זקוקה לעזרה עם חרקי ספרים ישנים...

זקוקה לעזרה עם חרקי ספרים ישנים...

שלום לכולם! אני לא יודעת אם זה הפורום המתאים אבל אולי מישהו שאוסף ספרים ישנים יוכל לעזור לי... בספרייה שלי בבית וסביבה הופיעו חרקונים קטנים חצי שקופים בגודל של ראש סיכה. הם נמצאים בעיקר על ספרים ישנים וגם על הקירות. אני לא יודעת אם זה מהדיקט שבגב הספרייה או מהספרים עצמם. מישהו מכם נתקל בכזו תופעה? איך נפטרים ממנה? יש לזה ריסוס מתאים? המון המון תודה! יעל
 

הדי אור

New member
יש לנו מומחה בנושא. רון מירב וכנראה

כרגע הוא נמצא אצל עוד לקוח מרוצה, כך שאני משוכנע שכאשר הוא יתפנה מעיסוקי היום יום הוא יתן לך תשובה מקיפה ומדוייקת. נ"ב: כאן זה הפורום להכל.
 

11moti

New member
פתרון לבעיה

שמים ספר בישול -רצוי כתוב בלועזית-(כי הזן הזה -עדיין לא קורא עברית ) ואז כל החרקים מתקבצים לאכול ,או להסתכל בתמונות. ובא לציון גואל. אגב אם רואים אותם שוב בחוץ-סימן שהם גמרו את הספר-ופשוט מחליפים ספר, ספר רגיל לוקח להם לגמור בערך בכך וכך ימים- הכל תלוי בכמות הדפים וסיגנון התבשילים.. פתרון נוסף אפשרי, להוריד משקפיים -למי שייש, או להחשיך קצת את החדר, (או פשוט להתרחק קצת) ואז גם לא רואים אותם, והכל בסדר. מקוה שעזרתי. ושלא העליתי רעיונות שיפגעו בפרנסת רון-"הקילר" -שבטח ישמח ויעזור בדרכו היותר מעשית.
 

ג רפי

New member
חרקי ספרים

יש להזמין חברה שמתמחה [עם רשיון משרד החקלאות\הבריאות] בחיטוי .ויפה שעה אחת קודם.ספרים ממש נגועים אם אפשר למצוא להם תחליף.להשמיד.כל הפטנטים של ריסוס מקומי הקפאה בפריזר טיגון ושאר תרופות לא יעזרו. עד שיגיע המדביר להשתש ב"רוקסן" או "סנו מס [לבדוק בחנות הדברת עש וכו']להפריד באורח מוחלט בין הספרים הנגועים לאחרים. בהצלחה.
 

ronmerav

New member
יש פתרון!

מדובר בחרקים שההגדרה הרחבה שלהם היא אקריות או קרדיות, והמין הספציפי כנראה - כינת הספר. האמת שהזיהוי המדויק אינו חשוב כל כך, כי אופן הטיפול דומה בכולם. החרקים הללו כשלעצמם גורמים נזק מועט ביותר, אם בכלל, לספרים, ועיקר הנזק הוא העניין האסטתי. שיטת ההדברה המומלצת היא ריסוס הקירות והארונות באזור הנגוע (מבלי להרטיב הספרים, כמובן) ובנוסף לכך פעולת ערפול, אשר תכליתה פיזור חמרי הדברה בצורת ענן ערפל, כלומר טיפות זעירות (כ-20 מיקרון גודלן) אשר מרחפות באויר ומגיעות לסדקים, פינות נסתרות, בין הספרים וכיו"ב בלי להכתים את הספרים או לגרום להם נזק. עוד אציין שעישון אינו רצוי, משום שתוצאת העשן - אבק חומצי הגורם נזק לנייר ולספרים. גם פעולת איוד בגז אינה נחוצה משום שאין מדובר כאן במזיקי נייר - "תולעי ספרים" בפי העם. אם תשלחי לי מסר אשמח להרחיב וגם להמליץ לך על מדבירים מקצועיים, בהתאם לאזור בו את גרה. ותודה לאש"י ששלחה אלי הודעה זו אני עסוק מעל הראש ולא נכנסתי לפורום בימים האחרונים. רון.
 

ronmerav

New member
כולם חכמים כולם...

אחרי שעניתי לגברת הנכבדה (מתוך תיבת המסרים שלי), התפניתי לקרוא את הפנינים שלכם. מצחיק מאוד!!! סתאאאאם!!!! רק אציין במענה לרפי שבמקרה הנדון אין חשש לנזקים, מאחר ואלו אינם חרקי ספרים, למרות השם המפחיד "כינת הספר". חרק זה ניזון על פי רוב משאריות אורגניות וניתן למצוא אותו במקומות לחים, קירות, ארונות, טפטים וגם ספרים או נייר. בכל אופן, לגבי הקפאה בפריזר הביתי כטיפול בתולעי ספרים - תמיד ידעתי ששיטה זו עובדת, אך ללא ביסוס מתוך הספרות המקצועית. והנה בנסיעתי לסין פגשתי את מהנדס האוניברסיטה העברית, אשר סיפר לי על בעיית החרקים בבית הספרים הלאומי (בעיה שהכרתי, וגם השתתפתי במכרז לביצוע ההדברה באותו עניין). בסופו של דבר לא בוצעה הדברה, והוא סיפר לי שלאחר בדיקה מעמיקה הם הגיעו למומחה בארה"ב אשר המליץ להקפיא את הספרים וגם הפנה אותם למחקר הרלוונטי, שמפרט את התנאים הנדרשים. בקיצור: 18- מעלות למשך כשלשה שבועות. לעטוף היטב את הספרים שלא יתרטבו! אני רק מזכיר למי שלא יודע, מדובר בחרקים שעושים חורים ותעלות בתוך הספרים. הטיפול מיותר ולא יעיל כשמדובר בזנבזיף (סילבר-פיש) או כינת הספר, כי חרקים אלו חיים גם מחוץ לספרים ודורשים פעולה פשוטה יותר, אך גם סביבתית. לעניין בית הספרים הלאומי - הם רכשו מקפיא כזה בגודל קונטיינר, והפעולה עדיין נמשכת, כבר למעלה משנה. צריך לזכור שמדובר בלמעלה ממיליון כרכים! והערה לסיום - בשביל המידע הזה צריך להגיע עד סין?! רון.
 

ז ק ו

New member
האם "כינת הספר"

היא מחוללת המחלה המכונה "קנאת סופרים"?
 
למעלה