זרימה בנהיגה

efibau

New member
זרימה בנהיגה


הרעיון הכללי והמרכזי של נהיגה הוא: זרימה. זו היא מילת המפתח. כלומר, השתלבות והתחברות עם משהו עובד וזורם . כל פעולה שונה, חריגה, מנוגדת, הפוכה בכיוון ,איטית יותר או מהירה יותר- מסכנת אותך ואת הסביבה. אם התנועה זורמת מהר או לאט- אתה חייב להתאים עצמך אליה. בצורה זו כולם יגיעו בשלום ליעדם.

כעת, אנסה לתרגם את הרעיון הזה לשטח כלומר ,לכביש ולאלפי המצבים שמתרחשים בו. אני נתקל בהרבה מקרים שבהם נהגים שנכנסים לנתיב האצה מאטים ורק כשמגיעים לכביש שמתחבר- מאיצים. ובכן רבותי, נתיב האצה- כשמו כן הוא. לא צריך להאט בנתיב האצה אלא ההיפך- להאיץ, וגם אם מגיעה תנועה שאתם צריכים להשתלב בה- הדרך המומלצת היא להגיע למהירות הנסיעה שלה. נכון- יש לתת לה זכות קדימה ולהזהר בעת ההשתלבות – ובדיוק בשל כך האצה היא הדרך לעשות זאת נכון. מצב נוסף – אתה נוסע בכביש חד חד סיטרי בעל 2 נתיבים ובאחד הצמתים משתלבת תנועה מימינך. הרבה נהגים אינם מאפשרים לתנועה מימין להשתלב כדי לאפשר זרימה טבעית וחלקה של התנועה. הדרך הנכונה לעשות זאת היא – וזאת רק אם הנתיב השמאלי פנוי- לעבור לנתיב השמאלי ולאפשר לתנועה מימין להשתלב בנתיב הימני. הצעה זו ,אינה מומלצת כמובן בנתיבי תנועה עמוסים. אבל גם אז, אפשר באמצעות האטה בנתיב שאתה נמצא בו כדי לאפשר השתלבות של תנועה מימין.
הדברים הנוגדים את רעיון הזרימה ופוגעים בו , הם כל אותם מפגעים שאנו הנהגים יוצרים בשלבים שונים של הנהיגה. ולא חסרות דוגמאות לכך: רכב שפורק סחורה באמצע הנתיב והרכבים שמאחוריו עוקפים אותו תוך חדירה לנתיב שמנגד. מונית שמורידה נוסעים במקום אשר מפריע לתנועה מאחור. רכב חונה לא במקום מסודר ומפריע לתנועה. לא אחת אני רואה רכב שנתקע בדרך מהירה ונשאר עומד קרוב לנתיב. הנהג , אם הציב משולש- אזי לא במרחק המינימלי הדרוש ממכוניתו כדי שהנהגים מאחור יבחינו בו ויגיבו בהתאם. לא אחת שמענו על רכבים חונים בשוליים של דרך מהירה ,כאלו שנפגעו ע"י רכבים חולפים ותוצאות תאונות אלו בדרך כלל היו קשות מאוד. כל אותם מצבים שאינם משתלבים בהרמוניה עם תנועה זורמת, יעלו את הסבירות לתאונות, נפגעים והרוגים לא עלינו.
כדי לנסות להפנים את חשיבות הפעולות למניעת המצבים שציינתי, אעשה אנלוגיה של שדה הכבישים והנהגים ל מגרש כדורגל , שחקנים וראיית משחק. במגרש הכדורגל שחקנים מ 2 קבוצות יריבות שמטרתן להעביר כדור לצד מנוגד זה לזה. כל עוד העברת הכדור מתבצעת בצורה יפה וזורמת בין שחקני הקבוצה- הכדור יתקדם לעבר השער. אבל, ברגע שהכדור לא נמסר לשחקן של אותה הקבוצה- יפגע הדבר בקבוצה זו ויעבור לקבוצה השניה. גם בכביש – כל עוד נסעת בנתיב , לא הפרעת לרכב אחר להשתלב, ולא ביצעת פעולות שעלולות לחסום את זרימת התנועה- תגיע ליעד בשלום. "ראיית" המשחק שהזכרתי לעיל, היא למשל במצב שציינתי שרכב שנתקע בכביש מהיר. אותו נהג, אם החליט לטפל ברכב, חייב להציב עצמו במקום הנהגים שיבואו כעת מאחור(ראיית המשחק), הם אינם מצפים לרכב תקוע ועצם המחשבה על כך- תגרום לו להציב אמצעי אזהרה(משולש, מאותתים) במרחק די בטוח כדי שיבחינו בו.

מטרת הרעיונות והטיפים שאני מביא בכתבות אלו, אינה ללמד את עם ישראל כיצד לנהוג. קטונתי. אני מנסה להעביר כאן רעיון שהנהיגה היא לא רק אחיזה בהגה, שליטה ברכב ונסיעה בו. זה היה מספיק אם כל אחד מאיתנו היה נוהג בכביש לבד- ללא כל תנועה מסביב. אבל היות והמציאות איננה כזו- צריך הנהג , מרגע כניסתו למכונית להבין מה היא תנועה וכיצד הוא זורם איתה.
תנו לתנועה לזרום וזרמו איתה בשלום.
 

dor119

New member
אפי ,

מגיע לך ..שאאפפפווו גדול על ההסבר .
אתה כותב מתוך הסתכלות של נהג ..ואומנם כך נוהגים הנהגים בכביש ....
אבל במבחנים זה בדיוק הפוך ...כולם חושבים שאם הם נוסעים לאט ו" בזהירות " הם מרשימים את הבוחן .
אני מנסה כאן ובכל מקום אפשרי ..להעיר ולהאיר את עינהם של התלמידים ושל המורים ...שנהיגה איטית
היא מעכבת תנועה ...וזרימת תנועה למעשה מונעת תאונה .
בכל הדברים שכתבתי כאן בשנים ( וזה הרבה שנים ) האחרונות אני כותב ומסביר שקצב נסיעה וזרימת תנועה
זה האלמנט החשוב ביותר במבחן ...אבל עדין אני כותב מידי יום את ההערה בטופסי הנכשלים ..." קצב נסיעה
וזרימת תנועה איטי " .
עוד נקודה שאתה כותב עליה וגם אני מסביר אותה כאן הרבה היא נושא : ההאצה בהשתלבות ... זה חד וחלק לטעמי
בהשתלבות ..האצת אתה מבין לא האצת אתה לא מבין . !!!!
אני מקווה שהתלמידים וגם המורים יבינו את המסר שיוצא מכאן
 

Kורן

New member
כל הכבוד!!!

תודה על הכתבה...

אולי הצלחת להעביר את המסר לכמה מהנהגים החדשים
 
למעלה