נתפשר על חגי בששים שניות?
מדובר בתקופה הפרסית (330-538/7). המלך ה-1 כורש מתיר את בניית ביהמק"ש, אחריו מולך כנבוזי(522-529) ולאחריו דריוש ה=1 (486-522). אגב - חגי זכריה ומלאכי - לגבי שלושתם ידוע מהתנ"ך זמן נבואתם. לפי המסופר בחגי מצב העם לאחר החורבן, תחת שלטון פרסי, קשה מנשוא, אולם חגי בא לעודד את העם ואומר לו כי האל יענה לתפילותיו באם יבנה לו משכן. העם חסר אמונה ומיד לאחר תחילת הקמת הבית, משווה אותו לבית ה-1 ושוב נופל לייאוש. השומרונים שמבקשים לעזור בבנית הבית נתקלים בסרוב, בטענה שאין בקרבם יסודות ומסורת עתיקה. השומרונים מפריעים לבניה ואף מלשינים בפני השלטונות והבניה נעצרת לחלוטין ורק לאחר 18 שנה מתחילת שיבת ציון בעדוד חגי ובעזרת דריוש מקבלים אשור ממלך פרס והבניה מושלמת כעבור 4 שנים. אגב- בנושא השומרונים מתפתח דיון מעמיק ביותר בשאלה האם טמאה שבאה במגע עם קדושה מטמאת או מתקדשת. אולי כדאי להרחיב בהמשך את הנושא בבחינת למוד מהמדרש איך עונים על שאלה מעין זו.