שיידי ראנקס 10
New member
חגיגות ה30 לגרינסליבס
השנה חוגג הלייבל גרינסליבס 30 שנות מצוינות, ואכן מדובר באירוע ששווה לחגוג. הלייבל המצוין הזה, ידע לייצר כבר מתחילתו להיטים מצוינים, ובניגוד ללייבלים שונים (שמקורם יותר בג'מייקה, בניגוד לגרינסליבס שהוא לייבל אנגלי), לא נהג לשמור על סאונד קבוע שמאפיין אותו, ופשוט כל הזמן חידש. אני חושב שזו הגדוּלה של גרינסליבס, שאף פעם לא נכנעו לקיבעון, והיו ללייבל שמפיץ סינגלים חדשניים שידעו גם לרגש, גם להרקיד - ובסופו של יום להתהוות ללייבל עם מפעל חיים עשיר ביותר, אולי מהעשירים בעולם הרגאיי (ושוב, כל זאת כאשר הוא לא ג'מייקני). כתבתי מאמר-מחקר קטן, בהתבסס על הפרטים הידועים לי על הלייבל, ובהשלמת והשראת הביוגרפיה שלו, המצויה באתר הרשמי שלהם. וזה הולך ככה: תחילתו של הלייבל - אמצע עד סוף שנות ה70: גרינסליבס הוקמו בכלל כחנות תקליטים בנובמבר 75'. החנות הייתה ממוקמת בשכונה צדדית במזרח לונדון, ובשנת 77' הועתקה החנות לאיזור מרכזי יותר בעיר. יחד עם המעבר, הוחלט על פעילות של לייבל, שיהווה "עסקים מהצד" לפעילותה של החנות. שני הסינגלים הראשונים ששוחררו על ידי הלייבל - Where Is Jah של ההרכב Reggae Regular ו- Born In Purpose של Dr. Alimantado (המופיע בצד בתמונה), שבו את לב הקהל והיוו פריצה מרשימה מאוד לגרינסליבס. ד"ר אלימנטדו הפיץ תחת הלייבל עד מהרה גם אלבום שהיווה הראשון שיצא על הלייבל, Best Dressed Chicken In Town, ואלבום זה כה מצליח עד היום, שמעולם לא הופסקה הפצתו! הלייבל המשיך להפיץ סינגלים ואלבומים וצבר הצלחה, תוך עבודה עם אומנים שכבר היו בטופ של עולם הרגאיי (דוגמת אוגוסטוס פבלו וברינגטון ליווי), וכך יצא שהתוכנית להוות עסק צדדי לחנות התקליטים השיגה תוצאה הפוכה מהמטרה, כך שהלייבל היה לפעילות המרכזית של גרינסליבס. השפעות חדשות בתחילת שנות ה80: תחילת האייטיז, רחבות הריקודים נחשפות לסטייל חדש של מקצבים, הידועים היום בתור הארלי דאנסהול. קשרי עבודה אדוקים נרקמו בין הלייבל ובין Henry 'Junjo' Lawes, אחד מחלוצי הסיגנון, וכן נוצר שת"פ עם Linval Thompson בעל קול ואצבעות הזהב, ששימש הן כמפיק והן כזמר במסגרת פעילותו בלייבל (כפי שהוא עושה בדרך כלל....). תקופה זו כללה הפקות דאב שנתרמו על ידי אחד מגדולי אומני הדאב באנגליה, המדען (Scientist) ואלבומים של ענקים כמו Wailing Souls, Freddie McGregor, Linval Thompson, Don Carlos. אחד משיתופי הפעולה המעניינים ביותר של אותה תקופה על הלייבל, היה אלבום של Black Uhuru, שהופק על ידי לא אחר מאשר Jammy, שאז היה רק נסיך, אך העבודה של הלייבל עימו ממשיכה גם כאשר הוא מומלך... אמצע שנות ה80 - הלייבל תופס תאוצה: הלייבל משך תשומת לב כה רבה באמצע שנות השמונים, תוך שבמרבית המקרים הוא הראשון לאתר את ההצלחות של מחר, ומייצר להיטים שכובשים את עולם הרגאיי, עד שהמצב היה כזה שכל אומן שהחזיק מעצמו עבד עם גרינסליבס. גם אם אינכם יכולים לקשר שיר אחד שאתם מכירים ללייבל, תופתעו לגלות כמה כאלה קיימים: Wa Do Dem של איק-א-מאוס הוא רק דוגמה קטנה, ואליו מצטרף גם Zungguzungguguzungguzeng של קינג ילומאן. עוד עבדו עם גרינסליבס אומני ענק של התקופה כמו ג'וני אוסבורן, ג'וזי וויילס, ברינגטון ליווי (שהוציא כמה וכמה אלבומים על הלייבל, כולם מעולים. שווה לחפש את Englishman שיצא במהדורה מחודשת השנה, מאלבומי הרגאיי האהובים עלי), ג'וניור ריד (שהוציא על הלייבל את הקלאסיקה Boom Shack A Lack), פרנקי פול (שלמי שלא מכיר ממליץ לחפש במהירות את Pass The Tu-Sheng-Peng המשובח שלו), והאהובים עליי מכל - סמיילי & מישיגן. למרות רצונו של הלייבל להיות אופנתי ומודרני (דבר חשוב ביותר כשאנחנו מדברים על ז'אנר שבו אומנים וסיגנונות מתחלפים כמו גרביים), הוא לא פסח על חובבי הרוטס, שנזנחו מעט באותן שנים אל מול סצינת הדאנסהול העולה, והפיץ את האלבום של יו מאנדל Africa Must Be Free By 1983, ובמקביל יצא מחדש Who Say Jah No Dread של ג'ייקוב מילר המנוח, וכן שוחררו חומרים של Ras Michael, Burning Spear, Ini Kamoze, Augustus Pablo, Israel Vibration ורבים וטובים אחרים. עד כה הוזכרו אומני רגאיי ג'מייקאים, אך הלייבל בהיותו בריטי, דאג לטפח גם כישרונות מקומיים כמו Tippa Irie ו- Wolverhampton. אתם ודאי מכירים את Pato Banton שביקר השנה בארץ. הוא עשה את צעדיו הראשונים בלייבל. נוצרו גם שיתופי פעולה שהניבו הצלחה, והידוע שבהם מאותה תקופה הוא זה של Clint Eastwood ו- General Saint, שהוציאו להיט שזכור עד היום, הגירסא שלהם ל- Stop That Train, וגם שירים כמו Another One Bites The Dust ו- Talk About Run.
השנה חוגג הלייבל גרינסליבס 30 שנות מצוינות, ואכן מדובר באירוע ששווה לחגוג. הלייבל המצוין הזה, ידע לייצר כבר מתחילתו להיטים מצוינים, ובניגוד ללייבלים שונים (שמקורם יותר בג'מייקה, בניגוד לגרינסליבס שהוא לייבל אנגלי), לא נהג לשמור על סאונד קבוע שמאפיין אותו, ופשוט כל הזמן חידש. אני חושב שזו הגדוּלה של גרינסליבס, שאף פעם לא נכנעו לקיבעון, והיו ללייבל שמפיץ סינגלים חדשניים שידעו גם לרגש, גם להרקיד - ובסופו של יום להתהוות ללייבל עם מפעל חיים עשיר ביותר, אולי מהעשירים בעולם הרגאיי (ושוב, כל זאת כאשר הוא לא ג'מייקני). כתבתי מאמר-מחקר קטן, בהתבסס על הפרטים הידועים לי על הלייבל, ובהשלמת והשראת הביוגרפיה שלו, המצויה באתר הרשמי שלהם. וזה הולך ככה: תחילתו של הלייבל - אמצע עד סוף שנות ה70: גרינסליבס הוקמו בכלל כחנות תקליטים בנובמבר 75'. החנות הייתה ממוקמת בשכונה צדדית במזרח לונדון, ובשנת 77' הועתקה החנות לאיזור מרכזי יותר בעיר. יחד עם המעבר, הוחלט על פעילות של לייבל, שיהווה "עסקים מהצד" לפעילותה של החנות. שני הסינגלים הראשונים ששוחררו על ידי הלייבל - Where Is Jah של ההרכב Reggae Regular ו- Born In Purpose של Dr. Alimantado (המופיע בצד בתמונה), שבו את לב הקהל והיוו פריצה מרשימה מאוד לגרינסליבס. ד"ר אלימנטדו הפיץ תחת הלייבל עד מהרה גם אלבום שהיווה הראשון שיצא על הלייבל, Best Dressed Chicken In Town, ואלבום זה כה מצליח עד היום, שמעולם לא הופסקה הפצתו! הלייבל המשיך להפיץ סינגלים ואלבומים וצבר הצלחה, תוך עבודה עם אומנים שכבר היו בטופ של עולם הרגאיי (דוגמת אוגוסטוס פבלו וברינגטון ליווי), וכך יצא שהתוכנית להוות עסק צדדי לחנות התקליטים השיגה תוצאה הפוכה מהמטרה, כך שהלייבל היה לפעילות המרכזית של גרינסליבס. השפעות חדשות בתחילת שנות ה80: תחילת האייטיז, רחבות הריקודים נחשפות לסטייל חדש של מקצבים, הידועים היום בתור הארלי דאנסהול. קשרי עבודה אדוקים נרקמו בין הלייבל ובין Henry 'Junjo' Lawes, אחד מחלוצי הסיגנון, וכן נוצר שת"פ עם Linval Thompson בעל קול ואצבעות הזהב, ששימש הן כמפיק והן כזמר במסגרת פעילותו בלייבל (כפי שהוא עושה בדרך כלל....). תקופה זו כללה הפקות דאב שנתרמו על ידי אחד מגדולי אומני הדאב באנגליה, המדען (Scientist) ואלבומים של ענקים כמו Wailing Souls, Freddie McGregor, Linval Thompson, Don Carlos. אחד משיתופי הפעולה המעניינים ביותר של אותה תקופה על הלייבל, היה אלבום של Black Uhuru, שהופק על ידי לא אחר מאשר Jammy, שאז היה רק נסיך, אך העבודה של הלייבל עימו ממשיכה גם כאשר הוא מומלך... אמצע שנות ה80 - הלייבל תופס תאוצה: הלייבל משך תשומת לב כה רבה באמצע שנות השמונים, תוך שבמרבית המקרים הוא הראשון לאתר את ההצלחות של מחר, ומייצר להיטים שכובשים את עולם הרגאיי, עד שהמצב היה כזה שכל אומן שהחזיק מעצמו עבד עם גרינסליבס. גם אם אינכם יכולים לקשר שיר אחד שאתם מכירים ללייבל, תופתעו לגלות כמה כאלה קיימים: Wa Do Dem של איק-א-מאוס הוא רק דוגמה קטנה, ואליו מצטרף גם Zungguzungguguzungguzeng של קינג ילומאן. עוד עבדו עם גרינסליבס אומני ענק של התקופה כמו ג'וני אוסבורן, ג'וזי וויילס, ברינגטון ליווי (שהוציא כמה וכמה אלבומים על הלייבל, כולם מעולים. שווה לחפש את Englishman שיצא במהדורה מחודשת השנה, מאלבומי הרגאיי האהובים עלי), ג'וניור ריד (שהוציא על הלייבל את הקלאסיקה Boom Shack A Lack), פרנקי פול (שלמי שלא מכיר ממליץ לחפש במהירות את Pass The Tu-Sheng-Peng המשובח שלו), והאהובים עליי מכל - סמיילי & מישיגן. למרות רצונו של הלייבל להיות אופנתי ומודרני (דבר חשוב ביותר כשאנחנו מדברים על ז'אנר שבו אומנים וסיגנונות מתחלפים כמו גרביים), הוא לא פסח על חובבי הרוטס, שנזנחו מעט באותן שנים אל מול סצינת הדאנסהול העולה, והפיץ את האלבום של יו מאנדל Africa Must Be Free By 1983, ובמקביל יצא מחדש Who Say Jah No Dread של ג'ייקוב מילר המנוח, וכן שוחררו חומרים של Ras Michael, Burning Spear, Ini Kamoze, Augustus Pablo, Israel Vibration ורבים וטובים אחרים. עד כה הוזכרו אומני רגאיי ג'מייקאים, אך הלייבל בהיותו בריטי, דאג לטפח גם כישרונות מקומיים כמו Tippa Irie ו- Wolverhampton. אתם ודאי מכירים את Pato Banton שביקר השנה בארץ. הוא עשה את צעדיו הראשונים בלייבל. נוצרו גם שיתופי פעולה שהניבו הצלחה, והידוע שבהם מאותה תקופה הוא זה של Clint Eastwood ו- General Saint, שהוציאו להיט שזכור עד היום, הגירסא שלהם ל- Stop That Train, וגם שירים כמו Another One Bites The Dust ו- Talk About Run.