זקוק לקצת עזרה...

cameled

New member
זקוק לקצת עזרה...

מה החוקים של מעבר מסולם לסולם אחר? הרי כשמישהו מאלתר הוא לא נשאר כל הזמן על אותו סולם אז איך עוברים מסולם לסולם בלי לזייף ושזה ישמע רצוף ויפה? ועוד שאלה... שיר תמיד נכתב על סולם אחד? אני זקוק נואשות לספרים שמתמקדים בלימוד תווים ושנותנים תרגילים ודפים לתרגל עליהם אז אם מישהו מכיר אני אשמח לשמוע ובבקשה לא להמליץ לי להתחיל ללמוד עם מורה. תודה על העזרה.
 

Yoavsagi

New member
יש אפשרות...

בסוף מהלך האקורדים שעליו הוא מאלתר לנגן את האקורד בדרגה החמישית בסולם אליו אתה רוצה לעבור (למשל אם אתה רוצה לעבור לAm אז תנגן E) ומשם לעבור למהלך אקורדים על הסולם החדש... יצאתי מובן?! שיר לא תמיד נכתב על סולם אחד... הרבה פעמים משתמשים בשינוי סולמות באמצע השיר ליצור אפקט של המשכיות או מתח וע"י כך להפוך שירים לארוכים יותר :) לדוגמא-באה מאהבה של יהודית רביץ (הרמיקס) הוא שיר בעל בית אחד ופזמון אחד, אבל הם חוזרים על עצמם ארבע פעמים כל פעם בהעלאת הסולם בחצי טון, וזה נשמע מעניין ויציב ולא מונוטוני וטיפשי למרות שהליריקה לא משתנה. אפשר לראות את זה קורה גם בשיר "אהבה קטנה" של שירי מימון או מאיה בוסקילה או אחת מאלה היא מותחת את השיר באותו אופן בשלב מסויים שנגמר לה המילים...
 

Molchansky

New member
מעבר סולם

אין ממש חוקים מוגדרים, וגם אם היו לא צריך להתייחס אליהם כאל דברים שמחייבים. בכל אופן יש את השיטה של אקורד משותף לדוגמא אם אנחנו בסולם דו מג'ור ורוצים לעבור לסולם סול מג'ור אפשר לעשות את זה דרך כל האקורדים המשותפים שיש אקורדים משותפים הכוונה לאקורדים בעלי צלילים שמשתייכים ל-2 הסולמות, כלומר הצליל פה דיאז במעבר מדו מג'ור לסול מג'ור מחוץ לתמונה. אפשר גם לעשות מעבר כרומטי במלודיה עצמה אל אותו סולם חדש, במעבר הכרומטי אתה עובר גם דרך הצליל המוביל. הכי חשוב לעבוד עם האוזן ולנסות דברים, מה שנשמע טוב זה מה שצריך לעשות. אני ממליץ לך כמו שכתבת, להשיג איזה ספר תיאוריה בסיסי, וכמו שכתבתי בשרשור אחר אני לא מכיר ספר ספציפי אבל החנויות שהזכרתי שם יכולות לתת לך המלצה.
 
למעלה