חברה של המתופף - מ"בלוג עם אלוהים"

פמגוסְטַה - פרק נוסף

לפעמים כשאלוהים רוצה להיות לבד הוא נעלם לכמה ימים. בהתחלה זה קצת פגע בי וראיתי בזה סוג של ריחוק. זה היה די מוזר כי כשהייתי איתו הוא נתן הרגשה של חבר אמיתי. הרגשתי שאם יש אלוהים, ואני יודע שיש אלוהים, אז ככה תמיד רציתי שיהיה. חבר קרוב שאפשר לדבר איתו על הכל ולא מן אב עליון וחמור סבר. אבל כשהוא היה מתנתק ונעלם ולא מחזיר טלפונים ולא מתייחס להודעות SMS ולא למיילים שלי - את האמת - זה קצת פגע. אני מאמין שצריך לדבר על מה שמעיק. למדתי את זה מהזקנה שלי בפאריס. היא סיפרה לי שהיא למדה את זה מבעלה, המהנדס שנפל מהפיגום ומת אחרי 17 שניות בדיוק. "כשהיינו רבים," היא סיפרה לי, "הוא היה מסוגל להחזיק אותי ערה עד הבוקר כדי שנדבר על הדברים ונפתור אותם. הוא אמר כשהולכים לישון על צרות הן הופכות עד הבוקר לאסון". בקיצור, אז דיברתי על זה עם אלוהים. הוא לא התפלא על התחושה הזו. הוא אפילו אמר שהוא זוכר סצינה דומה עם מוחמד פעם. "רק שבמקרה של מוחמד," אמרתי לו "הוא היה רגיל, כנראה, להשאר לבד במרחבי המדבר ובמקרה שלי נראה לי שהפכתי די אובססיבי בקשר שלי איתך" (מדהים כמה מהר התרגלתי לדבר עם הבורא בגוף ראשון). הוא החליט לספר לי על ההתנתקויות. זה היה כשישבנו על הדשא בבית-החולים. אשתו של אלוהים היתה עדיין בהנשמה ולמזלה לא היה מי שיתפלל לבריאותה. גד אמר לי שבוא ניסע לאיזה מקום ושהוא רוצה להראות לי את אחד המקומות הכואבים לו ביותר. "היא בטח לא תתעורר בשניות הקרובות." הוא אמר. בשלב הזה של ההיכרות כבר לא התפלאתי שתוך שניה הוֶסְפה הגיעה למחוז חפצנו. העמדתי אותה במרכזה של עיר גדולה ומתקלפת. זו היתה יכולה להיות כל עיר שבעולם. היו בה הרחובות הרחבים של פאריס. הבתים היו גבוהים כמו בלונדון. המדרכות של איסטנבול והחופים של אתונה. היו לה את המשקופים של תל-אביב ואת השמש של ברצלונה. רק דבר אחד לא היה בה. רק דבר אחד חסר. והוא כל כך חסר שלקח זמן מה עד שהבחנתי בו. בפמגוּסְטה אין אנשים. זה היכה בי כמו רעם. בהתחלה חשבתי שאולי הגענו לאיזו עיר קוטבית שבה הלילה מואר וכולם עכשיו ישנים. אבל זה נראה מוזר הרבה יותר. לא היו בעיר מכוניות. השלטים היו דהויים לחלוטין. על המרפסות לא היה עציץ או פרח. חלונות הראווה היו מנותצים. הכל היה קפוא וזה היה מוזר כי לא היה שם קר. פמגוסטה היוונית נטושה מאז 1974. הצבא הטורקי פלש אליה בכדי להגן, לשיטתו, על התושבים הטורקים מפני הרוב היווני בקפריסין. מאז היא מדממת כגוויה שאזלו החיים ממנה והדם זורם ממנה אל המדרכה. "אתה מבין," אמר לי אלוהים "זו העיר הכי יתומה בעולם. כאן אני מתבודד כי כאן אני ממש לבד. כאן בחלק היווני של העיר אני יכול תמיד להזכר בטמטום ובחושך שיש באנשים שנבראו בצלמי ובדמותי. אני חש כאן את כל הכאב של עיר שנשארה לבדה. לעיר שאין בה אנשים אין חיים, אבל פמגוסטה היוונית רוצה שיחזרו אליה. עכשיו היא מסתפקת במועט. מדי פעם עובר כאן ג'יפ של הצבא הטורקי ומשבית את הדממה. והעיר שכל כך רוצה שמישהו יגור בה ויחיה ויביא ילדים לבית-הספר ולגן ויאהב ויעזוב, ויתגעגע ויסע ויחזור ויזיין ויבגוד ויתחנן ויחזור ויהיה נאמן - העיר הזו בוכה כל לילה ומחכה לפטרול הטורקי שזה, פחות או יותר, כל מה שיש לה. רק אני שומע את הבכי של עיר שלמה. רק אני יודע כמה זה קשה להיות עיר בודדה. כל בניין כואב בה, כל רחוב שאין בו מכוניות, כל כתה שילדים לא לומדים ורבים וצוחקים ובוכים בה. כל חוף שאין בו מציל ואין בו טובע ואין בו מוכר ארטיק שצועק "ארטיק שוקו", כל ספסל בלי זקן שקורא עיתון או זקנה שמסתכלת על נכד וחושבת על כמה מהר עבר הזמן מאז שהיא היתה ככה. שוב ראיתי את הדמעות הקטנות של אלוהים מתקבצות על לחיו ושוב הוא קצת התבייש באנושיות שלו והוא ניגב אותן עם גב ידו והשאיר סימן על פניו. שוב ראיתי ואהבתי את האלוהים שלי ושוב למדתי משהו על עצמי ועל חיי. ועל זה שאפשר מדי פעם להתחבר לצד הנשי שלנו וזה לא עושה אותנו פחות חזקים. אולי יותר. "אתה מבין," אמר לי אלוהים "אין לי כאב גדול מזה. מלראות את הכשלונות שלכם ולדעת שהם שלי. אין דבר שפולח חריצים בגופי ובנשמתי יותר מהפמגוסטות שהיו פעם עשירות וחזקות יותר מכל הערים שבעולם ואחר-כך הפכו לבורות ספיגה של הצואה האנושית. אני יושב כאן בכל פעם ומשפר את עצמי ואתכם. אני לומד כאן על טעויותי ומנסה שלא לחזור עליהן. אני צריך את הזמן הזה. כל אחד צריך את הפמגוסטה שלו - שתלמד אותו שהוא לא מושלם ושאם לא יעבוד על החיים שלו ויקום שעה קודם בכדי לעשות את זה - הוא ישאר לבד". הנחתי את ידי על הכתף של האלוהים החלש הזה ולא אמרתי דבר. הוא ידע מה אני מרגיש. אני קצת פחות. "אני יודע מה אתה חושב," הוא אמר לי (אם היינו בסרט אמריקאי אז הוא בטח היה ממשיך "למה אני לא עושה דבר בעניין?" - כי זו צורה להבהיר לצופה המטומטם בדיוק למה הוא מתכוון, אבל זה לא סרט אמריקאי ואנחנו לא מטומטמים וכל ההתפלספות הזו ממש לא לעניין...) "אני לא עושה דבר כי אני זה אתם ואתם הם אני. אתם אלה שצריכים לפתור את הבעיות בעצמכם." הוא שתק כאילו הוא מנסה לחשוב על ניסוח ההמשך. "אתה מבין, לייב שמעון," הוא אמר לי והסתכל בי באהבה "הדתות האלה שעליהם גדלת אתה וחבריך עושות לכם שירות דוב. הן מעבירות את האחריות מכם האנשים אל איזה אלוהים מסתורי ונציגיו שעל פני האדמה. הן מסירות מכם את האחריות לגורלכם. מעשיכם נשארים כאילו בידיכם, אבל הגורל - זה בידיים עליונות. זה בידי מי שתעבדו למענו בקיום מצוות מטומטות שאין קשר בינן לבין מה שרציתי להגיד באמת." "אז אפשר לצטט אותך - אלוהים אומר שאין טעם בקיום מצוות?" "לא ולא. זה לא מה שאני אומר. הייתי מציע לך להסתכל על זה ממש אחרת. המצוות חייבות יהיו לבוא ממך ולהיוולד אצלך. אל תסתפק במצוות מיד שניה. החלט אתה מה האמונות שלך, מה הדרך בה אתה הולך, מה תרצה לעשות, איך תהיה אדם טוב יותר, מה אתה מוכן לעשות בכדי שכל העולם יהיה מקום טוב יותר - אלה יהיו המצוות שלך. אל תיתן לאחרים להגיד לך איך אלוהים היה רוצה לקבל הוכחות לאמונתך. הוכח לי בעצמך מה אתה מוכן לעשות למעני. למענך. אני זה אתה. אני בתוכך. פמגוסטה לא תינצל אם אני אשחרר אותה מבדידותה. רק אתה ודומיך תוכלו לעשות כן. כי אלוהיכם לא יושב למעלה. הוא יושב בתוך ליבכם. זה האל היחידי שאני מכיר. זה האל היחידי שיש. סמוך עלי. אני אלוהיך. אני אחד." "ופמגוסטה יכולה להנצל?" "כל הפמגוסטות יינצלו בסוף כי באדם יש משהו טוב ביסודו. בסוף אתם מתעצמים ומגייסים את הטוב והנכון שבכם ופותרים את הבדידות, גם של עצמכם וגם של הפמגוסטות." ישבנו שעה ארוכה והסתכלנו על החוף הנטוש ב-No Mans Land. כל אחד מאיתנו היה שקוע במחשבות משלו ונעץ מבט בגלים אחרים. אחרי שעה ארוכה, בתיאום מופלא של חלקי-שניה הפנינו את פנינו זה לזה ואמרנו "אני". זאת אומרת, אני אמרתי אני - האל רק הינהן בהסכמה. הוא שוב קורא את מחשבותי. אלוהים הסתכל עלי ואמר לי "כן, זה אתה." הוא הסתכל עמוק בעיני והמשיך בלא שמץ של חגיגיות "אתה במועצת המנהלים שלי. אתה ממנה אותי ואתה מפטר אותי. אתה וכל האנושות שסביבך. זה לא אתם שעובדים אותי - זה אני שעובד כל זמן שתרצו בי ולא דורש מכם דבר. אני שנמצא בכם ורוצה שתקחו אחריות עלי ועל עצמכם. שתהיו אמיתיים. ואמיתיים זה טוב, תאמין לי, גם אם זה קצת כואב לפעמים".
 
חברה של המתופף - מ"בלוג עם אלוהים"

תמיד כשגד היה חוזר מהופעה ומסתכל על הפולניה שלו הוא ראה בעיניה אהבה והיא זיהתה אצלו את התשוקה. אבל לא לה התשוקה היתה נתונה. זו היתה החברה של המתופף. יש להם תמיד חברה והיא תמיד כוסית-על עם קעקוע שמתנהג כמו פתק החלפה, משהו שאומר שאני יכולה בקלות להיות גם שלך, לא רק של המתופף, הייתי כבר של אחרים ואולי אתה הבא בתור. החברה של המתופף היא לרוב עשוייה ומעוצבת כיצירתו של אמן וגד, כמי שעתיד להיות חתום על התפקיד של מי שיצר את המלאכה המופתית הזו, היה נוצר אותה בזכרונו ונסגר בחדר האמבטיה למשך זמן מה לאחר מכן. כמעט תמיד זה היה סדר הדברים אחרי ההופעות: המתופף עם חברה שלו בחדר שלהם שבדירתם, עם השכנים ששומעים אותה נאנחת ועושים מקלחות קרות כדי להרגע, וגד עם עצמו, כשהפולניה דופקת על הדלת ואומרת שתצא כי גם אני צריכה להתקלח ואין מספיק מים חמים כי היה יום מעונן. ואולי זה גורלו התמידי של מי שהפוסט-אדרנלין של הרוקנ'רול לא עולה לו לראש. כיוון שמחמת נאמנות אמיתית לאשת-חייו הוא מסרב לכל גילוי של עניין מצידן של גרופיות נלהבות ולפעמים שוות בזכות עצמן, שרוצות דווקא את הגיטריסט שהוא, גד תמיד מצא עצמו הוזה על סקס עם החברה של המתופף כשברקע מבקשים ממנו שיגמור כבר וזו לא היא. המכונית עושה את דרכה בשביל העולה אל ההר הגבוה באיטיות דביקה וחסרת מעוף. יושבים בה שניים שאין ביניהם כמעט משותף למעט העובדה שאין ביניהם כמעט משותף. אחד אלוהים שמנהל את העולם וזה כשהוא לא עסוק בבירבורים אינסופיים על טבעו של האדם ועל היותו כזה או אחר ואחד לייב שמעון, טרחן לא קטן לכשעצמו ולוזר עם זכויות יוצרים על המפסידנות שלו, שדווקא כשמצא את מותו התחיל לראות את החיים. המכונית מטפסת בדרכה לחורבה קטנה שעל ראש ההר המיוער בחלקו, הר שכבר שנים שאיש אינו חי עליו אלא רק מתים. כמו בתמונה המפורסמת של השוויצרי ההוא על אי המתים. כמו בפר לשז. כמו בסוף של רחוב חזון-איש. אבל יש בהר הזה רק מת אחד. ולפעמים נראה שהוא יותר חי מאלה שפוקדים את קברו. הוא היה שייח ידוע ומנהיג נערץ שרוחו הגדולה מרחפת על העמקים שמסביב שנים הרבה אחרי שהכריזו על מותו. מיום שנגוז, הלך הזכרון שלו וקיבל דמות של ענק המתנשא מעל להר ומלטף אותו בכפות ידיים חזקות. בין מה שהיה באמת ובין מה שהוא היום אין כבר מזמן קשר של ממש. אנשים זוכרים לו את הטוב והנערץ ופחות מכל את הנבזי והמשולח. הדורות שליוו אותו בדרכי שלטונו והאימה שהטיל עליהם ועל משפחותיהם כבר פסו מזמן. ונשארה רק דמות גדולה, מעין אבא טוב לכולם, שאיש אינו יודע עליו דבר אחד רע. משהו כמו אלוהים אצל הדתיים, רק יותר קטן. גד נוסע מדי פעם לקברו של השייח הזה והוא מטפל בו. גם הוא כבר לא זוכר למה דווקא לכאן. זה קצת תחביב מהסוג של האהבות הביזאריות, שאף אחד חוץ מגד לא מסוגל להבין, וקצת שליחות. הוא מגיע לכאן, מעשב מסביב, מנקה את הזבל שהמאמינים והסוגדים השאירו אחריהם, מתקן בלוק שנעקר או מרצפת שבולטת והעיקר - בודק שהשייח בסדר. הוא החליט לקחת אותי איתו הפעם כי הוא מחבר אותי לאט לאט לעולם שלו ולמה שהוא עושה. במיוחד למה שהוא עושה שלא במסגרת התפקיד, כי פעם אחרונה שהוא לקח אותי לעבודה זה היה בבגדד וכמות השאלות שהופנתה אליו מכוחותי לאחר מכן, עושה רושם שדי הטרידה אותו. ומכיוון שהווספה היתה שוב במוסך, ואני מתחיל לחשוב שסטרדיווריוס הזה הוא לא יצרן מעולה כל כך כמו שחשבתי, הוא שאל את המכונית של הבן של פטרוב ואסף אותי מהכוך, לא לפני שלקחנו שני כיכרות לחם חמים מהמאפיה שלמטה וקצת מיץ שקדים שיעשה לנו טוב. כמובן שעכשיו יכולתי לקבל הדגמה עד כמה כל כלי רכב, מקורקינט וצפונה, מאיץ למהירויות נעלות כשגד הוא שנוהג בו. המכונית הגיעה בתוך דקות לעמק שליד ההר, באיזה שהוא מחוז במדינה ערבית שמטעמים של בטחון שדה איני רשאי לגלות את שמה. אמנם הוא יכול היה להגיע דרך האויר ישר לראש ההר, אבל אני כבר יודע שהוא אוהב את הדרך למקומות לא פחות מאשר להגיע אליהם. ואולי אפילו יותר. בקיצור, כשהגענו לקבר הנישא התחלנו מיד בטיפול באתר וגרפנו את האדמה שמסביב. גד עצר כל כמה דקות, הסתכל על הנוף היפה שמסביב ונאנח. זה תרגיל ידוע אצלו: הוא נאנח ומצפה שאני אשאל אותו מה. אז בסוף שאלתי אותו מה והוא ענה לי שאנשים לא מביטים מסביב. זה דבר מדהים שהם מסוגלים לעשות עבודה בנופים פסטורליים שאנשים אחרים משלמים ימבה כסף כדי לראות אבל אינם מתענגים לרגע על היופי אלא רק עוסקים בעוד קצת פרנסה. זה הכי כואב לו, הוא אומר, שאנשים כבר לא מחוברים לאדמה ולעצים ולרוח ולחי והם מתעסקים יותר ויותר בעצמם ובמכשירים שלהם ובחדשות ובכסף. זה נכון. הוא תמיד מראה לי דברים שאחרים לא הראו לי מעולם. הוא מסוגל להסתכל על ג'וק ולהנות מהמראה שלו כאילו הוא ראה איזה תמונה חדשה של היבדל"א שליט"א בחדר של הגבאי. הוא מסוגל להתפעל מעלה של עץ ולהתענג על העורקים שלו כאילו היה מדובר באיזה קנווס ועליו ציור נדיר של איזה צייר הולנדי משובח. הוא מסוגל לקחת אותי מאות קילומטרים ולהראות לי שביל ולהתמוגג עד אינסוף, ממש כאילו אנחנו באיזה כוכב רחוק, שתי גלקסיות מכאן. ואני לא תמיד מבין איפה לעזאזל היופי. אבל הוא? הוא אוהב את כל מה שברא. חיות, למשל. לפעמים אני אפילו חושב שחיות אהובות עליו יותר מבני-אדם. כמעט תמיד, הוא סיפר לי, היה לו כלב. לי אף פעם לא היה כלב. אני חושב שזה סוג של נכות. בבני-ברק אף אחד לא החזיק כלב. זה טמא. זה לא יהודי. זה מוריד. אולי עכשיו זה הזמן. אולי היום, אני אומר לעצמי למול נוף הקדומים, קבר השייח ואלוהים שנותן לי כוח מימין. גד שומע את המחשבות שלי ולפתע הוא חופן כלבלב קטן בידיו, כלבלב שהגיע משום מקום. הוא מושיט אותו אלי ואני, באופן אינסטינקטיבי וכשריד לחינוך שקיבלתי, נרתע לרגע. אבל מיד לאחר-מכן אני נמלך ומושיט ידי וחופן את הקטן והמתוק הזה בידי ומסתכל על העיניים הטובות שלו והאף הלח והשחור ומביט טוב טוב כדי שאוכל לראות את מה שגד רואה בפנים של ברואיו כולם. ולאט לאט אני מצליח להתחבר. אני לייב שמעון מבני-ברק, שביזבז שלושים שנה וחצי על חיים עם הבטחה שלא מומשה ובלי להחזיק כלב בידי אפילו פעם אחת, הולך ומשתנה. הנה אני נפטר מעוד מנהג מגונה שרכשתי בחיי האחרים ואני מתחיל לאהוב כלב. אביא אותו לחאריס. אתן לה במתנה. וגם קצת לעצמי. חזרנו בערב ליפו ו.. המשך בבלוג
 

גריני

New member
../images/Emo24.gif ../images/Emo45.gif

הפנינים שהמקלדת שלך מפיקה, לייב שמעון!!! המון אושר יש בגידול
, אכן! יש אחד כזה בביתי, שתמיד מקבל את פני הבאים בשמחה ובחיבוק - ממש! פשוט עומד על שתי רגליו האחוריות ומחבק עם שתי הקדמיות... אין לך מושג כמה אושר מסב לנו היצור המתוק הזה! אני רוצה גם לספר לך שאני מעריצה את המפנה שעשית בחייך. צריך המון אומץ לעשות מהפך שכזה. ... וחוץ מזה, אם וכאשר יתאים לך - אשמח לקרוא את הסבריך לדמויות השונות שבסיפורים.
 
למעלה