חבל ההצלה של היהדות בימינו ?

חבל ההצלה של היהדות בימינו ?

יחיאב שלום אני מוצא את האתר שלך מחכים מאד, ואת סגנונך האישי הגון ונעים. מצאתי באחת ההודעות שלך, שלדעתך ישעיהו ליבוביץ´ הוא חבל ההצלה של היהדות בימינו, ואבקשך להסביר מה כוונתך. אני יכול להבין איך הגותו של י"ל מסייעת לך באופן אישי (אני חושב שאני יכול, בכל אופן), אך האם ניתן לגזור מכך על כלל האומה ? למען הגילוי הנאות אציין, שאיני שומר שבת, כשרות ונידה.
 

יחיאב

New member
תודה רבה על

המילים החמות. אשר לטענתי כי הגותו של ליבוביץ היא חבל ההצלה של היהדות בימינו, אני אסביר (אציין רק שהספר של נעמי כשר "אמונתו של ישעיהו ליבוביץ", מבהיר זאת באופן ברור ביותר): כל מטרתו של ליבוביץ באותה הגות נפלאה שהוא טווה היא ביצורה של היהדות כנגד התקפות הבאות עליה בימינו ושעלולות לבוא בעתיד. הוא עושה זאת ע"י שהוא מעמיד את כל שאלת היותו של אדם שומר מצוות או לא שומר מצוות על רצונו גרידא, כאשר רצון זה והכרעה רצונית זו הם אירציונלים, ולא ניתן להסביר אותם באופן כזה שההסבר יביא מאן דהוא לידי קבלתו על עצמו עול זה. מרגע זה שהבנו שהדת (עבודת ה´) היא ערך ושאין הכרעתי הרצונית לקבלה עלי מותנה בכל דבר אחר למעט רצוני לעבוד את ה´ - שום דבר "מן החוץ", כלומר, שום אינפורמציה המגיעה לתודעתי מן העולם, לא יכולה להשפיע עליה לכאן או לכאן. דבר זה מאפשר לי להיות דתי (לעבוד את ה´ עפ"י הלכה) ולומר שאין ערך דתי לעובדת בריאת העולם לפני התשס"א שנים וכן כל היוצ"ב, כיוון שאין כל חיוב שמהן אני אתחיל לשמור מצוות (שהרי זה העיקר , ולא אמונות ודעות כאלו ואחרות). ליבוביץ מבצר את מעמדה של היהדות ע"י הפרדה ברורה וחד משמעית בינה לבין מדע, מוסר, וכיוצ"ב, כיוון שכל אלו הם בגדר אינטרסים אנושיים (מכוונים כלפי האדם) ואילו הדת היהודית, עבודתי את ה´ מכוונת אך ורק כלפי שמים. איני עובד את ה´ מתוך איזושהי תקווה שהדבר "ישתלם" לי מתי שהוא, שהרי אז זוהי עבודה שאני עובד ומשרת את עצמי, את צרכי ואת מאוויי, וזהו מה שנקרא "שלא לשמה"- שלא לשם העבודה עצמה. אלא אני עובד את ה´ משום שאני רוצה לקיים את חובתי כיהודי בעבודתו עפ"י הדרך בה היהדות מורה לי לעובדו (הלכה). אין לאף אדם מה לטעון כנגד הבעת רצוני זו כשם שאין באפשרותי לטעון כנגד אדם אחר שרואה לנכון לבחור ב"ערך" אחר. אני לא יכול לשאול אדם שערכו העליון הוא, נניח, הומניזם מדוע אתה חושב שמן הראוי ערך זה, כיוון שתשובתו תיגזר מהשקפתו על מה שנחשב "טוב" בעיניו, תשובתו לא תהיה בגדר נימוק רציונלי, כיוון ששאלת ה"טוב" נקבעת עפ"י רצונו. לאחד "טוב" פירושו רדיפת צדק, לשני פירושו שלטון הגזע הארי בעולם. לא ניתן להסביר מדוע הראשון יותר טוב מהשני. כל שניתן לעשות במה נוגע לערכים הוא להילחם עליהם, וזה מה שאנשים עושים. כמובן שליבוביץ לא מסתפק בזה, אלא מעלה את עבודת ה´ על שאר הערכים שאדם בוחר בהם כיוון שערך זה הוא באמת בגדר ´ערך´ כיוון שהוא לא מכוון כלפי אדם אלא כלפי שמים, ומה שיוצא מזה הוא ששאר הערכים משרתים את האדם, באים כדי לשרת את צרכיו, ואילו עבודת ה´ היא לא למען האדם אלא למען אלוהים בלבד. אם תקרא למשל את המכתב שבקישור מטה, תבין את עומק ההפרדה שהוא עשה בין דת ומדע, מה ש"מציל" את הדת כמובן (כי אי אפשר להתווכח עם המסקנות המדעיות שלא כאותן הכרעות ערכיות עליהן דיברתי קודם). זהו בקצרה על קצה הלשון מדוע ליבוביץ הוא חבל ההצלה של היהדות בימינו (למרות שרק עוד 500 שנה הוא יילמד בבתי הספר, להערכתי הצנועה...)
 
כלומר, חבל הצלה מפני ביקורת?

אני מכיר היטב את הטיעון שאתה מציג, ומסכים איתך שהוא מגן על אורח החיים האורתודוכסי מפני ביקורת (אם הבנתי אותך היטב). ברם, אינני חושב שביקורת כזו - רצינית יותר או פחות - מהווה איום משמעותי במיוחד על אורח החיים האורתודוכסי. מאז ומתמיד הייתה ליהודים יכולת מופלאה להתעלם מביקורת, והסיפור הנחמד שהבאת על שני הליטאים והרמב"ם ממחישה את זה. לטעמי, יש איומים משמעותיים יותר על היהדות בימינו, החל במלחמה גרעינית וכלה בהיטמעות יהודי ארה"ב ברוב הנוצרי. שם באמת נדרש חבל הצלה.
 
הדעה שהבעת היא-היא האיום!

העם היהודי חשוב באשר הוא אמצעי ליהדות, ואין לו חשיבות בפני עצמו. עד לעת האחרונה גיבוריו היו מי שנהרגו על קידוש ה´ והרגו את ילדיהם כדי שלא יצאו לשמד! כיום, כשיהדות היא לאומנות (ואפיקורסים האמונים על קידוש העם היהודי לא נתקלים בביקורת), כשגיבוריה הם אריאל שרון, מי שנהרג על קידוש אימפריית העם היהודי - זוהי הסכנה! רוב העם היהודי פורק עול וברור שדבר זה לא הולך להשתנות בעתיד הנראה לעין. לכן אין היהודי הכשר דואג שמה מחללי שבת אלה יתבוללו.
 

יחיאב

New member
לא מפני ביקורת

כיוון שמי לנו גדול מליבוביץ שנשא את דגל החשיבה הביקורתית, אלא להבהיר שלא יכולה בכלל להיות כאן ביקורת (מחוץ ליהדות על היהדות), כיוון שאנו עוסקים בהכרעה ערכית וזו כאמור הינה אירציונלית במהותה. אם לא נקבל דבר זה, ואם נמשיך לחשוב שהאמונה היא המבססת את המצוות, אנשים שיכנסו לאתר "דעת אמת", למשל, שמפריכה שם עובדתית הרבה מאותן אמונות - הם עלולים לחשוב שאין טעם להמשיך ולשמור מצוות ש"הכל שקר". וזוהי אותה הצלה גדולה. אני לכשעצמי, בזכות הגותו של ליבוביץ, מסוגל לגלוש לי בחופשיות באתר כמו "דעת-אמת" ואמונתי (כלומר הכרעתי לקבל עלי עול תורה ומצוות) לא תתערער בכהוא זה. יותר מכך, אני ארשה לעצמי לגחך על התשובות העלובות (הראויות רק לגיחוך) ע"י קבוצת רבנים שניסתה לענות לטיעוניהם. עליבותן של תשובות אלו רק מחזקות את טענתי, ולוואי ולא היו כתובות כלל. הן משפילות (לא פחות!) את היהדות, ממש על סף חילול ה´. דבר נוסף: הרמב"ם חיבר (או לפחות ניסה) בין הפילוסופיה והיהדות, ועשה זאת באמצעות הפילוסופיה האריסטוטלית. היום אנו לא מסוגלים לקבל קשקושים כגון "הגלגל התשיעי" "השכל הפועל" "הסיבה התכליתית" וכיוצ"ב ואין בפילוסופיה זו עוד שימוש. העצוב בכל הניסיון של הרמב"ם הוא שעד ש´מורה הנבוכים´ קיבל את הלגיטיציה שלו מהמיין-סטרים ביהדות- הוא נהיה כבר לא רלוונטי בהרבה מחלקיו. אז עד שסוף סוף קם לנו איש אשכולות אחר והביא לנו הגות המבוססת על הפילוסופיה הקאנטיאנית, אשר לכולי עלמא הפילוסופיה שלפני קאנט והפילוסופיה שאחרי קאנט אינה אותו דבר, מה אתה רוצה שאני אתן לעמי לחכות עוד 500 שנה עד שהוא יכנס למיין-סטרים??? לחזור על אותה טעות המבוססת על שמרנות ופחדנות (הנובעת מאמונה לא חלשה) גרידא? וגם לגבי תפישת המדע: במאמר הנמצא בתחתית העמוד ליבוביץ מבהיר מדוע אין בין ה´מדע´ שבימי הביניים (זמנו של הרמב"ם) לבין ה´מדע´ שבעת החדשה ולא כלום למעט שיתוף השם. (מה שפוטר אותנו מהתכתשויות ימי-ביניימיות בין המדע והדת) אני מודה שקפצתי על הגותו כמוצא שלל רב, וכי תוכל להאשימני בכך? בזמננו אנו?
 
אין כאן האשמה... רק תהייה.

רק שאני מתרשם, שדרכו של ליבוביץ´ מהווה חבל הצלה רק לך ולאנשים ברמה שלך, ותהיתי אם אתה מודע לזה. רובו הגדול של עם ישראל מעדיף ללכת אחר המיסטיקונים, וכך היה מאז חורבן בית שני. כמוך, אני לא אוהב את זה, אבל אי אפשר להתעלם מזה. שמא נדמה לאותם רבנים, שתשובותיהם עוררו בך גיחוך (מוצדק, מן הסתם). בוקר טוב.
 
למעלה