חג שמח פורום מיתולוגיות

Thestral

New member
חג שמח פורום מיתולוגיות../images/Emo13.gif../images/Emo108.gif

את האמת שהרגע הפילו עלי שמירות בלתי-מתוכננות וחבל לי כי רציתי לפתח דיון מצרי פסח-סטייל. אבל אני אשתף אתכם לפחות במשהו שראיתי בערוץ שמונה. מסתבר שהמצרים הקריבו מאות-אלפי חיות שייצגו אלים כדי לשים אותם איתם בקברים, חנטו אותן ומכרו אותן לאנשים לקראת הקבורה. כמו-כן מסתבר שכל פעם הם היו בוחרים חיה אחת מכל המין שמייצג אל מסוים, כנציגת האל ולה היו עורכים את הפסטיבלים והמנחות עד שהם היו מקריבים אותה באיזשהו שלב ובוחרים חיה מייצגת אחרת. פסיכים לגמרי. מישהו רוצה להרעיף עלינו/לפתח דיון מצרי-אסלי כראוי לחג הפסח?
וברכת פסח שמח וכשר לכולם
 

Y. Welis

New member
בעניין הזה, משהו מעניין בערוץ 2

שהיה במוצאי החג הראשון, יום שלישי בין 6 ל-8 בערב (ראיתי לרוע המזל רק את הסוף) - 'פיענוח יציאת מצריים'. היוזם של הסרט התיעודי הוא בחור מקומי (ישראלי-קנדי) בשם שימחה יעקובוביץ (התראיין פעם אצל לונדון וקירשנבאום) שטען שיש לו פתרונות לסיפור יציאת מצריים ועוד כמה דברים מסביב - כמו למשל צורת ארון הברית, מתוך חפצים שנתגלו בחפירות, קטעי טקסט וכן ציורים (בין השאר אחד שמראה את הבקעת הים). לצידו מסייע ג'יימס קאמרון, הבמאי הזכור, ששיתף פעולה גם במיזם האחרון ש'גילה' את קברו של ישו. הסרט מרשים מאוד מבחינה גרפית (אנימציה ממוחשבת מבית יוצר מקומי), ומציג כמה רעיונות מרתקים שמבוססים על ממצאים ארכיאולוגיים, אבל גם מעלה כמה טענות שחורגות מכל התיאוריות הקיימות על ההיסטוריה המצרית העתיקה (כמו למשל קישור בין בני ישראל להיקסוס). בדברי הסיום שלו יעקובוביץ אפילו משלב אמונה, כשהוא משער שיד האל היא שגרמה לכך שהדברים האלה יתגלו... באתר של ערוץ 2 שם התוכנית מובא בטעות כ'Deciphering the Exodus', אבל השם של ההפקה (שהוצגה בעולם בחסות הנשיונאל ג'אוגרפיק) הוא The Exodus Decoded. הטריילר מובא כאן http://theexodusdecoded.net//index.html ו'מוזיאון וירטואלי' כאן - http://theexodusdecoded.com/vm_open.jsp דעה יותר מפוכחת על הנושא - http://www.heardworld.com/higgaion/?cat=86
 

mb3inh

New member
ראיתי חלק מהסרט

אומנם איננו נראה לי אוביקטיבי שלא לומר מאוד סוביקטיבי. הרבה פרשנויות נראו מטופשות ללא בסיס וחלקן אף סתרו את עצמן כדוגמת הסבר בקיעת ים סוף.נאמר בסרט שסוף גדל במים מתוקים,לכן ים סוף הוא בעצם ימה,אולם הים שהם טענו שהוא ים סוף הכיל מים מלוחים ולא מתוקים.רבים מהדברים התבססו על מראה ולא על עובדות. אני מדגיש כי ראיתי רק חלק קצר מהסרט.
 

Y. Welis

New member
הוא נחמד כסרט ומעורר עניין בתחום

ואגב יש לי ידיד שכמסתבר הכיר את יעקובוביץ אישית (ולאחרונה נרשם כאן בתפוז).
 

shay4442

New member
בתור אחד שלומד ארכיאולוגיה

אני חייב לציין שהרעיון שמשייך בין גירוש החיקסוס על ידי יעחמס לבין יציאת בני ישראל הוא לא רעיון חדש ומדי מספר שנים קם לו איזה חוקר אחד שמעלה את שאלת הקשר ומנסה להוכיחו. אצלי באוניברסיטת תל-אביב יש קונצזוס מטעם כל החוקרים שאין שום ראיות ליציאת מצרים לא בסיני, ולא במצרים. ואת הטענה שיכול להיות שיציאת מצרים במקרא משקפת זיכרון היסטורי על ידי קבוצת מהגרים קטנה שהגיעו לישראל(דרום כנען) ומשם חילחל לתודעת התושבים הייתה מוגדרת על ידי החוקרים אצלנו כדבר אפשרי אבל לא רלונטי ולא חשוב בגלל שהתרבות החומרית שנגלית אלינו מהתקופות האלה היא כנענית טהורה(של הברונזה המאוחרת) היו דברים שעיצבנו אותי בתוכניות למשל שכל קטע חדש הם מתארים איזה גילוי ארכיאולוגי(ומתארים את העניין כאילו הם מצאו אותו במקרה כאשר כל דבר שתיארו שם שם כבר ידוע עשרות שנים). החיבור המלאכותי הזה שייצרו בין הכתב הפרוטו-סיני לבין עבדים עבריים שעבדו במכרות בסיני הוא מגוחך , הדבר היחידי שמשך את תשומת ליבי זה התיאור לגבי התפרצות הר הגעש של סנטוריני שזה נושא שנתון לויכוח כבר שנים ארכיאולוגים טוענים ל-1530 לפני הספירה כי זה מסתדר עם דברים אחרים(כמו התרבות המינואית) והגיאולוגים מקשרים את זה למאה ה-17 לפני הספירה בכל מקרה זאת שאלה מעוד מעניינת ובאמת יכול להיות שהזכרון ההיסטורי של ההר הזה מתפרץ במימי יוון הגיע עד לחופי מצרים ונכנס לתודעה ההיסטורית הקולקטיבית.
 

Y. Welis

New member
יש השפעות מצריות בתנ"ך

בשמות, ואולי גם בסיפורים (נמצאו מקבילות לאחד או 2 שידועים ממצריים). יהיה מי שכתב את סיפור היציאה, הוא ידע משהו על מצריים והמנהגים שלה. אין גם ספק שמאחר ומשה הוא הדובר העיקרי בספר הברית ש'מצאו' סופרי המלך יאשיהו בהיכל, הוא היה דמות מוכרת ואהובה בקרב העם, ודי חשובה עד שדברים שיושמו בפיו יהיו משכנעים עבורם. מי יודע - אולי אותו שבט שהגיע ממדבר סיני (ואולי ממצרים, שבה למשך תקופה קצרה היה אל אחד עליון), הביא עימו את המונותאיזם אל העברים הקדומים.
 
למעלה