חגיגות ה30 לגרינסליבס

חגיגות ה30 לגרינסליבס

השנה חוגג הלייבל גרינסליבס 30 שנות מצוינות, ואכן מדובר באירוע ששווה לחגוג. הלייבל המצוין הזה, ידע לייצר כבר מתחילתו להיטים מצוינים, ובניגוד ללייבלים שונים (שמקורם יותר בג'מייקה, בניגוד לגרינסליבס שהוא לייבל אנגלי), לא נהג לשמור על סאונד קבוע שמאפיין אותו, ופשוט כל הזמן חידש. אני חושב שזו הגדוּלה של גרינסליבס, שאף פעם לא נכנעו לקיבעון, והיו ללייבל שמפיץ סינגלים חדשניים שידעו גם לרגש, גם להרקיד - ובסופו של יום להתהוות ללייבל עם מפעל חיים עשיר ביותר, אולי מהעשירים בעולם הרגאיי (ושוב, כל זאת כאשר הוא לא ג'מייקני). כתבתי מאמר-מחקר קטן, בהתבסס על הפרטים הידועים לי על הלייבל, ובהשלמת והשראת הביוגרפיה שלו, המצויה באתר הרשמי שלהם. וזה הולך ככה: תחילתו של הלייבל - אמצע עד סוף שנות ה70: גרינסליבס הוקמו בכלל כחנות תקליטים בנובמבר 75'. החנות הייתה ממוקמת בשכונה צדדית במזרח לונדון, ובשנת 77' הועתקה החנות לאיזור מרכזי יותר בעיר. יחד עם המעבר, הוחלט על פעילות של לייבל, שיהווה "עסקים מהצד" לפעילותה של החנות. שני הסינגלים הראשונים ששוחררו על ידי הלייבל - Where Is Jah של ההרכב Reggae Regular ו- Born In Purpose של Dr. Alimantado (המופיע בצד בתמונה), שבו את לב הקהל והיוו פריצה מרשימה מאוד לגרינסליבס. ד"ר אלימנטדו הפיץ תחת הלייבל עד מהרה גם אלבום שהיווה הראשון שיצא על הלייבל, Best Dressed Chicken In Town, ואלבום זה כה מצליח עד היום, שמעולם לא הופסקה הפצתו! הלייבל המשיך להפיץ סינגלים ואלבומים וצבר הצלחה, תוך עבודה עם אומנים שכבר היו בטופ של עולם הרגאיי (דוגמת אוגוסטוס פבלו וברינגטון ליווי), וכך יצא שהתוכנית להוות עסק צדדי לחנות התקליטים השיגה תוצאה הפוכה מהמטרה, כך שהלייבל היה לפעילות המרכזית של גרינסליבס. השפעות חדשות בתחילת שנות ה80: תחילת האייטיז, רחבות הריקודים נחשפות לסטייל חדש של מקצבים, הידועים היום בתור הארלי דאנסהול. קשרי עבודה אדוקים נרקמו בין הלייבל ובין Henry 'Junjo' Lawes, אחד מחלוצי הסיגנון, וכן נוצר שת"פ עם Linval Thompson בעל קול ואצבעות הזהב, ששימש הן כמפיק והן כזמר במסגרת פעילותו בלייבל (כפי שהוא עושה בדרך כלל....). תקופה זו כללה הפקות דאב שנתרמו על ידי אחד מגדולי אומני הדאב באנגליה, המדען (Scientist) ואלבומים של ענקים כמו Wailing Souls, Freddie McGregor, Linval Thompson, Don Carlos. אחד משיתופי הפעולה המעניינים ביותר של אותה תקופה על הלייבל, היה אלבום של Black Uhuru, שהופק על ידי לא אחר מאשר Jammy, שאז היה רק נסיך, אך העבודה של הלייבל עימו ממשיכה גם כאשר הוא מומלך... אמצע שנות ה80 - הלייבל תופס תאוצה: הלייבל משך תשומת לב כה רבה באמצע שנות השמונים, תוך שבמרבית המקרים הוא הראשון לאתר את ההצלחות של מחר, ומייצר להיטים שכובשים את עולם הרגאיי, עד שהמצב היה כזה שכל אומן שהחזיק מעצמו עבד עם גרינסליבס. גם אם אינכם יכולים לקשר שיר אחד שאתם מכירים ללייבל, תופתעו לגלות כמה כאלה קיימים: Wa Do Dem של איק-א-מאוס הוא רק דוגמה קטנה, ואליו מצטרף גם Zungguzungguguzungguzeng של קינג ילומאן. עוד עבדו עם גרינסליבס אומני ענק של התקופה כמו ג'וני אוסבורן, ג'וזי וויילס, ברינגטון ליווי (שהוציא כמה וכמה אלבומים על הלייבל, כולם מעולים. שווה לחפש את Englishman שיצא במהדורה מחודשת השנה, מאלבומי הרגאיי האהובים עלי), ג'וניור ריד (שהוציא על הלייבל את הקלאסיקה Boom Shack A Lack), פרנקי פול (שלמי שלא מכיר ממליץ לחפש במהירות את Pass The Tu-Sheng-Peng המשובח שלו), והאהובים עליי מכל - סמיילי & מישיגן. למרות רצונו של הלייבל להיות אופנתי ומודרני (דבר חשוב ביותר כשאנחנו מדברים על ז'אנר שבו אומנים וסיגנונות מתחלפים כמו גרביים), הוא לא פסח על חובבי הרוטס, שנזנחו מעט באותן שנים אל מול סצינת הדאנסהול העולה, והפיץ את האלבום של יו מאנדל Africa Must Be Free By 1983, ובמקביל יצא מחדש Who Say Jah No Dread של ג'ייקוב מילר המנוח, וכן שוחררו חומרים של Ras Michael, Burning Spear, Ini Kamoze, Augustus Pablo, Israel Vibration ורבים וטובים אחרים. עד כה הוזכרו אומני רגאיי ג'מייקאים, אך הלייבל בהיותו בריטי, דאג לטפח גם כישרונות מקומיים כמו Tippa Irie ו- Wolverhampton. אתם ודאי מכירים את Pato Banton שביקר השנה בארץ. הוא עשה את צעדיו הראשונים בלייבל. נוצרו גם שיתופי פעולה שהניבו הצלחה, והידוע שבהם מאותה תקופה הוא זה של Clint Eastwood ו- General Saint, שהוציאו להיט שזכור עד היום, הגירסא שלהם ל- Stop That Train, וגם שירים כמו Another One Bites The Dust ו- Talk About Run.
 
חלק ב'

גרינסליבס מובילים את מהפכת הראגאמופין: 1985. הלייבל מפיץ את הסינגל Under Me Sleng Teng של וויין סמית' (שהפיק JAMMY), והופך להיות הראשון להביא לעולם הרגאיי את בשורת הסיגנון החדש, הראגאמופין, שנעשה על ידי מקצב דיגיטלי בלבד. מדובר במהפכה שהולידה את כל מה שאנחנו שומעים היום בדאנסהול, הסינגל שהחל את הכל. בשנת 1988, חודש שיתוף פעולה עם מפיק שעבד בעבר עם הלייבל (על אלבומים של ענקים כמו דניס בראון וגרגורי אייזקס), ששמו Augustus "Gussie" Clarke. האחרון הפך את שיתוף הפעולה להיסטורי, כאשר האלבום שהפיק לגרגורי אייזקס, Rumours, היה לאלבום הרגאיי הנמכר ביותר של אותה שנה. מאז ועד שנות התשעים, הבחור הפיק תחת הלייבל לאומנים גדולים בנוסף לגרגורי, כמו JC Lodge, Dennis Brown, Home T, Cocoa Tea, Shabba Ranks ועוד. שיתוף פעולה זה ביסס את מעמדו של גרינסליבס כאחד החשובים בעולם הרגאיי, ומיקם אותו בין הלייבלים המובילים בתחום. מאז ועד היום: בדומה לנעשה בשנות השמונים, גם בשנות התשעים וגם בעשור האחרון הלייבל ממשיך לחפש אחר הסיגנונות החדשים ולעקוב אחר המתפתח בעולם הרגאיי, ומצליח לעשות זאת בצורה מוצלחת למדי. אם שנות התשעים המוקדמות התאפיינו כשנים בהם ניסו את מזלם גדולי האומנים הג'מייקאים מחוץ לאי (ובעיקר בניו-יורק), וכך נוצר סיגנון ייחודי לאותן שנים שהיה מעין שילוב היפ-הופ וראגא, הרי שגם גרינסליבס הלכו על אותו קו בשנים הללו, ועבדו עם אומנים כמו שאגי ושאבה ראנקס, וכן עם מפיקים שמתאפיינים בהפקות כאלה דוגמת Jack Scorpio, Steely & Clevie, Bobby Digital ואחרים. הוצאות אלה של גרינסליבס היו למובילות בסיגנון וכבשו את המצעדים. המשך אותו עשור התאפיין בעדנה מחודשת של הרוטס, וכפי שנקרא הסיגנון ניו רוטס, וגרינסליבס תמכו בסיגנון, שהתחלק למעשה בין הרוטס הבריטי (עם אומנים כמו Jah Shaka, Alpha & Omega...) וכן לאומני רגאיי ג'מייקאים גדולים כמו גרנט סילק, שזכה לכבוד של הפצת הקלטותיו על גבי גרינסליבס (ואולי אלה הם שזכו בהקלטותיו?), מייקל רוז וברס האמונד. וכמובן, מאידך הלייבל לא שכח את סצינת הדאנסהול שהמשיכה להתעצם גם מחוץ לאי, והפיץ אלבומים ל חבר'ה דוגמת ביני מאן ולבאונטי קילה, שזכו בפופולריות עצומה בבריטניה ובכל אירופה בזכות גרינסליבס. דרך נוספת של הלייבל לתמוך בדאנסהול הייתה להפיק אוספים (המוכר שבהם הוא Ragga Ragga Ragga שממשיך לראות אור עקב הצלחתו האדירה), שנתנו חשיפה לאומנים מוכרים יותר ופחות (שהפכו למוכרים יותר הרבה בזכות אותם אוספים), וכן היה הלייבל מהראשונים להפיץ את מה שנקרא one riddim album, אוסף של השירים הפופולריים ביותר על הרידימים הכי חמים של כל תקופה. הלייבל תמך מאוד גם בסטייל הConscious המוכר לנו עד היום, וסייעה לפתח אותו כאשר הוציאה אלבומים בסיגנון לאומנים גדולים כמו סיזלה (דוגמת "Bobo Ashanti"), אנטוני בי, בושמן ומורגן הריטייג'. בסוף שנות התשעים רשם לזכותו הלייבל שני הישגים מרשימים, בצורת סינגלים שהפכו ללהיטים עולמיים גם מחוץ לעולם הרגאיי: Who Am I של ביני מאן, שוחרר וטיפס במהרה לעשיריית הסינגלים המובילים בבריטניה, והיה ללהיט העולמי הראשון של ביני מאן. השני הוא Heads High של מיסטר וגאס, שממשיך עד היום להתנגן בדאנסים. הטיון הזה, שהיה לשיר הנושא של האלבום שהוציא וגאס בשנת 99', הביא אותו לטופ 20 בבריטניה, וזיכה אותו בפרס הMOBO (התחרות של המוזיקה השחורה בבריטניה). עד היום ממשיך הלייבל להוציא סינגלים ואלבומים חדשים לאומנים המובילים בסצינת הרגאיי בעולם, ובכלל זה לבאונטי קילה, אלפנט מאן, וייבז קרטל, צ'זידק, וכאמור ממשיך לשמור על עצמו כסאונד שממציא את עצמו מחדש every time וקולע לטעם הקהל, שמלווה אותו מאז הקמתו בהמון אהבה. 30 השנים הללו לא עוצרות את הלייבל מלהמשיך ללוות אותנו עם הוצאות חדשות, אומנים חדשים ומוכרים, ולכן החגיגה הזאת היא רק אבן דרך בדרכו של לייבל שגם אם לא תמיד נדע זאת, ילווה אותנו חובבי הרגאיי.
 
והחלק שלכם - המלצות גרינסליבס

שתפו אותנו בשירים ובאלבומים האהובים עליכם מהלייבל. הנה כמה משלי: -סמיילי ומישיגן הוציאו כמה דברים משגעים על הלייבל, ואני הכי אוהב את הטיון The Ghetto Man. יש גם כמובן את Diseases, שהפך לאחד הרידימים החזקים של אותה תקופה (למתעניינים - המשך של הMad Mad Mad רידים של אלטון אליס). -ג'וני אוסבורן המלך עם אחד הסינגלים היפים שהלייבל ועולם הרגאיי בכלל ידעו - Rock It Tonight (לחצו על הלינק) -נקנח במילותיו של קינג ילומאן: "Do babylon no badda mush it up tonight, do babylon ghetto people nuh fight, ghetto dance ghetto dance - BABYLON GIVE WE A CHANCE, GWAN!..." מחכה להמלצות שלכם, ההמלצות ייכנסו למאמרי הפורום! לילה טוב, כתבות נוספות ב"ה בהמשך החג! גיל.
 

DuBsYs

New member
המלצות greensleeves

Augustus Pablo - Original Rockers Barrington Levy - Englishman Barrington Levy - Robin Hood ואלבום הדאבים המעולה של שני האלבומים האלה: Scientist - Heavyweight Dub Champion Dr. Alimantado - Best Dressed Chicken In Town Eek A Mouse - Wa Do Dem Hugh Mundell - Africa Must Be Free By 1983 Hugh Mundell - Mundell Jacob Miller - Who Say Jah No Dread Johnny Osbourne - Fally Lover - Never Stop Fighting Linval Thompson - Look How Me Sexy + Baby Father Ranking Joe - Weakheart Fadeaway Ras Michael & Sons Of Negus - Kibir-Am-Lak Scientist - Scientist Encounters Pac-Man Scientist - Scientist Wins The World Cup Sylford Walker - Lamb's Bread Wailing Souls - Fire House Rock
 
תודה חברים! מי הבא להמליץ לנו לפני שזה יורד??

 

K C

New member
סחטיקה על האינפו

למרות שלא תמיד ברור מאיזה לייבל האלבום שאני שומע יצא, "גרינסליבס" ידוע כאחד מהלייבלים המשובחים. אשרייך
 
למעלה