זקוקה לעזרה ממשהו שמבין

אפרת בג

New member
זקוקה לעזרה ממשהו שמבין

אהלן! אני סטודנטית שנה ג' לבלשנות אנגלית בבן גוריון, ואני משתתפת בקורס אינטונציה וסדר מילים. בתחילת הסמסטר הקרוב אני אמורה להעביר פרזנטציה בנושא שאני בחרתי- סדר מילים ואינטונציה, וכיצד זה מתבטא בסיפורי ילדים (בעברית). הטענה שלי היא שמשנים את סדר המילים הפחות או יותר קבוע במשפט, ופעמים רבות יופיע המשפט בצורת נשוא-נושא-מושא, במקום נושא-נשוא-מושא. הדבריפם שעליהם אני צריכה לשים דגש הם הפרובלמטיות שבשינוי הסדר, האם הפוקוס משתנה בגלל השינוי, ומה תפקיד האינטונציה בכל הסיפור. אשמח אם משהו שמבין בנושא יוכל לחזור אלי או בפורום, או דרך האי- מייל שלי: [email protected]. בתודה מראש, אפרת.
 

קוגני

New member
סדר מילים

אפרת,את ודאי יודעת מלימודייך בבלשנות ששפות נבדלות זו מזו(בין היתר) בסדר המילים שהן מאפשרות:האפשרויות השונות SVO VSO OVS וכו'ישנן שפות גמישות יותר וישנן פחות.בעברית בת ימינו הסדר המקובל הוא SVO אך היא מאפשרת בתנאים מוגדרים גםVSO שמקורו בלשון המקראית כך שהפועל קודם לנושא (ויקום אברהם). ילדים בכל העולם שומרים על הסדר המקובל בשפתם כבר בצירופים הראשונים שהם מפיקים בסביבות גיל שנתיים או לפני. הסדר המקובל בעברית אפוא הוא אמנםSVO אך בשפה הכתובה אנחנו מוצאים הרבה פעמים שהפועל מקדים את הנושא. ואמנם נכון שספרי ילדים הוא מקום מאד בולט שבו מקובל הסדר הזה ונפוץ ושם כסוגה זה מקובל ואני לא רואה פרובלמטיות בכך,אלא אם כן את מתכוונת לפרובלמטיות במובן אחר. אז נכון שבדיבור הספונטני בגילאים צעירים ילדים מעדיפים את הסדר הקנוני אבל כחלק מהתפתחות השיח הם ערים מוקדם מאד לשוני במשלבים וסוגות ומזהים את הסדר הזה כשייך לשפה הכתובה. קחי למשל את"מעשה בחמישה בלונים" שמיועד לגילאים צעירים מאד(שנה וחצי,שנתיים) שמח רון ואמר או פגשו הילדים את מיצי לי יודעת אם עניתי לשאלתך אבל אם תרחיבי יותר אוכל גם אני. בהצלחה
 

אפרת בג

New member
לקוגני

קודם כל, תודה על התשובה. מבחינת הפרובלמטיות שהזכרתי, נכון שאין פרובלמטיות מבחינה גרמטית, או משהו בסגנון. הפרובלמטיות שהמרצה רוצה שאני אציג, מקורה בהצגת הסטייה מהמבנה המקובל (SVO). מה שלמעשה אני צריכה לעשות זה (וכאן מגיע ציטוט של המרצה): You should examine the VSO order in context and check whether you can derive a fixed focus structure to explain its occurrence הספר שאני בחרתי לקחת ממנו דוגמאות הוא "ויהי ערב" של פניה ברגשטיין. אם לא אכפת לך, ואני מקווה שזה לא יותר מדי, אני שולחת לך לינק אל מאמר של המרצה שמראה כיצד מבנה העבודה שלי צריך להיות. אני דיי מיואשת וזקוקה לעזרה כלשהי, אז באמת תודה על מה ששלחת לי עד עכשיו.כמובן שמדובר רק על מבנה, והעבודה שלי לא צריכה להיות יותר מ- 2 עמודים, אבל היא אמרה לנו שזהו המבנה הכללי. בתקווה להמשך- אפרת.
 

קוגני

New member
אפרת

אז באמת מדובר בניתוח הבעיה מנקודת ראייה מאד ספציפית ובמיוחד זו של השנים האחרונות שקשורה גם ב minimal שאיתה כבר איבדתי קשר ואני לא בקיאה בה. אני בטח לא מחדשת לך הרבה,אבל כדי לעזור לך לצאת מהתסבוכת שאפשר להקלע לה לפעמים.מדובר בס"כ בניתוח מאד פשוט כשהוא צמוד למודל שמוצג במאמר לגבי הtopic והfocus. אני מציעה לך לערוך רשימת משפטים בvso)שט ירח עגול,אט הלכה לה ילדה וכו,) לראות את ההקשר לזהות כל פעם את הfocus והtopic ופשוט לנסות לערוך את אותה שיטת ניתוח בהתאם למודל. אם תסתכלי על זה כך ,אני מניחה שתראי שזו פשוט עבודה טכנית של זיהוי ואולי מידי פעם תתקלי בהתלבטות לגבי החלטה על אחד המרכיבים. כמו הצבה בנוסחאות.צר לי שלא יכולה לעזור יותר ושיהיה בהצלחה. אולי רענן יוכל לעזור יותר
 

אפרת בג

New member
שאלה לרענן

מה שלומך? אני נמצאת בברוך קטן, כיוון שני צריכה להכין עבודה הקשורה לסדר מילים בעברית, ואני ממש צריכה עזרה. אודה לך אם תוכל לעקוב אחר מה שקוגני ואני כבר דיברנו עליו, ואם יש לך משהו להוסיף- תעשה אותי אדם מאושר. תודה, ושיהיה לך יום נפלא. אפרת
 
למעלה