חג פורים שמח ../images/Emo148.gif../images/Emo149.gif
יום אחד ירד שלג בירושלים ,לא הרבה אבל מספיק בשביל מרבית הכיתה לקחת יום חופש ונשארנו המורה אני ועוד כשישה תלמידים בכיתה, המורה החליטה שאין טעם להמשיך בתוכנית הלימודים המשמימה של זבולון המר עד הבגרות, ועברנו לסיפור מגילת אסתר בנוסח שלה, למדנו על תרבויות עתיקות, על סריסים פילגשים ארמונות המלך והרמון הנשים, ..פעם ראשונה שנהנתי משיעור תנ"ך ומאז אני מדי פעם בטקסטים התנכיים,. את המשך המגילה קראתי בספריה בהר הצופים וגיליתי עוד כמה פרטים מענינים, למשל שמות הגיבורים באגדה, מרדכי ואסתר כשם אלילים, עשתר ומורדוך עוד גליתי ששם אלוהים או אחד מכינוייו אינו מופיע במגילה בכלל והדבר תמוה לאור הנס הגדול של הצלת עמו מידי רודפיו. עוד דבר מעניין הוא שכותב המגילה שיבש שמות ושושלות מנהיגים והחוקרים טוענים שהטקסט נכתב כמה מאות שנים לאחר המאוראות המיוחסים ולכן כנראה הכותב לא היה בקיא בתאריכם ושמות המלכים. ולפי הסטוריון יווני יכל אחשוורוש להתחתן רק עם 8 מבנות המשפחות המיוחסות, אבל מכוון שההיסטוריה של אותה תקופה מתועדת ומתוארכת במידה רבה, סביר היה למצוא הד כלשהו לסיפור התנכי בכתבי אותה תקופה (בהנחה כמובן שהסיפור המגילה הוא סיפור היסטורי אמיתי) אבל דבר לא נמצא, זולת חג בבלי אחד קדום דומה להפליא לחג הפורים והדבר עורר את חשדם של החוקרים שמה סיפור המגילה אינו אלה סיפור כיסוי בדיעבד, לחג שאומץ זה מכבר , רוצה לאמר, קודם התקבל החג בקהילה אח"כ הלבישו עליו את המסיכה על סיפור גבורה עם מוטיבים תנכיים מוכרים - מעטים מול רבים,ועוד נגד זרע המן מזרע עמלק המיתולוגי, אשה שמפתה את בעלה וכולי .. סיפור המגילה הוא מהז'נר של סיפור ניקנור ויהודית הספרים החיצוניים לקנון העברי גם שם מטים מול צרים ויהודית גם נועצת את ראשו של הצורר על עמוד ומטילה את מוראה על ההמון הזועם,, כך שיש לנו כאן רומן היסטורי מאוחר , כאילו היתה אופרת סבון טלויזיונית שלא מקפידה באירועים היסטוריים ותאריכים, כאילו הפרטים הם תפאורה לעלילה וגיבורים. ועד תהיה אחרונה - האם יתכן שהמלך יסכים לרצח בני עמו על ידי מיעוט מבוטל וקטן כפי שכתוב בסיפור המגילה? וכיצד מרשים לעצמם היהודים לטבוח בתושבי מעצמה כ"כ חזקה? וכבר הספקתי לשכוח מתי ומי החליט להכניס את מגילת אסתר לקנון העברי, מאות ואחרי שנים אחרי, אבל הנה עוד דוגמא כיצד סיפור אגדה יכול להיהפך לאמת יחידה וקדושה. פרסה מאוחרת על חיי הישיבה , פורים שמח.
יום אחד ירד שלג בירושלים ,לא הרבה אבל מספיק בשביל מרבית הכיתה לקחת יום חופש ונשארנו המורה אני ועוד כשישה תלמידים בכיתה, המורה החליטה שאין טעם להמשיך בתוכנית הלימודים המשמימה של זבולון המר עד הבגרות, ועברנו לסיפור מגילת אסתר בנוסח שלה, למדנו על תרבויות עתיקות, על סריסים פילגשים ארמונות המלך והרמון הנשים, ..פעם ראשונה שנהנתי משיעור תנ"ך ומאז אני מדי פעם בטקסטים התנכיים,. את המשך המגילה קראתי בספריה בהר הצופים וגיליתי עוד כמה פרטים מענינים, למשל שמות הגיבורים באגדה, מרדכי ואסתר כשם אלילים, עשתר ומורדוך עוד גליתי ששם אלוהים או אחד מכינוייו אינו מופיע במגילה בכלל והדבר תמוה לאור הנס הגדול של הצלת עמו מידי רודפיו. עוד דבר מעניין הוא שכותב המגילה שיבש שמות ושושלות מנהיגים והחוקרים טוענים שהטקסט נכתב כמה מאות שנים לאחר המאוראות המיוחסים ולכן כנראה הכותב לא היה בקיא בתאריכם ושמות המלכים. ולפי הסטוריון יווני יכל אחשוורוש להתחתן רק עם 8 מבנות המשפחות המיוחסות, אבל מכוון שההיסטוריה של אותה תקופה מתועדת ומתוארכת במידה רבה, סביר היה למצוא הד כלשהו לסיפור התנכי בכתבי אותה תקופה (בהנחה כמובן שהסיפור המגילה הוא סיפור היסטורי אמיתי) אבל דבר לא נמצא, זולת חג בבלי אחד קדום דומה להפליא לחג הפורים והדבר עורר את חשדם של החוקרים שמה סיפור המגילה אינו אלה סיפור כיסוי בדיעבד, לחג שאומץ זה מכבר , רוצה לאמר, קודם התקבל החג בקהילה אח"כ הלבישו עליו את המסיכה על סיפור גבורה עם מוטיבים תנכיים מוכרים - מעטים מול רבים,ועוד נגד זרע המן מזרע עמלק המיתולוגי, אשה שמפתה את בעלה וכולי .. סיפור המגילה הוא מהז'נר של סיפור ניקנור ויהודית הספרים החיצוניים לקנון העברי גם שם מטים מול צרים ויהודית גם נועצת את ראשו של הצורר על עמוד ומטילה את מוראה על ההמון הזועם,, כך שיש לנו כאן רומן היסטורי מאוחר , כאילו היתה אופרת סבון טלויזיונית שלא מקפידה באירועים היסטוריים ותאריכים, כאילו הפרטים הם תפאורה לעלילה וגיבורים. ועד תהיה אחרונה - האם יתכן שהמלך יסכים לרצח בני עמו על ידי מיעוט מבוטל וקטן כפי שכתוב בסיפור המגילה? וכיצד מרשים לעצמם היהודים לטבוח בתושבי מעצמה כ"כ חזקה? וכבר הספקתי לשכוח מתי ומי החליט להכניס את מגילת אסתר לקנון העברי, מאות ואחרי שנים אחרי, אבל הנה עוד דוגמא כיצד סיפור אגדה יכול להיהפך לאמת יחידה וקדושה. פרסה מאוחרת על חיי הישיבה , פורים שמח.