חג שמח
מהי הושענא רבה

חג שמח
מהי הושענא רבה


ביום השביעי והאחרון של חג הסוכותמופיע יום מיוחד: יום הושענא רבה. בזוהר נאמר על יום זה כי "ביום השביעי של חג [הסוכות] הוא סוף דין העולם ופתקים יוצאים מבית המלך." כך פשט האיחול בארמית "פתקא טבא" [=פתק טוב] או באידיש "א גוטן קוויטל."
מה קרה בהושענא רבה ומה עושים ביום מיוחד זה? על כך ועוד במאמר שלפניכם.
הושענא רבה בזמן שבית המקדש היה קיים
כיום, המצוות העיקריות של חג הסוכות הן ישיבה בסוכה ונטילת ארבעת המינים. אך כאשר בית המקדש עמד בירושלים, הייתה מצווה נוספת: מצוות הערבה.
בנוסף לערבה שנטלו כחלק מארבעת המינים, היו מציבים ענף גבוה של ערבה ליד המזבח, והכוהנים היו מסתובבים סביב למזבח ומתפללים לבורא העולם: "אנא ה', הושיעה נא!" ולדיעה אחרת בתלמוד הם היו אומרים "אני והוא הושיעה נא!"
בכל יום מימי חג הסוכות, היו הכוהנים מקיפים את המזבח פעם
. אחת בלבד. בהושענא רבה הם היו עורכים שבע הקפות סביב למזבח.
עד כדי כך הייתה חשובה מצווה זו שגם כאשר הושענא רבה חל בשבת היו מקיימים אותה

 
ועוד מידע


הושענא רבה בימינו
גם כיום אנו עורכים מנהגים שונים כזכר ליום הושענא רבה שנחגג במקדש. בנוסף לכך, מכיוון שיום זה הוא יום גמר וחיתום הדין, אנו מקדישים תפילות מיוחדות להתפלל לבורא העולם שיחתום את דיננו לטובה.
ליל הושענא רבה
רבים נוהגים להישאר ערים בליל הושענא רבה וללמוד בתורה.
מנהג נפוץ במיוחד הוא לקרוא את חומש דברים, ולאחר-מכן את כל ספר התהילים. [על פי הקבלה אין לקרוא תהילים בחציו הראשון של הלילה, ולפיכך קריאת התהילים מתבצעת רק לאחר חצות הלילה]. בספרי התהילים מופיעה תפילה מיוחדת ללילה זה הנאמרת לאחר אמירת כל ספר.

בתפילת השחרית
בכל יום מחג הסוכות נוהגים להקיף את הבימה בבית הכנסת פעם אחת ולומר את נוסח ה"הושענות", המבוסס על תפילת הכוהנים בבית המקדש. ביום הושענא רבה אנו מקיפים את הבימה שבע פעמים, ומוסיפים תפילות רבות לגשמי ברכה, פרנסה טובה, ביאת המשיח ועוד.
בתום אמירת ה"הושענות" נוטלים חמש ערבות וחובטים אותם בקרקע, ולאחר-מכן אומרים 'יהי רצון' שחובר למעמד מיוחד זה.

אחר הצהריים
במקומות בהם אוכלים בסוכה רק שבעה ימים [בחו"ל רבים נוהגים לאכול בסוכה גם ביום שמיני עצרת], נכנסים אל הסוכה זמן קצר לפני סוף היום כדי "להיפרד מן הסוכה."
ולסיום...
כאשר יום הושענא רבה מסתיים, חג שמיני עצרת ושמחת תורה פורש עלינו את כנפיו. אנו בטוחים ומאמינים שבורא העולם חתם אותנו לשנה טובה ומאושרת בכל הפרטים.
 
שמחת תורה


מה מקורו של חג שמחת תורה כחג בו מסיימים את מחזור קריאת התורה? שני הסברים לשמחה זו: מקור החג בקריאת התורה בבבל, שם סיימו מחזור בכל שנה, או שמקורו בארץ ישראל, שם סיימו מחזור קריאה בכל שבע שנים, והשמחה היא כהמשך למצוות הקהל, שהתקיימה אחת לשבע שנים בסוכות. בערך זה ידונו ענייני קריאת התורה בשבת.​

השמחה בשמחת תורה
"שמחת תורה" הוא היום השמיני של חג הסוכות. שם החג הוא "שמיני עצרת" ובארץ ישראל הוא גם "שמחת תורה". ביום זה גומרים לקרוא את כל 54 הפרשות שבתורה, ומתחילים לקרוא את התורה מחדש. חוגגים את סיום הקריאה בתורה: מוציאים את כל ספרי התורה מארון הקודש, ומקיפים (מסובבים) את הבימה שבאמצע בית הכנסת בריקוד ובשירה.

א. מקורו של החג בבבל, שם סיימו מחזור קריאה בכל שנה
התשובה המוכרת בציבור היא, שחג זה מקורו בבבל.
כך פותח אברהם יערי את ספרו, "תולדות חג שמחה תורה" ספר שיצא לאור בשנת תשכ"ד:


חג שמחה תורה שאנו חוגגים בימינו... ביום שמיני של חג הסוכות...הוא חג שנולד בבל, ואילו בא"י לא חגגהו כלל עד סוף תקופת הגאונים. עיקר החג היה על שם, שבאותו היום סיימו לקרוא את חמשת חומשי תורה.

 

חוטהשני

New member
מקורו של המנהג
לסיים ולהתחיל את הקריאה ב'שמחת תורה', כאמור, הוא מתקופת הגאונים. אז החלה חלוקת הקריאה ל'פרשות'.
בעולם היהודי היו מחזורים שונים של קריאה: בעוד שיהודי בבל חילקו את התורה ל-54 פרשיות וסיימו את התורה פעם בשנה, יהודי ארץ-ישראל הנהיגו מחזור תלת-שנתי. אך עם הזמן התקבל על קהילות ישראל כולן המנהג הבבלי...
אני מצאתי בנושא ההפטרות השנה דבר מעניין - שההפטרות בנוסף להיותם עם קשר לקריאת התורה - היה להם גם קשר לתקופת השנה. (בקיץ ההפטרות קשורות לחורבן בית המקדש ולגאולה - וגם במהלך השנה שמתי לב לכך שבאייר - יום העצמאות ההפטרות קשורות לתקומת עם ישראל ועוד..)
 
אסרו חג


היום שלאחר אחד מחגי שלושת הרגלים, פסח שבועות וסוכות נקרא "אסרו חג".
שם זה ניתן ליום זה על שם שהוא כמו קשור (אסור מלשון - קשור) ליום החג עצמו.
וקבעו חכמים כי ביום זה יש קצת חגיגיות ושמחה ולכן אמרו :
"כל העושה איסור וחיבור לחג -, ומרבה במאכל ובמשתה מעלה עליו הכתוב כאילו הקריב קרבן".
באיסרו חג עושים קצת סעודה חגיגית וכן אסור להספיד בו ואין אומרים תפילות עצובות, כמו תחנון ונפילת אפיים.
בימינו הנהיגו שבכל בתי הספר בישראל לא מתקיימים לימודים באסרו חג, וחוץ מזהשהתלמידים "די" שמחים, זה נותן גם קצת זמן לעזור בבית לפרק את הסוכה (אחרי סוכות)או להכניס את כלי הפסח למקומם(אחרי הפסח).


היום שלמחרת שלושת הרגלים (פסח, שבועות וסוכות) נקרא "אסרו חג" על שם הכתוב (תהלים קי"ח, כ"ז): "אסרו חג בעבותים", ממנו דרשו חז"ל: "כל העושה איסור לחג - אגודה לחג ביום שלמחרתו - באכילה ושתיה, מעלה עליו הכתוב כאילו בנה מזבח והקריב עליו קרבן, שנאמר: אסרו חג בעבותים - בהמות עבות ושמנות - עד קרנות המזבח". משום כך, נוהגים להרבות באסרו חג באכילה ושתיה.

 

חוטהשני

New member
מעניין לדעת
שגם אם הושענא רבה היה חל בשבת היו עושים את ההושענות... (יש לך מקור מבוסס ?) כיום לפי כללי לא אד"ו ראש - הושענא רבה לעולם לא יחול בשבת.
התאריכים של סוכות חופפים לראש השנה - כך שהשנה ראש השנה חל ביום חמישי וגם סוכות. ולכן ראש השנה לעולםלא יחול ביום א' - מכך שהושענא רבה לעולם לא יחול בשבת...
 
למעלה