זקוקה לעצה/ הצעות ייעול... ארוך

maya100

New member
זקוקה לעצה/ הצעות ייעול... ארוך

היי, שמי מאיה ואני אמא של אביגיל, בת שנה וחצי, רציתי לשאול שאלה שמטרידה אותי לאחרונה: אביגיל ילדה מאוד עצמאית ונבונה, מפותחת לגילה, חברותית וחייכנית. היא ילדה מקסימה בסך הכל ואני מאוד מאושרת איתה. א ב ל, היא גם ילדה מאוד סקרנית ושובבה ולאחרונה היא בודקת את הגבולות שלי בצורה אינטנסיבית. היא עושה דברים שיודעת שאסור (לזרוק את הפלאפון על הרצפה, לירוק את האוכל וגם לזרוק אותו לכל עבר, לפתוח את המגירות בחדר שלה ולזרוק את כל הבגדים החוצה, או את הכביסה שאמא הרגע סיימה לקפל ועדיין נמצאת בסלון וכו´) וצוחקת כאשר אני כועסת או מסבירה לה שאסור, שזה לא נעים לאמא או שקשה לאמא להתחיל לסדר הכל מחדש. הרבה פעמים אני מוצאת את עצמי אומרת לה "אבל למה?"... אני לא באמת מצפה שהיא תענה אבל זה בא מתסכול. אביגיל יודעת מצויין מה אסור ומה מותר ויותר מזה, כאשר לדוגמא היא מתקרבת לארון הדיסקים היא בעצמה עושה עם האצבע נו נו וגם אומרת "נו געת" (שילוב של נו נו ואסור לגעת) ומחייכת, ופותחת! או כשהיא לוקחת תפוחי אדמה מהסלסלה וזורקת לפח (שוב ושוב)? אז מה את אומרת על ילדה כזאת, שהיא כל כך חכמה אבל גם משגעת אותי? מה השלב הבא אחרי אסור? (מלבד הסחת דעת, כי אם אביגיל נאמר רוצה עכשיו לדבר בטלפון של הגדולים אז קשה מאוד להזיז אותה מזה ופעמים רבות סיום ה"דיבור" שלה עם סבתא אומר זריקה בכוח של הטלפון לרצפה) הבעיה שאני מתמודדת איתה היא התחושה שלי שאין לי (מעבר ללכעוס ואני לא מרימה ידיים ומשתדלת מאוד גם לא להרים את הקול) דרך ל"העניש" אותה. מה זאת אומרת? לדוגמא, כשאני הייתי קטנה ועשיתי משהו אסור אז אימי שלחה אותי לחדר להרגע/ להיות לבד/ לחשוב על מה שעשיתי. העניין הוא שאני לא מאמינה בלקשר חדר = עונש. החדר הוא המפלט של אביגיל והמקום ה"בטוח" שלה. אני רוצה שהיא תאהב אותו ותרגיש שהיא רוצה לשהות בו ולא שהוא מקום שלילי. בנוסף, בגלל גילה הצעיר להשאיר אותה בחדר לבד אומר, שהיא יכולה לטפס על הכסא הקטן וליפול או (כפי שכבר ציינתי) להוציא את כל הבגדים מכל המגירות ואז מה? במיטה אני לא מוכנה לסגור אותה (מאותה סיבה) ואין לנו לול. הייתי רוצה שהיא תדע שיש דברים ומקומות בבית שהם פשוט מחוץ לתחום עבורה. לא מכיוון שהיא לא יכולה להגיע אליהם אלא מפני שהם של אמא ואבא או שאלו דברים יקרים או שבירים. כוסות שיין שהיו בארון בסלון הועברו אחר כבוד למקום אחר, מפני שאביגיל שברה אותם בזו אחר זו (היא תמיד לקחה שתיים ונקשה אותם זו בזו כי הצליל פשוט היה יפה בעיניה אבל הן כמובן התנפצו, מה שהבהיל אותה אבל לא מנע את הפעם הבאה..) אני רוצה רק להוסיף שאביגיל היא ילדה שמקבלת המון תשומת לב. אחר הצהריים מוקדש לה ורק לה, אלא שלפעמים אין ברירה ואמא צריכה לעשות דברים נוספים כמו להכין ארוחת ערב או להכניס כביסה או פשוט להיות רגע בחדר אחר. גם כשאני איתה יחד היא עדיין בודקת אותי ומנסה דברים שאסור. מצטערת שיצא ארוך, אבל ניסיתי לתאר את מה שאני מרגישה בצורה הטובה ביותר.
 
למאיה של אביגיל../images/Emo24.gif

שלום רב, ראשית אני רוצה לומר לך כי הנך אמא עם רמת מודעות גבוהה. כפי שהנך מתארת אביגיל ילדה מאוד נבונה ועצמאית, מפותחת לגילה סקרנית ושובבה. אביגיל בודקת את הגבולות והיא קולטת היכן את עקבית ונחושה בהצבת הגבול ואיפה הגבול מטושטש. נראה שבמקומות בהם את עקבית ,החלטית ונחושה אביגיל מכבדת את האיסור. כך למשל כשהיא מגיעה לארון הדיסקים היא יודעת שאסור. הנחישות יכולה לבוא לידי ביטוי בטון הדבור או במסר לא מילולי. באינטראקציה בינך לבין אביגיל נוצר מעגל קסם שמזין את עצמו: אביגיל "מפריעה" -מתנהגת בדרך לא רצויה- את מסבירה, היא צוחקת, את מרגישה מתוסכלת. כיוון שאינך רוצה להעניש ובצדק את שוב מסבירה וחוזר חלילה. בדרך זו, אביגיל באופן מוטעה משיגה רווח כלשהו ממך. אני מבינה שאביגיל היא ילדה שמקבלת המון תשומת לב. יתכן שהיא תובעת, באופן לא מודע, תשומת לב יתרה כשהדגש הוא על היתרה. כיוון, שכאשר משהו משתבש ואת אינך יכולה להיות ב100 אחוז אתה באות שוב לידי ביטוי ההתנהגויות המפריעות. לפעמים את כאילו שואלת אותה:"למה?" אני אומר לך למה.לאביגיל, כמו לכל תינוק שנולד, כמו לכל אדם, יש צורך קיומי לחוש את תחושת השייכות. תחושה זו היא מטרת העל בהתנהגות כל אדם. הצורך, להרגיש, חלק מתוך המשפחה ומתוך המעגל הסובב את הילד. מה שגורם לה להרגיש את תחושת השייכות היא פתוח התחושה שהיא יכולה, אהובה ונחוצה. לכל תנוק שנולד תחושה זו היא כמו אאויר לנשימה. אביגיל שהיא ילדה נבונה זקוקה לשיתוף פעולה מצדך על מנת לשכלל את יכולתה. איך??? ראשית, לאפשר לה לתרום ולהועיל - לאפשר לה לערוך שולחן, לשים מפה, לשים נעליים בחדר הכל בהתאם לגילה ולעודד על כל דבר שנעשה. לבקש ממנה עזרה- מעביר מסר שסומכים עליה ושהיא יכולה. לצד זה להציב גבולות ברורים. להיות עקביים במקומות שבאמת חשובים לך, ניתן לוותר אם פחות חשוב. לעשות הצהרת כוונות ולהגיד לה: שאמא תמיד אוהבת אותה אבל לא תמיד יכולה להיות אתה ולחזור על זה. ואם היא דורשת שוב את תשומת הלב לחזור ולומר:"אמא כרגע עסוקה כשאתפנה אגש ". מקווה שמתחבר אלייך . יש לך להוסיף??? תרי
 
ערב טוב מאיה

מבינה מאד לליבך ואנסה לעוץ לך מנסיוני א. כיוון שכבר קיים מעגל התנהגות ביניכן הייתי שוברת אותו בהסבת תשומת ליבה של ביתך ברגע שהיא עושה משהו לא רצוי מבחינתך למשחקים שהיא אוהבת . לאפשר לה לבחור בין שניים ולתת לה תעסוקה כל עוד עד עסוקה בשלך. ב. לכעוס זה לא פשע, אפשר לכעוס גם בשקט ופשוט לאמר לה שאת כועסת על התנהגות מסוימת ו/או לשתף אותה ברגשותייך כאשר היא עושה משהו, ויחד עם זה לאפשר לה לעשות משהו מועיל. למשל: הבת שלי עוזרת לי לפנות את המדיח ובמהלך פעילות זו אני מלמדת אותה קטגוריות של כוסות צלחות גדול קטן תני לי את כל הכוסות (אחת אחת) או המזלגות וכדומה ג. משהו שחשבתי עליו עכשיו לפני שאת ניגשת לפעילות שלך להודיע לה : עכשיו אמא עושה כך וכך ולאפשר לה לבחור בין שני משחקים מה היא רוצהלעשות בזמן הזה בהצלחה
 

maya100

New member
תודה לשתיכן על התגובות!

אחשוב על זה קצת (על שיישומים) ואעדכן אתכן מה דעתי/ כיצד זה מתקדם.
 
למעלה