להיות מנהיגה. מחליטים להעדיף את הטווח הארוך ע"פ הטווח הקצר ומתכננים תוכנית ארוכת טווח שחלק אינהרנטי ממנה זה היכולת לטעות ולספוג בפיקים ובטווחים קצרים.

ג. מפסיקים אתמול לצעוק על הילד !!!!

ד. משנים את בסיס החוסן הפנימי שלך ומעמידים אותו על אמונה באהבתך לילד, יכולתך להנהיג, היכולת שלך לטווח ארוך (ראי ב למעלה).

ה. פונים רק לפסיכולוג מבוגרים ו... אם ילדך מתחת ל- 12 לערך, כדאי פסיכולוג ילדים, נוער ומבוגרים. אם מעל 12 לערך אפשר פסיכולוג נוער ומבוגרים (כמובן שגם פסיכולוגית ....). החלק של המבוגרים נדרש בשבילך, כדי שתוכלי לעבד את רגשותיך בתהליך (אם את צועקת על הילד יש עבודה), גם כלפי עצמך, גם כלפי הילד וגם לצורך פיתוח השלווה כלפי התנהלות הבית השני ובניית המנהיגות שלך ונקודת הבסיס שלך. ילדים ו/או נוער - כי אפילו אם את גאון, משך הזמן שייקח לך ללמוד את כל הנושא יזיק לילדך - כלומר כדי לקבל "הדרכה הורית" (שם די שטותי - בפועל כדי לספר לפסיכולוג מה ילדך אומר בשפה מדובר ובשפת גוף, כיצד הוא מתנהג ועוד ולקבל תובנות על עולמו הרגשי, כיצד הוא ככל הנראה חש, מה מפחיד אותו וכדומה. בד"כ, אם את אדם מספיק נבון ורגיש, אחרי ההכרות עם עולמו הרגשי של הילד הצורה הנכונה לגשת אליו כבר תזרום ממך בלי יותר מדי הדרכה).

ו. בפעילות הזו תוכלי ללמוד להעביר מסר אסרטיבי ואוהב בו זמנית, לא להילחץ מהאיתגורים של הילד אלא לחזור על המסרים של הגבולות בשקט נפשי ופיזי שיופגן כלפי חוץ ועוד.

אז קדימה - מנהיגים משפחתיים מובילים. אם אח"כ אבי הילד יצטרף - מה טוב. אם תהייה הסכמה לבחון ולתת לילד תמיכה / טיפול רגשי - מה טוב.

שני דברים לקחת בחשבון:

A. מרגע שתופיע בבית האמא המנהיגה, סביר שהילד ישאל את עצמו - הי, מה זה הדבר החדש הזה? בוא נראה ממה הוא עשוי? וינסה אותך.
ואת צריכה לעמוד בניסיון (שגם יכול להתנהל בצורה של נסיגה ופריצה וחוזר חלילה).

B. יש גילאים שבהם הילדים יסרבו לקבל טיפול רגשי. זה מפחיד אותם, הם לא בטוחים שהמטפל באמת פועל בחסיון, הם פוחדים מהמפגש עם עוצמות הרגש שיש בתוכם ועוד. במקרה כזה גם רכיבה טיפולית תעשה עבודה כגון לימוד של שליטה וגיוון תגובות רגשיות, מתן תחושת הצלחה בניהול תגובות רגשיות, פיתוח בטחון עצמי ואסרטיביות שקה ועוד. מומלצות חוות רכישה שיש בהן פסיכולוג שמדריך את הצוות אחת לשבועיים בערך כי כך יש מעין טיפול מותאם לבעיות של הילד מבלי שהוא יודע. חשוב קשר האמון ארוך הטווח בין המדריך (מדריכה ) לבין הילד. וזהירות - יש ילדים נבונים שיחשדו במונח "רכיבה טיפולית" ויהיה צריך להסביר להם שהמדריכים הם אלו שפוגשים את אנשי המקצוע ולא הילד.

יאללה, לעבודה..... הם לא מפסיקים להיות הילדים שלנו אף פעם וחשוב שיגיעו ליכולת לקיים זוגיות והורות מספקת ומהנה, אפילו אם הם ילדים של הורים גרושים !!!!!
 

maya323

New member
וואו..תודה!

תודה רבה על תגובתך המושקעת והמעשירה!!

רוצה לציין, שע"פ רוב זהו אינו ילד עם בעיות משמעת, והאווירה ביננו טובה, הוא מספר לי דברים ויש ביננו הרבה חום ואהבה.

יחד עם זאת, יש כללים בבית ואני לא מוותרת עליהם, ייתכן שאיני מוותרת מידי, וזאת בשל העובדה שאצל אביו בבית זה סדום ועמורה.
בפועל כ 80% מהזמן עם אביו האב מזמין בייביסיטרים (יש לו "מלאי" של 10 מתבגרים לצורך העניין) אשר נמצאים בנוכחותו של האב ובעצם מורידים
ממנו את הצורך להיות עם בני. כן, גם בשבת. לא נורמלי, אני יודעת. הילד יכול לראות כמה טלוויזיה שהוא רוצה, לאכול מה שרוצה (ממתקים במקום ארוחת ערב),
ללכת לישון מתי שרוצה וכו. זה כדי שאביו לא יצטרך להתמודד איתו.
בכל פעם הוא חוזר אלי עם שקית משחקים חדשה, נשפכים מאות שקלים (שאגב אני יודעת שאין אותם) הוא מקבל כל מה שהוא רוצה ממנו!

אצלי כאמור יש סדר. הוא כן מקבל, משחקים וממתקים, אבל לא בתדירות הזאת.
הוא כועס עלי שלא קונה לו משחק חדש בכל פעם שאנחנו מגיעים לקניון "אבא תמיד מסכים ואת אף פעם לא!"
אינו רוצה לצחצח שיניים בערב בטענה ש"אבא תמיד מוותר לו על הצחצוח בערב".
יש לי עוד המון דוגמאות אבל אני לא רוצה להלאות.

בטח הבנת, הילד מנסה לתמרן אותי.
אני לא מסכימה לתמרון הזה וממשיכה לעמוד על שלי. כאן אני טועה וכאן אני צריכה עזרה.

לאחרונה, הילד מגלה איבוד משמעת, מולי, מול הורי ואחיי כאשר נמצא איתם. לא עונה לי כשקוראת לו, כאשר איני מסכימה הוא בכל זאת עושה,
מתפרע לא מעט - ניסה לתלוש וילון פעם אחת ופעם אחרת סטר לי בנוכחות חבריו..
בגן - אין בעיות משמעת, נהפוך הוא.

אם אתה ממליץ על המטפל בו נעזרת עם ילדיך וזה באזור המרכז, אשמח לטלפון, גם במסר.

ושוב תודה על תשובתך!







אני חוששת שהילד יהיה מפונק וחסר גבולות ובכלל לא יעריך ומשום כך אני פחות מוותרת אצלי.
 

מרוניה

New member
לפי מה שאת מתארת (סטר לך וכדומה)

ואת צריכה לרוץ לטיפול עוד אתמול.
זה לא "אני חוששת שהילד יהיה מפונק וחסר גבולות" אלא הילד כרגע, בהווה, איבד את הצפון לחלוטין. אני מרחמת עליו בכל לבי, אבל צריך לעזור לו בדחיפות לעלות על הפסים.
ולגבי תיאורך את מצבו בבית האב, לדעתי זה כבר גובל בהזנחה ואולי צריך לחשוב עם הפסיכולוג אם יש מקום לדרוש התערבות של הרווחה. אם האב לא מסוגל להיות איתו אחד על אחד, אולי כדאי שהאב יוותר על שעות איתו ויראה אותו לעתים יותר רחוקות או למספר שעות מצומצם יותר. לפי מה שאת מתארת - זה פשוט זוועה. מסכן הילד.
בכל מקרה, כאשר את מציבה לילד גבולות כגון צחצוח שיניים בערב, רק תבהירי שאת לא עושה את זה כי כך מתחשק לך, אלא כי זה הצחצוח הכי חשוב במהלך היום, ואם לא יעשה את זה - ילכו לו השיניים. פשוט ככה. את יכולה גם לקחת אותו לרופא שיניים כדי שיגבה את דברייך. הילד צריך להבין שאת פועלת לטובתו, לא נגדו.
 

maya323

New member
מרוניה

אני מעדיפה לא לערב רווחה ולא לצמצם לילד את מספר השעות עם האב, כי הילד מחכה למפגשים האלה ואף דורש יותר.. (כשהאבא לא מתייחס, וכשיש שם כזאת מתירנות, לא פלא שהוא צריך יותר)

עם האב, אין מה לדבר. אין שיתוף פעולה.

אני חושבת שהוא מאבד את עצמו ומתנהג כך אצלי כי הוא מבין שאפשר גם אחרת (חוסר משמעת).

אכן כואב על הילד, שאגב הוא ילד מדהים לכל הדעות.
אבל יהיה בסדר!
 
צודקת !!!

בשלב הזה לא להכניס עוד ידיים שאח"כ אי אפשר לדעת כיצד מוציאים אותן !!!
הם ידברו עם הילד ועם האב ויגדילו את הסלט בלי להועיל.
אני רואה שהבנתי טוב את המצב שלך ושל הילד ושל האב.
הילד מתפרע כי חשוף למבוגר אחד חסר גבולות ומחפש אצלך את הגבולות כמו שתיארתי בהמלצות שלי.
אם אין שת"פ עם האב, אז מנהיגות וקדימה. השאלה כרגע אינה אם את מוותרת מדי או לא מוותרת מדי - זה דיון לאח"כ. כרגע צריך לבנות את הילד הזה ולעזור לו.
אשלח לך פרטים בפרטי.
אל ייאוש - הילד הוא שלך (או גם שלך) ושווה את העבודה. הטיפול יעזור לך להתמודד עם הרגשות שלך בעניין ולהבין את מקומו הרגשי של הילד. הילדים חכמים ונבונים ואני מעריך שגם הילד שלך אינו נופל מאחרים. כרגע הוא צועק "הצילו" למבוגרים בהנהגות שלו ולכן אני מניח שלא ייקח זמן רב והנהיגות שלך תשפיע בכלך שתביא לשניכם נקודת עבודה.
עזבי את אבא מרשה ואבא נותן וכדומה. גם הילד יצטרך לעכל את משמעות הגירושין בהיבט שיש שני בתים שיכולים להיות שונים אחד מהשני.
יש עבודה. בהצלחה !!!!
 
לגבי הרמת ידיים

גם הבת שלי, הילדה הטובה והרגועה בביה''ס, היתה מכה אותי מדי פעם, כשהיתה קטנה ורק התגרשנו.
מצד אחד הבנתי שמדובר בפריקת תסכולים במקום בטוח, איתי, ומאידך הבהרתי שאין מצב להכות, ובוודאי לא את אמא.

זה עבר לה בסוף, כשעברה לשלב הבא של הבנת המצב וקבלתו.
 
למעלה